Forleden steg jeg på 5C i myldretiden. Her overhørte jeg to kvinder over 30 år tale sammen om en fælles veninde. Eller hvad hun nu var. For det var ikke pæne ord. Hun så for lykkelig ud på Instagram, hendes klædeskab var for stort, hendes job for fantastisk. Og værst: Hun fik for meget sex.
Jeg har hørt samtalen før. I skolen, i gymnasiet, på cafeer, i bøger og på tv. Og vi lærer det, fra vi er små: Hvis vi ikke kunne lide vores skolekammerater, var det sikkert, fordi de havde en dukke, vi ikke havde. I gymnasiet får ærkerivalen sikkert 12 i fysik.
Jeg har altid tænkt, at den systematiske nedgørelse af kvinder med succes var noget, der forsvandt, når man kom i 20’erne. Men nej. Alt for mange kvinder er bitre på andre kvinder. Vi er blevet opdraget til at måle vores egen succes i andres. Men får vi det så bedre af at tale sådan om hinanden? Vi er vel selv ude om den manglende anerkendelse af vores følelser, når vi konstant er bitre over, hvad andre kan?
Vi burde rose hinanden i stedet. Se alt det gode, andre kvinder kan og være glade, når vores veninde får en lønforhøjelse eller god sex. Vi er nødt til at bryde kvindernes interne jantelov. Mit nytårsforsæt er at glædes mere på andre kvinders vegne!
Kan kun anbefale dette gode nytårsforsæt :-)
Heldigvis er der mange kvinder, som bakker hinanden op og har gode nærende fællesskaber.
Bla a rødstrømperne indførte basisgrupperne, netop for at bryde med denne selvundertrykkelse. Og det virkede formidabelt.
Jantelov?
Det lyder nu som ren misundelse.
Misundelse:" aggressive, hadefulde følelser, evt. iblandet sorg og afmagt, rettet mod én, der besidder noget, man selv gerne ville have, fx materielle goder, personlige eller sociale egenskaber.
Antagelig er misundelse i større eller mindre grad et alment menneskeligt fænomen, der i nogle tilfælde kan fungere som udviklingsstimulus. I andre tilfælde, hvor individet renoncerer og giver op over for sine ønsker, kan misundelse føre til kronisk utilfredshed og depressive forstemninger. " (Den Store Danske, Gyldendal)
Jantelov .. det er nok lige at sætte den på spidsen.
Hvis du er rig, smuk eller har succes på andre fronter, så regn med misundelse lige meget hvem du ellers er.
Åbenbart en omfattende krænkelseskultur!