Kommentar

Hvorfor disse usandheder om Det Kongelige Teater, Anne Middelboe Christensen?

Det er direkte forkert, når Informations Anne Middelboe Christensen kritiserer Det Kongelige Teaters besøgstal for at være en hvid løgn
Debat
7. februar 2018

Det er noget af en svada, Informations teateranmelder Anne Middelboe Christensen sender afsted imod Det Kongelige Teater og teaterchef Morten Hesseldahl den 2. februar i Information.

Nogle af påstandene i kommentaren er fuldkommen udokumenterede, og man kan ikke undgå at blive lidt forvirret: Skriver Anne Middelboe Christensen som journalist, som anmelder, som forfatter, som dramaturg for Vendsyssel Teater, som lederskribent for Information eller noget helt syvende? Uanset hvem det er, der skriver, indeholder artiklen en masse usandheder, som jeg ikke kan lade stå uimodsagt.

Anne Middelboe Christensen skriver, at vores besøgstal er en »hvid løgn« og henviser til, at vores kunstarter har et lavt besøgstal, samt at vi tæller revl og krat med i vores opgørelser. Opgørelser, der vel at mærke er offentlige og væsentligt dokumenterede helt tilbage til 1990’erne.

Det er simpelthen både forkert, hvad Anne Middelboe Christensen skriver, og en temmelig uprofessionel påstand. I vores opgørelse fra 2017 tæller vi alle aktiviteter med, som har budt på en kunstnerisk oplevelse – enten på vores scener, eller når vi har været rundt i landet (som vi er hver fjerde dag året rundt).

Så nej, Anne Middelboe Christensen, vi tæller ikke rundvisninger med. Vi tæller faktisk heller ikke den populære morgenyoga eller alle tilskuerne i målområdet til Ironman med. Vores egne kunstarter er i en positiv udvikling!

Måske passer det dårligt med dine fordomme, men i 2017 solgte vi knap 500.000 billetter. Og ud af de 806.000 besøgende i 2017, er det kun 150.000, som oplevede kunstneriske oplevelser, vi ikke selv producerede. Retorikken i Anne Middelboes kommentar omkring vores besøgstal er så værdiladet og lodret forkert, at jeg mener, det kræver et dementi fra Information. Vi er stolte af de 806.000 besøgende. Og det mener jeg faktisk også, at Anne Middelboe Christensen burde være, hvis hun har passion for teater.

Svær virkelighed for teatret

I samme artikel bruger Anne Middelboe Christensen særdeles meget spalteplads på at nedgøre Morten Hesseldahls arbejde for teatret igennem de sidste fire år. Det skal stå hende frit for. Men måske skulle hun også forholde sig til, hvilken virkelighed teatret og teaterchefen agerer i nu om dage. Lige som alle andre kulturinstitutioner er vi udfordret af, at antallet af kulturtilbud til befolkningen er blevet langt større, og at tilbuddene er blevet mere mangfoldige end tidligere.

Læg dertil den økonomiske spændetrøje, som Det Kongelige Teater ligesom andre statsinstitutioner er underlagt. Den svære opgave med på den ene side at forny teatrets kulturtilbud og relevans for alle danskere samt leve op til de økonomiske krav, politikerne har opstillet for teatret, har Morten Hesseldahl formået at navigere ganske fornuftigt i. Og det uden at Det Kongelige Teater har tabt kunstnerisk integritet eller for den sags skyld har måtte tage drastiske skridt i forhold til teatrets kerneydelser.

Mig bekendt har vi stadig karakterdansere i balletten, men det er korrekt, at de er ansat under andre vilkår end tidligere. Og ja, biblioteket er blevet overflyttet til en anden statsinstitution, og scenografien laves nu af private operatører, men det er en del af de svære valg og den udvikling, enhver ansvarlig ledelse må påtage sig at gennemføre for det samlede teaters bedste.

Jeg vil i modsætning til Anne Middelboe Christensen gerne anerkende Morten Hesseldahl for hans arbejde for at styre teatret godt igennem meget svære tider, og jeg er i øvrigt sikker på, at vi nok skal fastholde den positive udvikling med at gøre Det Kongelige Teater relevant for flere under en ny teaterchef.

Vi har et superstærkt og dygtigt lederteam på Det Kongelige Teater, som bestyrelsen og jeg med stolthed tiltror evnen til, at vi sammen kan løfte også fremtidens udfordringer.

Sidst vil jeg tilføje, at jeg da så sandelig håber, at den nye teaterchef også vil holde sig på god fod med både bestyrelse og kulturministeren. Alt andet vil da være temmelig problematisk for Det Kongelige Teaters fremtid.

Lisbeth Knudsen er bestyrelsesformand for Det Kongelige Teater.

Svar fra teateranmelder Anne Middelboe Christensen:

Kære Lisbeth Knudsen. Jeg kan ikke få øje på alle de usandheder, som du påstår, at jeg har indskrevet i min kommentar om teaterchef Morten Hesseldahl.

Jeg beklager det forkerte ordvalg ved at nævne ’rundvisninger’ i forbindelse med optælling af besøgende. I teatrets årsberetning for 2016 står der selvstændigt opført 42.482 personer på rundvisning, så rundvisningsordet trækker jeg hermed tilbage og beklager.

Men det ændrer ikke ved det uklare i, at der i de publicerede publikumstal fra Det Kongelige Teater optræder andre slags ’arrangementer’ end forestillinger.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her