Læserbrev

København har brug for nyt kvindekrisecenter

10. november 2017

Kvindekrisecentrene i København er overbelagte. På Danners krisecenter blev 86 procent af de kvinder, der henvendte sig i 2015, afvist på grund af pladsmangel. Men da jeg spurgte ind til det i Socialforvaltningen, fik jeg et overraskende svar: Der mangler ikke pladser.

Det viser sig, at dette skøn kommer sig af, at Socialforvaltningen udelukkende ser på belægningsprocenten – altså hvor ofte samtlige værelser er fyldte. De ser altså ikke på, om der er plads, når kvinderne henvender sig, men om der teoretisk set er plads på et tidspunkt i løbet af året. Men her er man nødt til at tænke uden for excelarket – for det, at der er plads i november, hjælper ikke en kvinde, som er voldsramt i juli.

En vigtig baggrundsinformation er, at kvindekrisecentrene ikke har ventelister, så kvindernes eneste mulighed er at møde op og håbe på det bedste. Og med belægningsprocenter mellem 90 og 100 i København er det noget af et sats at tage børnene under armen og stikke af, når det faktisk er usandsynligt, at der er plads.

Pladsmanglen på krisecentrene har altså to mulige konsekvenser: For det første at kvinder ikke tør gå fra en voldelig mand, fordi de frygter at blive afvist på krisecenteret. For det andet at kvinder, der er gået, ender med at tage hjem til volden igen, fordi der ingen hjælp er til dem. Ingen af disse to muligheder kan vi byde de kvinder og børn, der flygter fra vold.

Derfor synes jeg, at Socialforvaltningen skulle tage et kig ud i den virkelige verden og acceptere, at der er brug for et nyt kvindekrisecenter i København.

Astrid Aller er kandidat til borgerrepræsentationen i København (SF)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu