Erstat kontrol med tillid, spar millioner af skattekroner på mindre bureaukrati, og sæt dagpengemodtagerne fri. Det er en fordel for alle! Hvis beskæftigelsesministeren altså tør tænke nyt.
Alt for længe har vi som a-kasse set til, mens samfundet poster millioner i ineffektive beskæftigelsesindsatser, et uhørt stort kontrolapparat og alt for mange nye love.
Alt for længe har vi set til, mens vores nyledige medlemmer får frataget al energi til jobjagt af 29.231 siders regler, der hamrer den ledige i hovedet med kontrol og mistillid fra dag ét!
Alt for længe har vi set til, uden der er kommet reelle løsninger på bordet. I stedet vokser bureaukratiet med over 1.000 sider om året! Nu er tiden kommet til at gøre beskæftigelsessystemet simpelt, mindre omkostningstungt og meget mere effektivt til at hjælpe vores ledige medlemmer i job.
Derfor foreslår Min A-kasse ’Fri A-kasseforsøget’ i samarbejde med Magistrenes A-kasse og Alternativet. Det går ud på at sætte de to a-kasser fri ved at skrotte alle 29.231 siders regler og erstatte dem med en pixibog, hvor tilbud og tillid står på side 1!
Medlemmerne skal stadig leve op til de indledende betingelser, melde sig ledige på Jobnet og tage de job, de får mulighed for. De resterende informationer om indtjening og feriepenge kan hentes på eIndkomst. Det vil betyde, at vi kan flytte ressourcer fra kontrol til meningsfulde tilbud i samarbejde med vores ledige medlemmer. Det tror vi på, vil virke.
Men tro er ikke nok. Vi insisterer på at blive evalueret gennemgående med fokus på vores primære opgave: Lykkes vi som fri a-kasser med at få flere i job end de øvrige a-kasser?
Økonomien bærer vi selv. Derfor risikerer politikerne intet, hvorimod den mulige gevinst er stor: Et kæmpe indhug i dagpengebureaukratiet til gavn for dansk økonomi, a-kasserne, virksomhederne, der sukker efter arbejdskraft og ikke mindst dem, det hele handler om: vores ledige medlemmer.
Derfor vil jeg gerne slutte med en bøn: Tænk nyt, hr. minister. A-kasserne har ikke brug for 29.231 siders regler for at få vores ledige i arbejde. Vi har brug for Fri a-kasseforsøget.
Kim Them Serup, Adm. direktør i Min A-kasse
2001 sagde statsministern at han ville afskaffe al byråkrati og skranepaver, men han løj og famlede i blinde. Derefter har alle regeringer kun arbejdet på at afskaffe socialstaten og inført minimalstaten.