Klumme

Kan Facebook fikses?

Hvert år deler Facebooks stifter Mark Zuckerberg sit nytårsforsæt. Og næsten hvert år har det handlet om hans personlige udvikling: Vær taknemlig, vær åben, lær et sprog. Men årets nytårsforsæt er overraskende omfangsrigt og rummer en bemærkelsesværdig oplysning: Facebook er gået i stykker
I år 2018 er Mark Zuckerbergs nytårsforsæt ’fiks Facebook’. Det er en bemærkelsesværdig indrømmelse. For hvis Facebook skal fikses, må det være fordi, det er gået i stykker.

I år 2018 er Mark Zuckerbergs nytårsforsæt ’fiks Facebook’. Det er en bemærkelsesværdig indrømmelse. For hvis Facebook skal fikses, må det være fordi, det er gået i stykker.

Eric Risberg

12. januar 2018

Mark Zuckerbergs nytårsforsæt plejer at imponere. De er mere ambitiøse end vægttab og vinterbad, og modsat de nytårsforsæt, vi andre forpligter os på, er Zuckerberg lykkedes med sine. Indtil nu.

Facebookchefens første offentlige nytårsforsæt var at gå med slips hver dag i 2009. Facebook var allerede dengang en ombejlet størrelse, men det var ikke desto mindre en succes uden en forretningsmodel. Derfor slipset som en daglig påmindelse om, at det mest presserende var at få styr på forretningen.

Han fandt sin forretningsmodel: datadreven annoncering. Den var så succesfuld, at den lagde navn til en ny økonomisk model: overvågningskapitalisme.

Efter 2009 fulgte bemærkelsesværdige, men dog også mindre forsæt, som tegnede billedet af en let excentrisk og målrettet ung mand:

– 2010: Lær mandarin

– 2011: Kun spise kød jeg selv har dræbt

– 2012: Skriv kode hver dag

– 2013: Mød en ny person hver dag

– 2014: Skriv et takkebrev hver dag

– 2015: Læs en bog hver anden uge

– 2016: Kod en AI-assistent

– 2017: Besøg alle delstater

2017 var forretningsmæssigt et vidunderligt år for Facebook, der rundede to milliarder brugere. Men det var også et rædselsår: Chikane, hadtale, misbrug, fake news, spam, bots og ikke mindst russisk indblanding i det amerikanske præsidentvalg.

’Fiks Facebook’

Engang var Facebook en del af det nye demokrati, hvor alle kunne komme til orde. Men lige pludselig kunne alle se, at Facebook var et demokratisk problem, og at det ikke var folket, men dem i magtfulde positioner og med stærke interesser, der fik glæde af den åbne platform og ikke mindst Facebooks forretningsmodel.

I år er Zuckerbergs nytårsforsæt ’fiks Facebook’. Det er en bemærkelsesværdig indrømmelse. For hvis Facebook skal fikses, må det være fordi, det er gået i stykker.

Problemet er, at alt på Facebook optimeres for at skabe størst mulig aktivitet, fordi aktivitet giver data, og data kan sælges. Fake news og hadsk tale giver aktivitet, og det er derfor, Facebooks forretningsmodel understøtter alt det, Zuckerberg gerne vil til livs.

2017 var året, hvor politikerne for alvor fik øjnene op for Facebooks negative indflydelse på demokratiet. Advarselslamperne burde have blinket for længst, men der skulle russisk indblanding i det amerikanske valg til, før der for alvor kom fokus på problemet
Læs også

I en artikel om Zuckerberg nytårsforsæt overvejer den tidligere redaktør for Wired, John Battelle, to scenarier:

I det første scenarie går Zuckerberg til opgaven, som ingeniører nu engang gør: anskuer problemet i sine enkeltdele (fake news, chikane osv.) og nedsætter arbejdsgrupper, der går i gang med at fikse problemerne uden grundlægende at ændre på forretningsmodellen. Pressen er glade, fordi der sker noget, politikerne tilfredse, fordi de bliver hørt, og aktionærerne ser, at pengene bliver ved med at vælte ind.

I det andet scenarie går han mere radikalt til værks, anerkender problemets omfang og sætter en helt ny retning for Facebook, hvor det ikke længere er annoncørerne, der styrer udviklingen, men derimod ambitionen om at skabe den bedst tænkelige platform for brugerne. I stedet for at sælge brugernes data, kunne Facebook opkræve en halvtredser om året for et medlemskab.

Digital kapitalisme

Al sandsynlighed taler for, at Zuckerberg med stor entusiasme vil kaste sig ind det første scenarie. Han er bundet på hænder og fødder af sin egen succes og markedets forventninger.

Men der er ingen grund til at sige, at det er nemt, det han forsøger at gøre. For Facebook kan ikke blot gøre som den etablerede presse. Det er ikke blot et spørgsmål om at ansætte redaktører og påtage sig ansvar. Facebook som model for den offentlige samtale er uden historisk fortilfælde.

Vi har aldrig før haft en global offentlighed, vi har aldrig haft en samtale, som to milliarder mennesker har adgang til at tage del i. Vi lever i en transformativ periode uden fortilfælde, som vi kan lære af.

Kan den ambitiøse unge mand fikse Facebook, lige så let som han lærte at tale mandarin og dræbe dyr? Næppe. Sandheden er, at det her ikke handler om Zuckerbergs egen udvikling, men om en digital kapitalisme, der æder sine egne børn.

Nikolai Thyssen er journalist. Klummen er udtryk for skribentens egen holdning

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig – første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

David Joelsen

Her er én: FB kun en gang om ugen og bliv mindre neurotisk.

Lars Steffensen, Torben Arendal, Eva Schwanenflügel og Søren Kristensen anbefalede denne kommentar