Læserbrev

Kløjes i gløggen

23. december 2017

Jeg var ved at kløjes i gløggen, da jeg her i avisen læste, at Enhedslistens energiordfører, Søren Egge Rasmussen, mener, at regeringens mål om, at mindst halvdelen af Danmarks samlede energiforbrug i 2030 skal dækkes af vedvarende energi, ikke er ambitiøst nok.

Enhedslistens kritik er ikke overraskende i sig selv. Ufinansieret overbudspolitik på klimaområdet er efterhånden et adelsmærke for venstrefløjen. Men Søren Egge ignorerer behændigt det lille, men vigtige ord, »mindst« i regeringens målsætning. Ambitionerne rækker altså videre. Jeg ser gerne, at mere end halvdelen af Danmarks energibehov er dækket af vedvarende energi i 2030.

Hvor langt vi kommer, afhænger i høj grad af teknologiudviklingen og af prisen på grøn omstilling og vedvarende energi. Viser det sig undervejs mod 2030, at vi kan øge tempoet i den grønne omstilling uden at sende store ekstraregninger videre til de danske husholdninger og virksomheder til skade for privatøkonomien og konkurrenceevnen, så er jeg indstillet på det.

For omstillingen fra fossile brændsler til vedvarende energi er ikke gratis, til trods for at vi kan bygge nye havvindmølleparker billigere end nye kulkraftværker i Danmark. Det er meget glædeligt, men derfor skal omstillingen stadig finansieres. Så hvor skal pengene komme fra, hvis det står til Enhedslisten? Vil Enhedslisten være et seriøst parti, der fremlægger en samlet plan for danskerne, så vi alle kan se, hvordan ambitionerne skal nås, og hvem der skal betale?

Det er Enhedslisten desværre tavs om. Til gengæld kritiserer Søren Egge beslutningen om at bygge verdens længste elkabel Viking Link fra Danmark til Storbritannien, og at vi generelt eksporterer for meget af vores vindenergi, i stedet for at bruge den i for eksempel varmeproduktionen herhjemme. Jeg er enig i det grundlæggende synspunkt, at vi ikke skal producere en masse vedvarende energi med statsstøttekroner i Danmark blot for at eksportere den til udlandet.

Netop derfor har regeringen lavet en række tiltag for, at vi kan bruge vores grønne el bedre. Vi har fjernet PSO-afgiften og lettet danskernes elregning med cirka ti procent. Vi har gjort det muligt for både husholdninger og virksomheder at skifte deres gamle oliefyr ud med klimavenlige varmepumper.

Vi har sænket elvarmeafgiften, så det bedre kan betale sig at bruge overskudsvarme i fjernvarmenettet og varme sit hus op med grøn el i stedet for fossile brændsler.

Vores arbejde stopper ikke her. Regeringen vil fortsætte en ambitiøs grøn omstilling af Danmark væk fra fossile brændsler til vedvarende energi.

Derfor arbejder jeg i skrivende stund på et udspil til en ny energiaftale, der kan sætte retningen for Danmarks grønne omstilling frem mod 2030. Målsætningen med udspillet er naturligvis, at mindst 50 procent af Danmarks energibehov dækkes af vedvarende energi til den tid.

Lars Chr. Lilleholt er Energi-, forsynings- og klimaminister

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu