Læsetid 6 min.

På jobcentret lærte jeg, at jeg er alene

Da jeg gik ned med stress, regnede jeg med, at det kommunale jobcenter, ville hjælpe mig med at finde vejen tilbage til mit arbejde. Men jeg tog fejl. Systemet knækkede mig endnu mere
Da jeg gik ned med stress, regnede jeg med, at det kommunale jobcenter, ville hjælpe mig med at finde vejen tilbage til mit arbejde. Men jeg tog fejl. Systemet knækkede mig endnu mere

Gary Waters

6. december 2017

Jeg er 30 år. Jeg er højtuddannet og har et job, jeg holder af. Jeg er ph.d.-stipendiat og har altid arbejdet. Altid forsørget mig selv. Det er en pligt. En ærværdig pligt. Jeg har altid betalt min skat.

Altid og med glæde, for den går til velfærdssystemet. Til systemet, der har foræret mig min uddannelse og udgør vores fælles sikkerhedsnet, som skal gribe os alle, hvis vi snubler. Det er et net, der gør mig stolt.

Men så kom der lige det lille men i mit liv. Det tidspunkt, hvor tingene pludseligt voksede mig over hovedet. Hvor jeg med ét ikke kunne varetage mit arbejde, som jeg skulle. Hvor årsagen til min konsekvente træthed, udmattelse, mangel på koncentrationsevne, manglen på overskud til selv de mindste ting og min nedtrykthed ikke bare kunne reduceres til lange dage eller ’en dårlig periode’.

Et tidspunkt, hvor jeg havde brug for, at andre tog over. Jeg havde brug for hjælp. Bare lidt. Så jeg kunne blive ved med at arbejde, så meget som jeg nu kunne. Så meget min krop og mit hoved ville tillade. Jeg ville jo ikke væk fra mit arbejde. Det havde jeg ikke brug for. Tværtimod. Bare lidt hensyn. Lidt tid. Lidt ro. Så jeg blev deltidssygemeldt med stress.

Ro i 21 dage

Og jeg fik ro. I 21 dage. For med sygemeldingen tog kommunen over, og så kom brevene. Ting, der skulle tjekkes. Spørgeskemaer, der skulle udfyldes om, hvornår jeg regnede med at være helt tilbage på mit arbejde igen. Om hvilke planer, der var lagt, og hvilke tiltag der var iværksat for at få mig tilbage. Lægeerklæringer, der skulle indhentes.