Læserbrev

Lad mine rettigheder være i fred

Debat
9. december 2017

Når jeg hører, at Dansk Folkeparti vil skrive Den Europæiske Menneskerettighedskonvention ud af dansk lovgivning, får jeg ondt i maven. Ondt i maven, fordi det bliver et spørgsmål om at udvise kriminelle udlændinge og ikke til en sag om mine rettigheder som menneske.

Jeg er i mit unge liv vokset op i et land, der stolt bryster sig af rettigheder, som man kun kan drømme om andre steder i verden. Jeg er vokset op med tillid. Tillid til vores demokrati, hvis fundament er frie og lige rettigheder for alle. Derfor blev jeg lige dele overrasket og forvirret, da jeg hørte, at man vil skrive dem ud af dansk lovgivning.

Forslaget er pakket ind i det, der giver os alle sammen myrekryb: Tanken om, at der er kriminelle udlændige i Danmark. På denne måde bliver forslaget fremlagt som den nyeste, hårdhændede metode til at straffe kriminelle udlændinge. Men siden hvornår skal jeg i et frit og lige land acceptere, at mine rettigheder skrottes, som om de aldrig havde eksisteret, i en kamp for at straffe kriminelle?

Nogle tænker måske, at vi har en grundlov og derfor ikke har brug for mere, men grundloven sikrer ikke de samme rettigheder, som Den Europæiske Menneskerettighedskonvention gør – herunder retten til retfærdig rettergang. Rettigheder skal være forpligtende, de skal stå sort på hvidt.

På hvilken måde skal jeg acceptere, at der sidder et parti i Folketinget, der spiller plat og krone med mine rettigheder som menneske? Rettigheder som vi tager for givet, men som er grundlaget for vores frihed. Retten til at indgå ægteskab og stifte familie, retten til ikke at blive tortureret og til ikke at blive holdt i slaveri.

Når politikere i en håndevending vil skrive mine rettigheder ud af lovgivningen, vakler min tillid til det demokrati med frie og lige rettigheder for alle, som jeg ellers altid har taget for givet. Derfor vil jeg klart opfordre alle folketingsmedlemmer til at tænke sig godt og grundigt om, før de ivrigt skrotter menneskerettighederne i dansk lovgivning.

Katrine Kildgaard Nielsen er social- og sundhedsordfører i Radikal Ungdom

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Eva Schwanenflügel

Vel talt, Katrine Kildgaard Nielsen !!!