Læsetid 3 min.

Private virksomheder har brug for pædagoger

Danmark har behov for erhvervspædagoger. Pædagoguddannede, der kan hjælpe private virksomheder med at tage deres sociale ansvar og integrere udsatte unge i deres produktion
14. november 2017

Lige nu har vi en stor gruppe unge, primært mænd, der aldrig har været gode til ’røv til sæde’-undervisning og aldrig har vundet fodfæste i uddannelsessystemet. Unge mennesker, der keder sig og finder på dumme ting, som ikke sjældent er på kant med loven.

At stå uden for arbejdsmarkedet og uddannelsessystemet i ungdomsårene kan blive skelsættende for resten af livet. Og når mange virksomheder i stigende grad efterspørger arbejdskraft, er der ingen grund til at lade de unges ressourcer forblive uudnyttede.

Det, der er brug for, er virksomheder med viden om, hvordan man lærer medarbejdere op. Det skal kombineres med særlige pædagogiske kompetencer. Det kræver nemlig alternativt pædagogisk arbejde at håndtere mennesker, der har oplevet skævere ting end de fleste, og sørge for, at de bliver godt integreret i en virksomhed.

Helt konkret mangler vi en særlig type pædagog, der ikke laver pædagogisk arbejde, som man kender det, men derimod bedriver pædagogik ved at lave manuelt arbejde side om side med borgeren, der befinder sig på kanten af samfundet. På den måde kan pædagogen agere rollemodel.

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Information.dk

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Søren Jacobsen
Søren Jacobsen

Den latterlige udvikling forsætter. Det er ikke de unge den er gal med. Det er den måde Danmark er begyndt at indrette sig på den er gal med. Men det siger ingen. For så saver de jo den gren over de selv har sat sig mageligt tilrette på bag deres innovative hævesænkeborde med gode lønninger, solide pensionsordninger og fast ansættelse så langt øjet rækker.

Jo, Danmark er så sandelig blevet "moderne". Nytteløs innovativ "moderne", når det betaler sig.

Bjarne Bisgaard Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Søren Jacobsen

Der foregår et enormt svigt over for de unge, som "opdrages" til en adfærd som om verden ligger sig foran deres fødder. Men det kommer den til at gøre for lang langt de færreste. De unge opdrages til en fantasi, som ikke findes. Har været på en ungdomsuddannelse for at se nærmere på forholdene. Efter den oplevelse kan jeg mere end godt forstå, hvorfor danske virksomheder foretrækker arbejdskraft fra Polen frem for den danske ungdom.

Brugerbillede for Viggo Okholm

Søren:
Gider du lige uddybe din sidste artikel, du postulerer uden at fortælle hvad der gør forskellen på danske unge og polakker. jeg tror umiddelbart du har en pointe, lad os få den frem så mange kan få gavn af den. I øvrigt fint hvis pædagoger kan få et bredere virkefelt vel at mærke hvis personen er til det. Det er nok ikke den pædagog som ikke har været ude i livet inden uddannelsen.

Søren:
Gider du lige uddybe din sidste artikel, du postulerer uden at fortælle hvad der gør forskellen på danske unge og polakker. jeg tror umiddelbart du har en pointe, lad os få den frem så mange kan få gavn af den. I øvrigt fint hvis pædagoger kan få et bredere virkefelt vel at mærke hvis personen er til det. Det er nok ikke den pædagog som ikke har været ude i livet inden uddannelsen.

Søren Jacobsen

Viggo Okholm, jeg foreslår du selvtager ud og oplever vores "moderne" ungdom. Så kan du på 1. hånd selv lave din egen vurdering.

Søren:
Indrømmet.j eg ældre mand på 72 har taget fri og nyder tiden med min hustru og min buddhisme og håber så at min indflydelse og engagement kan ske forholdsvis passivt. Jeg skal nok stemme. Men fine bemærkninger fortæller jo at du har en anke omkring de danske unge, men ikke hvordan og hvad du synes er galt og uansvarligt. Jeg tvivler på at unge polakker generelt a er bedre, men de kan give den en skalle en tid og så ha et grundlag i hjemlandet.