Læsetid 6 min.

På jobcentret lærte jeg, at jeg er alene

Da jeg gik ned med stress, regnede jeg med, at det kommunale jobcenter, ville hjælpe mig med at finde vejen tilbage til mit arbejde. Men jeg tog fejl. Systemet knækkede mig endnu mere
Da jeg gik ned med stress, regnede jeg med, at det kommunale jobcenter, ville hjælpe mig med at finde vejen tilbage til mit arbejde. Men jeg tog fejl. Systemet knækkede mig endnu mere

Gary Waters

6. december 2017

Jeg er 30 år. Jeg er højtuddannet og har et job, jeg holder af. Jeg er ph.d.-stipendiat og har altid arbejdet. Altid forsørget mig selv. Det er en pligt. En ærværdig pligt. Jeg har altid betalt min skat.

Altid og med glæde, for den går til velfærdssystemet. Til systemet, der har foræret mig min uddannelse og udgør vores fælles sikkerhedsnet, som skal gribe os alle, hvis vi snubler. Det er et net, der gør mig stolt.

Men så kom der lige det lille men i mit liv. Det tidspunkt, hvor tingene pludseligt voksede mig over hovedet. Hvor jeg med ét ikke kunne varetage mit arbejde, som jeg skulle. Hvor årsagen til min konsekvente træthed, udmattelse, mangel på koncentrationsevne, manglen på overskud til selv de mindste ting og min nedtrykthed ikke bare kunne reduceres til lange dage eller ’en dårlig periode’.

Et tidspunkt, hvor jeg havde brug for, at andre tog over. Jeg havde brug for hjælp. Bare lidt. Så jeg kunne blive ved med at arbejde, så meget som jeg nu kunne. Så meget min krop og mit hoved ville tillade. Jeg ville jo ikke væk fra mit arbejde. Det havde jeg ikke brug for. Tværtimod. Bare lidt hensyn. Lidt tid. Lidt ro. Så jeg blev deltidssygemeldt med stress.

Ro i 21 dage

Og jeg fik ro. I 21 dage. For med sygemeldingen tog kommunen over, og så kom brevene. Ting, der skulle tjekkes. Spørgeskemaer, der skulle udfyldes om, hvornår jeg regnede med at være helt tilbage på mit arbejde igen. Om hvilke planer, der var lagt, og hvilke tiltag der var iværksat for at få mig tilbage. Lægeerklæringer, der skulle indhentes.

Og mødeindkaldelser. Møder på jobcentret i afdelingen for trivsel og sundhed. Mit første møde med det kommunale behandlingssystem. Det system, jeg altid havde betalt min skat til, som jeg altid havde betragtet som en af de vigtigste grundsten i vores samfund.

Et system, som jeg altid havde regnet med ville gribe mig, forstå min situation og hjælpe mig. Et system, som havde set de udfordringer, jeg stod med, mange gange, som vidste, hvordan man skulle håndtere det på bedst mulige måde – for jeg vidste det jo ikke selv. Så jeg stolede på, at jeg ville møde et system, der ville arbejde med og ikke imod mig.

Et system, som kunne tage over og hjælpe mig med at løse den situation, jeg stod i, på bedst mulige måde. Et system, som forstod, at jeg jo gerne ville arbejde, men at det var svært.

Mistænkeliggjort

Jeg forberedte mig derfor til første møde, i den overbevisning at jeg kunne komme, som jeg var, at de kunne se igennem mit velpolerede ydre, min evne til at få alt til at se pænt ud på overfladen, selv om det indvendige var grimt, kaotisk og lige ved at falde fuldstændigt fra hinanden.

Men jeg tog fejl. For inde på kommunen sad jeg til min overraskelse ikke over for et menneske, der forstod min situation og den måde, mit arbejde var skruet sammen på – tværtimod fik jeg at vide, at mit arbejde jo ikke kunne kategoriseres som »et rigtigt arbejde«, på trods af at jeg er ansat på en 37 timers kontrakt med en månedlig udbetalt løn, som de fleste job ellers er karakteriseret ved.

Læs også

Samtalen kom derfor pludselig ikke til at handle om, hvordan jeg nu kunne komme tilbage på mit nuværende job på bedst mulige måde, men derimod om jeg ikke kunne skifte karriere og i stedet vende tilbage til et af de job, jeg havde haft, mens jeg var studerende. Jeg skulle altså pludselig som stressramt tage stilling til, om jeg ville kunne arbejde som telefonsælger, salgsassistent eller pædagogmedhjælper i stedet for at være ph.d.-stipendiat.

Jeg oplevede med andre ord, hvordan den ære, jeg altid havde sat i at forsørge mig selv under min gymnasie- og universitetstid, blev brugt imod mig og ikke blev set som et bevis på, at jeg selvfølgelig ville arbejde på fuld tryk, hvis jeg kunne, for det kunne de jo se, at jeg altid havde gjort.

Jeg var jo netop ikke typen, der ikke gad arbejde eller ikke havde styr på sit liv. Jeg var jo det, man ville kalde ’en ressourcestærk person’. Det kunne alle jo se. For jeg sad jo stadig der, midt i min krise, pænt klædt på, med makeup og et venligt ansigt, som den perfektionist jeg er. Den pligtopfyldenhed, der havde gjort, at jeg ikke havde fået sagt stop i tide og derfor nu havde brug for lidt hjælp, lidt ro.

Men alt, jeg fik, var mistænkeliggørelse. Måske fordi der ikke var synlige tegn på, at jeg var et knækket menneske med konstante kvælningsfornemmeler, koncentrationsbesvær og adskillige gråds- og vredesudbrud hjemme bag lukkede døre.

Jeg oplevede, hvordan selv de mindste udtalelser blev skrevet ned og senere blev brugt imod mig. Usikre ytringer om, hvornår jeg i bedste fald håbede at være tilbage på fuld tid, blev pludselig til beslutninger, som skulle diktere, hvornår min stress måtte være et overstået kapitel – som om jeg selv kunne styre, hvornår jeg ikke lige gad at være syg mere.

Alle afvigelser blev set som dovenskab, som mangel på vilje og ligefrem ’helt uacceptable’. Med andre ord endte det system, jeg troede var til for at hjælpe mig ud af min krise, med konsekvent at fastholdte mig i den.

Mit møde med det kommunale behandlingssystem bidrog til yderligere stress. Kvælningsfornemmelser, hjertebanken og tudeture hver gang jeg skulle have en samtale dernede, eller når noget tikkede ind på min e-boks. Skam og mindreværd over, at det arbejde, jeg faktisk formåede at lave, ikke var godt nok. Jeg skulle jo kontinuerligt op i tid, for ellers »ville jeg jo bare vænne mig til kun at arbejde tre timer om dagen«.

Min egen behandler

Nu sidder jeg så, med 15 timers arbejde om ugen – en såkaldt ’uacceptabel arbejdsindsats’. En situation, hvor jeg er blevet min egen behandler, og hvor jeg har fået endnu et system at slås med. For som stressramt skal jeg ikke blot holde røven oppe på mig selv. Jeg skal også kontinuerligt slås med et, rent ud sagt, uempatisk system.

Jeg er blevet mere stresset af det system, der øjensynligt er skabt for at hjælpe. Jeg er blevet desillusioneret. For jeg har opdaget, at det sikkerhedsnet og den hjælpende hånd, jeg altid har været overbevist om, ville gribe mig, har gjort det modsatte. Den har med unødvendig uempatisk hårdhed trykket mig længere ned og gjort, at jeg har ramt jorden hårdere end nødvendigt.

Jeg har opdaget, at jeg er alene. At der kun er mig til at hjælpe mig i en situation, hvor jeg mest af alt havde brug for en hjælpende hånd fra systemet – og det er hårdt. Men jeg er også heldig. Heldigere end mange. For jeg er et ressourcestærkt menneske, som stadig har kræfter til at slå tilbage og råbe op.

Kræfter til at gøre opmærksom på, at det system, vi skabte til at tage borgeren under dets vinger, ikke længere er opgaven voksen. Gøre opmærksom på, at systemet er for rigidt og ikke tidssvarende i forhold til de typer af job og ansættelsesformer, der findes i dag.

Og sidst men ikke mindst, har jeg stadig kræfter til at gøre opmærksom på, at systemet i sin kerne, uanset økonomisk pres, burde være gennemsyret af empati og af kompetencer til at møde det knækkede menneske i krise. For hvis det ikke kan det – hvad skal vi så med det kommunale behandlingssystem?

Ane Petrea Danielsen er Ph.d.-stipendiat ved Aarhus Universitet

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Brugerbillede for Tommy Mortensen
    Tommy Mortensen
  • Brugerbillede for Arne Albatros  Olsen
    Arne Albatros Olsen
  • Brugerbillede for Morten Balling
    Morten Balling
  • Brugerbillede for Torben K L  Jensen
    Torben K L Jensen
  • Brugerbillede for Jane Jensen
    Jane Jensen
  • Brugerbillede for David Zennaro
    David Zennaro
  • Brugerbillede for Dagmar Christiandottir
    Dagmar Christiandottir
  • Brugerbillede for Colin Bradley
    Colin Bradley
  • Brugerbillede for June Pedersen
    June Pedersen
  • Brugerbillede for Jagtar P.S. Pudai
    Jagtar P.S. Pudai
  • Brugerbillede for Hanne  Pedersen
    Hanne Pedersen
  • Brugerbillede for Benny Jensen
    Benny Jensen
  • Brugerbillede for Martin Madsen
    Martin Madsen
  • Brugerbillede for Vivi Rindom
    Vivi Rindom
  • Brugerbillede for Per Jongberg
    Per Jongberg
  • Brugerbillede for Kasper Andreasen
    Kasper Andreasen
  • Brugerbillede for Bjørn Pedersen
    Bjørn Pedersen
  • Brugerbillede for Lars Løfgren
    Lars Løfgren
  • Brugerbillede for lars søgaard-jensen
    lars søgaard-jensen
  • Brugerbillede for Erik Mikkelsen
    Erik Mikkelsen
  • Brugerbillede for Søren Roepstorff
    Søren Roepstorff
  • Brugerbillede for Torben Ethelfeld
    Torben Ethelfeld
  • Brugerbillede for ulla enevoldsen
    ulla enevoldsen
  • Brugerbillede for ingemaje lange
    ingemaje lange
  • Brugerbillede for Britta B. Hansen
    Britta B. Hansen
  • Brugerbillede for Anne Eriksen
    Anne Eriksen
  • Brugerbillede for Peter Wulff
    Peter Wulff
  • Brugerbillede for Randi Overgård
    Randi Overgård
  • Brugerbillede for Annemette Due
    Annemette Due
  • Brugerbillede for Roselille Pedersen
    Roselille Pedersen
  • Brugerbillede for Ib Christensen
    Ib Christensen
  • Brugerbillede for Ole Frank
    Ole Frank
  • Brugerbillede for Ervin Lazar
    Ervin Lazar
  • Brugerbillede for Anne Schøtt
    Anne Schøtt
  • Brugerbillede for Hans Larsen
    Hans Larsen
  • Brugerbillede for Bjarne Bisgaard Jensen
    Bjarne Bisgaard Jensen
  • Brugerbillede for Søren Andersen
    Søren Andersen
  • Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
    Eva Schwanenflügel
  • Brugerbillede for Hans Ditlev Nissen
    Hans Ditlev Nissen
  • Brugerbillede for odd bjertnes
    odd bjertnes
  • Brugerbillede for Nanna Wulff M.
    Nanna Wulff M.
  • Brugerbillede for Katrine Damm
    Katrine Damm
  • Brugerbillede for Thomas  Olsen
    Thomas Olsen
  • Brugerbillede for Ebbe Overbye
    Ebbe Overbye
  • Brugerbillede for Niels Nielsen
    Niels Nielsen
  • Brugerbillede for Heidi Larsen
    Heidi Larsen
  • Brugerbillede for Grethe Preisler
    Grethe Preisler
  • Brugerbillede for Lise Lotte Rahbek
    Lise Lotte Rahbek
Tommy Mortensen, Arne Albatros Olsen, Morten Balling, Torben K L Jensen, Jane Jensen, David Zennaro, Dagmar Christiandottir, Colin Bradley, June Pedersen, Jagtar P.S. Pudai, Hanne Pedersen, Benny Jensen, Martin Madsen, Vivi Rindom, Per Jongberg, Kasper Andreasen, Bjørn Pedersen, Lars Løfgren, lars søgaard-jensen, Erik Mikkelsen, Søren Roepstorff, Torben Ethelfeld, ulla enevoldsen, ingemaje lange, Britta B. Hansen, Anne Eriksen, Peter Wulff, Randi Overgård, Annemette Due, Roselille Pedersen, Ib Christensen, Ole Frank, Ervin Lazar, Anne Schøtt, Hans Larsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Søren Andersen, Eva Schwanenflügel, Hans Ditlev Nissen, odd bjertnes, Nanna Wulff M., Katrine Damm, Thomas Olsen, Ebbe Overbye, Niels Nielsen, Heidi Larsen, Grethe Preisler og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Lise Lotte Rahbek
Lise Lotte Rahbek

Tak. For at råbe op om systemets dysfunktioner.

Vibeke Hansen, Anne Schøtt, Peter Wulff, Tommy Mortensen, Hans Larsen, Carsten Bjerre, Morten Balling, Birgit Schov, Jane Jensen, David Zennaro, Ulla Holger, Peter Nielsen, Ulla Søgaard, June Pedersen, Per Jongberg, Tinne Stubbe Østergaard, Martin Lund Larsen, Lars Løfgren, Anne Mette Jørgensen, Brian W. Andersen, Frede Jørgensen, Karen Harboe, Jørn Andersen, Steen Kondrup, Elisabeth Andersen, Britta B. Hansen, Anne Eriksen, Anders Reinholdt, Søren Jacobsen, Annemette Due, Ib Christensen, Steffen Gliese, Bjarne Bisgaard Jensen, Søren Andersen, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Thomas Olsen, Niels Nielsen og Grethe Preisler anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Niels Nielsen

Det hjælper nok ikke, at du er ph.d.-stipendiat. Din sagsbehandler har sikkert højst en to- eller treårig uddannelse bag sig, og er måske ligefrem misundelig over, at du kan beskæftige dig med noget, du brænder for. Og i det univers, en kommunal sagsbehandler bevæger sig i, og hvor økonomi er altings målestok, betragtes religiøs ikonografi selvfølgelig som spild af tid - i modsætning til et telefonsælgerjob, hvor du prakker vildt fremmede mennesker alt muligt ragelse på, som de ingen glæde har af. Kræmmermentaliteten gennemtrænger efterhånden hele samfundet.

Jeg ved det, for da jeg for år tilbage kæmpede med en depression, som truede med at forhindre mig i at færdiggøre min uddannelse som fagfilosof, var det ikke kommunens sagsbehandlere, der hjalp mig - det var jo et brødløst fag, som de sagde - men derimod min psykiater, som skrev en anbefaling så umisforståelig, at jeg på trods af kommunens modstand alligevel fik tilkendt en revalidering.

Jeg håber, at du kommer over din stress, på trods af systemet. Jeg kan helt følge dig, når du siger, at det sociale system blot gør os sygere. Man tror det ikke, hvis man ikke har prøvet det, men man kan faktisk blive helt nervøs, hver gange der kommer et brev fra det offentlige, for man tænker uvilkårligt: Hvad har de nu fundet på for at genere mig?

Vibeke Hansen, Hans Larsen, Carsten Bjerre, Morten Balling, Birgit Schov, David Zennaro, Dagmar Christiandottir, Peter Nielsen, Ulla Søgaard, June Pedersen, Kenneth Graakjær, Tinne Stubbe Østergaard, Martin Lund Larsen, Nikolai Beier, Anne Mette Jørgensen, Kim Houmøller, Philip B. Johnsen, Jørn Andersen, Steen Kondrup, Elisabeth Andersen, Britta B. Hansen, Anne Eriksen, Søren Jacobsen, Roselille Pedersen, Steffen Gliese, Ervin Lazar, Anne Schøtt, Lise Lotte Rahbek, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel, Nanna Wulff M., Katrine Damm og Thomas Olsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Katrine Damm

Meget præcis beskrivelse af, hvordan det er at være underlagt jobcenter.
Mennesker, som kke selv har prøvet det, tror simpelthen på, at det er på den måde vores såkaldte velfærdssamfund fungerer på.

Vibeke Hansen, Anne Schøtt, Carsten Bjerre, Morten Balling, Birgit Schov, David Zennaro, Dagmar Christiandottir, Peter Nielsen, morten rosendahl larsen, June Pedersen, Tinne Stubbe Østergaard, Martin Lund Larsen, Lars Løfgren, Jørn Andersen, ulla enevoldsen, Steen Kondrup, Elisabeth Andersen, Torben Ethelfeld, ingemaje lange, Anne Eriksen, Søren Jacobsen, Roselille Pedersen, Steffen Gliese, Ole Frank og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel

Kære Ane Petrea Danielsen,
Tak for et modigt indlæg i debatten om de uformående, uempatiske jobcentre og det kommunale 'behandlingssystem'.
Du er havnet i Twilight-zonen, eller med andre ord, du er uforvarende snublet ind i et parallelunivers, der forekommer som noget udaf et kafkask mareridt.
De fleste har ingen anelse om, at dette mørke univers eksisterer lige ved siden af det 'normale'.
Hele deres liv har de troet, at velfærdssamfundet var der for dem, indtil den dag ulykken rammer, og de bliver syge.
Du har desværre nu oplevet på egen krop og sjæl, at der ingen hjælp er at hente i dette kolde system, tværtimod. Er man syg, bliver man ikke raskere, men tvinges ind i en vridemaskine der dag for dag suger styrken ud af én.

Der er flere Facebook-grupper for system-ramte mennesker. De største er Jobcentrets Ofre og Næstehjælperne. Du har måske hørt om dem?
Avisen.dk har også altid fokus på disse historier. Især kan jeg anbefale at læse Cand. Mag. og forfatter
Lisbeth Riisager Henriksens blogge. Hun har også været medforfatter til to bøger om system-Danmark.

Forhåbentlig kommer du ovenpå snarligt, god vind fremover :-)

Vibeke Hansen, Anne Schøtt, Carsten Bjerre, Morten Balling, Birgit Schov, Dagmar Christiandottir, June Pedersen, Claus Nielsen, Tinne Stubbe Østergaard, Martin Lund Larsen, Anne Mette Jørgensen, Philip B. Johnsen, lars søgaard-jensen, Jørn Andersen, ulla enevoldsen, Steen Kondrup, Elisabeth Andersen, Anne Eriksen, Søren Jacobsen, Roselille Pedersen, Steffen Gliese, Ole Frank, Ervin Lazar, Katrine Damm og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steffen Gliese

Luk lortet! Det kan og skal aldrig være kommunens opgave at tage sig af syge mennesker, der er i beskæftigelse eller blande sig i, hvad man har af aftaler med sin arbejdsgiver. Der skal bare - som i mange andre affærer - overføres et beløb efter reglerne. Vi skal ikke bruge en masse unødvendige ressourcer på at sagsbehandle folk, der blot er syge.

Vibeke Hansen, Anne Schøtt, Carsten Bjerre, David Zennaro, Dagmar Christiandottir, Peter Nielsen, Ulla Søgaard, Katrine Damm, morten rosendahl larsen, June Pedersen, Erik Mikkelsen, Tinne Stubbe Østergaard, Lars Løfgren, Anne Mette Jørgensen, Hans Larsen, Eva Schwanenflügel, lars søgaard-jensen, Elisabeth Andersen, ulla enevoldsen, Britta B. Hansen, Anne Eriksen, Jens Kofoed, lone bording, Lise Lotte Rahbek og Annemette Due anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Philip B. Johnsen
Philip B. Johnsen

Ane Petrea Danielsen har min dybeste medfølese, det var et ærgerligt og helt sikkert et skadeligt møde med den virkelige verden for de syge og udsatte i Danmark, en misforståelse der alene er forårsaget af manglende viden om det menneskesyn, den overvejende del af vores folkevalgte politikere bære på det, at Ane ikke var bekendt med den politiske ondskab, den tidligere socialdemokratiske og nuværende venstre ledede højreorienteret regeringer, bygger hele deres grundlæggende livssyn på.

Med til denne nye virkelighed for Ane Petrea Danielsen, høre der en forklaring, for befolkningen kunne vælge nogle andre politikere, vil nogen muligvis mene, det er bare ikke helt rigtigt, for flertallet af borgerne er gældslaver, syge eller fattiggjorte, men rigtig mange er, som Ane Petrea Danielsen politisk helt uvidende om realiteterne og tillige i stigende antal politisk dresseret til, at sparke nedad på de udsatte.

Det er borgere, der ikke gives et økonomisk alternativ, til det store flertal af ulighedsskabende politikere og deres partier, der holder befolkningen i skak, imens de bliver fattiggjorte yderligere og økonomisk dresseret til lydighed.

I EU medlemslandene handler det om konkurrence samt produktivitet og arbejdsudbud, I standard-økonomisk tankegang arbejdsudbuddet, det samlede antal timer, som EU medlemslandenes politiske ledere mener, at personerne i en befolkning, ønsker at arbejde ved en given realløn, altså udbuddet af arbejdskraft, ikke udbuddet af jobs, hvor det generelt er EU medlemslandenes leders opfattelse, at de fattige bogstaveligt talt ’skal’ være sultne nok til ethvert job der tilbydes, precist så sultne, at de fattige helst må tage to job for, at holde sulten fra døren, et der betaler huslejen og så et job nummer to, der ’næsten mættet familien’, så EU medlemslandenes befolkninger kan være konkurencedygtigt på produktions enhedspriser i forhold til f.eks. polske teenagers løn og arbejdsvilkår og ikke helt mætte.

Børnene i fattige familier er syge, svage, udmattede eller kriminelle og helt ude af spillet, hvilket umuliggør et socialt løft, men det er meningen, det er ingen tilfældighed.

Pointen er, at det er den billige arbejdskraft, EU medlemslandene ønsker, at udstyre konkurencestaten med.

Slaveriet er ikke ophævet, hvis det står til EU medlemslandenes politiske ledere, men kald det demokrati, gældsslaver, de syge eller socialt udsatte generelt, kan bare vælge nogle andre politikere, men kun inden for rammerne af ekstremistisk kapitalisme, systemforandring er ikke mulig, det er det ‘internationale marked der diktere rammerne, med politisk national og EU beskyttede samfundsundergravende internationale rigmands parallelsamfund, der kun beskytter de riges skattefusk, offshore advokatfirmaer, offshore banker og offshore spekulation, det værende enten skattespekulation, skattesvindel eller skatteunddragelse, lovligt eller ulovligt, uanset hvilken type er denne politiske beskyttelse, lig med stigende globale økonomiske ulighed, manglende investeringer i globale og lokale udfordringer, som de menneskeskabte klimaforandringer, bekæmpe fattigdom, sikring af vital infrastruktur for alle, sygehuse, strøm, vand, sanitet og undervisning mm.

En økonomisk omfordeling, hvor de fattige bliver fattigere og de rige bliver rigere, det er det overvejende flertal af vores nationale politikere og vores EU politikeres politiske udspekulerede projekt.

God bedring Ane Petrea Danielsen.

Morten Balling, Torben K L Jensen, Katrine Damm, Martin Madsen, Jagtar P.S. Pudai, Frederik Young, Bjørn Pedersen, Martin Lund Larsen, Eva Schwanenflügel, Inger Nilsson, ulla enevoldsen og Søren Jacobsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Birger Bartholomæussen
Birger Bartholomæussen

Kære Ane Petrea, Jeg har oplevet det stik modsatte af det du har oplevet. At "systemet" var alt for meget optaget af mine "karriereplaner" da jeg som 62-årig havde en arbejdsløshedsperiode. Min "karriereplan" var at hutle mig igennem til folkepensionen med konsulentarbejde (jeg kunne ikke stave til hverken skidtspræller eller bondefanger, så derfor blev det konsulent. Og det gik for resten meget godt med at få opgaver). Og så opfordrede jeg den såkaldt eksterne aktør, der skulle hjælpe mig ind på arbejdsmarkedet igen, til at koncentrere kræfterne om de 25 - 30-årige, som jeg var på kursus sammen med. Mange af dem frygtede jo livslang arbejdsløshed, kontanthjælp og i det hele taget et elendigt liv. Jeg skulle nok klare mig med kapitalpension, ratepension og friværdi. Men næh nej. Der skulle ikke aldersdiskrimineres. Heller ikke selv om jeg selv bad om det.
Så frisk mod Ane. Håber du kommer så meget til hægterne at du kan vende tilbage til din ph.d - som jo er et "rigtigt arbejde". Og skid så hul i Jobcentret

Vibeke Hansen, Katrine Damm, Lise Lotte Rahbek, Eva Schwanenflügel, Morten Nørgaard, Anne Mette Jørgensen, Steffen Gliese og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for lone bording

Desværre er det svært som stressramt at tage lyssværdet i hånden og rumdragten på - men gør det og beløn dig selv med en hollybar eller andet sødt når du er igennem den opbyggende "samtale" med din "Jobkonsulent" - Du har ret til sygedagpenge på deltid -du har ret til 26 ugers sygemelding - brug det hvis det er nødvendigt - lav selv de aftaler du kan med din vejleder og samarbejdspartnere - Dit institut vil gøre alt for at få dig igennem din PhD - så tag en hvidløgskrans og et kors om halsen næste gang du skal møde din jobkonsulent

David Zennaro, Steffen Gliese, Tinne Stubbe Østergaard, Martin Lund Larsen, Eva Schwanenflügel, lars søgaard-jensen og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for lone bording

Lad papegøjen pludre slå øjnene ydmygt ned - nik som en nikkedukke mens du gennemgår de indkøb du skal huske på vejen hjem -,smil og sig pænt tak for de gode råd - din jobkonsulent ved ikke bedre

Anne Mette Jørgensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for ingemaje lange

Kære dig, jeg sender dig de kærligste tanker. Som der står i en af kommentarerne her, så tror 'man' ikke på hvor dårligt fungerende systement er, før man selv oplever det. Eller er tæt på en, der oplever det.

Morten Balling, Katrine Damm, Kristen Carsten Munk, Anne Mette Jørgensen, Steffen Gliese, Karen Schou og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for ulla enevoldsen
ulla enevoldsen

Kære Ane Petrea. Så blev du konfronteret med det, som mange før dig smerteligt har erkendt: nemlig det faktum at Jobcenter aldeles ikke er sat i verden for at hjælpe dig eller andre, men for at chikanere, kontrollere og være det neoliberale systems forlængede arm. Jobcentre hjælper ikke mennesker, men nedbryder mennesker. Jobcentre skaffer gratis arbejdskraft til virksomheder og agerer både anklager og dommer. De tjener styrtende på dig med alle deres private luftkastels aktører, der griner hele vejen til banken. Som Steffen Gliese siger: luk de anstalter. Der hvor du tager fejl er ved at pege på din egen ressourcestyrke, for du kommer derved til at kæmpe alene. Det er denne tids, denne generations akilleshæl. I har fået individualiseringen og konkurrencementaliteten ind med modermælken, så I har lært at I bare skal gøre det bedre - selv - næste gang, modsat dem, der er svagere, som falder til jorden. Det siger jeg på ingen måde som en kritik af dig og jer, men som en kritik af der system, som har formet jer til netop at tænke så individuelt og konkurrenceorienteret. Det gør du ikke kun, men det er en skjult præmis i mange af dine antagelser. Jeg tror vi må forstå, at vi er kommet til at leve i et samfund, som bekæmper egne borgere og stresser borgerne helt vildt. Det gør folk bange, hamsterhjulsløbende, stressede, konkurrerende, passive. Man vil have billig arbejdskraft, man vil presse lønnen, man er ganske enkelt i gang med afdemokratisering. Prøv at se filmen "I, Daniel Blake" om de engelske jobcenterofre. Det er ikke meget anderledes herhjemme. Det er rystende. Det er livsfarligt.
Der findes herhjemme det, der hedder "Jobcenters Ofre" og "Næstehjælperne". Selv barsler jeg lidt - sammen med flere andre akademikere - at etablere et prækariat-netværk, der giver dette chikanesystem modstand - samt lader os finde fælles en platform at organisere os på. Både folk på arbejdsmarkedet og udenfor arbejdsmarkedet. Selv har jeg haft arbejde i mange år, men jeg har fulgt med på sidelinjen og ser hvad der foregår. Det er horribelt.

Anne Schøtt, Carsten Bjerre, Morten Balling, Jane Jensen, Steen Kondrup, Katrine Damm, June Pedersen, Britta B. Hansen, Heidi Larsen, Jagtar P.S. Pudai, Lise Lotte Rahbek, Tinne Stubbe Østergaard, Martin Lund Larsen, Lars Løfgren, Anne Mette Jørgensen, Vibeke Andersen, Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel, Inger Nilsson, Peter Wulff, Philip B. Johnsen, lars søgaard-jensen, Ebbe Overbye og Ib Christensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for L. Andersen

God bedring og tak for at du trods din egen situation formår at gøre opmærksom på systemets uhyrligheder. Gid flere havde overskuddet til at gå i rette med den politiske diskurs på beskæftigelsesområdet. Sandheden er at de bedre og bedst stillede aldrig møder systemet. De ansætter konen for at hun ikke skal ydmyges i systemet. De beder simpelthen om at blive slettet af systemet, hvis de får en henvendelse i forbindelse med sygdom. To eksempler jeg selv kender til.

Anne Schøtt, Morten Balling, Peter Nielsen, Dan Jensen, Eva Schwanenflügel, Nanna Wulff M., Steffen Gliese og Tinne Stubbe Østergaard anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Martin Lund Larsen
Martin Lund Larsen

Hvor er det præcist og rammende beskrevet. Jeg selv har været hårdt ramt, med skilsmisse, problemer med at få lov til at se børn, et hus der ikke kan sælges, arbejdsløshed, diagnose som langtids stressramt med svær depression. Så fra at være “medlem” af “eliten”, højt betalt job i gode stillinger hele livet, blev jeg også virkelig hårdt ramt.

Jeg kan kun være glad for at andre, er så gode til at råbe vagt i gevær. Det der her bliver beskrevet, er nøjagtigt hvad jeg selv har oplevet igennem flere perioder af års varighed.
Det er så “spot on” og så forfærdeligt, at samfundet netop suser forbi og ingen der selv har oplevet systemet - aner hvad det er blevet til.

Forstår ikke vi betaler så meget til velførdssystemet, hele jobcenter funktionen, er efter min overbevisning direkte skadelig og bekostelig.

Lyt til de stakkels individer, hjælp dem, giv dem rigtig hjælp - ikke kontrol, mistro og trusler. Det nedbryder, fremfor at bidrage til at få en ellers velfungerende tilbage i gode jobs med høje skatteindtægter til følge.

Anne Schøtt, Carsten Bjerre, Peter Nielsen, Katrine Damm, Britta B. Hansen, Lise Lotte Rahbek, Eva Schwanenflügel, Erik Mikkelsen og Tinne Stubbe Østergaard anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Tinne Stubbe Østergaard
Tinne Stubbe Østergaard

Og Jobcenter Aarhus er endda et af de bedre, men medarbejderne skal følge lovgivningen, og det er baseret på mistillid, kontrol og uoverskuelige regler. Hvis Jobcenteret ikke afholder møder eller dokumenterer kontrol, får det selv problemer med 'systemet'.

Jobcentrene koster 8 milliarder om året, og her er ikke medregnet de enorme omkostninger, der påføres de syge og arbejdsløse både økonomisk og menneskeligt.

Socialrådgiverne er den trediemest stressramte faggruppe...

Morten Balling, Peter Nielsen, David Zennaro, Jagtar P.S. Pudai og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Tinne Stubbe Østergaard

Da jeg fik stresssymptomer under en sygemelding (fysisk sygdom), fik jeg ved et heldigt tilfælde en arbejdspsykolog som bordherre, der for det første fik mig til at indse, at jeg havde stresssymptomer og skulle tage dem alvorligt, og for det andet anbefalede nogle bøger, bl.a.
STRESS - det moderne traume
Af Nadja U. Prætorius
Udkommet på Dansk Psykologisk Forlag
ISBN: 978-87-7706-199-8, 2007/16, 240 sider

som jeg varmt kan anbefale! Det styrkede mig at vide, at jeg var udsat for strukturel vold og at mine stresssymptomer ikke var min private 'svaghed'. Jeg blev vred og fik styrke af at anerkende, at jeg reelt var i kamp mod urimelige forhold. Når jeg var defensiv, følte jeg mig svag, krympet og magtesløs, når jeg indså, hvad jeg var oppe imod, blev jeg stærkere.

Sagsbehandleren på Jobcenteret var erfaren og venlig - og kunne kun bekræfte, at samtalen skulle holdes, men hun lyttede som et venligt vidne. Hun visiterede mig til et Mestringsforløb ledet af en psykolog. Kurset var med diverse gæstelærere, men det vigtigste var at høre de andre deltageres historier og erfaringer - værdige og medmenneskelige møder, hvor man oplevede, hvor hurtigt et menneskeliv kan ændres totalt og hvor lang tid, det kan tage, at komme til kræfter igen.

En Fastholdelseskonsulent på Jobcenteret anbefalede mig i øvrigt også til at opsøge en arbejdspsykolog eller Arbejdsmedicinsk klinik, hvis jeg på et tidspunkt gik ned med stress på grund af arbejdsforhold. Jeg var ved at kæmpe mig op, da jeg talte med hende. Hun ringede også senere, for at høre, om det gik bedre.

Så nogle medarbejdere i 'systemet' forsøger at opretholde medmenneskelighed, men 'systemet' selv er baseret på værdier, der nedbryder mennesker, som flere og flere så klart og nøgternt bevidner.

I mit forløb havde jeg også stor gavn af behandlinger hos osteopat, der hjalp mig til at finde ro i kroppen, når jeg var rystet i min grundvold af endnu en urimelig og meningsløs hændelse.

Jeg har også brugt homøopatiske midler og mener, det har været gavnligt - jeg er ligeglad om det er placebo eller ej. Midlerne repræsenterer i det mindste en holdning til mennesket som et naturligt, sjæleligt og åndeligt væsen, der fortjener viden og næring af høj kvalitet, og selvom jeg ikke er antroposof, har jeg repekt for deres bestræbelser.

Læs det gratis hæfte "Naturlig hjælp til stress, søvnproblemer, depression og angst"
"Få hjælp med homøopati til stress mm.Vi lever i en tid, hvor stadig flere mennesker ikke kan klare presset fra det moderne samfund. Mange får stresssymptomer i form at stress, angst, uro, depression, søvnproblemer, uarbejdsdygtighed m.m. Dette hæfte omtaler velafprøvede muligheder for at behandle psykiske ubalancer med homøopati." https://alma-info.com/sites/default/files/uploads/Haefter/Naturlig%20hj%...

Niels Nielsen, David Zennaro, Eva Schwanenflügel og Nanna Wulff M. anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Sterling

Velkommen til den sociale modstandsbevægelse, du kan gøre en forskel for alle, som også er ramt af nedskæringerne, ved bla. at skrive om regeringens overgreb, og fejludviklingen i vores samfund. Du kan på de sociale medier melde dig officielt ind i modstandsgrupperne, der passer bedst til din situation.

Hvert år bliver over 2 millioner ramt af forringelserne, de er i samme situation som dig, dvs. næsten halvdelen af Danmarks vælgere, som snart har forstået hvad der foregår. Vægtskålen tipper snart over, og vi kommer ved fælles hjælp til at skabe et retfærdigt socialt system.

Jobcentrets afdeling for Trusler, Mistænkeliggørelse og Ydmygelser kan ikke i længden holde til at ødelægge mennesker i nød, de ansatte knækker simpelthen selv. Desuden vil de massive ulovligheder dukke op til overfladen med kollektive sagsanlæg til følge. Et systemskifte er nødvendigt, bokstaveligt talt.

Morten Balling, Niels Nielsen, Peter Nielsen, David Zennaro, Dan Jensen, Katrine Damm, Jagtar P.S. Pudai, Britta B. Hansen, Lars Løfgren, Ebbe Overbye, Eva Schwanenflügel og Anne Mette Jørgensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Frederik Young

Kære Alle læsere af artiklen,

Jeg er en forholdsvis ung mand med en IT baggrund, som i 2år arbejdede for AMC, Arbejdsmarkeds centret København, hvorunder alle de københavnske job centre, har deres organisatoriske ophæng.

Som ansvarlig for IT systemerne havde jeg adgang til større mængder data, hvorfra jeg udarbejdede statistisk materiale til center chefen, enheds lederne, samt afdelings lederne.

Tallene talte deres tydelige sprog. Under 4 procent af alle ledige i København kom i fast beskæftigelse som konsekvens af et ledigheds forløb trinlagt af en beskæftigelses konsulent. Kun 1 ud af 16 personer som job centrene lykkes at skaffe job via et planlagt forløb var på kontanthjælp, de 15 øvrige var på dagpenge. Man havde simpelthen ingen reelle job skabende tilbud til kontanthjælpsmodtagerne. Istedet skjules den reelle ledigheds volumen via snedige greb såsom selv opfunde kursusforløb på typisk 14 dage eller mere ad gangen (falsk aktivering). Under disse forløb ses borgeren i systemets øjne ikke som ledige idet de er i arbejds forberedende forløb. Dette aktiverings hjul holder på nogle mørke tal, som politikerne enten ignorere eller ikke bliver oplyst omkring. Det betyder naturligvis at vi reelt har flere ledige i kommunen end de tal der oplyses udadtil. Dette er i center chefens og ledergruppens interesse, da de bliver resultat aflønnet og jo færre ledige desto større udbetalinger. Om det også er i politisk interessere er jeg usikker på, men det virkede som om det var aftalt spil helt op til politisk niveau.

Som jeg ser det, er kommentarer fra flg personer;
Peter Sterling
ulla enevoldsen
Og især Philip B. Johnsen, lige i øjet.

Jeg tør ikke rigtig afslører meget mere af frygt for min egen sikkerhed, men selve dyne løfteriet, og de endeløse timers forbrug på ligegyldige udfyldelser af udviklings skemaer, jobs man har søgt osv, handler i bund og grund om at udsulte borgeren til at tage et hvilket som helst job indenfor halvanden times kørsel i hver retning, som loven dikterer det. Kort sagt, kan du ikke klare mosten må du flytte fra kommunen. Og da Københavns kommune er den største kommune, koster ledigheden kommunen dyrt og med politisk press, chefernes press, afdelingsledernes press og smarte taktikker, lykkedes det dem at gøre beskæftigelses konsulenterne hovedløse og ukritiske. Hertil kommer at man som beskæftigelses konsulent kommer på et tre dags kursus, hvor alle systemer skal læres, lovgivning, hjemmel i lovgivningen, nuværende praksis osv også skal læres. Tæt på en umulig opgave for de fleste at rumme og kvaliteten af beskæftigelses konsulenten bliver derefter. Nogle få ildsjæle, erfarne beskæftigelses konsulenter gjorde det fremragende, resten var lige til at hælde ud med badevandet. Man skal ingen konkret baggrund have for at blive beskæftigelses konsulent eller erfarings baggrund indenfor rekruttering eller lignende. Sandheden er at mange beskæftigelses konsulenter kommer fra helt andre branche områder, som selv blev ledige under krisen og søgte jobbet som beskæftigelses konsulent i mangel på bedre mulighed.

Mit råd til alle ledige der har kræfterne til det vil være flg; Sæt dig grundigt ind i lovgivningen på beskæftigelses området, bed altid om dokumentation på jeres samtaler, bed om aktindsigt på meget specifikke sager vedr. dit ledigheds forløb, det kunne være aktivering eller lign. Be' altid om at blive oplyst om dine klage muligheder også selvom du allerede ved hvor du kan klage, der findes flere instanser, over borgmester, beskæftigelse borgmester, borger rådgiver osv. Be' om at få betalt for en professionel certificering indenfor et fag område du kan opkvalificere dig i, hvis du kan påvise at du muligvis står med et job efterfølgende skal de bevillige dig omkostningen for opkvalificeringen.

Egentlig vil jeg meget gerne oplyse og vejlede de mange ledige om deres muligheder, rettigheder osv.
Tror jeg må tage på turné landet rundt, for der ikke andre der gør noget ved det.

Hvis vi i dag nedlagde selve jobcenter konstruktionen over det ganske land, opsagde alle de kommunale lejemål som job centre udgør og opsagde alle medarbejdere, ville der for de penge være råd til at give alle ledige en borgerløn på cirka 17.000kr om måneden. Heri er medregnet alle de medarbejdere vi opsiger i processen, men de mørke tal fra København er ikke inkluderet.

''Må solen altid skinne på jeres smukke ansigter og må vinden altid blæse jer i ryggen''

Kærlig hilsen

Thomas Lester, Anne Schøtt, Tommy Mortensen, Christel Larsen, Carsten Bjerre, Morten Balling, Birgit Schov, Jane Jensen, Niels Nielsen, Peter Nielsen, David Zennaro, Jacob Mathiasen, Dan Jensen, Morten Møllgaard, Per Knutson, Colin Bradley, Ulla Holger, Katrine Damm, Henrik Günther, Philip B. Johnsen, June Pedersen, Britta B. Hansen, Lars Løfgren, Ebbe Overbye, Heidi Larsen, Martin Madsen, David Adam, Jagtar P.S. Pudai, Hans Larsen, Lise Lotte Rahbek, ulla enevoldsen, Eva Schwanenflügel og Vivi Rindom anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Anne Mette Jørgensen
Anne Mette Jørgensen

Bøger om stress håndtering og arbejdspsykologer er ikke alle forundt.
Førstnævnte er for de der stadig kan bevare overblikket og kan bruge en bog om emnet konstruktivt.
Fint for dem og heldigt for dem der bliver mødt af en arbejdspsykolog.
Det er i hvert fald ikke forundt i Københavns kommune.
Hvordan man som stressramt kan koncentrere sig om at læse forstår jeg ikke.
Da jeg i 2008 fik konstateret PTSD var det 0 hjælp at hente overhovedet. Ikke at de ikke bare havde en fløjtende fis viden og ikke anerkendte diagnosen, fordi de ikke kunne se den på deres PC men det havde Sundhedssystemet heller ikke. Man kunne nemlig kun få behandling, hvis man var veteran eller flygtning. Ellers var det 995 kr. pr. . time og uden tilskud og man skulle møde 1x om ugen.
Jeg havde ikke været i Afghanistan, Bosnien eller irak og ej heller flygtet. Jeg havde arbejdet på Sundholm på et bosted for psykisk syge misbrugere. Der er jo kun været 5 døde inden for 4 år, så hvad piver du for søster.
Øh, Øh, ÆH, ja det ved jeg ikke, Jeg ville jo bare redde de øvrige beboere og mine kollegaer.
Kom så til Baldersgade i København og oplev psykisk tortur uden synlige ar.
Det kan først forstås , når man selv har ramt himlens port og ikke aner om man skal ned eller op.
Vi har mange diagnoser. De fine og de selvforskyldte. De fine kan man diske op med i aftenshowet.
Resten overlades til, det er da din egen skyld!
Gå hjem og læs selvhjælpsbog og find selv ud af reden, men du bliver trukket hvis du ikke kommer næste gang , for dig regner vi ikke.
Men , ak nu har jeg lært at det var måske retvisende engang, men nu har livets jobcenter skole lært mig, at alle uanset sygdom arbejds og funktionsevne bliver betragtet som simulanter i København. Der er dog undtagelser og de kommer vilkårligt, for nogle kommer igennem nåleøjet, da kommunen dog trods alt ikke kan lade alle forblive på laveste sats, for det har de dog ikke modet til. men modige er de.
Når man kontakter en patient som ligger efter kemobehandling eller anden sygdom og truer med at vedkommende skal komme til møde, for ellers falder fars hammer og når man giver Ftp til mennekser 14 dage før de dør af livstryúende sygdomme, så kan man jo lige så godt strege samtlige love og gøre det umuligt. Men nej, der er jo en hær af ånds idioter der skal bevare deres job så derfor fortsætter ondskabsfuld hederne.
Godnat Her og fru Danmark.

Carsten Bjerre, Peter Nielsen, Katrine Damm, Britta B. Hansen, Heidi Larsen, David Adam, Eva Schwanenflügel og Vivi Rindom anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Frank Hansen

Da jeg i en alder af 60 år blev udsat for en massefyring var min disponible formue på et rundt nul efter i en årrække som eneforælder at have sørget for min datters opvækst. Jeg nægtede at melde mig arbejdsløs idet jeg havde på fornemmelsen, at det ville gå som beskrevet i artiklen og blandt flere af kommentarerne. Efter 31 års ansættelse hos samme arbejdsgiver havde jeg (hurra for det) ret til 3 måneders løn. Mine kolleger i andre lande ville slet ikke kunne fyres eller ville stå med tre års løn i hånden. Dertil kom ekstra 2 måneders løn udbetalt efter kulance. Jeg kunne formentlig have vundet en sag om aldersdiskrimination ved fyringen, men orkede det ikke. Jeg afviste efter et enkelt møde hos en ekstern konsulent også alle tilbud om hjælp til at finde nyt arbejde. Jeg ville simpelthen ikke fedtes ind i det system og spilde min tid med at rende til alle mulige kunstige jobtilbud uden udsigt til meningsfuld beskæftigelse.

Istedet for begyndte jeg at søge stillinger rundt omkring i verden og landede efter et stykke tid et job, som havde bedre arbejdsbetingelser og højere løn end det som jeg havde forladt og måske vigtigst af alt, også bedre avancementsmuligheder. Jeg nåede at være arbejdsløs i knap 7 måneder. Min situation var naturligvis anderledes end den her beskrevne idet jeg ikke var syg, men jeg er sikker på, at det var bedre selv at tage initiativet end at risikere at blive passiviseret af et uigennemskueligt system af tilbud, som aldrig ville kunne ramme min situation.

Morten Balling, Niels Nielsen, Eva Schwanenflügel og Britta B. Hansen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Frederik Young,
Et yderst informativt indlæg, håber du skriver mere her på avisen. Og tag endelig på landsturne :-)

Morten Balling, Niels Nielsen, Peter Nielsen, Tinne Stubbe Østergaard, Katrine Damm, Philip B. Johnsen, Jagtar P.S. Pudai og Britta B. Hansen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Brian W. Andersen
Brian W. Andersen

@ Ane Petrea Danielsen

Først og fremmest: Tusind tak for at du så åbent har delt din oplevelse af Jobcenteret. Du har min medfølelse og om nogle linjer også en advarsel, der kan spare dig for de næste store chok som jobcenteret gemmer på. Inden du får denne må jeg først skrive noget, der umiddelbart kan virke bizart, stødende og politisk ukorrekt, så bær venligst over med mig, indtil du har læst hele sammenhængen.

Jeg er på en måde glad for at du blev ramt, så du fik Jobcenterets "kærlighed" at føle, og med dette mener jeg ikke dig personligt. Jeg mener dig som højtuddannet, som en der har fået sat kryds ved bachelor og kandidatgrad og er nået til Ph.d'en, som en der kontinuerligt har arbejdet og uddannet sig. Du er en af de privilegerede borgere, en af dem hvoraf kun meget få nogensinde møder Jobcenter-systemet fra den ubehagelige side af skrivebordet. Som en af disse få har du mødt det med et andet perspektiv, end det der besiddes af de fleste, som ender i Jobcenter-cirkusset. Samtidigt har din akademiske baggrund givet dig gode kvalifikationer til sagligt at beskrive dine oplevelser og en høj troværdighed, når du gør det. Det er der brug for.

Lige nu er det præcis hvad det danske samfund har brug for og du er nu en slags advokat for tusindvis af borgere, der ikke kan tale for sig selv. Folk med lavere uddannelser, der langt oftere skubbes ud af arbejdsmarkedet, folk med fysisk arbejde, der er bukket under for nedslidning og arbejdsskader, folk der fik deres uddannelsesvej skåret af i utide af sygdom og svære problemer.

Mange af dem har selv prøvet at stå frem og fortælle om deres oplevelser som du gør her. De fleste uden tilstrækkelige kommunikationsfærdigheder til helt at have forstået egen situation, fordi brevene der vælter ind fra Jobcenteret kommer i et akademisk/juridisk sprog med ganske høje lixtal, og til at kunne skrive en artikel, der kan stå op imod kritiske læsere af et dagblad. De går derfor til "den" journalist ved "det" dagblad, der er villig til at bringe deres historie, hvilket oftest er Avisen.dk, BT og Ekstra Bladet og det sker da også at Politiken og Jyllandsposten tager en historie op, men journalisten er også blandt de relativt privilegerede, der aldrig har set Jobcenteret indefra. Der skal bare skrives en historie, som kan sælge aviser og webclicks, og hvis der er en ting, der sælger mere end nogle andre temaer, så er det forargelse, så der vinkles på tragedien eller også åbnes bagdøren til flere artikler med en antydning om nasseri og socialt bedrageri. Over 90% af alle der er stået frem i pressen er blevet mål for både politiske spindoktorer og personhetz, og ofte med dybt tragiske personlige konsekvenser. I flertallets øjne er de ikke "den rigtige slags mennesker". Du er! Derfor er det så vigtigt at du har fortalt din historie og fortæl gerne mere og flere steder, hvis du kan og føler at du kan overkomme det.

Jeg ønsker dig det bedste, så nu må jeg advare dig om at du endnu ikke har mærket Jobcenter-maskinens fulde ondskab. Den skal du helst ikke mærke. Ingen burde mærke den, fordi den er bevisligt direkte livsfarlig. Du ved det næppe endnu, men også på Jobcenteret er du en af de privilegerede. Din høje uddannelse gør at de bl.a. ikke har kunnet smække dig med uddannelseskrav, opkvalificeringsforløb og mange andre "sjove" ting, der normalt lægges oveni arbejdskravet og skruer stressmeteret op i det røde felt. Du er også en af de ressourcestærke og er det på to meget forskellige måder, hvoraf den ene har været til din fordel.

Jobcenteret forventer at du med din uddannelse har et veluddannet og ressourcestærkt personligt netværk, samt en stærk fagforening i ryggen. Derfor er det ikke din sag de prøver at teste lovens grænse med. Det er ikke dig de har lyst til at møde i Ankestyrelsen, eftersom du trods din stress har ressourcerne bag dig til at kunne koste dem et dyrt nederlag, som gør ondt i deres stramme budget. Der burde ikke være forskelsbehandling i systemet, men det er der og du har indtil nu, hvor utroligt den end kan lyde, fået den positive særbehandling. 21 dage er faktisk lovens grænse for hvornår de senest skal gribe fat i dig. De kunne lige så let have gjort det på 7.

Der er et par faldgruber foran dig, som du kan miste den i. Her skal du ikke tænke Kafkask kaos, men mere Joseph Hellers Punkt 22, fordi dansk lov af i dag virkeligt indholder paragraffer, der helt svarer til denne. Lige nu arbejder du 15 timer om ugen i en såkaldt ’uacceptabel arbejdsindsats’. Enten er der ikke gået 22 uger fra din første delvise sygedag eller også har du fået en periodeforlængelse og i begge tilfælde sandsynligvis en §56-aftale, men på et tidspunkt rammer du sygedagpengegrænsen. Den tælles altid i kalenderuger, uanset hvor mange timer man har sygefravær og hvor mange timer man arbejder, og lige på denne grænse ligger et punkt 22.

Til den tid får du to valgmuligheder. 1. Gå over på fuld selvforsørgelse og overlev så godt du kan på de timer, du kan klare at arbejde (25 timer og derover regnes for selvforsørgelse). 2. Gå over på en fuldtidssygemelding, hvor du så får ressourceforløbsydelse efter kontanthjælpstakst, hvilket i praksis indebærer at du skal opsige dit job.

Som om det ikke er slemt nok at miste sit job, så gemmer valgmulighed nummer 2 på en giftig fælde. Jobcenteret skal indenfor max. 4 uger kalde dig ind til en afklarende samtale med det tværfaglige team. Sådan en er så lidt sjov at jeg personligt hellere vil stå som en mistænkt i politiforhør. Du kommer ind i et rum, hvor der på den modsatte side af bordet sidder min. 5 personer fra hver sin afdeling i Jobcenteret, der alle har læst op på din sag. Ved siden af jer eller bagved dig sidder en person mere, som skal føre referat af mødet. De stiller nu en lang række personlige spørgsmål, der skal besvares for at din sygesag kan behandles. Tempoet er hurtigt, fordi der er en stram tidsgrænse på mødet, og spørgsmålene kommer på kryds og tværs fra alle personer ved bordet, så du aldrig når at opfatte hvem du taler med eller bare skal holde øjenkontakt med. Her rammer minussiden af at du ses som ressourcestærk, fordi det er deres job at finde selv den mindste ressource og omsætte den til arbejdsindsats. Hvis du. f.eks. laver noget i et par timer i fritiden, der bare kan tolkes som arbejdslignende, forventes det at du dropper det og bruger timerne på arbejde i stedet for. Der tages beslutninger om dit videre Jobcenterforløb på stedet baseret på dine svar.

Det er meget, meget normalt at folk knækker sammen i gråd under eller efter det tværfaglige møde, og ikke længe efter dette møde smækker punkt 22 fælden i. Der skal nu laves et jobafklaringsforløb, hvilket i praksis indebærer en arbejdsprøvning, der typisk gennemføres som virksomhedspraktik. Også her gælder det "den tilfredsstillende arbejdsindsats" så barren er sat til 25 timer om ugen. Forskellen på valgmulighed 1 og valgmulighed 2 er at du enten arbejder min. 25 timer pr. uge i det job du har eller nøjagtigt samme timetal i et job som Jobcenteret sender dig ud i, med en kontanthjælpssats som eneste "løn". Dertil kommer at Jobcenteret nu har en ny pisk at svinge med og den hedder sanktionsstraf. Hvis du ikke hopper, når de siger hop, så trækkes der penge i ressourceforløbsydelsen indtil du har gjort som de siger eller er faldet helt ud af systemet.

Alt er bedre end valgmulighed nummer 2. Om du så skal tage orlov fra universitetet og hutle dig igennem en walkabout i Australien eller gå i et nepalesisk kloster for at komme af med stressen, så gør det. Der er nemlig et til trin nedenunder ressourceforløbsydelse og jobafklaringsforløbet, der højst må vare i 2 år. Næste stop er kontanthjælpen, hvor du kan kysse alt hvad du ejer af værdi farvel, fordi her må du ikke eje for mere end 10.000 kr. Hernede helt på knæ starter hele cirkusset forfra med tværfagligt møde, arbejdsprøvning i virksomhedspraktik, sanktionsstraffe, og barren sat ved de 25 timer, men nu hedder det bare et ressourceforløb og kan vare i 5 år. Dem kan man få 3 af inden at man helt bliver dømt ude af arbejdsmarkedet.

Det er ikke her at man vil have sit sygeforløb til at ende. Forholdet imellem hvor mange, der dør under ressourceforløbene, og hvor mange, der kommer tilbage til at være selvforsørgende på arbejdsmarkedet (inkl. fleksjobbere), er ca. 1,2 til 1,0, så det er ikke en overdrivelse at jeg kalder Jobcenter-systemet for livsfarligt. Resten, hvilket er ca. 88%, gennemgår et invaliderende helvede inden de efter adskillige år sendes på pension som sønderknuste vrag. Omkring 80% udvikler svære depressions, angst og stress-tilstande, uanset hvilken diagnose de oprindeligt blev sygemeldt med. Disse tilstande efterlades ofte mangelfuldt behandlet eller direkte ubehandlede. Det er hvad "syg på kontanthjælp" er.

Du har personligt fået light-versionen af Jobcenter-chokket. Fra nu af bør dit altoverskyggende mål være at komme helt væk fra Jobcenteret, også selvom det koster kompromisser i karriere og privatliv. Du kan ikke komme af med din stress så længe du er underlagt Jobcenteret, fordi loven dikterer at Jobcenteret skal stresse borgerne så meget at de vælger et hvilket som helst job i stedet for offentlig ydelse.

Dette er systemet som du med din artikel har ringet med alarmklokken over og du har ringet højere end de fleste kan, ikke bare for dig selv, men for tusinder, der ikke kan nå alarmen. Det syntes jeg at du bør finde lidt stolthed i, så jeg siger igen tak for at du har delt dine oplevelser. Hvis du har svært ved at forstå det system du er landet i og har brug for hjælp til at navigere det, så tilbyder jeg gerne hjælpen. Jeg har et social-juridisk netværk i Aarhus til selvsamme formål. Hvis du ønsker at benytte dig af dette, så giv besked her i tråden og så sender jeg kontaktinformationerne til din UNI-mail.

Bedste ønsker herfra..

Morten Balling, Birgit Schov, Jane Jensen, Niels Nielsen, Tinne Stubbe Østergaard, Søren Roepstorff, Katrine Damm, Henrik Günther, Eva Schwanenflügel, Britta B. Hansen, Kim Houmøller, Frank Hansen, Philip B. Johnsen, Martin Madsen, Lars Løfgren, Ebbe Overbye, Heidi Larsen, Jagtar P.S. Pudai og David Adam anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Niels K. Nielsen
Niels K. Nielsen

Kære Ane.
Hvis du i stedet for at betale verdens højeste skatter og afgifter, havde fået lov til at beholde nogle flere af dine egne penge, kunne du jo selv bestemme, om du vil have en pause uden at skulle spørge andre om penge til pausen.

Brugerbillede for Jagtar P.S. Pudai
Jagtar P.S. Pudai

@Brian W. Andersen Frederik Young
Det var rystende læsning.., tusind tak for information.
Fremstillingerne ligger desværre fint i forlængelse af mine tanker om nemID, dengang det blev introduceret. Atomiseringen af individet. Afvikling af solidaritetstanken. Alles kamp mod alle.
Men alles kamp mod alle er alles kamp mod Palle. Og Palle er alene i verden. Eller er han?

Morten Balling, Niels Nielsen, Peter Nielsen, Tinne Stubbe Østergaard, Frederik Young, Philip B. Johnsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Niels K. Nielsen
Hvem og hvordan betalers der for veje, skoler, kloakker, sygehuse og ældrepleje hele sikkerhedsnettet under dig, du forstå sansynligvis, hvad jeg mener, nu handler det om Ane Petrea Danielsen Ph.d.-stipendiat ved Aarhus Universitet mødet med regeringens ondskab, men for en god orden skyld.

Niels K. Nielsen tror du, hvis vi nu siger, at du allerede i dag ‘er millionær’, at du kan klare dig selv?
Hvor længe tror du, selv med god en dyr forsikring, hvis du skal betale for ‘alt’ selv, at du kan klare dig?

Forringelse af sikkerhedsnettet under borgerne, betyder omtrent alle borgere i dag, er normalt kun ‘en ulykke’, maksimalt to ulykker i livet fra rigtig fattigdom.

Regeringen uddeler i disse timer gaver i form af skattelettelser, gaver til de aller rigeste i samfundet, ved at stjæle fra den opsparede kapital velfærdssystemet repræsenter, som er, vores forfædres blod, sved og tåre indbetalt til et velfærds sikkerhedsnet, udspændt for, at kunne beskytte deres efterkommere imod den ondskaben regeringen repræsentere.

Morten Balling, Birgit Schov, Niels Nielsen, Tinne Stubbe Østergaard, ulla enevoldsen, Frederik Young, Katrine Damm, Kristen Carsten Munk, Hans Larsen, Henrik Günther, Eva Schwanenflügel, Britta B. Hansen, Peter Wulff og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Monica Langelund
Monica Langelund

Kære Ane! Tak for din meget vigtige kronik! Tak fordi du fandt ressourcerne til at skrive den. Det er tankevækkende hvordan alle kommentarer til din kronik bakker op om det du beskriver. Det tydeliggør at du ikke er (helt) alene og at det her desværre er en alt for velkendt situation for rigtig mange mennesker.
Jeg skrev selv en tilsvarende kronik i Politiken i 2007 (‘kronisk syg, på arbejde?’) hvor jeg blev sygemeldt og ikke kunne vende tilbage til mit oprindelige job og hvor jeg blev stærkt modarbejdet i de ideer, jeg selv havde for at komme videre. Jeg kan genkende mistænkeliggørelsen og alt det andet du beskriver i en grad, så jeg var nødt til at læse din kronik i bidder for at kunne tage det ind. Desværre blev min sygemelding starten på et mangeårigt forløb on/off i dét rigide system og det er en stærkt medvirkende årsag til, at jeg i dag er helt på vej ud af arbejdsmarkedet mange år før tid. Så pas godt på dig selv og dine dyrebare ressourcer. Det er en gave i mange sammenhæng at være ressourcestærk når man bliver ramt på helbredet, men i det her system er det en byrde.

Morten Balling, Niels Nielsen, Tinne Stubbe Østergaard, Brian W. Andersen, Katrine Damm, Eva Schwanenflügel, Philip B. Johnsen, Heidi Larsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Jagtar P.S. Pudai

..og naturligvis til Ane: Tak for artikel og masser af ønsker om bedre tider for dig!

Tinne Stubbe Østergaard, ulla enevoldsen, Philip B. Johnsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Brian W. Andersen,
Igen tak for dine utrolig indsigtsfulde betragtninger og gode råd. Jeg håber virkelig, at du får færdiggjort dine bogprojekter inden alt for længe :-)
Og tak til alle jer andre, der bidrager med egne erfaringer og oplevelser fra det ondskabens system, der har taget liv og helbred fra tusindvis af mennesker !
Ane Petrea, du fortjener stor anerkendelse for at skrive så personligt og indtrængende, din beretning har tydeligvis grebet rigtig mange her. Forhåbentlig kommer vi til at læse mere fra din hånd :-)

Peter Nielsen, Tinne Stubbe Østergaard, Steen Kondrup, Frederik Young, Katrine Damm, Jagtar P.S. Pudai og Philip B. Johnsen anbefalede denne kommentar
Jagtar P.S. Pudai

Jeg har altid syntes, der mangler nogle bogstaver i nemID.
Hver gang jeg ser det, står der nemlig nemIDIOT..!
For vi er blevet nemme, alt for nemme med årene. I takt med at fagforeningerne har fået trukket tænderne ud (guderne må vide, hvordan det er lykkedes, vi har ikke set en ordentlig strejke siden firserne), er der i stedet opstået en menneskefjendsk statsforvaltning, som åbenlyst kun har eet formål: at dele folk op i grupper eller enkeltindivider således, at det er muligt at bevare magten over os. Og ved gennem medierne at tale til de laveste fællesnævnere iblandt os, er det lykkedes at sætte dagsordenen for de daglige debatter med alle de trivielle skræmmebilleder, vi efterhånden kan i søvne. Hvis ikke vi brækker os først.
Jeg vil hævde, at af det man med et gammelt udtryk kunne kalde den sociale bevidsthed, er der nu kun individets alenebevidsthed overfor staten tilbage. Helt konkret udtrykt i vores e-boks, når vi modtager en automatiseret meddelelse med påbuddet, at vi skal ”reagere” inden for et tidsrum.
Hvem skriver? Staten.
Til hvem? Mig.
Det kan ikke være klarere. Her er mit forhold til staten år 2017 synliggjort, og det irriterer mig virkelig at få trukket denne digitale aleneidentitet ned over hovedet.
Sålænge man har en indkomst og ikke er syg, kan disse overvejelser måske synes abstrakte, selvom man er bekymret over de politiske perspektiver i udviklingen.
Men Anes artikel skærer konsekvenserne ud i pap og fremstår som en menneskelig indtrængende appel, og får mig til for alvor at føle mig som en idiot, fordi jeg intet gør.
Vi bør organisere os.

Carsten Bjerre, Eva Schwanenflügel, Niels Nielsen, Tinne Stubbe Østergaard, Søren Roepstorff, Frederik Young, Lise Lotte Rahbek og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Niels K. Nielsen
Niels K. Nielsen

Philip B. Johnsen

Hvorfor lukker du hele den svada om veje, sygehuse og (off.) kloak ud ? - det har kke noget med den konkrete problemstilling at gøre.
Er det overhovedet ikke tilladt, at diskutere de mange bagsider ved velfærdsstaten uden at få en reaktion som fra en ortodoks troende, der føler den mindste kritik af sin religion?

Det offentlige tager næsten alt hvad du tjener - 70-80 %, og du skal så håbe, at få nogen tilbage fra Staten, hvis du får behov.

Som alm. dansker ville jeg til enhver tid foretrække at kunne bestemme mere over min egne penge, herunder selv at kunne bestemme at bruge nogen af dem på at tage en pause fra arbejdsmarkedet, hvis jeg fik stress, som historien her drejer sig om.

I Vældfærdsstaten skal du have dine egne penge tilbage fra andre - på deres nåde/regler og efter at xx?% er forsvundet i friktion og varm luft. Det er jo ikke nødvendigvis sjovt jf. indlægget.

Opskrift på modstandsdygtig organisering i kampen om nedlægning af arbejdsmarkeds lovningen som den er lovgivet og praksiseres.

Start en kampagne om sagsmål mod staten for alle ledige der i perioden 2007 - 2015 har haft en læge erklæring på deres sygdom, hvor læge erklærer borger syg, men som på trods af dette har været i en eller anden form for aktivering dikteret af jobcentret i perioden hvor læge har erklæret borger syg.
Det er ulovligt for beskæftigelses forvaltningen at sætte syge i arbejds prøvning, aktivering, kurser og lignende.

Grunden til perioden fra 2007 - 2015 handler om at vi i perioden befinder os i en finans krise, hvor argumentation om job mulighederne af jobcentret blev retfærdig gjort ud fra den officielle ''arbejdsmarkeds balance''. Et instrument udviklet af staten til staten som på ingen måde afspejler virkeligheden i real tid, men præsenterer et semi konkret billede af arbejdsmarkeds balancen 6 måneder bagud rettet.
Altså, for 6 måneders siden var der X antal stillingsannoncer eksempelvis på slagteri området.
Link: http://arbejdsmarkedsbalancen.dk

Da man ikke har bevilliget uddannelse/certificering til de IKKE syge ledige, kan man ikke hævde at gøre den ledige klar til at tage et nyt arbejde i anden kategori end den ledige oprindeligt havde kompetence til. Det er naturligvis yderst problematisk, eftersom ingen arbejdsgivere vil have medarbejdere der ikke er kvalificeret til stillingen.
Ergo giver præmissen om at søge X antal jobs om ugen ingen mening overhovedet, eftersom eksempelvis slagtere, er begrænset til at søge indenfor deres kompetence område og er derfor begrænset af antallet af ledige stillinger indenfor slagteri området. Loven siger de ledige også skal søge jobs ''nedad i job hierarkiet'', men den præmis er også ugyldig eftersom der ikke længere findes jobs, hvor der ikke kræves en eller anden form for forudgående uddannelse/erhvervs erfaring eller certificering.

ulla enevoldsen, Christel Larsen, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Birgit Schov, Niels Nielsen, Tinne Stubbe Østergaard, Heidi Larsen, Britta B. Hansen, Per Knutson, Søren Roepstorff, Jagtar P.S. Pudai, Ebbe Overbye og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Sterling

Den offentlige sektor bliver ikke mindre af at de private firmaer får opgaverne, tværtimod ser vi at der pumpes milliarder ud til opgaver som private læge konsulenter, jobcenter-coaches etc, dette er stik imod hensigten med Minimalstaten, grådigheden overtrumfer ideologien. Virksomhederne burde skabe nye produkter men i stedet for har de slået sig op på at leve af offentlige penge.

Principperne om menneskerettigheder og social retfærdighed skulle være fundamentale i det sociale arbejde, men de socialt udsatte behandles som en vare der skal gøre private firmaer velhavende. Derfor skal der gennemføres en undersøgelse med hjælp fra whistleblowere, som afslører korruptionen og bedrageriet i den milliard store kontrol- og aktiverings- storindustri, sidste sag er bagværelse lægen til 16.5 millioner i København - det bør ikke overraske nogen når der er adgang til så mange penge, at korruptionen florerer.

Kontrollen af de socialt udsatte og de arbejdsløse har nu nået et omfang som langt overstiger enhver fornuft eller anstændighed, og der er omfattende overtrædelser af socialloven i halvdelen af 98 kommuner, dette er iværksat ved et utroligt antal love som overlapper hinanden, og som ingen kan finde rundt i.

Resultatet er at kommunerne frit kan skære ned for de socialt udsatte, efterhånden som folketinget skaber nedskæringer - her en oversigt over 10 års nedskæringer: https://www.avisen.dk/vigtigste-politiske-reformer-og-beslutninger-2007-...

Anne Schøtt, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Niels Nielsen, Frederik Young, Tinne Stubbe Østergaard, ulla enevoldsen, Philip B. Johnsen og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

“Principperne om menneskerettigheder og social retfærdighed”

Solidaritet spiller aldrig godt med liberalismens grundlæggende fundament og det personlige egoistiske DNA.

Et af regeringens og liberalismens ideologisk mantra er:
’Socialister og alle andre der besidder medmenneskelighed, er rigtig gode til at bruge penge, andre folks penge vel at mærke.’

Hvilket for flertallet af vores højreorienteret politikere og deres økonomer betyder, at de rige ikke skal betale skat, solidaritet en begrænsning af det enkelte individs frihed, enhver er sin egen lykkes smed, eller noget i den dur.

Men når mennesker bliver syge nok og pengene er brugt op, så vil alle gerne modtage hjælp fra fælleskabet, af vores forfædres nedarvede velfærdssamfund.

Eva Schwanenflügel, Niels Nielsen og Frederik Young anbefalede denne kommentar
Jagtar P.S. Pudai

@Young
Tak for ide. ! Jeg er på..:)
Men fortæl mig, hvem sidder og opfinder hypotetiske grupperinger 6 måneder bagudrettet? Og hvem godkender?

Eva Schwanenflügel, Frederik Young, Niels Nielsen og Peter Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Colin Bradley

Dette er Mette Frederiksens værk desværre. Så et regeringsskift giver desværre ikke mere håb.

Eva Schwanenflügel, Frederik Young, Peter Nielsen, Jagtar P.S. Pudai og Søren Roepstorff anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Per  Knutson

Frederik Young.
Dig vil jeg godt i kontakt med. Vi er nogle stykker der gerne ser dit selskab.

Mvh. Per knutson.
Evt. Check youtube. Søg perknutson. Eller #mentor #andenaktør #perknutson på facebook.

Brugerbillede for Morten Møllgaard
Morten Møllgaard

Skarp kommentar til sidst - behandlingssystemet graver deres egen grav hvis de ikke er i stand til at bringe kvalitet i opgaven, for hvad skal vi så med dem, så er de pludselig den udgift der bliver kigget hårdt efter.
Godt kæmpet og op på hesten igen, du kan godt :-)

Tinne Stubbe Østergaard

Anne Mette Jørgensen - jeg mener IKKE, at man kan klare alvorlg stress ved at læse en selvhjælpsbog - hvad Nadja U. Prætorius' bog egentlig heller ikke er. Når man er alvorligt belastet kan ens horisont være helt indskrænket og man kan slet ikke rumme noget - derfor er det også uforsvarligt at presse mennesker i den situation.

Min pointe er, at det er vigtigt at lære symptomerne på overbelastning og stress at kende og at tage de første symptomer alvorligt, MEGET alvorligt. Som jeg skrev, var jeg sygemeldt med en fysisk sygdom, og det var mit held at jeg tilfældigt mødte en arbejdspsykolog - og du har ret i, at en konsultation koster dyrt og uden tilskud.

Hvis man bliver alvorligt syg, kan man komme i forløb, som Brian Andersen. SOCIALSADISME kalder jeg det.

Da jeg var timelønnet vikar, opdagede jeg, at uoverskuelige regler gjorde det meget svært for mig at kunne få sygedagpenge, hvis jeg skulle være så uheldig at blive alvorligt syg. Ja, det er muligt at arbejde og alligevel ryge mellem alle kasser. Derfor sparede jeg op, så jeg kunne forsørge mig selv i mindst et år. Da jeg til sidst fik fast arbejde kunne jeg købe en have for pengene.... Men jeg sørger for at have en opsparet buffer til uforudsete hændelser. Jeg arbejder 30 timer som sosu-assistent, selvom jeg er cand.mag. og meritlærer, som jeg supplerer med vikararbejde, så jeg er ikke højtlønnet. Men opsparingen gjorde det muligt at bruge ca. 15.000 kr på behandlinger, kosttilskud og professionel omsorg, da blev fysisk syg, penge, som jeg gladeligt brugte uden at blinke, fordi jeg havde indset, at jeg ville tage skade og måske bukke under, hvis jeg for alvor kom gennem et forløb i 'systemet'.

Der sidder nogle 'stress-knapper' fra kludrede a-kasseforløb i fortiden og fra den periode, hvor jeg forsøgte at forstå, hvorfor timelønnede vikarer skal stå til rådighed som fuldtidsledige med ALT hvad det indebærer, og SKAL søge om supplerende understøttelse, selvom man ikke kan få den, for at kunne opretholde retten til overhovedet at kunne søge om sygedagpenge. Det gik op for mig, at INGEN har mulighed for at sætte sig ind i alle regler endsige skaffe sig et overblik. Når man stiller spørgsmål, bliver man blot henvist til andre.

Så ja, det var et stort chok at erkende, at vort velfærdssamfund er ved at blive ødelagt og at de dominerende politikeres holdning til syge og svage medborgere er præget af socialsadisme, selvom vi alle kan få brug for hjælp og støtte i en periode og selvom vi alle kender nogen, der har. Det er frygteligt og jeg håber, at de mange vidnesbyrd kan mobilisere befolkningen, så vi stemmer for en mere menneskeværdig politik og administration.

Politikerne undrer sig over, at de, der kan, sparer op, selvom deres opsparing ikke forrentes. Jeg tror, der er mange, der i deres stille sind har samme frygt som jeg og ønsker at sikre sig hurtig hjælp, hvis de bliver uarbejdsdygtige. Alt for mange er lykkeligt uvidende, men 'brændt barn skyer ilden', så hvis man kan, bør man sikre sig i tide.

Det hjælper blot ikke alle dem, der nu befinder sig i et umenneskeligt forløb.

Der er dog forskel på kommunerne, og København er åbenbart en af de værste, mens i al fald nogle sagsbehandlere og medarbejdere i Aarhus prøver at bevare noget medmenneskelighed i et umenneskeligt system.

Men de mange breve i e-post er en stressfaktor i sig selv! Alt for mange af dem indeholder fejl eller noget, der kan tolkes som trusler mod ens eksistensgrundlag. Det kan tage dage at komme sig, og jeg har i flere tilfælde betalt for akuttid hos osteopat for overhovedet at kunne trække vejret ordentligt, fordi hele min organisme var i alarmberedskab efter ubehagelige henvendelser og fejl (de fleste af dem skyldtes dog, at min arbejdsgiver OGSÅ skulle følge en masse regler om at 'presse den syge', og de har ikke indflydelse på, at kommunen også skal blande sig, ligesom arbejdsgiveren skal udfylde en masse data, hvor rubrikkerne ikke nødvendigvis er forståelige eller passer til virkeligheden. Men den syge skal skrive under på tro og love, at oplysningerne er korrekte, og ingen ved, hvordan de kan korrigeres.... En af gangene fik jeg akut hold i nakken, da jeg igen-igen stod med et sådant e-brev med fejl.)

I Norddjurs Kommune fik et medlem af EL vendt det lokale jobcenters sagsbehandling fra en af landets værste til en af landets bedste, så den politiske kamp kan give praktiske resultater indenfor de givne rammer, mens vi venter på at majoriteten af befolkningen indser, hvad der foregår, og vælger politikere, der kan rekonstruere et værdigt og solidarisk velfærdssamfund!

Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Jagtar P.S. Pudai og Britta B. Hansen anbefalede denne kommentar
Tinne Stubbe Østergaard

Ja, Mette Frederiksen har et stort ansvar for den elendige reform af sygedagpengeloven!

Det er derfor livsvigtigt at stemme personligt på en kandidat, man har undersøgt nøje, en kandidat, der har et solidt værdigrundlag, kan sætte sig ordentlig ind i sagerne (og ikke bare 'komme i medierne'), kan tænke sagligt, praktisk og visionært og kan samarbejde.

Fx "A-kassernes dagpengekriger vil i Folketinget
Direktøren for Danske A-kasser, Verner Sand Kirk, er blevet kandidat til Folketinget. En af dagpengereformens store kritikere træder nu aktivt ind i politik.

Direktør for a-kassernes brancheorganisation, Verner Sand Kirk, vil i Folketinget for Socialdemokratiet.

Han har mandag aften sagt ja til at blive partiets folketingskandidat i 2. Kreds Sundbyvester, København.

»Danmark har brug for en ny politik og en ny statsminister. Det vil jeg gerne yde et bidrag til at gøre til virkelighed,« annoncerer han på Facebook."
"Den 59-årige direktør har også kritiseret den tidligere SR-regerings dagpengepolitik."
Det giver jo lidt håb for S. Verner Sand Kirk har gang på gang påvist, at Finansministeriet regnede forkert, og han fik ret, ligesom han har udtalt sig klart om at de såkaldte reformer ville ramme mange hårdt.
"Verner Sand Kirk er uddannet cand. scient. pol. og har tidligere været afdelingschef i Beskæftigelsesministeriet, direktør i Forebyggelsesfonden og udviklingschef i Socialdemokratiet samt rådgiver for Nyrup-regeringen."
https://jyllands-posten.dk/politik/ECE9447725/akassernes-dagpengekriger-...

Ærgerligt nok tog hverken EL eller Alternativet posten som borgmester for Beskæftigelse og Integration i København, så det vil vise sig, om de opnår lige så godt et valg til folketingsvalget. Hvis de svigter de 'reformramte' ligesom S har gjort, bliver der ikke mange at stemme på. I resten af landet skal der gøres endnu mere for at hamle op med de 'velkendte' partier...

Eva Schwanenflügel, Ebbe Overbye, Katrine Damm, Britta B. Hansen, Niels Nielsen og Jagtar P.S. Pudai anbefalede denne kommentar

Svar på flg :
Jagtar P.S. Pudai
07. december, 2017 - 20:15
@Young
Tak for ide. ! Jeg er på..:)
Men fortæl mig, hvem sidder og opfinder hypotetiske grupperinger 6 måneder bagudrettet? Og hvem godkender?
—---------------------
Staten, departementet, embedsværket, af regeringen politisk godkendt, desværre. Selvom jeg ville ønske det var anderledes, tror jeg det var Mette Frederiksen der fik dette igennem. Til enhver politikkers forsvar vil jeg dog sige, at det for dem kan være meget lidt øjensynligt, hvorledes en platform af lovgivning omsat til praksis ender med at se ud, i hele sin helhed og alle afskygninger eller skred om man vil. Det har de simpelthen ikke evnerne til at begribe på forhånd, specielt ikke uden hjælp fra professionelle der kan skabe modeller og simuleringer af bruger ''borger'' scenarier, samt konsekvenser af de usikkerheder der altid vil eksisterer i et lukket system, som ikke er istand til at indgå i den reelle socio-økonomiske virkelighed. Politikkerne er jo bare embedsværkets syndebukke, for de ved ikke bedre.

Steffen Gliese, Niels Nielsen, Eva Schwanenflügel, Søren Roepstorff, Per Knutson, Jagtar P.S. Pudai og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Morten Balling

Som artiklen her så fint viser, så har man en meget anderledes forestilling om, hvad det sociale sikkerhedsnet går ud på indtil man sidder i det selv. Sådan noget som stress er der slet ikke plads til.

Systemet er designet til at presse mennesker, og til at udbetale så få penge som muligt, helt uden hensyntagen til de mennesker systemet egentlig burde være til for at hjælpe.

Jeg har oplevet flere mennesker jeg kender i samme situation som den her beskrevne, og har hørt tilsvarende horrible historier, om nye kontaktpersoner hver gang, om sagsbehandlere som sagde ting ala "Nå, men så går jeg ud fra at du er klar til at arbejde, så nu afmelder jeg dig", hvorpå sagsbehandleren lagde røret på. Man kan ikke bare ringe tilbage, for sagsbehandlerne føler sig i så farlig og udsat position, at de helst vil være så anonyme som muligt.

Hvis de bliver konfronteret med at det de gør er umenskeligt, ved de det godt, men hvis de nægter at gøre som chefen siger, så ved de godt hvordan de selv vil opleve at skulle ud og stille sig op i køen med de andre arbejdsløse.

Jeg havde selv en kortvarig kontakt til systemet, og da jeg prøvede at konfrontere en af dem som arbejdede på jobcentret, med at deres primære motivation for at opføre sig som de gjorde var, at de godt vidste hvad der ellers ventede dem, blev hun fornærmet på en måde som lyste langt væk af dårlig samvittighed.

Alle som ikke har prøvet det, tror ligesom Ane Petrea troede. At systemet er til for at hjælpe og ikke til for at afvise. Forhåbentlig kommer vi til en dag, hvor tilstrækkeligt mange mennesker har prøvet en tur i møllen, så der rejser sig et oprør mod noget, som er dybt forkert.

Eva Schwanenflügel, Britta B. Hansen, Jagtar P.S. Pudai, Niels Nielsen, Søren Roepstorff, Ebbe Overbye, Katrine Damm og Frederik Young anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Der mangler en detalje, der skal med, for der er ikke tale om en ø i havet, dette er et værktøj.

Folketingets syn på de udsatte børn er, at hvis børnene sulter, tager deres forælder, uanset sygdom, et underbetalt job.

Eva Schwanenflügel, Jagtar P.S. Pudai og Søren Roepstorff anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Morten Balling

Alt det her viser også med overbevisende kraft konsekvenserne af overgangen fra velfærdssamfund til det nogle politikere uden at blinke kaldte konkurrencesamfundet. Eat or be eaten, beat or be beaten.

I det samfund vælger man bevidst at nogle nødvendigvis må leve et lorteliv. Ordet er valgt, fordi alle dem, som ikke befinder sig på samfundets bund, har en naiv tro på at det aldrig rammer dem selv. Det bare drejer sig om at være bedre end de andre, så skal det nok gå. Det er naivt, men også meget menneskeligt at tænke på den måde. Empati aftager med kvadratet på afstanden til det man skal forholde sig til.

Eva Schwanenflügel, Britta B. Hansen, Jagtar P.S. Pudai, Søren Roepstorff, Niels Nielsen og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Morten Balling
Uvidenhed, ligegyldighed eller bare ondskab.

Er jobcentre et enestående ukendt for befolkningen politisk torturinstrument?

Politikere siger det ikke, men de ved selvfølgelig godt helt precist, hvad de menneskeskabte klimaforandringer betyder for udviklingen af klimaflygtninge.

Min fornemmelse for ondskaben der politisk kryber frem, er velbegrundet og veldokumenteret, jobcentre er for Folketinget et værktøj.

Deadline
Link: https://www.dr.dk/tv/se/deadline/deadline-tv/deadline-2017-12-07

ulla enevoldsen, Eva Schwanenflügel, Jagtar P.S. Pudai og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
Jagtar P.S. Pudai

@Young
Tusind tak for respons!
Den lukkede og selvfraktaliserende bureaukratjungle du skitserer i dit svar og tillægger embedsmandsværket, og jeg tror dig, får Kafkas noveller til at ligne lidt hyggefremmedgørelse.!
Orker du også at forklare mig humanisttumpe, kort, hvorfor man har udviklet dette omtalte "instrument":
"Et instrument udviklet af staten til staten som på ingen måde afspejler virkeligheden i real tid, men præsenterer et semi konkret billede af arbejdsmarkeds balancen 6 måneder bagud rettet."

Steffen Gliese, Anne Schøtt, Peter Wulff, Eva Schwanenflügel, Søren Roepstorff og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Britta B. Hansen
Britta B. Hansen

Til alle, der går med aktivistiske tanker eller er i gang med at organisere noget på den ene eller den anden måde!

Tænker her specielt på Frederik Young, Brian W. Andersen, Ulla Enevoldsen, Jagtar P.S. Pudai - og naturligvis alle jer, der også gerne vil blive aktive omkring Jobcenter-helvedet.

Tinne Stubbe Østergaard skrev i sin kommentar:
"I Norddjurs Kommune fik et medlem af EL vendt det lokale jobcenters sagsbehandling fra en af landets værste til en af landets bedste, så den politiske kamp kan give praktiske resultater indenfor de givne rammer, mens vi venter på at majoriteten af befolkningen indser, hvad der foregår, og vælger politikere, der kan rekonstruere et værdigt og solidarisk velfærdssamfund!"

Jeg har indhentet Ulf Baldrian Kudsk Harbos tilladelse, at nævne hans navn her - det er ham, der står som forkæmper for den succes i Norddjurs Kommune. Sandsynligvis er Ulf et kendt navn inden for de allerede aktivistiske kredse.

I dag så jeg på fb, at Ulf nu tager skridtet fuldtud ved at danne en forening for at kæmpe for de berørtes rettigheder i forhold til sygdom og ledighed.

Tjek ham ud, hvis ikke du kender ham på forhånd, så vi ikke længere blot er 'ofre for jobcentrene', men tager affære!

Steffen Gliese, Anne Schøtt, Tinne Stubbe Østergaard, ulla enevoldsen, Jagtar P.S. Pudai, Niels Nielsen, Eva Schwanenflügel og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Sider