Klumme

Det gør ondt at blive beskyldt for at svine et byhus på Sicilien til, når man ser sig selv som et ordentligt menneske

Vi anmelder hele tiden hinanden. Og hvis en airbnb-anmeldelse er dårlig, er det vores personlige egenskaber, der bliver anfægtet. Det gør sgu ondt at blive beskyldt for at være et køkkengulvssvin på Sicilien, når man ser sig selv som et ordentligt menneske
Her ses udsigten fra tagterrassen på det omtalte hus i Italien.

Her ses udsigten fra tagterrassen på det omtalte hus i Italien.

Kristian Villesen

Debat
30. januar 2018

»Kristian and his family left the house badly. The kitchen is very dirty on the floor and they left the rubbish and some dirty plates and pans over. One plug is broken. It is not an hotel!«

Jeg var virkelig overrasket, da jeg åbnende min airbnb-profil og så værten Giudittas oplevelse af at have mig og min familie boende som gæster i foråret. Vi har mange gange tidligere brugt airbnb og altid fået gode anmeldelser både som værter og gæster. Og vi ser bestemt ikke os selv som nogle, der sviner et hus til og løber vores vej.

Så det gjorde ondt. Og det gjorde ondt på en anden måde, end når jeg får kritik for en journalistisk artikel. I journalistikken er det den professionelle Kristian, der bliver angrebet. Her er det den private Kristian, der bliver beskyldt for at være et køkkengulvssvin.

Brugeranmeldelserne er overalt. Vi anmelder restauranter, lejligheder, hoteller og i Uber-lande anmelder man sågar sine chauffører – og chaufførerne deres kunder. Det er blevet en økonomi i sig selv. Restauranter, der scorer højt på Yelp og Tripadvisor, får mange gæster. Airbnb-huse med gode anmeldelser får mange besøgsanmodninger. Anmeldelserne gør en verden til forskel for dem, der ligger i top, men efterlader også en gruppe af dårligt anmeldte, som får det svært. En tendens, som for tiden bliver fortolket og sat på spidsen i populærkulturen, blandt andet i et afsnit af tv-serien Black Mirror.

Mugne tallerkener

Jeg bruger også selv anmeldelserne. Således også i april sidste år, hvor vi bookede Giudittas virkelig hyggelige byhus i byen Modica på det sydlige Sicilien. Og der var kun ros at læse. Selv gav vi også stedet topkarakter (man kan ikke se modpartens anmeldelse, før begge parter har anmeldt). Faktisk var der mug på mange af tallerkenerne, da vi kom. Men vi tænkte: OK, det er klamt, men vi smider bare det hele i opvaskemaskinen. Sådan er det med Airbnb – det er ikke et hotel, for nu at citere Giuditta.

Jeg har selv som vært afvist en airbnb-gæst, fordi han havde en dårlig anmeldelse, som netop handlede om svineri og madrester. Nu frygter jeg selvfølgelig, at andre værter fremover vil afvise mig og min familie. Sådan er anmeldelsesøkonomien.

I den nyeste sæson af min favoritkomedieserie, Curb your enthusiasm, har hovedpersonen, Larry David – som vitterligt er en træls type – fået en dårlig Uber-score, altså dårlige anmeldelser som gæst. Til sidst kan han slet ikke få en vogn, da han har allermest brug for den. Ingen vil have ham med, og sådan ser jeg lidt mig selv. Som en, der fremover er nødt til at tage de næstbedste boliger, fordi værterne for de bedste ikke vil have et køkkengulvssvin boende.

Jaja, det går jo nok alt sammen. Vi kan jo bare tage et hotel eller for den sags skyld lave en ny profil i min kones navn, hvis det viser sig at blive et reelt problem. I virkeligheden er det i langt højere grad hele tanken om, at jeg er blevet set som et svin, der generer mig. En klumme i New York Times beskriver den følelse rigtig fint: En dårlig anmeldelse er et angreb på ens (måske forherligede) selvbillede.

For hvad nu, hvis Giuditta har ret? Hvis mig og min familie reelt er nogle køkkengulvsvin? Lad mig sige det sådan her: Det køkkengulv var ikke helt rent. Det med panderne, gryderne og stikkontakten er ikke sandt – alt var gjort rent, og vi havde ikke ødelagt noget.

Men køkkengulvet var sgu ikke helt i orden. Vi skulle af sted kl. 05.00 om morgenen med to børn, og jeg kan huske, at jeg kiggede på det gulv og tænkte: »Man burde lige feje en gang.« Måske er det, fordi hun har påpeget noget negativt ved mig, som muligvis er i hvert fald 25 procent sandt, at det irriterer mig så voldsomt. Det er jo faren ved den anmeldelsesvirkelighed, vi lever i. At vi får nogle ubekvemme sandheder – som andre førhen kun tænkte om os – at vide.

Måske får det os på sigt til at ændre adfærd, at vi hele tiden ved, at vi bliver bedømt. Og at bedømmelserne bliver tilgængelige for alle, som vi fremover skal indgå lignende handler og udvekslinger med. En slags tvungen voksenopdragelse. Det vil helt sikkert resultere i renere køkkengulve, men det vil også sætte de mange relationer i et lidt træls skær.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Torsten Jacobsen

Men køkkengulvet var sgu ikke helt i orden. Vi skulle af sted kl. 05.00 om morgenen med to børn, og jeg kan huske, at jeg kiggede på det gulv og tænkte: »Man burde lige feje en gang.«

Well, there is your problem! Hvorfor fanden - ja, undskyld kraftudtrykket - fejede i ikke gulvet aftenen før? Du er hermed strøget fra min liste over potentielle 'lejlighedslånere' (og det er ellers ganske gratis ;) ).

I tilgift: Nu anvender jeg ikke selv 'airbnb' [Trigger warning: virtue signaling in 3..2..1..] af flere grunde: Dels formoder jeg, at udlejeren ikke betaler skat, og dermed undergraver ikke blot lokalsamfundet, men også indtjeningsmulighederne for reelle udlejere, dvs hoteller, hostels og lignende. Dels har jeg ikke råd til sådan at farte land og rige rundt. Og hvis jeg havde, ville jeg nok også tage mig råd til at betale en smule ekstra, for således på bedste vis at undgå konfrontationen med (måske) smålige privatpersoners (måske) smålige hævntogter. Samt, som sagt, for at købe mig til en nogenlunde sikkerhed for, at mine surt sammensparede slanter ikke blot ryger ubeskattet ind på en eller anden hævngerrig mytomans privatkonto. Man er vel socialist?

Hans Larsen, Jørn Andersen, Mette Poulsen, Benny Larsen, Johnny Hedegaard, Birgitte Simonsen, Kirsten Andersen, Kim Houmøller, Lasse Glavind, Katrine Damm, Henriette Bøhne, Flemming Berger, Anne Mette Jørgensen, Hans Aagaard, Bjarne Bisgaard Jensen, ingemaje lange, Per Torbensen, Niels Duus Nielsen, Maria Dam, Lise Lotte Rahbek og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Henning Kjær

Det er ikke så svært Kristian, du er bare uerfaren.
Næste gang tager du bare billeder af stedet ved ankomst og afgang, og gerne biller der viser dato og tid, så har du dem hvis du en anden gang får brug for det.
Jeg har selv brugt det når jeg gennem tiden er flyttet ind i/ud af en lejelejlighed.
Udlejere er et blandet folkefærd.

At du/I ikke gjorde køkkengulvet rent ved afgang var dit valg, det var dig der havde valgt en tidlige afgang.

Lars-Bo Abdullah Jensen

Kritik er aldrig så generende som når den er berettiget.

Claus Knudsen, Henriette Bøhne, Flemming Berger og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar

Ud af snart hvilken som helst bolig i storbyer, mindre byer, landsbyer og smaa minsamfund verden over vaelter turister ud og ind med rygsaek og rullekuffert aaret rundt. For mange af de lokale, i by saavel som paa landet skaber denne invasion utrykhed, ja ofte angst. Hvem er alle disse mennesker, der render op og ned ad vores trapper, doegnet rundt? For slet ikke at tale om larmen, festerne!!! Og for en desvaerre meget stor del i baade byer og paa landet opkoebes ofte hele ejendomme og konverteres til airbnb og turistlejligheder og er dermed med til at forvaerre boligsituationen for de lokale.
Maa jeg citere fra en artikel, jeg desvaerre har glemt navnet paa: Our relentless drive to ferret out and consume difference is causing us to errase it.

Miguel Tuells, Lise Lotte Rahbek, Christian De Thurah, John S. Hansen, Kirsten Andersen, Kim Houmøller, Christel Gruner-Olesen og ingemaje lange anbefalede denne kommentar

Tjah - vi inkluderer rengøring i prisen. Det er nemmere for både dig som gæst, og for den næste gæst. Jeg har nogle gange afpresset min søn til at hjælpe med at rydde op efter ulækre lejere, men vi har ALDRIG givet en ondsindet anmeldelse eller afkrævet erstatning. De bittesmå skader som huller i døre og stoppede afløb, dem kommer vi såmænd nok over.

@Carsten: Det var dog det mest naive, ondsindede ævl nogensinde! Hvor i alverden har du fået den ide, at VRBO, AirBnB or HomeAway betaler mere eller mindre i skat end alle andre udlejere? Det er da klart, at de dårligste hoteller og taxaer ikke bryder sig om konkurrence, men derfor behøver du jo ikke tro på deres ævl.

For at tilskynde udlejning og taxakørsel, er skattereglerne (dvs loven) meget, meget venlig overfor udlejere. Det er nærmest en bonusordning, hvor I andre skatteydere betaler et rundhåndet tilskud til os, for at få flere på markedet. Det er slet ikke en fejl, samfundsmæssigt set vil vi gerne have flere taxaer og flere udlejningsboliger.

Når den snot-forkælede taxabranche og hotelbranche så skal konkurrere med overskudsboliger og overskudsbiler, så skal de også dele nogle af skattegaverne. Hint: Det er ikke snyd. De vil bare helst ikke dele vores skattetilskud.

Når vores flinke revisor forklarer mig, at kælderen eller sommerhuset giver os RET til meget rundhåndede fradrag, fordi vi som samfund har brug for flere overnatningsmuligheder i en storby, så er det ikke snyd, unddragelse eller asocial adfærd. Det er lighed for loven.

Så skru lige lidt ned for injurierne. Det er altså ikke os allesammen, der snyder, eller kører til kanten af lovgivningen. Du skal ikke tro på forkælede brancheorganisationer.

Kim Houmøller

VRBO, AirBnB or HomeAway er allesammen virksomheder, der intet bidrager med andet end ødelæggelse af byer med utryghed til følge. At nogen mener, det er en kulturberigelse at lejlighedskomplekser bliver udlejet til base for kriminalitet eller prostitution, er åbenbart en bagatel. Det er skalkeskjul for skatte unddragelse og øger bestemt ikke boligmængden, som der er så hårdt brug for!