Læserbrev

’Fremtidens folkeskole’ til debat – uden lærerne!

9. december 2017

I primetime sendetid ryger Debatten i æteren torsdag den 16. november, direkte fra en nedlagt skole ved Assens.

Ved podierne står politikere, borgmesterkandidater, undervisningsministeren, en landskendt kunstner med en interessant skolehistorie, formanden for Danmarks Lærerforening, skolederforeningens næstformand, et par forældre og et barn. Gæt hvem der mangler?

De indledende replikker fra Clement Kjersgaard indkredser folkeskolens interessenter – og ikke med ét ord nævnes lærerne! Jeg tænker ikke, at der er tale om en manuskriptfejl, men derimod en udstilling af et symptomatisk faktum: Vi er mange, der taler om folkeskolen; politikere, borgmestre, kunstnere, forskere, forældre. Men spørger vi lærerne? Aftenens udsendelse svarer efter min mening til at lade en kageblogger på 17 og en madskribent vurdere kagecremer, teksturer og afbagning i Den Store Bagedyst!

Jeg er folkeskolelærer. Samtidig er jeg en del af et landsdækkende netværk af lærere, som tager aktiv del i at kvalificere debatten på diverse medier i lokalsamfundet, i landsdækkende aviser, i radio og på tv. Det er ikke, fordi det ikke ville kunne lade sig gøre at opdrive en lærer med mod og meninger for at berige en nok så væsentlig debat om folkeskolens fremtid.

DR har simpelthen fravalgt lærerne – os, der ved, hvad vi taler om, fordi vi står med børnene, rammerne, besparelserne i slidte og lukningstruede folkeskoler til daglig. I stedet for at lytte til praktikerne og fagfolket vælger DR endnu engang at give taletiden til politikerne, der så kan stå og mundhugges for åben skærm om, hvem der i virkeligheden har ansvaret for folkeskolereformen.

Uddannelsesordføreren for SF, Jacob Mark, lægger stærkt ud med en opfordring til, at »vi taler modigt og ærligt om en totalt underfinansieret folkeskolereform«.

Men Merete Riisager er ikke interesseret i at forholde sig til lærernes forberedelsestid. »Det handler om børnene,« gentager en lettere ophidset Riisager og fastholder, at der ikke er nogen som helst forbindelse mellem børns trivsel og læringsmuligheder og nedskæringerne i lærernes forberedelsestid.

Her knækker filmen for mig. Jeg hører vores undervisningsminister sige, at lærernes arbejdsmiljø ingen indflydelse har på elevernes undervisning! Hvor ville jeg gerne belyse, på hvilke måder en underfinansieret folkeskolereform faktisk påvirker mit arbejde med de børn og unge, som er vores fremtid.

Så DR, »licens er noget vi giver til hinanden«. Det er folkeskolen også. Og den bliver til på gulvet, båret af lærere og pædagoger. Så hvis vi skal have en værdifuld diskussion af folkeskolens fremtid, må I skrue lidt ned for politikernes og lægfolks mikrofoner – og op for lærernes.

Gitte Riishuus Jensen er folkeskolelærer

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Dorte Sørensen
  • Steffen Gliese
  • ingemaje lange
  • Annemette Due
  • Sebastian Sylvester Rosenberg
  • Peter Knap
  • Grethe Preisler
  • Eva Schwanenflügel
Dorte Sørensen, Steffen Gliese, ingemaje lange, Annemette Due, Sebastian Sylvester Rosenberg, Peter Knap, Grethe Preisler og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

Jeg er træt af Debatten.
De, der virkelig ved noget om emnet er sjældent inviteret, og hvis de er tilstede bliver de ofte svinet af politikerne. De relevante spørgsmål stilles ikke. Og der gås aldrig rigtigt i dybden.

Hans Larsen, Steffen Gliese, ingemaje lange, Bjarne Bisgaard Jensen, Verner Nielsen og Egon Stich anbefalede denne kommentar

Gitte Riishuus Jensen
Jeg har desværre, i det private erhvervsliv, også oplevet, at dem der havde konkret viden/erfaring på et område (de erfaringsramte) blev holdt helt udenfor diskusionerne og beslutningerne, og beslutningerne gav ingen løsninger.

Steffen Gliese, ingemaje lange og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Frederik Groth Nordstrøm

Jeg er helt enig, men husk nu pædagogerne! Vi er en meget stor del af folkeskolen.
Det er simpelthen så ærgerligt, at pædagogerne ofte bliver glemt, når man snakker om skolen. Vi støttede lærerne under logouten, men jeg føler, at mange lærere glemmer, at vi er ligeværdige partnere i skolen.
Jeg støtter gerne op om, at implicerede parter skal inddrages, men ALLE implicerede parter skal huskes! Ikke kun lærerne.

Eva Schwanenflügel

Frederik Groth Nordstrøm,
En vældig valid pointe som mange sidder overhørigt.
Men arbejdstidsregler skal igennem for lærerne, ellers falder det offentlige system sammen.

Det er symptomatisk for hele samfundet, hvor vi har fået selvpromoverende politikere, mens de netop skulle tie og lytte og lade interessenterne i samfundet ytre sig, så politikerne kan samle op og udforme lovene, så de løser faktiske problemer i stedet for at styre samfundet efter ideologiske maksimer.
Politiske diskussioner er stillingskrige, som intet fører med sig.