Læserbrev

Socialrådgivere kan sagtens ytre sig uden at bryde love

21. november 2017

Man er altid velkommen til at udfordre mig på mine holdninger om offentlige ansattes ret til ytringsfrihed. Men jeg synes nu, at kronikør Gerhard Bang i kronikken; »Socialrådgivere er ikke de udsattes advokat«, (den 14. november), tager sig større friheder end acceptabelt er, når han kommenterer på min tidligere kronik (den 29. september). Desværre har han ikke læst mine ord rigtigt.

Bang insinuerer nemlig ganske kraftigt, at jeg skulle opfordre socialrådgivere til at være rebeller ved at bryde loven i deres arbejde og fritage borgerne for ret og pligt. Intet kunne være mere forkert. Så vi tager lige den om rebellerne fra min kronik én gang til:

»Jeg savner, at vi er rebeller. Jeg bryder mig ikke om, at der kan være tvivl om, at vi er på vores egen eller de udsattes side. Jeg savner dem, der ikke holder mund, og som åbenlyst støtter udsatte borgere i deres kamp for retfærdighed. Dem, der tør sige, at arbejdsforholdene eller en reform er noget hø, og at den ikke hjælper folk tilbage på rette spor.«

Bangs ide om, at socialrådgivere, på baggrund af min kronik, skal til at være lovbrydere, udspringer altså af ren fantasi. Det ligger mig ufatteligt fjernt at bede om. Dét, jeg gør opmærksom på, er, at socialrådgiverne bruger deres ytringsfrihed til gavn for borgerne. Jeg kan berolige Gerhard Bang: Det udelukker ikke, at socialrådgiveren fortsætter med at arbejde under de love og regler, som nu engang er vedtaget på det område, man er sat til at forvalte.

Maj Thorsen Ottesen, selvstændig socialrådgiver og foredragsholder

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • Hans Larsen
  • Dorte Sørensen
  • Peter Wulff
  • Ib Christensen
  • Søren Andersen
  • Ebbe Overbye
  • Lise Lotte Rahbek
Eva Schwanenflügel, Hans Larsen, Dorte Sørensen, Peter Wulff, Ib Christensen, Søren Andersen, Ebbe Overbye og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu