Læsetid 3 min.

Alt det Oprah Winfrey ikke sagde

Hollywoods ufattelige falskneri: Oprah Winfrey holdt en tale, som gav Hollywood uskylden tilbage, og nu bliver hun fejret som mulig amerikansk præsident
Winfreys tale var fantastisk, fordi den præsterede det umulige: Hun fik Hollywood til at fejre sig selv igen. De fremskridt, som har fundet sted, blev nærmest til en syndsforladelse for hele branchen

Winfreys tale var fantastisk, fordi den præsterede det umulige: Hun fik Hollywood til at fejre sig selv igen. De fremskridt, som har fundet sted, blev nærmest til en syndsforladelse for hele branchen

Paul Drinkwater

13. januar 2018

Oprah Winfrey kunne søndag nat have sagt til sit publikum af verdensstjerner, mangemillionærer og amerikanske berømtheder ved Golden Globes i Hollywood: Der var nogle af jer her, som vidste, hvad der foregik, men I sagde ikke noget.

Der var nogle af jer, som burde have vidst det, hvis I havde opsøgt sandheden. Og rigtig mange kunne have vidst det, hvis I ville vide det. I aften må I alle sammen spørge jer selv: Hvorfor ville I ikke vide det, I ved nu? Hvorfor gjorde vi ikke noget?

Men det sagde Winfrey ikke.

Hun kunne have henvist til Quentin Tarantino, som har sagt det præcist: Han kendte til rygterne, men han valgte ikke undersøge dem. Han marginaliserede dem bevidst, fordi det var det nemmeste, har han fortalt.

Og hun kunne have sagt: Hvis vi tager de mange historier om magtmisbrug, overgreb og ødelagte kvindeliv, som nu er blevet offentlige, alvorligt, må vi begynde med at drage os selv til regnskab.

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Bjørn Pedersen
  • Morten Lind
  • Eva Schwanenflügel
  • Katrine Damm
  • Frede Jørgensen
  • David Zennaro
  • Thomas Olsen
Bjørn Pedersen, Morten Lind, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Frede Jørgensen, David Zennaro og Thomas Olsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bjørn Pedersen

Havde ikke tænkt jeg skulle ende med at grine da jeg begyndte at læse artiklen, men den der sidste sætning ramt altså plet. :)