Læserbrev

Vi skal have en målrettet elektrificeringen af varme og transport

Debat
24. januar 2018

Den administrerende direktør i Dansk Energi, Lars Aagaard, havde den 12. januar et flammende indlæg mod grønne afgifter her i avisen.

Men hvis elafgiften sænkes, som Aagård gerne ser, vil vi blot øge elforbruget helt generelt. Det er ikke grøn omstilling.

Vi skal derimod øge elforbruget målrettet for både at fortrænge den biomasse og de fossile brændsler, der bruges til opvarmning og transport.

Lars Aagård overser nemlig, at elforbruget er meget afhængigt af indkomsten. De rigeste bruger meget el og betaler derfor mere i elafgift end dem, der har mindre. Elafgiften reducerer husholdningernes spild af el og tilskynder til køb af energieffektive apparater.

Vi skal bruge mere el i fremtiden ­­– til nye servercentre, til varmepumper, elbiler og til omlægning af processer i industrien til el. Vi skal derfor reducere elafgiften til varmepumper. Den nylige erhvervspakke tog et rigtigt skridt her. Men der skal mere til: Elvarmeafgiften skal sænkes varigt med de 25 øre/kWh, som er foreslået. Men det skal sikres, at gammeldags elvarme ikke fremmes derved. Vi skal ændre afgifter, så udnyttelse af overskudsvarme fra virksomheder samt varmelagre fremmes i stedet.

Derudover skal vi have mange flere elbiler. Her har Norge stor succes blandt andet via afgiftsomlægning. Og her halter vi efter i Danmark. Det vigtigste i denne sammenhæng er dog registreringsafgiften og dermed bilens købspris. Prisen på el betyder ikke så meget, da elbiler bruger så lidt.

Der er allerede taget gode initiativer: el-tog er fritaget for elafgift, men eldrevne busser bør også fritages. El til færger samt til krydstogtskibene i havn er afgiftsfritaget. Nu mangler vi at bygge landstrømsanlæg samt økonomisk at tilskynde krydstogtskibene til at bruge dem.

Dansk Energi skal nok få deres øgede elsalg. Men afgifterne skal sænkes målrettet. Elafgiften skal tværtimod ikke sænkes generelt, da det vil bremse energibesparelser og derved hæmme den grøn omstilling.

Christian Ege Jørgensen er sekretariatsleder i Det Økologiske Råd

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

mike twardale

Jeg ved at hensigten altid er god (miljø osv.).. Men mikro regulering af tekniske løsninger med afgifter skaber et rigidt system som modarbejder nye løsninger. Vi bruger f.eks. ikke variable elpriser til at styre forbrug, fordi statens afgiftprovenu er vigtigere. Ligeledes har vi lille konkurrence på elmarkedet, fordi afgiften på 80% ligger fast. Udviklingen går rivende, mens reglerne laves om år efter år. Bare se afgiften på elbiler og afregningen på solceller som ændres hver 11mdr :)... Læg afgifter på det man vil have mindre af (f.eks. olie eller co2) og så lad markedet finde løsningerne.