Læserbrev

Det er usolidarisk at købe sig til et 12-tal

13. december 2017

Gymnasieelever over hele landet sidder lige nu med en af de vigtigste eksamener i deres gymnasietid: studieretningsprojektet. Dog er der enkelte, som ikke gør. Nogle elever vælger nemlig at betale sig fra det. For lidt under 7.000 kroner kan man få sig et 12-tal, kan man erfare efter en hurtig googlesøgning.

Mange gymnasieelever har ligesom jeg en presset hverdag og et ønske om at præstere hver gang. Måske har man ligefrem et drømmestudie med et karakterkrav, og så er det alligevel en nem løsning at betale sig til 12-tallet.

Her er det så, at filmen knækker for mig. For i samlet flok brokker vi os nemlig over karakterræset og det pres, vi føler fra samfundet i forhold til at være perfekte. Karakterkravet til uddannelserne stiger, og ligeledes stiger antallet af 12-talspiger og -drenge.

Men når enkelte vælger at snyde, ødelægger de det ikke kun for sig selv, men også for andre. De er med deres ufortjente 12-taller med til at skubbe karakterkravene endnu højere op, når de så kommer ind på drømmestudiet. Det går udover deres medstuderende.

For den plads, de får på studiet med de høje krav, er jo taget fra en anden, som selv har skrevet sine opgaver. Man kan som almindelig gymnasieelev ikke lade være med at føle en form for svigt. Et svigt i forhold til den solidaritet, som vi gymnasieelever ellers har.

Ifølge gymnasiereformen skal kommende 3.g-elever selv op at forsvare deres studieretningsprojekt. Det gør det sværere at snyde, men rykker alligevel ikke på det grundlæggende problem. Nemlig, at nogen overhovedet har lyst til at snyde og ikke kan se, hvor privilegerede de er, når de får to uger til at skrive om et selvvalgt emne, som de forhåbentlig brænder for.

Så min kære medgymnasieelev: I stedet for at betale de 7.000 kroner og bruge to uger på at se Netflix, så vælg et spændende emne og skriv din opgave selv. Det skal man alligevel, når man kommer på universitetet, og så vigtigt er det alligevel heller ikke med det studieretningsprojekt. Der er stadig kvote 2 og en hel masse andre spændende uddannelser, du måske bare ikke har hørt om.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • Peter Knap
Eva Schwanenflügel og Peter Knap anbefalede denne artikel

Kommentarer

Din harme er forståelig og berettiget.
Jeg kan alligevel ikke lade være med at tænk på, at hvis disse snydepelse igennem et langt arbejdsliv kan udfylde de roller, de har svindle sig til, er karakterer og eksaminier måske ikke så vigtige, som vi påstår.

Eva Schwanenflügel

Man forstår jo at visse ministre og MF'ere har benyttet plagiarisme-modellen.
Det er også nemmere end at læse indenad :-)