Læserbrev

’Og det skete i de dage’

23. december 2017

»Og det skete i de dage,« lyder begyndelsen af Juleevangeliet.

I disse dage går tusinder af troende og kulturkristne i kirke og indleder julefejringen med netop disse ord. Men hvad nu hvis Jesu fødsel ikke skete i »de dage« – forestil dig, at det skete i vore dage på vores breddegrader.

Tænk, hvis Josef og Maria ikke skulle vandre fra Nazareth til Betlehem, men i stedet krydse den danske landegrænse ved Kruså. Her ville de have mødt en grænsebom.

Måske vil de danske myndigheder sætte spørgsmålstegn ved, hvorfor et ungt par på æsel havde intentioner om at rejse ind i Danmark. Selv er jeg af den overbevisning, at de bør være velkomne: Vi har både brug for højere fødselstal og flere faglærte her i landet. Jeg håber, at regeringen kan være enige med mig så langt.

Når Josef og Maria har krydset grænsen, kan de fortsætte vandringen op igennem det jyske landskab. Men sæt nu, at hun fik veer mellem Aabenraa og Kolding? Der er langt mellem sygehusene her.

Josef må selvfølgelig ringe til Akuttelefonen, men her er ventetiden lang, og stemmen i den anden ende fortæller, at der ikke er plads på fødegangen. Politisk har man nedprioriteret fødegangene og jordemoderfaget så længe, at der nu er skåret helt ind til benet.

Maria og Josef må være kreative, når Kristus kommer til verden. Heldigvis er der gode chancer for, at de kan finde en stald at søge varme i. Landbrugserhvervet er et af de mest subsidierede erhverv overhovedet. De modtager milliarder af kroner fra det europæiske fællesskab hvert år, så at tilbyde tag over hovedet til det unge par? Det manglede da bare.

Når Jesusbarnet er kommet til verden, så tror jeg, at Maria i 2017 ville skynde sig at dele den glædelige nyhed med hele verden og alle sine følgere på Facebook. S

å ville de vise mænd fra Østerland straks like og dele og sende guld, røgelse og myrraskær af sted med PostNord, mens de beder til de højere magter om, at pakken når frem.

Således slutter dette lille evangelium fra det lille land i det kolde nord. En noget anderledes fortælling, end den de fleste danskere kommer til at høre i landets kirker de kommende dage.

Sigrid Friis Proschowsky er Landsformand for Radikale Ungdom

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu