Læserbrev

Det er ikke morsomt at holde Information

Læserbrev

Torben Åndahl

16. januar 2018

Så er det slået fast: Dagbladet Information er den mindst morsomme avis. Javel. Hvad gør man ved det? Man forsøger at få nogle politikere og avisens egne journalister til at fortælle vittigheder. Det er heller ikke morsomt. Så griber man det an som vanligt: Man laver en analyse af humorens væsen. Men det bliver nok ikke bedre end det, så lad det hvile!

Det er ikke morsomt at holde og læse Information. Det er dyrt, det er hårdt, det er deprimerende, det er chokerende og sjældent opløftende at indtage den daglige dosis af netop Information. Det kunne da være hyggeligt, hvis der også var noget at grine af, men det er måske ikke lige det, avisens journalister er hyret for at finde.

Men for som læser at undgå at synke ned i den dybeste depression, ville det være rart med et par lyspunkter ind imellem. Noget information om positive begivenheder (de må findes) – og ikke nødvendigvis vittigheder.

Rune Lykkeberg trækker en linje fra fiktionen i American Psycho til virkeligheden i dag. Lasse Skou Andersen og Sebastian Gjerding fortæller om deres årelange undersøgelse af overvågningsindustrien, som i denne uge blev en del af baggrunden for en vigtig beslutning i EU, og Katrine Hornstrup Yde og Christian Bennike præsenterer Informations humorkanon
Hør mere i podcasten

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • Niels Duus Nielsen
  • Steen Sohn
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Michael Hullevad
  • Katrine Damm
  • Lise Lotte Rahbek
  • Frede Jørgensen
Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen, Steen Sohn, Maj-Britt Kent Hansen, Michael Hullevad, Katrine Damm, Lise Lotte Rahbek og Frede Jørgensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

- Til gengæld er overskriften morsom, sort humor skal man ikke kimse af ;-)

David Zennaro, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen, Poul Erik Riis, Lise Lotte Rahbek og Michael Hullevad anbefalede denne kommentar

Hej Åse. Jo - meget af nyheds-stoffet er deprimerende. Det kan Informations redaktion jo desværre ikke ikke ændre på.
Som modvægt kunne man måske tillige satse hårdere på at finde nye visioner for en bedre tilværelse. Visioner, som er realistiske - som måske trænger til opbakning - og som måske kan føde begejstring, støtte og godt humør hos os læsere : - )

Flemming Berger og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Nej, det er faktisk spørgsmålet, om det det er værd at bruge 4-5000 kroner om året på at holde den. Selv om man har gjort det i mere end 35 år).

John Christensen

Jeg overvejer mest mit abonnement - fordi Information er så krigeriske og så ensidigt for EU og NATO. Det er ikke til at holde ud.

Jeg valgte at abonnere for at kunne være "rigtig" debattør i avisen (uden at snylte), men debatten er desværre også blevet ringere og ringere.
Det kan dog også godt blive endnu værre, ved jeg af erfaring.
Jeg har holdt aviser som ikke er mere, og Information er jo den mindst ringe.
Om ikke andet den mindste ;-)

God dag der ude

Asbjørn Birch

I information Podcast, har Rune Lykkeberg da "Ugens Optur"; som fungerer ganske glimrende.. Det kunne måske omæsttes til et ugentligt skriv?
Alternativt, vil jeg da anbefale alle, at lytte til "Radio Information", som gør det super godt :)

Anna von Sperling og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Odin Rasmussen

Jeg synes der er mange interessante artikler i Information. Flere gode skribenter Georg Matz, TIne Byrckel, Jens Malling, Carsten Jensen og mange andre. Jeg kan også godt lide lay-outet, der er lidt Vchutemas/Bauhaus -agtigt og størrelsen på avisen er perfekt. Det er nok klogt at tage udgangspunkt i det realistiske og derfor bakker jeg op om Informations EU-support ( jeg mener at samarbejde mellem de europæiske lande er en god ting. Bølgerne kan ofte gå højt når der diskuteres kønsforskel(le) eller fx udenrigspolitik der måske fremstår lidt bombastiske i kommentator-sporet og netop Informations kommentator-spor er heller ikke at kimse af. Der står mange vigtige ting. Jeg har abonneret på netudgaven af Information i små 2 år også får jeg tilsendt avisen fredag og lørdag. Information Podcast er et succesfuld nyt tiltag.

Steffen Gliese, Johanna Haas, Eva Schwanenflügel og Malan Helge anbefalede denne kommentar
Kurt Loftkjær

Humoristisk Information

Det er ikke hvad jeg holder en avis for. Jeg ville være ærgerlig over et skift, som skal tilgodese humor på bekostning af en stadig mindre omfangsrig avis.

Underholdning og herunder humor serveres i uendelighed med vekslende held mange andre steder.

Nærværende læserbrevskribent Åse Christiansen bidrager i øvrigt heller ikke selv. Og hvad er humor?

I 2008 skrev jeg hvad, jeg selv syntes, var en humoristisk satire om Anders Fogh Rasmussen og fik den bragt nytårsaftensdag. Du kan læse den på https://www.information.dk/debat/2008/12/aerlighed-naar-laengst.

Flemming Berger, David Zennaro, Johanna Haas, Eva Schwanenflügel og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Lene Henriksen

Stadigvæk den mindst ringe. Så er der også lige brevkassen (!) og Center for vild analyse. Plus diverse artikler med en skæv eller overraskende vinkel.

Mikael Velschow-Rasmussen

Det hele startede jo med denne artikel: (*1*)
- "https://www.information.dk/kultur/2018/01/mest-toneangivende-satire-danm...".

Og det var baseret på denne rapport: (*2*)
- "https://typo3.ruc.dk/fileadmin/assets/cbit/CFN/Danskernes_brug_af_nyheds..."
(som jeg så skimmede det meste af og nærlæste dele af).

Og jeg er jo også mer eller mindre enig med det meste af det debattøren siger ...

Men så alligevel !

Information er da udover, at være den mindst ringe, også klart den danske avis med bedst humor, ironi og satire.

Bare fordi det ikke er avisens primære formål - hvilket jo var det svaret fra rapporten(*2*) side 40 viste - Er jo ikke det samme som at avisen ikke kan være morsom.

Det Bennike skriver (se nedenfor) er simpelthen ikke rigtigt !
- "Det viste sig, at lige præcis nul procent af Informations læsere mente, at avisen online kan »more eller underholde«. Nul procent!".

jeg ved godt, at det blot er brugt sarkastisk i forhold til narrativet, og ikke skal tages bogstaveligt, men allerede der viser Information da, at de er særdeles morsomme - og endda ikke som de fleste andre medier i DK er det ufrivilligt.

Så egentlig siger jeg blot; fortsæt endelig Information :-)

Katrine Damm, Steffen Gliese, Johanna Haas og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Først og fremmest er Information en fornøjelse at læse! Det er langt mere inciterende med sprogligt overskud end humor - selvom man i sprogligt overskud faktisk ofte også får en god del underforstået humor.
Min eneste anke er, at Information i dag - i forhold til tidligere - har for få LA A A A N G E artikler. Og for meget illustration.

Johnny Hedegaard

"Arne Thomsen
16. januar, 2018 - 00:36
Hej Åse. Jo - meget af nyheds-stoffet er deprimerende. Det kan Informations redaktion jo desværre ikke ikke ændre på........."

Selvfølgelig kan Informations redaktion ændre på det. Men så vil det ikke længere være Information.
Nyhedsstoffet er ikke nødvendigvis udtryk for verdens tilstand.
Derimod er det udtryk for redaktionens prioritering og vinkling af samme.