Læserbrev

’Fremtidens folkeskole’ til debat – uden lærerne!

9. december 2017

I primetime sendetid ryger Debatten i æteren torsdag den 16. november, direkte fra en nedlagt skole ved Assens.

Ved podierne står politikere, borgmesterkandidater, undervisningsministeren, en landskendt kunstner med en interessant skolehistorie, formanden for Danmarks Lærerforening, skolederforeningens næstformand, et par forældre og et barn. Gæt hvem der mangler?

De indledende replikker fra Clement Kjersgaard indkredser folkeskolens interessenter – og ikke med ét ord nævnes lærerne! Jeg tænker ikke, at der er tale om en manuskriptfejl, men derimod en udstilling af et symptomatisk faktum: Vi er mange, der taler om folkeskolen; politikere, borgmestre, kunstnere, forskere, forældre. Men spørger vi lærerne? Aftenens udsendelse svarer efter min mening til at lade en kageblogger på 17 og en madskribent vurdere kagecremer, teksturer og afbagning i Den Store Bagedyst!

Jeg er folkeskolelærer. Samtidig er jeg en del af et landsdækkende netværk af lærere, som tager aktiv del i at kvalificere debatten på diverse medier i lokalsamfundet, i landsdækkende aviser, i radio og på tv. Det er ikke, fordi det ikke ville kunne lade sig gøre at opdrive en lærer med mod og meninger for at berige en nok så væsentlig debat om folkeskolens fremtid.

DR har simpelthen fravalgt lærerne – os, der ved, hvad vi taler om, fordi vi står med børnene, rammerne, besparelserne i slidte og lukningstruede folkeskoler til daglig. I stedet for at lytte til praktikerne og fagfolket vælger DR endnu engang at give taletiden til politikerne, der så kan stå og mundhugges for åben skærm om, hvem der i virkeligheden har ansvaret for folkeskolereformen.

Uddannelsesordføreren for SF, Jacob Mark, lægger stærkt ud med en opfordring til, at »vi taler modigt og ærligt om en totalt underfinansieret folkeskolereform«.