Læserbrev

Der udledes mindre efter Landbrugspakken

5. december 2017

Forskere er enige, skriver David Rehling i Information den 28. november. Han har ret. De forskere, der fra begyndelsen har kritiseret Landbrugspakken, er stadig enige om at kritisere den.

Denne gang er kritikken baseret på en udregning finansieret af Danmarks Naturfredningsforening. Nu er det jo ikke i sig selv odiøst, men denne udregning baserer sig på forkerte og for gamle præmisser, der ikke lever op til almindelig god videnskabelig standard. Det er odiøst.

Det er ph.d. Bjørn Molt Petersen, der har regnet på usikkerheder og udledning efter Landbrugspakken. En fejl er, at han indregner majs, som er den afgrøde, der udleder absolut mest med 60 procent af arealet. Det er retteligt fem procent. En anden fejl er, at han kun forholder sig til et meget lille datamateriale. Hvorfor skulle eksempelvis en gammel antagelse om, at marginaludvaskningen skulle være på 33 procent være mere rigtigt end den bedst tilgængelige og nyeste viden?

NLES4-modellen, som nyligt er brugt i det meget grundige materiale, som Aarhus Universitet har lagt til grund for beregningen og korrektionen af marginaludvaskningen til 18-20 procent, er baseret på rigtig mange data. Og tallet bekræftes af de allerseneste resultater både fra AU og fra SEGES, som viser, at det sandsynligvis er endnu lavere.

Molt Petersen gør sig derudover skyldig i ikke at lytte til de internationale forskere, der netop har evalueret de danske kvælstofmodeller. Her påpeger de, at Danmark ensidigt ser på kvælstof, mens det er forholdet mellem kvælstof og fosfor, der er det afgørende. Petersen regner udelukkende på kvælstof.

Der er grund til at glæde sig over, at de seneste målinger på udledning det første år med Landbrugspakken netop viser en lavere udledning fra landbrugsarealerne. Så David Rehling og Information: Stil nu de kritiske spørgsmål – også til vennerne.

Gå i dybden med de internationale forskeres kritik af den måde, de danske vandområdeplaner er udformet på, og fortæl om det seriøse arbejde, der foregår på Aarhus Universitet, DCA og DCE. Så vil forskerenighed eller uenighed få en anden og seriøs dimension.

Jørgen Evald Jensen, Faglig direktør i Landsforeningen Bæredygtigt Landbrug

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Frede Jørgensen

Der udledes mere propaganda efter Landbrugspakken.

Verner Nielsen, ingemaje lange, Egon Stich, Thomas Olsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen, Hans Larsen, Anders Reinholdt og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Halfdan Muurholm

Hvorfor er det lige at jeg som læser skal have den mindste smule tillid til en faglig direktør i foreningen med DKs mest misvisende navn: "Bæredygtigt landbrug"? Jeg kan med mine egne øjne konstatere at insekterne fra min barndom er ved at være sprøjtet væk, bierne forsvinder fortæller flere rapporter mig, fugle- og dyrelivet i al almindelighed tager alvorlig skade, mens drikkevandet er truet af bl.a. Round Up - og der findes rester af sprøjtegifte i konventionelt dyrkede grønsager. Er Monsanto og Bæredygtig Landbrug ved at overtage naturen fordi de er styret af profit? Jeg spørger bare!

Verner Nielsen, ingemaje lange, Thomas Olsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben Arendal, Frede Jørgensen, Kim Houmøller, Tue Romanow, Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Søren Jacobsen

Skribenten tilkendegiver i det mindste hvem der betaler hans løn og hvem der bestemmer, hvad han skal skrive.

ingemaje lange, Egon Stich, Bjarne Bisgaard Jensen, Frede Jørgensen, Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Bæredygtigt Landbrug's direktør, Jørgen Evald Jensens, påstande her skal naturligvis tages alvorligt og behandles seriøst og pålideligt videnskabeligt.
Hvad siger ph.d. Bjørn Molt Petersen og de andre videnskabsfolk?

ingemaje lange og lars søgaard-jensen anbefalede denne kommentar

Stoler på mine sanser og der ser virkeligheden grum ud. Hvis vi er en del af fødekæden uddør menneskeheden. Og det er i grunden ikke så galt, bare pengene klinger i kassen dagen før.

Frede Jørgensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Jørgen Evald Jensen kritiserer en interesseforening for at komme med sine beregninger - men hvad med interesseforeningen med det misvisende navn Landsforeningen Bæredygtigt Landbrug?
Ligeledes så gav flere af forskerne fra Århus universitet Bjørn Molt Petersen ret i hans beregninger - før de fik udtalelses forbud.
I mine øjne er det et stort problem at Fogh Rasmussen og Helge Sander fik statens sektorforskning indlemmet under universiteterne .

ingemaje lange, lars søgaard-jensen, Eva Schwanenflügel og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne kommentar