Læserbrev

Sundhedsplatformen lokkede mig på pension

14. november 2017

Jeg er for nylig blevet pensioneret efter mange års tro tjeneste som overlæge i Region Sjælland. Den tungtvejende grund til, at jeg indleder mit otium netop nu, er, at Sundhedsplatformen skal gøre sit indtog i Region Sjælland den 25. november.

Platformen er et it-helvede, der fjerner fokus fra lægens kerneopgaver: at udrede, diagnosticere og behandle patienter på en effektiv og kvalificeret måde. Lægerne skal nu udover lægearbejdet rode rundt i alle mulige koder, registreringer, bookinger med mere – noget som sekretærerne med dygtighed tager sig af og er uddannede til. Det er et kæmpe ressourcespild.

Hele processen og patientforløbet forhales og forlænges i dag, primært fordi lægen ikke har mulighed for at se samme antal patienter om dagen som tidligere. Derfor er det jo heller ikke underligt, at man ikke kan opfylde udredning- og behandlingsgarantien på sygehusene.

Jeg synes, det er på tide, at politikerne vågner op og indser, at vi ikke kan leve med det system. Hvis vi skal undgå kaotiske og økonomisk uansvarlige tilstande på Østdanmarks sygehuse, er det på tide at give sundhedsplatformen dødsstødet. Der er behov for en mere smart og brugervenlig elektronisk journal.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Trond Meiring
  • Jesper Harder Søndergaard
  • Eva Schwanenflügel
Trond Meiring, Jesper Harder Søndergaard og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

Med tanke på hvordan det er gået med IC-4 togene og SKAT, bliver det desværre nok opad bakke at få skrottet Sundhedsplatformen :-(

Kære Mette Harreby. Jeg ved, at mange af mine ældre kolleger i psykiatrien går i de samme tanker. Psykiatrien har simpelthen ikke råd til at miste den kolossale erfaring og ekspertise som forsvinder hvis disse psykiatere forlader os. Derfor MÅ Sundhedsplatformens udrulning i Region Sjælland stoppes nu. Jeg vil sætte stor pris på om de, der ligesom jeg og mine kolleger i sundhedsvæsenet frygter for, at Sundhedsplatformen vil få alvorlige konsekvenser for patienterne i Region Sjælland, vil overveje at melde sig ind i gruppen Sundhedsplatformen? Nej tak! https://www.facebook.com/groups/217879532080844/?fref=ts

Mette Harreby, Trond Meiring og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar