Kommentar

Engang solgte vi på ægte DONG-manér TDC til amerikanerne. Nu køber danske pensionskasser det tilbage

Hele den danske mediestøtte gange ni. Det er prisen for TDC. Og så er det også historien om arvesølvet, der forsvandt
14. februar 2018

Det er altid rart at få lidt perspektiv på tingene. Den danske mediedebat har i snart årevis handlet om cirka 4,5 milliarder kroner. Det er for tiden det, staten bruger på den samlede mediestøtte i Danmark.

Og det er ni gange så lidt, som tre danske pensionsfonde og en australsk kapitalfond nu vil bruge på at købe medie- og teleselskabet TDC.

Engang var TDC kendt som TeleDanmark. Dengang var det offentlig ejendom. I 1998 solgte Nyrup-regeringen rub og stub til et amerikansk teleselskab, der så høstede en milliardfortjeneste, da TeleDanmark blev solgt til fem kapitalfonde i 2005.

Øjeblikkeligt begyndte kapitalfondene at rippe selskabet. Alene salget af 234 ejendomme, som tilhørte selskabet, indbragte 8,2 milliarder. Et ekstraordinært stort udbytte til aktionærerne føjede i 2006 43,5 milliarder til fondenes bugnende kasser.

Det beløb næsten lænsede virksomheden for penge og bragte egenkapitalen i bund. Det var et lærestykke i privatisering – så slemt et lærestykke, at den minister, der solgte i 1998 – Mogens Lykketoft fra Socialdemokratiet – i 2010 offentligt fortrød handlingen.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Jørgen Wassmann
  • Trond Meiring
  • Trond Meiring
  • David Zennaro
  • Espen Bøgh
  • Kristen Carsten Munk
  • Troels Ken Pedersen
  • Eva Schwanenflügel
  • Tommy Clausen
  • Torben K L Jensen
Jørgen Wassmann, Trond Meiring, Trond Meiring, David Zennaro, Espen Bøgh, Kristen Carsten Munk, Troels Ken Pedersen, Eva Schwanenflügel, Tommy Clausen og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Johnny Werngreen

Det er en til stupiditet grænsende mangel på omtanke og fornuft, der kan få folkevalgte politikere til at sælge fællesskabets værdier. Det er langt over stupiditetsgrænsen, at folkevalgte politikere med de foreliggende overvældende negative erfaringer fra tidligere salg fortsætter med dette pisseri i bukserne for den stakkede varme. Men hvem er dummest? De er jo netop folkevalgte - igen og igen.

Erik Boye, Egon Stich, Torben Arendal, Bjarne Andersen, Torben Skov, Per Meinertsen, kjeld jensen, morten rosendahl larsen, Flemming Berger, Mogens Holme, Henrik holm hansen, Verner Nielsen, Karsten Lundsby, Benny Larsen, Kristen Carsten Munk, John Andersen, Eva Schwanenflügel, Ryan Klitholm og Tommy Clausen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

I virkeligheden var det jo derfor, vi fik pensionskasserne: at vi i stedet for ØD på en hurtig måde ad åre ville kunne lave en evighedsmaskine, der skabte danske job i virksomheder, der blev holdt økonomisk i live af den samme kreds, som ejede.
Desværre blev der stukket en kæp i hjulet med de regler, der tvang pensionskasserne til at investere internationalt for profit.

Torben Arendal, Niels Duus Nielsen, Vivi Rindom, Torben Skov, kjeld jensen, Frede Jørgensen, Torben K L Jensen, Mikkel Kristensen, Eva Schwanenflügel, Ryan Klitholm og Tommy Clausen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Den australske kapitalfond kommer til at eje 50% af TDC, mens PFA, PKA og ATP skal deles om den anden halvdel.
Hvad det kommer til at betyde for infrastrukturen og de danske kunder er uvist. Men flere mener, der igen vil komme stigende priser. I forvejen er de temmelig ublu.
En eventuel opsplitning af TDC og YouSee kommer også til at få negative konsekvenser.
Det er en meget konservativ tankegang, der ligger bag salget, for TDC's planer om udvikling af nyt indhold var åbenbart for visionært. Igen sejrer tankegangen om kortsigtet profit.
Forøvrigt har kapitalfonden Macquarie et meget sigende øgenavn; Vampyr-kænguruen.

Torben Ethelfeld

Jeg savner sådan en samlet oversigt over, hvad den samlede profit har været for alle disse "nødvendige" udsalg af vores fælleseje. Meget gerne med et diagram, hvoraf det fremgår, hvem det er der laver alle de her handler.

Ved den aktuelle handel, er det værd at huske på, det altid er kunderne der kommer til at betale - en gang til. Køberne skal jo have forrentet deres investering, hvor kunder altså endnu en gang, skal betale for den samme infrastruktur, de tidligere har betalt for.

Hvordan det nogen sinde kan beskrives som "økonomisk nødvendighed", er på den anden side af min fatteevne. Er der ikke nogen der gider spørge ham Corydon om det?

Torben Arendal, Bjarne Andersen, kjeld jensen, Flemming Berger, Mogens Holme, Verner Nielsen, Karsten Lundsby, Steffen Gliese, Mikkel Kristensen, Eva Schwanenflügel og Kristen Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Mikkel Kristensen

jeg er sådan set enig i artikel perspektivet - jeg vil dog fastholde, at Teledanmark, aldrig selv var blevet til det TDC vi kender idag - man var nok vedblevet ISDN satningen og resten kender vi vel fra DSB - i det lys, var det vel godt TDC kom på private hænder skønt de spildte milliarder - at det offentlige ikke kan værdisætte og sælge er en anden sag. som jeg ser det, er grunden til, at den Australske kapi-fond netop er med, nemlig den mulige værdistigning. Det er ikke sikkert, at pensionskasserne x 3 evner skabelse af denne uden nogen sætter en bestemt retning. "gisning på gisning, jeg ved det -

"Nej, det handler ikke om national infrastruktur eller det danske arvesølv. Det handler om penge."

Jo, det handler OGSÅ om det danske arvesølv, for der er nemlig massevis af penge i det danske arvesølv, selv om skiftende politikere i tidens løb har gjort alt for at få det til at se anderledes ud.
Men sådan har dansk politik jo været siden middelalderen.......

Niels Duus Nielsen, morten rosendahl larsen, Henrik holm hansen, Steffen Gliese, Kristen Carsten Munk og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Hvem stod bag : Socialdemokraterne - hovedmændene :
Olien - Hækkerup
TDC - Lykketoft
Dong - Corydon
De store offentlige fonde - folkets penge i den herskende klasses magt : Socialdemokraterne igen !
Landets infrastruktur - kabler, rør og skinner med indhold - bør ejes af fællesskabet. Derfor positivt at pensionskasserne køber tilbage, når nu det hele er forkludret i forvejen.
Er der noget jeg har misforstået.

Torben Arendal, Per Torbensen, kjeld jensen og Verner Nielsen anbefalede denne kommentar
Mikkel Kristensen

ahh Leo, Olien er debatteret så mange gange, at det næsten er historie forfalskning, at gentage den. Hækkerup gav ikke Normændene Olie i fuld tilstand, Hækkerup forhandlede ud fra midterlinje-princippet, som forskere man stolede på dengang mente var den rigtige - havde man istedet for delt i forhold til havskildelinjen, havde Danmark fået mere "land" dette blev ej heller forhandlet på et møde, men på en masse møder - Hækkerup satte blot sin underskrift (hvis jeg husker detektor rigtigt)

Torben K L Jensen, Per Klüver, Eva Schwanenflügel og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Mikkel Kristensen

hvis vi forgiver, at DSB blev solgt - altså dengang DSB også ejede skinnerne // så ville en el.flere private så eje tog, skinner og land - (skinner og land må ikke sælges særskilt - lige som kobberkablerne) ville vi så idag have Dieseltog? ville vi have haft en ic4 skandale? // det er muligt en kapi-fond ville have høstet utallige milliarder, men men men - vores nu spildte Mia. ville vel ikke have været spildt.flere ville måske have taget toget .. og ATP osv. kunne så have overtaget et velkørende DSB til høj milliardpris -

@ Mikkel Kristensen. Du vil fastholde, at TeleDK aldrig havde udviklet sig til det TDC, vi kender i dag og antyder, at de ville være teknologisk fodslæbende. Men hvorfor det - faktisk var TeleDK og deres forløbere (især JTAS), helt fremme i skoene på computeriseringens og digitaliseringens område og førende ved indførelse af digitale centraler, nye typer tjenester og anden ny teknologi. Så jeg er ikke overbevist om din påstand.

Steffen Gliese og morten rosendahl larsen anbefalede denne kommentar
Mikkel Kristensen

@per Klüver - hvorfor tror du jeg nævner DSB, da Henrik Hassenkram var Generaldirektør var DSB også en guldrandet forretning - hvornår gik DSB i stykker? Da politikerne blandede sig....

Torben Arendal, Torben Skov, Steffen Gliese, Erik Karlsen og morten rosendahl larsen anbefalede denne kommentar
Henrik holm hansen

Lyt til Erik karlsen det handler om penge og intet andet og de 40 milliarder vor skal de hentes hos forbrugerne hvad ellers men det er vel en del af master planen at vi selv skal spare op til vores egen tillægspension Derved holdes politikerene ansvarsløse igen igen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Krister Meyersahm

Når de folkevalgte sælger ud af samfundets virksomheder er det udtryk for, at der mangler penge i kassen. Man kunne også vælge sparevejen og først investere i nye anlæg m.v. når pengene var i kassen. Med mere end 3,5 mio. skattebetalende borgere burde man kunne reservere lidt af midlerne til fremtiden. Så kunne vi beholde arvesølvet og spare rengteudgifterne.

Jeg har arbejdet i TDC og Tele Danmark i mange år. Set fra min daværende plads på gulvet, kom der først for alvor gang i at gøre virksomheden tidssvarende, da den blev privatiseret. Før slæbte den stadig rundt på åndrn fra monopoltiden.

Det hele handler ikke om privatisering eller ej, men om der i statslige selskaber bliver ansat folk, der får frie hænder til i den fornødne tid - under ansvar og uden efterfølgende gyldne håndtryk - at udvikle noget brugbart.
Hvis politikerne blander sig i den daglige ledelse, kommer der sjældent noget godt ud af det.

Jørgen Wassmann, Steffen Gliese, Mikkel Kristensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Mon ikke det snarere var den teknologiske udvikling end privatiseringen, der var skyld i udviklingen på teleområdet, Kjeld Jensen? Den var jo skyld i, at den reelle pris på en telefon raslede ned og derfor pludselig kunne blive privat ejet og ikke stillet til rådighed for abonnenten.

Jørgen Wassmann

Igen - tak for de gode kommentarer.
Tror snart jeg kan koble mig af SoMe, herinde er der mere substans.
Tak for det.

Mikkel Kristensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar