Kommentar

Kulturministeren: DF styrer ikke kulturpolitikken

Det er en vildfarelse at tro, at DF har beordret regeringen til at oprette to nye regionale kunstfonde. Fondene er skabt for at sikre geografisk spredning og nytænkning – ikke for at fremme ideologiske sympatier
Rune Gade skriver i en kommentar, at kulturministerens beslutning om at oprette to nye regionale kunstfonde er et produkt af DF’s indvirkning på kulturpolitikken. Mette Bock tager her til genmæle.

Rune Gade skriver i en kommentar, at kulturministerens beslutning om at oprette to nye regionale kunstfonde er et produkt af DF’s indvirkning på kulturpolitikken. Mette Bock tager her til genmæle.

Asbjørn Sand

23. december 2017

Rune Gade præsenterer læserne for en decembergåde i Information 18. december: Hvorfor vil kulturministeren oprette to nye regionale kunstfonde?

Han svarer selv – uden at have ulejliget sig med at spørge mig: Det må naturligvis være efter krav fra Alex Ahrendtsen (DF). Ergo styrer Dansk Folkeparti kulturpolitikken.

Jeg kan oplyse, at de to regionale fonde har fundet vej til næste års finanslov på mit eget initiativ. Og inspirationen kommer fra de erfaringer, der er gjort med de regionale filmfonde.

Lad mig illustrere det:

FilmFyn, den statsligt støttede regionale filmfond på Fyn, er et delvist kommunalt, delvist privat ejet aktieselskab, der støttes af Kulturministeriet. FilmFyn forventer en samlet finansiering i perioden 2015-2018 på 70,5 millioner kroner.

Fordelingen mellem de statslige og kommunale investeringer fordeler sig ifølge FilmFyn med 9,5 millioner kroner i statsmidler, de fynske kommuner bidrager med 41,5 millioner kroner, mens Kulturregion Fyn støtter med 18,8 millioner kroner.

Dansk Folkepartis kulturordfører Alex Ahrendtsen har i årevis forsøgt at puste liv i rindalismens ånd ved at pege fingre ad samtidskunsten og ’de mennesker, der sidder på det kunstneriske flæsk i hovedstaden’.
Læs også

Den regionale filmfond har formået at engagere kommuner, virksomheder og uddannelsesinstitutioner på en ny og spændende måde.

Aktiviteterne er – i min optik – et glimrende eksempel på, hvordan lokal og regional forankring kan få den statslige kulturstøtte til at fungere som seed-money. Dels ved at skabe basis for flere investeringer, dels ved at skabe legitimitet og engagement.

Fortsat armslængde

Dengang man besluttede at støtte de regionale filmfonde, var der også protester. Jeg synes, det har været en succes. Og den succes vil jeg også gerne forsøge at folde ud til andre områder.

Det kan man latterliggøre. Og påstå, som Gade gør, at det er et brud på armslængdeprincippet, et knæfald for Dansk Folkeparti, og at det helt sikkert vil betyde, at en substantiel del af midlerne anvendes til bureaukrati og administrative byrder.

Hvorfra ved Gade det? Det er endnu ikke besluttet, hvordan ressourcerne skal forvaltes. Og hvad angår armslængden i de to nye regionale kunstfonde, kan jeg berolige Gade: Jeg har overhovedet ingen ambition om mere politisk detailstyring. Armslængdeprincippet vil også være gældende for de nye fonde, hvor støtten vil blive administreret af uafhængige bestyrelser.

Jeg har et glimrende samarbejde med ordførerne fra alle partier, også med Alex Ahrendtsen, som mange tilsyneladende har en aversion imod. Ved I hvad? Her er en kulturpolitiker, som faktisk engagerer sig. Det har jeg respekt for. Jeg er enig med Ahrendtsen på nogle områder – uenig på andre. Og sådan må det være i politik.

Ingen ideologiske sympatier

Min sidste kommentar vedrører Rune Gades besynderlige opfattelse af, at de to regionale kunstfonde – i modsætning til Statens Kunstfond – ikke vil være i stand til at forvalte de økonomiske midler med øje for den kunstneriske kvalitet. Hvorfor denne store mistro?

Jeg kan berolige Rune Gade: De regionale fonde er ikke en trussel mod de kunstneriske kvalitetskriterier og vores armslængdeprincipper. Og nej – der ligger ingen væmmelige ’ideologiske sympatier’ bag etableringen af fondene. Afsættet er en ambition om at skabe mere værdi af kunststøtten – til gavn for borgere i hele landet.

Statens Kunstfond skal fortsat fremme kunsten i Danmark og sikre en geografisk spredning. Men det udelukker jo ikke, at man konstant skal forsøge at gå nye veje. Også ved at eksperimentere i det små. Med det enkle formål at fremme kulturens liv og vækst.

Mette Bock er kulturminister og medlem af Folketinget for LA

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Michael Svennevig
Michael Svennevig anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er jo en helt forfejlet kulturpolitik: film er film, en kommerciel branche, som altid har været delvis privatfinansieret.
De andre kunstarter er en national opgave, der handler om at udtrykke vores tid og vores kultur til gavn for almenheden og med adgang for alle til medleven. Det er simpelthen det første, der skal bruges offentlige penge på.