Klumme

At sætte Corydon i spidsen for Børsen er at sætte publicismen i anden række

Udnævnelsen af Bjarne Corydon til administrerende direktør og chefredaktør for dagbladet Børsen er en ubehagelig, men naturlig konsekvens af dagbladskrisen. Den handler om marked, digitalisering og bundlinjer. Ikke så meget om indhold
Børsens nye chef personificerer en udvikling i dagbladsbranchen, som trinvist har fjernet de tidligere ’vandtætte skodder’ mellem redaktionen og virksomhedens kommercielle ledelse. Journalistik er ikke længere et uantastet domæne, som kan fungere uafhængigt af marked, administration og salg. Det er ikke længere chefredaktøren, der køligt og afvisende kan fortælle direktøren, at ’du skaffer pengene, så skal jeg nok bruge dem’.

Børsens nye chef personificerer en udvikling i dagbladsbranchen, som trinvist har fjernet de tidligere ’vandtætte skodder’ mellem redaktionen og virksomhedens kommercielle ledelse. Journalistik er ikke længere et uantastet domæne, som kan fungere uafhængigt af marked, administration og salg. Det er ikke længere chefredaktøren, der køligt og afvisende kan fortælle direktøren, at ’du skaffer pengene, så skal jeg nok bruge dem’.

Finn Frandsen

Debat
24. november 2017

Bjarne Corydon blev i sin tid som finansminister kaldt ’Don Corydon’, og hans evner som iskold ikke-ideologisk realpolitiker var store. Men de samme ’evner’ medvirkede også til hans fald efter det tvivlsomme salg af DONG og uskønne flirten med de amerikanske venture-kapitalister hos Goldman Sachs.

Siden har han i knap to år været direktør i management-giganten McKinsey, hvor han bl.a. stod fadder til en rapport, der opfordrede til indførelsen af robotter, som efter hans mening kunne erstatte op til 40 procent af vores arbejdstimer.

Nu har den svenske Bonnier-koncern valgt ham som øverste chef for landets største erhvervs- og finansavis. Man må gå ud fra, men kan ikke være sikker på, at JP/Politikens Hus, der ejer lige under halvdelen af aktierne i mediehuset, har nikket ja til valget af ham.

Jeg kan mærke en slags chokbølger i journalistiske kredse. Større end sidst, da den tidligere mangeårige justits- og forsvarsminister Hans Engell for 17 år siden blev chefredaktør på Ekstra Bladet. Han var dog i sin pure ungdom journalist i modsætning til Corydon, der er cand.scient.pol og aldrig har beskæftiget sig med journalistik.

Der er en anden sammenhæng mellem Corydon, Engell og avisdrift. Da Engell i 2007 blev fyret af JP/Politikens topchef Lars Munch, var det, fordi avisens bundlinje faldt faretruende, og han var ansvarlig for, at bundlinjen faldt, og digitaliseringen haltede bagefter. Det handlede ikke om journalistisk indhold og publicisme. Det handlede om penge, og det gør udnævnelsen af Corydon også. Og selvfølgelig skal netop Børsen have en ny boss, der forlod ideologien om lighed og solidaritet til fordel for konkurrencesamfundet.

Truslen mod journalistikken er eksistentiel

Børsens nye chef personificerer nu en udvikling i dagbladsbranchen, som trinvist har fjernet de tidligere ’vandtætte skodder’ mellem redaktionen og virksomhedens kommercielle ledelse. Digitaliseringen har gjort et tæt samarbejde til en absolut nødvendighed.

Journalistik er ikke længere et uantastet domæne, som kan fungere uafhængigt af marked, administration og salg. På alle dagblade er der i dag et meget tæt samarbejde. Det er ikke længere chefredaktøren, der køligt og afvisende kan fortælle direktøren, at »du skaffer pengene, så skal jeg nok bruge dem«.

Og med såkaldt kommercielt redaktionelt indhold og ’native advertising’ er skellet mellem journalistik og forretning sværere at få øje på nogle steder. Direktørerne har tydeligvis fået langt mere indflydelse på dagbladene end tidligere. Journalistik og forretning er blevet et fællesprojekt.

Truslen mod journalistikken er eksistentiel. Hvis ikke forretningen giver overskud, vil der om et antal år ikke være råd til at drive ret megen journalistik på kommercielle vilkår. Med mindre man løser det problem, at brugerne ikke har lyst til at betale, og annoncerne med rekordfart forsvinder ud af landet til Google og Facebook. Ingen kender løsningen.

Næppe heller Bjarne Corydon, men Børsens bestyrelse må jo tro på, at Corydon kan finde den. Men er han manden, der kan finde den svære balance mellem journalistikken og forretningen? Med 46 millioner kroner på bundlinjen sidste år er Børsen en af de bedst indtjenende aviser i Danmark. Men fremtiden er også usikker i Møntergade. Hvis den havde været sikker, havde Bonnier-koncernen nok lagt mere vægt på at vælge en indholdsorienteret chefredaktør i stedet for en kølig og i øvrigt veltalende teknokrat.

Man kan med udnævnelsen af Bjarne Corydon frygte, at publicismen kommer i anden række. Hans dygtighed har, siden han blev minister i 2011, ikke været bygget på idealer, men på bundlinje. Denne skribent kan derfor kun håbe det bedste og frygte det værste. Ikke mindst for journalistikken.

Lasse Jensen er mediejournalist. Klummen er udtryk for skribentens egen holdning

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Det kan vel ikke siges meget klarere!

kjeld jensen, Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Frede Jørgensen

Det værste er, at regeringen sidder og godter sig.

Corydon iskold realpolitik? Hvilken realpolitik? Real som realitet som nyliberalismen er baseret på reelle forhold i samfundet?

Eva Schwanenflügel

Vel talt, Lasse Jensen.

Jørgen Wind-Willassen

Nu er Corydon jo ikke medlem af journalist præsteskabet, hvilket måske kan være en fordel.
Måske kan han endda benytte de korrekte begreber.
De "vandtætte skodder" Lasse Jensen omtaler har jeg endnu tilgode at se.
Måske fordi de ikke eksisterer.
Altså i virkeligheden.
Men skotter, altså dem på skibene, dem kender jeg godt.
Så måske er folk der ikke er journalister en gave til medierne, da de muligvis kan bibringe læserne lidt viden.

Børsen har da aldrig været læst eller kendt for sine journalistiske kvaliteter.
Avisen læses primært, hvis ikke udelukkende, af folk der ønsker deres kortsigtede egennyttige verdenssyn bekræftet.
Børsen advokerer skamløst for en fundamentalt syg kultur af uhæmmet og i øvrigt infantil grådighed og egoisme.
Corydon passer som pik i Grethe!

kjeld jensen, Henning Kjær, Anders Reinholdt, ulla enevoldsen, Jacob Mathiasen, Rolf Hansen, Ebbe Overbye, Karsten Lundsby, Jens Lysdal, Niels Duus Nielsen og Egon Stich anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Corydon er perfekt til reformer - han er 100 % "shit-storm"-resistent.

Anders Reinholdt, Anne Eriksen, Karsten Lundsby, Niels Duus Nielsen, Lise Lotte Rahbek og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Og selvfølgelig skal netop Børsen have en ny boss, der forlod ideologien om lighed og solidaritet til fordel for konkurrencesamfundet.
Når velvalgte ord ætser og svier,
så alle kan forstå det.

Vel talt.

kjeld jensen, Anders Reinholdt, Anne Eriksen, Torben K L Jensen, Jens Lysdal og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Teflon Bjarne?

Join $metoo (det er et dollartegn!) hvis du føler dig snydt af en finansminister.

kjeld jensen, Anne Eriksen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

I Folk i Infomation af 2017.11.25 kan man læse:
"Føleri

Fra vores egen verden er Stig Ørskov fra JP/Politikens Hus ikke imponeret af en kritisk Lasse Jensen-klumme om Bjarne Corydon som chef for Børsen: »Når uhildet analyse afløses af holdningsbåret føleri, nærmer man sig udløbsdatoen.«"

Jeg håber, at adm. direktør på Politiken, Public Economics and Regulation, Roskilde University (bachelor degree B.Sc.) Stig Ørskov har udtalt sig mere nuanceret for ellers ligner det noget, som Stig Ørskov beskylder Lasse Jensen for.

Stig Hejl Pedersen

"Ikke-ideologi" er nøgleordet, og det fås ikke meget bedre end hos Corydon.
Om der på Dagbladet Børsen er tale om populisme, ved jeg ikke, men jeg ved, at der tale om en god, gedigen gang pærevælling.
I april i år udsendte Børsen en bog, "De handlende" - "om dem der tør noget og gør noget", "Hvordan giver vi bedre plads til de handlende?" - altså almindelig Børs-ideologi.
Men bogens allersidste side - coda på hele denne liberalistiske ballade - er Gustaf Munch-Petersens "Ideal"!
Forestil jer Gustaf Munch-Petersen se sig selv i en bog fra Børsen.

Jeg var lige ved at svare Stig Ørskov, at man jo ikke kan klandre et ungt menneske for at han ind imellem taber sutten. Mht skodder og skotter, så se her: http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=skot
Man kan faktisk godt bruge begge stavemåder. I denne sammenhæng udtaler man det bare med to t'er. Og så mener jeg i øvrigt ikke, at man skal være uddannet journalist for at blive chefredaktør. Der er masser af eksempler på velskrivende og veltænkende publicister, der bliver gode redaktører. Jeg nævner i flæng bare Rune Lykkeberg, Tøger Seidenfaden, Jørgen Schleimann. Jeg har ikke fundet tegn på Corydons publicistiske aktiviteter nogetsteds.