Læserbrev

Danmark taler og handler grønt

22. januar 2018

Tobias Hørkjær Holmgaard fra Vedvarende Energi, mener i sit indlæg i Information den 6. januar, at regeringens politik på klimaområdet har fejlet, fordi Danmarks udledninger af drivhusgas for første gang i mange år steg i 2016.

Forklaringen på dette er, at Danmark er det land i verden, der kan dække den største andel af sit elforbrug med strøm fra vindmøller.

Da det blæste meget i 2015 og knap så meget i 2016, ja så faldt andelen af grøn strøm fra vindmøllerne. For at kompensere skulle der bruges andre energikilder som kul. Det er ikke en politisk beslutning, men en konsekvens af den måde vores energisystem er indrettet på i dag. Regeringen er ikke herre over vejret. Men regeringen har for nylig besluttet at udfase al kul af den danske elproduktion inden 2030.

Den gode nyhed er, at 2017 blev et grønt rekordår for de danske vindmøller, der producerede grøn strøm svarende til 43,4 procent af vores samlede elforbrug. Det er ikke bare danmarksrekord, det er verdensrekord. Så jeg ser ikke så sort på tingene som Tobias Holmgaard.

Danmark er en lille nation målt på indbyggertal. Men i forhold til teknologi og viden har vi med Danmarks internationale energi- og klimasamarbejde en meget stor berøringsflade med potentielt over to milliarder energiforbrugere i vækstøkonomier som Kina, Mexico, Indonesien og Indien.

Derfor giver det også rigtig god mening, at jeg er rejsende i fortællingen om grøn, dansk energiteknologi. Jeg er blandt andet med på COP’erne og har besøgt Trumps administration i oktober 2017, hvor jeg talte med hans klima- og energirådgivere. Til april gentager jeg den grønne fortælling i Indien og i juni i Kina. Danmark er et grønt foregangsland ude i verden, og det skal vi blive ved med at være.

Herhjemme er jeg vært, når København og Malmö i maj 2018, under Nordic Clean Energy Week, får besøg af ledende beslutningstagere og ministre på energiområdet fra verdens 20 største økonomier og udledere af drivhusgasser. De kommer netop hertil, for at vi sammen kan accelerere verdens omstilling til vedvarende energi.

Lars Chr. Lilleholt, energi-, forsynings- og klimaminister

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Philip B. Johnsen

Springe frem som en løve og falde ned som et lam.

Samlet set er de 43,4 - 46% af den elektricitet der produceres bæredygtig, men af den 1-3% af det samlede energiforbrug.

Over 98% af energiforbruget kommer fra olie, gas og kul afbrænding, når alt samlet set regnes med.

Husk på at:
Vedvarende energi som biomasse, vind og sol udgør mindre end ‘tre procent’ af det samlede energi forbrug i 2015 og den falder.
Link: http://www.eof.dk/Viden/Statistik/Globalt%20forbrug%20af%20energi/global...

Klimaminister Lars Christian Lilleholt burde kaldes olie-gas ministeren.
Lars Christian Lilleholt er Exxon Mobile, BP, Shell, Chevron, Total og Maersk’s mand i Danmark.

Danmark verdens samlet totalt set, suverænt største CO2 udleder, målt på den samlede udledning i forhold til indbyggertal.

PS.
Borgerne bør tænke på, hvodan går det med det såkalte oversete grundvand, der stiger og truer en million danskeres private husstande og havet lige så, i det flade våde Danmark, der de seneste 150 år har fået 25% mere nedbør om året (DMI statistik), det bliver godt, at få en rigtig klimaminister en dag.

“Cirka en million danske adresser ud af de samlede 3,6 millioner adresser har et meget højt grundvandsspejl (få centimeters dybde) under kraftigt nedbør.

Det sandsynlige scenarie med ændret klima og mere fremtidigt nedbør vil gøre, at grundvandsspejlet hæves. Det fører til, at områder bliver omdannet til vådområde.”

Kilder: DMI, dingeo.dk

Frede Jørgensen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar