Kommentar

Ambitionerne er steget mig til hovedet

Jeg kommer fra små kår, men drømmer om storhed. Det tragiske er, at det betyder, at jeg er begyndt at se ned på mit ophav og på det jævne liv
Debat
12. december 2017

Jeg er studerende. Det er de fleste af mine venner også. Når vi er sammen, diskuterer vi Airbnb-afkast, stuer en suite, leasing og emhætter. Audi eller Mercedes. Nordhavn eller Nyhavn. Svaner eller myrer. Og om Rolex- eller Patek-ure bedst fremhæver vores personlighedstræk.

Ingen af os har endnu forstået, at hvis man vil være en del af den akademiske overklasse – og det vil vi – skal man besinde sig og udvise beskedenhed. Vi er optaget af, hvordan milliarden kan få ben at gå på. Ingen af os har blik for kvaliteterne i det almindelige liv.

Det er på én og samme tid både forståeligt og bizart, at netop vi har hovedet så langt oppe i vores egen storhed. Vi kommer selv fra hjem med lave indtægter, hvor der er mere fokus på Pampers end pamperi. Det er vores forældre, der tager sig af de gamle og svage, gør rent, kører busserne og opdrager dine børn.

Vores drivkraft handler om lysten til at bryde et mønster. Men det er samtidigt bizart, at vi lægger så stor en afstand til vores forældres erhverv – de har jo ikke haft dårlige liv.

Når drømmen brister

Når jeg går forbi de fine lejligheder i Indre By, handler mine tanker mere om husleje end om lykke. Jeg kan ikke løsrive mig fra fantasier om, at jeg bor der i lejlighed med udsigt. Et liv med bil og luksus. Men i alle mine forestillinger om den fremtid, der venter på mig, ser jeg ned på mit nuværende jeg.

Når jeg tænker på, hvor jeg gerne vil ende, glemmer jeg, hvor jeg er. Jeg glemmer, at jeg ikke er ulykkelig eller mistrives. Jeg glemmer, at jeg har det okay på mine 30 kvadratmeter.

Og hvad mon der sker, når drømmene ikke lykkes i fremtiden. Så ender jeg ifølge min egen virkelighedsopfattelse som taber.