Læsetid 3 min.

Man løser ikke folkeskolens problemer ved at lukke friskolerne

Luk privatskoler og friskoler og styrk i stedet folkeskolerne, lyder det fra blandt andet 3F. Det er den mest uambitiøse måde at løse problemerne i folkeskolen på – og et opgør med en lang dansk tradition for frisind i skolesystemet
10. november 2017

Det offentlige tilskud til friskoler og privatskoler skal fjernes, mener blandt andre formanden for 3F, Per Christensen. Han har netop udgivet en bog om folkeskolen. »Det frie valg er jo kun frit for dem, der har råd,« sagde han i den forbindelse.

I Politiken bakkede debatredaktør Ditte Giese op om synspunktet. Grunden er, at stadig flere fravælger folkeskolen – i dag gælder det omkring hvert sjette barn. Hvis man fjerner tilskuddet til de konkurrerende privatskoler, vil der komme flere kunder i biksen, og man vil få børnene fra de ressourcestærke familier tilbage, er logikken. Og det er sandt.

Fjerner man tilskuddet, vil privatskolerne blive så dyre, at det kun er stenrige borgere, der har råd. Men er det sådan et centralistisk skolesystem, vi gerne vil have? Et system, hvor man bliver tvunget til at uddanne sig inden for den ramme og på de vilkår, som det offentlige stiller til rådighed?

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Information.dk

Forsiden lige nu

Anbefalinger

• Brugerbillede for Jørn Andersen
    Jørn Andersen
  • Brugerbillede for Poul Anker Sørensen
    Poul Anker Sørensen
  • Brugerbillede for Ejvind Larsen
    Ejvind Larsen
  • Brugerbillede for Hans Aagaard
    Hans Aagaard
Jørn Andersen, Poul Anker Sørensen, Ejvind Larsen og Hans Aagaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Peter Knap

Tåbeligt. Den fri skole har, da den virkelig var fri, været en styke og inspiration for skolevæsenet.
Den vigtigste grund til at stække dem, har været skiftende regeringers behov for at holde børnene i deres besynderlige pædagogiske misk mask folkeskole.
Slip friskolerne fri, helt fri. Det vil være til stor gavn landet.
Ingen karakterer, ingen prøver og test, ingen lektier og små klasser.
Jeg bryder mig ikke om muslimske friskoler, men de er nu ikke værre en indre misionske.

Vibeke Hansen, Jørn Andersen, Flemming Berger, Steffen Gliese og Finn Egelund anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Dorte Sørensen
Dorte Sørensen

Folkeskolen kunne også gives friere rammer - så forskellige skoler i kommunerne kunne undervise efter forskellige pædagogiske måder - herved fik folkeskolen fordelene ved friskolerne med ind og forældrene kunne vælge folkeskole efter den pædagogiske retning.

Vibeke Hansen, Tue Romanow, Leo Nygaard, Peter Knap, Kurt Nielsen, Flemming Berger, Steffen Gliese, Erik Nissen og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Erik Nissen

Sådan kan enhver stille med sit eget personlige problem og finde en argumentation, der passer som fod i hose til netop de behov, man selv og familien har. Langsomt glider man væk fra de lidt større perspektiver og 'folkets skole' og over i sin egen individualiserede tilgang, hvor det i sidste ende alligevel er pengene, der bestemmer, hvad man kan få, samtidig med, at de ting, der virkelig har betydning for fællesskabet nedprioriteres og udsultes økonomisk. En tilsvarende tilgang kan ses på andre områder, hvis betydning for fællesskabet og samfundets overlevelse er ganske overset.

jørgen djørup, Kurt Nielsen og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Torben K L  Jensen
Torben K L Jensen

Folkeskolen er blevet djøfsk - et veje/måle-regime der dræber al form for nytænkning og pædagogik der virker for børnene OG lærerne. Niels Egelund og hans forblændelse af PISA har haft for meget at sige om den skolereform der så ud til at være et fremskridt - i stedet blev et djøf-projekt.
Idiotien har gode vilkår på tinge.

Torben Bruhn Andersen, Vibeke Hansen, Bernd Åke Henriksen, jørgen djørup, Peter Knap, Kurt Nielsen, Jørn Andersen, Anne Eriksen, Flemming Berger, Steffen Gliese, Jesper Frimann Ljungberg og Annemette Due anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Søren Bro

men det kan jo ikke nytte, at man sparer på folkeskolerne, så man føler sig tvunget over i friskolerne for at få kvalitet.

Karsten Lundsby, Kurt Nielsen, Torben K L Jensen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henrik Brøndum
Henrik Brøndum

I UK betaler forældrene selv KASSEN for private skoler (ingen offentlige tilskud), og de har en enorm indflydelse på de øvre dele af samfundet. I Danmark bor det meste af eliten i kommuner hvor folkeskolen fungerer, så hvorfor betale til en privat skole?

Brugerbillede for Jesper Frimann Ljungberg
Jesper Frimann Ljungberg

@Henrik Brøndum

Tja. Efter at have gået til informations møder på de lokale skoler, da min ældste søn skulle i skole, må jeg indrømme, at Torben K L Jensen har en pointe. På folkeskolerne blev der talt om måltal, ministeriets mål og positionering af skolen i forhold til andre skoler. Og når det f.eks. kom til IT, så var det iPads.. som børnene så helst selv skulle have med. Jeg var måløs.

På den privatskole, som min søn nu går på, blev der snakket om de værdier, som jeg havde en forventning om at folkeskolen drejede sig om. Og der var ikke noget med iPads, men der var brugerbetaling på den PC, som børnene skulle have. Så de alle havde den samme, og de samme forudsætninger.

Det er efter min mening tragisk, at vi er kommet dertil at man skal sende sit barn i privatskole.. for at det kan komme i en rigtig dansk 'folke skole'.

// Jesper

Torben Bruhn Andersen, Vibeke Hansen, Christian Larsen, Torben K L Jensen, Karsten Lundsby, Jens Winther, Bernd Åke Henriksen, Søren Bro, Peter Knap, Hans Aagaard, Jørn Andersen, Henrik Brøndum, Anne Eriksen, Flemming Berger og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henrik Brøndum
Henrik Brøndum

@Jesper Frimann Ljungberg

Jeg er enig med dig og Kristian Villesen i at privat- og friskoler stadig skal have stort offentligt tilskud.

Samtidig er der tragisk at teknokrater, stort set af min egen slags, har fået lov til at invadere skolen.

Torben Bruhn Andersen, Ole Johansen, Flemming Berger, Karsten Lundsby, Hans Aagaard og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Thomas Andersen
Thomas Andersen

Man kunne også lukke folkeskolen og gøre alle skoler til friskoler. Uden forældrebetaling selvfølgelig.

Brugerbillede for Dorte Sørensen
Dorte Sørensen

Thomas Andersen vil skolen blive bedre af, at det er private og vel også en vis fortjeneste, der driver den med det hele betalt af skatteyderne?
Hvorfor ikke gå den anden vej at give Folkeskolen samme frihedsgrader som friskolen har - så kan forælder vælge hvilken folkeskole de finder passer pædagogisk til deres barn.

Brugerbillede for jens peter hansen
jens peter hansen

Jeg har lige set på mine nærmeste tre Skoler. Brønshøj, Bellahøj og Utterslev Skole her i København. De lægger alle vægt på fællesskab, venskab og samarbejde. Bellahøj derudover på idræt og bevægelse, Utterslev på naturen og Brønshøj ved jeg ikke. Er det ikke værdier der man kan værdsætte ?

Brugerbillede for Jan Holm Larsen
Jan Holm Larsen

Det er kun naive og uvidende mennesker der forestiller sig, at f.eks. arabiske friskoler i Danmark underviser deres elever i demokrati, respekt for seksuelle minoriteter, og kvinders ligeret. Derudover har mange elever fra disse skoler efterfølgende brug for forberedende voksenundervisning (FVU) i dansk.

Brugerbillede for Leo Nygaard

Gør alle skoler fri skoler med ens offentlig økonomi.
Ønske private at oprette egne skoler, må forældrene selv betale det hele.
Så er den stor danske folkekirke, undskyld folkeskole, nedlagt og friheden indført - ens for alle.
Det er en rigtig "skolereform" - istedet for DJØF skolen.