Læsetid 2 min.

Dybt stereotypt billede af succes

Læserbrev
8. december 2017

I disse uger sender DR serien Født til Succes, som ifølge DR er en »programserie om fire privilegerede unge, ambitiøse mænd, der er vokset op med succesfulde forældre, og som jagter succes og anerkendelse«.

At søge anerkendelse fra sine omgivelser er en naturlig ting. Det samme er det at ønske at opnå succes med de ting, man sætter sig for i livet, men det licensbetalte tv-program er alligevel problematisk. Det tegner nemlig et stereotypt billede af succes som et spørgsmål om penge og luksus.

Har du tænkt over, hvor afgørende din opfattelse af succes er for, hvornår du vurderer noget som en fejl? Faktisk giver ideen om at fejle slet ikke mening, hvis man ikke har modpolen – at lykkes med at få succes.

I Japan har man begrebet Ikigai, der beskriver meningen med at være til. En del af Ikigai er opgøret med en kultur, hvor succes defineres som rigdom. Det står i skarp kontrast til en af de unge medvirkende i serien, som udtaler: »Mit mål er ikke at blive rig. Mit mål er at blive meget rig«.

Det er klart, at man kan tilskrive en del af dette ungdommens kådhed, men alligevel er det bekymrende. Hverken på grund af jantelov, eller fordi der er noget forkert i at tjene penge. Problemet er, at DR bekræfter en overordentlig stereotyp fortælling for kanalens unge seere.

Hvis vi som mennesker virkelig tør kigge indad, så vil vi erkende, at i hvert fald en række af aspekterne ved vores nuværende syn på succes er skadelige – både for os selv som individer og for samfundet som helhed.

Skulle du mene, at det er en håbløs idealist, der taler, så kig på den omfattende forskning inden for lykke. Samstemmende fortæller evidensen os nemlig, at der findes alt for mange millionærer, som alt for sent i deres liv erkender, at de ikke fik brugt nok tid med familie og deres nærmeste.

Den pointe og flere andre er desværre fuldstændig fraværende i DR’s successerie.

Jonathan Løw er iværksætter og stifter af Listen Louder

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
    Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu