Læserbrev

Vi skal møde udlændinge med åbne arme, ikke fingeraftrykslæser

12. december 2017

Jeg er blå. Jeg syntes, at regeringen gør et fantastisk stykke arbejde, selv når de ikke gør. Men når jeg læser, hvordan man med den nye finanslov ønsker at tilføre »de nødvendige værktøjer til en hurtig, smidig og pålidelig identifikation og kontrol af udlændinges identitet«, så bliver jeg gal og ked af det.

Regeringen vil underlægge alle indvandrere biometrisk kontrol. De skal registreres og kontrolleres, når de ankommer, når de skal modtage ydelser, under asylsamtaler, og når der foretages stikprøvekontrol hos arbejdsgiverne.

Det lyder uskyldigt, men er det ikke. Historisk kan der drages en grusom parallel, når man fastslår, at der er behov for bevogtning, overvågning og kontrol af én bestemt befolkningsgruppe i så voldsom en grad, som finansloven her lægger op til.

Først og fremmest fortæller mit indre liberale og idealistiske kompas mig, at overvågning i en sådan grad helt generelt er et problem for det frie samfund. Men det, der virkelig støder mig, er ikke overvågning i sig selv, men den målrettethed, som overvågningen har i finansloven.

Der er ikke brug for biometrisk kontrol og mistro, men tværtimod mere tiltro. Det handler om at sende et signal. Det handler om at stå med åbne arme, frem for en fremstrakt fingeraftrykslæser og iris-scanner.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Thomas Olsen
  • Eva Schwanenflügel
Thomas Olsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

Benjamin Jørgensen,
Hvad mener du så om National Genom Center, der uden samtykke vil gøre almindelige danskeres DNA tilgængelig for Big Pharma?
Er det liberal politik?

Eva Schwanenflügel

Lovforslaget om deling af alle danskeres DNA bliver tvangsregistreret snart.
Den eneste mulighed man imidlertid har for at fraskrive sig denne bortcensurering af borgerrettigheder er ved at tilmelde sig :
VÆVSANVENDELSESREGISTRET.

Gad vide hvordan det er muligt, at Benjamin Jørgensen først nu opdager det skammelige i regeringens og DF's udlændinge- og flygtningepolitik? Det er vel den gamle mekanisme med aberne, der holder sig for øjne og øre. Generelt må der være en hel del, der går rundt og stikker sig blår i øjnene omkring regeringens påståede liberale frihedsfremmende politik.

Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen og Torben Skov anbefalede denne kommentar