Kommentar

Kære unge minoritetsdanskere, I har meget at være taknemmelige for

Det er på tide, at unge minoritetsdanskere på kanten af det danske samfund lægger offerkortet fra sig, melder sig ud af det dårlige selskab og ind i samfundet. Danmark giver jer uanede muligheder for et godt liv
4. november 2017

Selv om det går meget bedre med integrationen i Danmark, er der fortsat alt for mange unge danskere med minoritetsbaggrund, der placerer sig på samfundets sidelinje. Det er en skam, for de har alle muligheder for at skabe sig et godt liv som en del af Danmark.

Danmark er også vores land – altså os danskere, der ikke nødvendigvis ligner flertallet. Os, der tror på en anden gud end de etniske danskere. Men alt for mange minoritetsdanskere glemmer desværre, at Danmark er et fantastisk land. Her er demokrati, fred og velfærdsstat. Danmark er præcis det modsatte af de lande, som mange af vores forældre enten flygtede eller rejste fra.

Tænk, hvor heldige vi er. Vi lever i et velfærdssamfund, hvor der er gratis adgang til lægehjælp og uddannelse. De muligheder havde mange af vores forældre ikke, mange af dem kom fra såkaldte tredjeverdenslande.

Uddannelse er et privilegium

Selv har jeg rødder i Somalia, som mine forældre flygtede fra. De kom til Danmark i begyndelsen af 1990’erne. I dag er min mor uddannet bioanalytiker og arbejder på et hospital, fordi hun greb de muligheder, som det danske samfund gav hende.

Selv går jeg i 3.g, det samme gør min bror. Jeg har en ambition om at læse videre, så jeg en dag kan komme ud på arbejdsmarkedet og bidrage til det land, som har givet mig, min familie og mange andre minoritetsdanskere muligheden for, at vi kan realisere os selv og leve et værdigt og trygt liv. Det er et kæmpe privilegium at bo i en velfærdsstat som den danske. Et privilegium som ikke kun minoritetsdanskere, men også etniske danskere i højere grad burde sætte pris på.

Hård debat må ikke skræmme

Heldigvis er der mange, der som jeg bruger de muligheder, det danske velfærdssamfund giver os. Unge kvinder, der er efterkommere af indvandrere med ikkevestlig baggrund, uddanner sig næsten ligeså meget som etnisk danske kvinder. Til gengæld halter alt for mange unge mænd med minoritetsbaggrund stadig bagefter med hensyn til uddannelse og arbejde. Det er simpelthen ikke godt nok.

Jeg anerkender, at det som ung muslim med somalisk baggrund til tider kan være svært at føle sig inkluderet som ligeværdig dansker i Danmark. For vi lever desværre i en tid, hvor populistiske og nationalistiske tendenser har vind i sejlene i det meste af Europa. Også i Danmark.

Den aktuelle negative debat om islam og muslimer er træls og trættende, og jeg er sikker på, at de populistiske politikeres udtalelser ekskluderer alt for mange unge. De får indprintet en tvivl på, om de overhovedet er ligeværdige danskere. Og i stedet for at søge mod mulighederne i samfundet klumper de sig sammen i grupper, hvor de bliver anerkendt. Grupper, som sjældent gør noget godt for dem eller det danske samfund.

Glem offerkortet

Men den hårde tone må ikke få unge minoritetsdanskere til at give op. Vi må i stedet se den som en opfordring til at modbevise de danskere, som er så skeptiske over for, om vi – ikke mindst os med muslimsk baggrund – kan blive en integreret del af det danske samfund. Det kan vi nemlig. Det har de fleste af os allerede bevist.

Danmark har brug for, at flere minoritetsdanskere involverer sig i debatten. Der er brug for stærke og dannede individer med anden etnisk baggrund og for forskellige perspektiver. Når debatten præges af flere forskellige stemmer, kan den for alvor rykke sig.

Men kære minoritetsdansker på sidelinjen. Det er ikke nok, at jeg er checket ind i Danmark. Det er ikke nok, at rigtig mange unge minoritetskvinder er checket ind – både på uddannelserne og som deltagere i debatten. Det er på tide, at jer på sidelinjen smider offerkortet væk, melder jer ud af det dårlige selskab og i stedet bliver en del af samfundet og fællesskabet. For intet andet land kan give jer samme gode muligheder for at få et godt liv som Danmark.

Fahmi Jama er gymnasieelev

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Kristen Carsten Munk
  • Espen Bøgh
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Vivi Rindom
  • Flemming Berger
  • Niels Duus Nielsen
  • jens peter hansen
  • Jørgen M. Mollerup
  • Katrine Damm
  • Hans Aagaard
  • Anette Bjørnstrup
  • Frede Jørgensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Torsten Jacobsen
Kristen Carsten Munk, Espen Bøgh, Bjarne Bisgaard Jensen, Vivi Rindom, Flemming Berger, Niels Duus Nielsen, jens peter hansen, Jørgen M. Mollerup, Katrine Damm, Hans Aagaard, Anette Bjørnstrup, Frede Jørgensen, Eva Schwanenflügel og Torsten Jacobsen anbefalede denne artikel

Kommentarer