Læserbrev

Spiritualitet lindrer kronisk syge

5. januar 2018

1,8 millioner danskere – svarende til 40 procent af den voksne befolkning – lider af mindst én kronisk sygdom.

Der findes ikke så mange gode ideer til, hvordan man forbedrer livskvaliteten, når man er svært kronisk syg. Jeg har arbejdet i et helbredsteam i en kommune, hvor jeg har haft ansvar for plejehjem. Jeg fandt ud af, at patienter, der havde accepteret deres sygdomme og besluttet sig for at leve med dem, klarede sig bedst. Patienter, der ikke kunne finde sig i deres situation, blev mere og mere deprimerede og endte med at blive psykisk syge oven i deres fysiske sygdom.

Mange, jeg har mødt med kronisk sygdom, har identificeret spiritualitet som et middel til at fremme livskvalitet. Spiritualitet påvirker alle områder af livet og hjælper folk til at leve med deres situation.

Jeg har selv erfaret, at positiv tankegang er det bedste redskab til at forbedre humøret og tænke relativt positivt i denne vanskelige situation. Et positivt mindset kan hjælpe til at udvikle en vis optimisme, selv i den værste situation. Det hjælper til med at bygge en slags mur mod negative tanker.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu