Læserbrev

Derfor tør jeg ikke søge arbejde

Debat
4. januar 2018

Kære politikere, glem nu snakken om, at vi førtidspensionister skal i arbejde. I tør vel heller ikke springe ud fra femte sal uden sikkerhedsnet? Det er det, I beder mig om, idet jeg fik min førtidspension i 2005.

Hvis jeg havde fået den før 2003, ville jeg have haft en »hvilende pension«, mens jeg prøvede kræfter med et arbejde. Hvis jeg ikke magtede det, kunne jeg komme tilbage på pensionen.

Men hvis jeg nu går ned med flaget på et job, skal jeg gennem hele møllen på ny med sygedagpenge, arbejdsprøvning og skarp kontrol på et jobcenter, hvor man nærmest skal møde op med sin egen dødsattest for at komme i betragtning til en pension.

Jeg har arbejdet i år frivilligt hos www.outsideren.dk. Det er ikke en guldrandet forening, men arbejdet bærer lønnen i sig selv. Jeg har et meningsfyldt arbejde, som jeg kan skrue op og ned for, alt efter hvad sygdommen tillader.

Engang – før jeg vidste, at sikkerhedsnettet var væk – skrev jeg til min pensionskasse og spurgte, hvad det ville betyde for pensionen, hvis jeg fik et halvtidsjob. Så blev skytset ellers rettet imod mig. Jeg skulle indsende skatteoplysninger helt tilbage fra 2002. De troede sikkert, jeg havde tjent kassen på mine skriverier, hvilket ikke var tilfældet. Jeg havde kun arbejdet på dem, når jeg havde overskud.

Min seneste bog, Mani og Depression, tog mig mere end et år at skrive. Så heller ikke der var der noget at komme efter. Alligevel bad pensionskassen min psykiater om en vurdering af min arbejdsevne. Det var et kafkask mareridt, som dog på besynderlig vis endte positivt. Jeg fik et computergenereret brev uden underskrift om, at jeg var indstillet til førtidspension.

Ja, goddag mand, økseskaft, den havde jeg jo haft hele tiden.

Det kan ikke gå hurtigt nok med at få genindført den hvilende pension. Ellers forbliver de gode intentioner om at få førtidspensionister i arbejde en illusion.

Kim Engelbrechtsen, Virum

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Johnny Winther Ronnenberg

Det kan jeg som førtidspensionist kun tilslutte mig. Ethvert initiativ straffes med det helvede man kom fra!!! Hvor er motivationen henne i det?