Kronik

Meditation er ikke et turbobrændstof for stressramte

Det er blevet moderne at meditere for at lindre stress og maksimere effektiviteten. Men mange forsøger dermed at bruge meditation til det stik modsatte af, hvad det er beregnet til
Det er blevet moderne at meditere for at lindre stress og maksimere effektiviteten. Men mange forsøger dermed at bruge meditation til det stik modsatte af, hvad det er beregnet til

Ditte Ahlgren

23. januar 2018

Da jeg begyndte at undervise i meditation for ti år siden, var der jævnligt deltagere på mine kurser, som fortalte, at de holdt deres meditation hemmelig for deres omgangskreds. De frygtede simpelthen, at de skulle blive dømt som underlige hippier, fordi de andre ikke anede, hvad det gik ud på. Dengang var opgaven for mig bare at forklare, hvad meditation egentlig handler om.

I dag, hvor det i mange kredse er blevet et statussymbol at meditere, og hvor folk i hobetal bliver henvist af deres læge til meditationskurser på grund af stresssymptomer, er min opgave snarere blevet at forklare, hvad meditation ikke handler om.

De seneste ti år har jeg oplevet en markant ændring – både i sammensætningen af elever på mine kurser og i deres motiver for at komme der. Indtil for bare fem år siden var det overvejende folk fra den højere middelklasse og ekstraordinært søgende og eksperimenterende folk, man kunne møde på mine meditationshold.

I dag er alle samfundsklasser og erhverv repræsenteret, og der er for første gang ofte flere mænd end kvinder. Hvor næsten alle tidligere kom af personlig nysgerrighed, kommer mange i dag, fordi de er henvist af deres læge eller psykolog på grund af stresssymptomer, eller fordi de får kurset betalt af deres arbejdsplads – hvis ikke ligefrem deres firma har hyret mig til at komme og undervise direkte på arbejdspladsen.

Det er selvfølgelig glædeligt for mig, at meditation er blevet så bredt tilgængeligt. Men netop det, at det er blevet almindeligt anerkendt, at man bliver sundere og bedre fungerende af at meditere, har skabt et paradoks.

I takt med, at vi i vores samfund har indlemmet meditationsteknikkerne som et anerkendt redskab, har vi også fortolket dette redskabs mål udfra vores grundlæggende værdibegreber, som i høj grad er funderet i effektivitet. Meditation er på den måde over en bred kam blevet en teknik til at maksimere ydeevnen, både for virksomheder og for den enkelte.

Men hvis vi forsøger at optimere effektiviteten med meditation, bruger vi en teknik, som egentlig er udviklet til at slå alarmklokken fra, til at øge det tempo, som satte den til i første omgang. Det er lidt som at forsøge at slukke et bål ved at hælde benzin over det.

Konsekvenserne af at præstere maksimalt

Jeg hørte engang en historie om et firma, hvis medarbejdere havde en meget høj sygerate. Firmaet hyrede derfor en meditationslærer til medarbejderne, i håb om at det ville nedbringe sygemeldingerne. Resultatet blev, at medarbejderne, efter at de begyndte at meditere, sagde deres job op.

Forskellen mellem firmaets forventninger til meditationskurset og den reelle virkning illustrerer efter min mening rigtig godt paradokset i, hvad meditation faktisk kan, og hvad mange i dag forsøger at bruge den til.

Lever du et liv, hvor du konstant yder dit yderste og præsterer maksimalt, er der en temmelig høj risiko for, at du gør det på bekostning af dine personlige basale behov. Vi har alle sammen behov for at sove omkring otte timer hver nat. Hvis ikke vi gør det, fungerer vores system ikke optimalt, og det vil vise sig i form af en række konsekvenser i vores dagligdag.

På samme måde vil vi opleve konsekvenser, hvis vi ikke får opfyldt vores behov for, at være nærværende i vores liv. Hvis vi går for meget på kompromis med vores inderste ønsker om for eksempel at være der for vores familie og at yde omsorg i vores arbejde, vil konsekvensen være, at vi oplever tomhed og meningsforladthed. Hvis ikke vores nervesystem løbende får pauser, hvor vi bare mærker vores liv, vil det brænde sammen og afstedkomme konsekvenser som søvnløshed, hukommelsessvigt, angst, depression eller diffuse smerter.

Mange kommer til mine kurser med den slags udfordringer, i håb om at det vil hjælpe dem at meditere. Og det hjælper faktisk. Meditation er et virkningsfuldt redskab til at forebygge og afhjælpe stress. Mange af mine elever opdager – allerede i løbet af den tid kurset varer – at de sover meget bedre, nemmere kan koncentrere sig, og at de er i bedre humør. Men det spørgsmål, der altid dukker op, er:

»Hvordan skal jeg holde fast i den ro og det nærvær ude i mit travle liv?«

En typisk kursusdeltager er en succesfuld person midt i livet, som er blevet sygemeldt på grund af stresssymptomer. Han har for eksempel længe haft svært ved at falde i søvn, har været irritabel og lidt glemsom, men på det seneste har han fået fysiske symptomer, som skræmmer ham og gør det umuligt for ham at fortsætte i det vante tempo.

Han vil selvfølgelig meget gerne være godt tilpas igen, men målet for ham er først og fremmest at blive ’rask’, så han kan komme tilbage på arbejdet.

Han opfatter sine symptomer som svaghedstegn hos sig selv og håber på at kunne ’kurere’ dem med meditation.

Men meditation er ikke en slags turbobrændstof, som kan få den mentale maskine til at klare et hvilket som helst krav. Hvis hans problemer bunder i, at han simpelthen stiller større krav til sig selv, end hans system kan klare, vil det ikke være en løsning i sig selv at begynde at meditere. Til gengæld kan meditationen hjælpe ham med at give sig selv lov til at mærke sine egentlige behov og tage de beslutninger i sit liv, som skal til for, at han kan være sund og lykkelig.

Værdien i at eksistere

Vores nervesystem er ikke gearet til at være i højeste beredskab det meste af tiden, sådan som de fleste af os lever i dag.

Vi har opøvet vores produktive effektivitet helt ud til grænsen for, hvad vi (og planeten) kan overleve. Så når vi rækker ud efter meditation for at få hjælp til konsekvenserne, er vi nødt til at slippe forestillingen om, at vores eksistensberettigelse ligger i det, vi kan udrette ad præstationens vej.

Meditationsteknikkerne, som er udviklet gennem tusindvis af års seriøse studier i det menneskelige sind, handler i bund og grund om at give rum til vores systems fulde potentiale ved at give os selv og livet tilladelse til at have værdi, simpelthen fordi vi eksisterer.

Du bliver faktisk bedre til at præstere af at meditere. Men du er allerede ufattelig øvet i at præstere. Det, som meditation kan hjælpe dig med, er at præstere det rigtige. Ved først at øve dig i at være – at være den, du allerede er. Uden at tage stilling, uden at huske, uden at planlægge. Derfra kan du mærke, hvad du ønsker og evner at udrette for verden.

Sagt på en anden måde: Når du mediterer, øver du dig i at lade være med at gøre alt muligt andet end at mærke dit liv. Når du kan det, tager du beslutninger baseret på dine egentlige behov, du får inspiration, er kreativ, elsker og oplever dit liv. Det er muligvis ikke det mest effektive set fra et vækstperspektiv i et industrialiseret samfund, men det er det mest meningsfulde og sundeste, du kan gøre som menneske.

Metta Myrna er sociolog og underviser i meditation.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Lillian Larsen
  • Randi Christiansen
  • Ulla Søgaard
  • Flemming Berger
  • June Beltoft
  • Jonathan Larsen
  • Niels Duus Nielsen
  • Jørn Andersen
  • Margit Tang
  • Jens Østergaard Petersen
  • Mikael Velschow-Rasmussen
  • Hanne Pedersen
  • Ervin Lazar
  • David Zennaro
  • Frede Jørgensen
Lillian Larsen, Randi Christiansen, Ulla Søgaard, Flemming Berger, June Beltoft, Jonathan Larsen, Niels Duus Nielsen, Jørn Andersen, Margit Tang, Jens Østergaard Petersen, Mikael Velschow-Rasmussen, Hanne Pedersen, Ervin Lazar, David Zennaro og Frede Jørgensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ja, vi kan jo vælge individuelle løsninger - mindfulness, meditation etc. Det giver beskæftigelse til mange undervisere og behandlere - som f.eks. artiklens forfatter. Men det er stadig individuel behandling af et kollektivt problem: arbejdsbetinget stress. Jeg vil foreslå fagbevægelsen at bidrage langt mere til at afindividualisere problemet og tage det langt mere alvorligt som et kollektivt problem. Men arbejdsmiljøet har altid været behandlet stedmoderligt af de faglige organisationer.

John S. Hansen, Carsten Bjerre, Lillian Larsen, Randi Christiansen, Britta Felsager, Tue Romanow, Jan Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Jørn Andersen, Jan Weber Fritsbøger og Ervin Lazar anbefalede denne kommentar
Jens Østergaard Petersen

Meditation er udviklet før vores moderne liv og dets stress tog fart, så mon ikke meditation også har noget at byde på, selv efter de kollektive problemer er løst og alle er afstressede?

Henrik L Nielsen, Flemming Berger og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar

Meditation og mindfulness er blevet mode og et stort konsulent potentiale, ondt sagt giver denne teknik nyt arbejde til rigtigt mange. Det er måske så godt nok. Et menneske i en form for lidelse og intet liv uden, for måske gennem meditationen perioder med mindre lidelse og bærer hermed frø og frugt til virksomhedernes pengepung og ja evt. lidt større livsglæde i hvert fald i glimt. Meditationen er så en af buddhismens redskaber, men måske burde de fleste lige se på buddhismen og dets lære i store træk inden man bare bruger det ukritisk. Visdommen i buddhismen kunne være en god medarbejder. Derfor behøver ingen at købe hele pakken

Jens Thaarup Nyberg

Viggo Okholm; - 14:50
Meditation er ikke kun knyttet til budddhismen, men er en almindelig praksis der ikke er bundet til en speciel verdensopfattelse.

Jens Thaarup Nyberg

Viggo Okholm; - 14:50
Meditation er ikke kun knyttet til budddhismen, men er en almindelig praksis der ikke er bundet til en speciel verdensopfattelse.

Charlotte Svensgaard

Jeg hverken kan eller vil afskrive at der er nogle som har stor glæde og gavn af a sige uhm og fælles bjælde klang.
Personligt vil det aldrig give ro. Det vil det til gengæld at have et arbejdsliv hvor den næste ny udnævnte koncernchef ikke har fikse i deer om hvordan han han scorer sit første aktie afkast og efter følgende år sit gyldne håndtryk.
Og politikkerne holder op med at klistre til taburetterne og reelt arbejder for deres politik og ikke for de som betaler million tilskud til deres valg kampagner og en smule ferie gaver og underbukser og skidder højt og flot på vælgerne.
Se DET kunne nok give mig ro i sindet

John S. Hansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Jørn Andersen, Lillian Larsen og Jonathan Larsen anbefalede denne kommentar

Jens Thaarup: Det ved jeg så godt. men grundlæggende er meditation en teknik/redskab , som er dukket mere og mere op hvor især mindfulness er blevet en slags trend og "mirakelmiddel" og tanken bag er altså fra buddhismen, men man vælger at bruge den og så undlade det spirituelle og religiøse. Det er vel så også fint nok kun at dyrke egen udvikling i sindet for på sigt kan det føre til bedre forståelse også i forhold til medmennesket. Jeg kan henvise til Thich Nhat Hanhs lille bog Meditation on love.

Anne Schøtt, Jens Thaarup Nyberg og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar

Meditation er et koncept, det er budhisme også, og for den sags skyld biblen. Koncepter er også stress, jeg har en formodning om, at budha er skide ligeglad med budhismen.

Jens Thaarup Nyberg, Jonathan Larsen og Lotte Anker anbefalede denne kommentar

Fin og tankevækkende kronik!
Det er en fascinerende tanke, at regelmæssig meditationspraksis, både den spirituelle og den ikke-spirituelle, vitterlig giver positive forandringer i hjernen efter blot to måneder, hvilket jeg for nyligt har læst hos læge Søs Wollesen; 12 minutter om dagen er nok. For den ikke-stress-ramte kræver det ikke først et kursus, hvor man lærer at meditere. Det er bare at gå i gang. Man sætter sig behageligt på en stol eller lægger sig ned - og lader tankerne passere, når de dukker op. (Søs Wollesen: Sund på halvvejen. Energi til hele livet, Gads Forlag, 2011. S. 60-64)
Da jeg lige har læst bogen og fik lyst til at prøve, at begynde at meditere, har jeg læst kroniken af Metta Myrna med særlig interesse; det var tankevækkende refleksioner om meditation - nyttegjort delvist i arbejdslivets tjeneste, der kun bestyrker mit ønske om at prøve, at praktisere daglig meditation for min egen skyld.
To kloge, men helt tilfældige "meditations-kald" fra to forskellige mennesker på samme helt almindelige tirsdag. Og så er der jo endelig også anbefalingerne fra dem, der allerede selv mediterer og holder ved....Meditation må prøves.

Lillian Larsen, Jens Thaarup Nyberg, Viggo Okholm og Jørn Andersen anbefalede denne kommentar