Læsetid 4 min.

Jeg kommer til at savne polakkerne, næste gang min kælder skal renoveres

De polske håndværkere er begyndt at blive hjemme i Polen. Det kan man kun være glad for på deres vegne, men det skaber også et dilemma: For hvem skal så grave ud til gulvarme i klummeskribenternes kældre?
Hvem skal grave jord i en globaliseret verden, hvor vi skal leve af viden og alle have en lang uddannelse? Det kan gå hen og blive decideret dyrt at få nogen til at tage det beskidte arbejde. Måske dyrere end klummeskrivertakst. Og det er vel i grunden også meget rimeligt.

Hvem skal grave jord i en globaliseret verden, hvor vi skal leve af viden og alle have en lang uddannelse? Det kan gå hen og blive decideret dyrt at få nogen til at tage det beskidte arbejde. Måske dyrere end klummeskrivertakst. Og det er vel i grunden også meget rimeligt.

Kristian Buus

8. december 2017

I september fik vi gravet vores kælder ud. Vi skulle have gulvvarme dernede. Det var et stort projekt, så vi hyrede et firma til at løse opgaven, et dansk firma.

Det var også en dansker, der var ude og give tilbuddet, ligesom det var danskere, der til sidst kom og lagde varmerørene og støbte betongulvet. Men selve gravearbejdet blev udført af polakker.

Det var et frygteligt arbejde. Først skulle der bankes et lag fliser op, så et tykt betonlag – og endelig skulle der graves 40 centimeter ned i den tunge og kompakte Amager-jord (jorden på Amager er særligt hård og leret, viser det sig.) Det hele skulle ud gennem et kældervindue og transporteres bort.

Øget velstand i Polen

Polakkerne fik dansk løn, forsikrede den danske entreprenør mig. Men selv om lønnen var dansk, havde jeg det alligevel halvdårligt med det, når jeg kørte af sted med drengene i vores christianiacykel til 28.000 kroner (jep!) om morgenen. Så skulle de gå der hele dagen og hamre i vores hårde Amager-jord, mens min kone og jeg sad på vores journalistjob og tjente flere penge end dem.

Når vi kom hjem, kunne vi se, at de havde spist toastbrød og drukket discountcola til frokost. Hvorfor gad de egentlig det?

Noget tyder på, at det gider polakkerne heller ikke. Antallet af borgere fra EU-lande, som er kommet til Danmark for at arbejde, er faldet med 65 procent de seneste 18 måneder, og det er især folk fra Polen og de andre østeuropæiske EU-lande, som bliver hjemme, viser en rapport fra Dansk Arbejdsgiverforening, som finans.dk omtalte tidligere på ugen.

Grunden er, at der er øget velstand i Polen, og derfor er incitamentet til at arbejde uden for hjemlandet mindre. Også fra officiel side er man i Polen begyndt at tale om, at man selv har brug for mere arbejdskraft.

»Vi vil have dem tilbage. Vi mangler folk inden for blandt andet byggeriet og i social- og sundhedssektoren,« sagde den polske ambassadør til Jyllands-Posten i november.

I sommer interviewede jeg Robert Kawka, som vasker lastbiler på et truckcenter uden for Vejle og bor sammen med 12 polske kolleger i et hus tæt på truckcenteret. De arbejder i skiftehold og hænger ud i huset nord for Vejle, når de har fri.

Robert Kawka bruger så få penge som muligt i Danmark – jeg forestiller mig, at han spiser toastbrød og drikker discountcola – og sender overskuddet hjem til sin kone og datter i Polen. »Vi har kun polakker ansat. Vi kan ikke få nogen danskere til det,« som salgschefen i vaskehallen siger.

Polsk løn

Vi fik flere tilbud på kælderprojektet og en af de tilbudsgivere, vi fravalgte, sagde præcis det samme. Han kaldte dem i øvrigt for polakker, altså med et klart – og må man nok konstatere – nedlandede tryk på den første stavelse. Og så sagde han »de er bedre bygget til det,« hvad det så end skal betyde.

Jo, altså de polakker, som konkret gravede vores kælder ud er helt sikkert bedre bygget til tungt arbejde, end jeg er, men det er jo kun, fordi de er vant til at grave i jord, mens jeg sidder og skriver klummer. At der ligefrem skulle være anatomiske forskelle, som gør polakker mere egnede til at grave i Amager-jord, har jeg svært ved at tro. Og hvis polakkerne fra kælderen og Robert Kawka fra vaskehallen i Vejle kan få mere attraktive job hjemme hos deres familier i Polen til en bare nogenlunde – og formentlig stigende – løn, så gør de naturligvis dét. Det er en positiv historie.

Men det sætter også lys på en ubekvem sandhed: Nemlig at vi lige nu lader polakkerne arbejde i vores kældre – lad os i den forbindelse bare bruge kælderen på Amager som et symbol på vigtigt og fundamentalt lortearbejde – vel vidende, at ingen danskere ønsker at gøre det samme. Visheden om ’dansk løn’ hjælper på samvittigheden, men lønnen er jo kun én del af pakken, og hvis ingen danskere ønsker at udføre arbejdet til dansk løn, så er det jo ikke dansk, men polsk løn.

Så reelt har vi underbetalt dem, mens vi i øvrigt har behandlet dem stedmoderligt, jævnfør trykket på første stavelse i polak. Vi burde have tiljublet dem, fordi de i så mange år rent faktisk gad at grave Amager-jord og vaske lastbiler til dansk mindsteløn. Når polakkerne er taget hjem, står vi veluddannede danskere, som »ikke er bygget« til at grave kældre ud tilbage med lidt af en udfordring.

For hvem skal grave jord i en globaliseret verden, hvor vi skal leve af viden og alle have en lang uddannelse? Det kan i hvert fald gå hen og blive decideret dyrt at få nogen til at tage det beskidte arbejde. Måske dyrere end klummeskrivertakst. Og det er vel i grunden også meget rimeligt.

Kristian Villesen er journalist

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Brugerbillede for Britta B. Hansen
    Britta B. Hansen
  • Brugerbillede for Ib Christensen
    Ib Christensen
  • Brugerbillede for David Zennaro
    David Zennaro
  • Brugerbillede for Olaf Tehrani
    Olaf Tehrani
  • Brugerbillede for ingemaje lange
    ingemaje lange
  • Brugerbillede for Katrine Damm
    Katrine Damm
  • Brugerbillede for Dorte Sørensen
    Dorte Sørensen
Britta B. Hansen, Ib Christensen, David Zennaro, Olaf Tehrani, ingemaje lange, Katrine Damm og Dorte Sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Dorte Sørensen
Dorte Sørensen

Skulle "vi" ikke glæde "os" over at Polen kan give arbejde til sine egne så de ikke behøver at rejse ud til et dårlige løn og arbejdsforhold i andre lande.
Derudover så kan det vel kun give "vore" egne arbejdsgivere incitament til at tage lærlinge ind osv....

David Zennaro, Claus Nielsen, Torben Bruhn Andersen, Eva Schwanenflügel, Anne Mette Jørgensen, Torben K L Jensen, Henrik Brøndum, Bjarne Bisgaard Jensen, P.G. Olsen, Mikkel Madsen, Katrine Damm og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Katrine Damm

Mon ikke det er de syge, der så skal ud og grave. Det er jo så sundt at arbejde...

Martin Madsen, Britta B. Hansen, David Zennaro, Eva Schwanenflügel, Anne Mette Jørgensen og Egon Stich anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mikkel Madsen

Vi skal gøre de to ting, menneskeheden har gjort i de snart 250 år, der er gået siden industrialiseringen startede i England:
1. Opfinde maskineri, der kan lette arbejdet.
2. Hæve lønnen for at tiltrække arbejdskraft.

Der er ikke noget nyt i det. Tværtimod er det gammmekendte mekanismer, der er på spil.

Claus Nielsen, Torben Bruhn Andersen, Eva Schwanenflügel og Henrik Brøndum anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lise Lotte Rahbek
Lise Lotte Rahbek

Det kan i hvert fald gå hen og blive decideret dyrt at få nogen til at tage det beskidte arbejde.

Ja. Det bør skam også udløse en betragtelig løn OG ekstra fritid at udføre hårdt fysisk nedslidende arbejde under trange forhold. Så kan kroppene nå at restituere sig indimellem.
Ellers skal ejerne af huset selv påtage sig opgaven. Det er jo trods alt, kan man sige, dem som scorer gevinsten. :)

Britta B. Hansen, Eva Schwanenflügel, Anders Reinholdt, Frede Jørgensen, Anne Mette Jørgensen, Hans Larsen, Torben K L Jensen, Peter Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen og Anne Schøtt anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steen Sohn

Der er intet, der beviser, at disse polske arbejdere får overenskomstmæssig dansk løn. De kan jo været hyret af en polsk underleverandør, der stopper en del af arbejdernes løn i egne lommer.
Den slags har man jo hørt om før.

Britta B. Hansen, Per Torbensen, Claus Nielsen, Eva Schwanenflügel, Kim Houmøller, Anne Mette Jørgensen og Peter Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Nielsen

Jeg studsede også over dén med at de skulle få dansk løn. Hvor ved skribenten det fra? Men nu kan løn jo aldrig stå alene. De skal ses i forhold til arbejdsintensiteten. Man kan lave intet på 8 timer eller man kan slå sig selv ihjel. Desperate rumænere, bulgarer og polakker fra underklassen i deres eget land, er mere villig til at gåpå kompromis med deres helbred (arbejdstempo), hvorfor danske arbejdsgivere er mere glade for dem. Danske arbejdsgivere vil jo bare have slaver. Danskere har tradition for at kræve ansættelses-, arbejds- og lønforhold, som kan give dem et rimeligt liv. Det gør desperate polske slaver ikke. Så, hvis en arbejdsgiver herhjemme kan få den desperate rumæner til at arbejde det dobbelte af den danske, for den samme timeløn, synes jeg man må tage diskussionen om hvad "dansk løn" så egentlig er. Så, nej, disse desperate polakker og bulgarer, som humper rundt med dårlige knæ, som arbejder i et tempo, som før eller siden vil invalidere ham for livet, arbejder under alle omstændigheder ikke til dansk løn. Grænserne må lukkes og de skal sendes hjem, for deres desperation undergraver danskernes ansættelses-, arbejds- og lønforhold. I Japan ser man jævnligt eksempler på ansatte, som er døde af overanstrengelse. Østeuropæere overanstrenger sig - for de kan ikke sige nej, har ingen magt, ingen alternativer. De kan smadres, behandles som dyr, og det kan danske arbejdsgivere lide, for det er der jo penge i. Og så skide være med, at deres helbred smadres.

P.G. Olsen, Eva Schwanenflügel, Kim Houmøller og Vivi Rindom anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henrik Brøndum
Henrik Brøndum

Livet er ikke retfærdigt og det er lønniveauer heller ikke. Tandlæger og journalister får relativt mindre end de gjorde førhen, fodboldspillere og finansfolk får mere. Lige netop hårdt manuelt arbejde som at krave en kælder ud, er der vel ikke for meget af, så det er da kun fint hvis lønnen for det sættes op og der bliver flere muligheder for dem der ikke gider bruge livet på at skrive breve til hinanden.

Brugerbillede for Anne Mette Jørgensen
Anne Mette Jørgensen

Der er udlændinge som lever under usle vilkår, som sætter altaner op, bringer aviser om natten og arbejder for You see. De underskriver en kontrakt, men når lønnen udbetales får de ikke for overarbejde m.v. Arbejdsvilkårene er så ringe, at de ofte må sove i bilen få timer på rastepladser, fordi kørslen til et sovested vil gøre det umuligt at få bare 6 timers søvn.
Vi ligger som vi har redt. Det fryder mig, at de tager hjem.

Hans Larsen, Eva Schwanenflügel og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Birgit Kraft

Nogle steder i Jylland, bl. a. Mors, hvor jeg kommer fra, sagde man altid POlak med tryk på po. Det var ikke spor nedladende. Det var bare sådan de hed! På vores sprog!

Brugerbillede for Helene Kristensen
Helene Kristensen

- og dit juletræ er gennem årene blevet sprøjtet for utøj og ukrudt - af litauiske landarbejdere, som stod i deres regntøj i sommervarmen og så på at skovejeren demonstrerede hvordan han ville have arbejdet gjort, iført fuld sikkerhedsudstyr. De gik så rundt i regntøjet og sprøjtede gift, til skovejeren kørte, så røg regntøjet af for det er ikke til at arbejde i sommervarmen i det. Det litauiske bureau der udlejer disse arbejdere, sørger også for at der er pausemuligheder med havebord og stole, som fjernes straks efter at skovejeren er væk. Så nyd dit juletræ, måske sidder der en litauisk landarbejder og døjer med kræft efter giftsprøjtningen.

Ib Christensen, Dennis Jørgensen, David Zennaro og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henrik Berlau

Ja, hvordan blev der mon bygget huse og gravet kældre i Danmark før Polakkerne kom, og hvorfor savner skribenten dog ikke de danske bygningshåndværkere der gjorde det før, EU's frie arbejdskraft bevæglighed sendte dem i arbejdsløshed.

Brugerbillede for Ib Christensen

Personligt er det min opfattelse, at danskerne godt gider at arbejde. Så når arbejdsgiverne jamrer over, at ingen gider arbejde for dem, bør vi nok huske på at sætningen ikke er absolut bundet op på arbejde. Det kan lige så vel være " at ingen gider dem" som "ingen gider arbejde".