Læserbrev

Islamkritik eller tilsvining af muslimer

I dag har religionskritikere en vigtig og svær opgave. De skal samtidig med at kritisere religionerne, herunder islam og tale om deres rolle i undertrykkelse af menneskers frihed, rette deres skarpe kritik mod de kræfter, som forsøger at fremstille deres hadefulde holdninger til mennesker med en muslimsk baggrund som religionskritik
6. februar 2018

Kampagnen imod social kontrol »Med al respekt« blev for nylig kritiseret af Jaleh Tavakoli, som kalder sig for islamkritiker (»Jaleh Tavakoli: Integrationsministeriet tør ikke nævne islam i kampagne mod social kontrol«, Kristeligt Dagblad, den 9. december).

Hun mente, at kampagnen manglede islamkritik i sin præsentationsvideo og skulle kalde det bekæmpelse af islam i stedet for social kontrol. Men det, der netop gør denne kampagne interessant, er dens fokus på social kontrol på tværs af religioner og etniciteter. Folk, uanset om de har en tro eller ej, eller om de har en dansk eller anden etnisk baggrund, må være med til at bekæmpe social kontrol i både indvandrermiljøer og andre lukkede miljøer såsom Jehovas Vidner. Tavakoli har nu tilsluttet sig kampagnen med det formål, at hun vil løfte sin såkaldte islamkritiske fane op, da andre ikke tør det!

Problemet er ikke, at man ikke må kritisere islam i denne kampagne. Problemet er derimod, at man ikke kan fremføre nogle hadefulde holdninger mod borgere med en muslimsk baggrund og kalde det for islamkritik.

Når man fremstiller uskyldige børn, som bliver født af muslimer, som potentielle terrorister og en fare for det danske demokrati, og advarer den danske regering mod antallet af børn, som bliver født i de muslimske familier (læs for eksempel Tavakolis indlæg på hendes blog i JP den 25. september 2017), er det ikke islamkritik, men tilsvining af mennesker med en bestemt baggrund. Når man samtidig mener, at man skal afvise asylsøgere, som netop flygter fra islamister som ISIS, afslører man blot hykleriet om sin kamp imod islamisme.

Og nej, en kampagne mod social kontrol behøver ikke at profilere sig som en antiislamisk kampagne for at arbejde mod social kontrol og undertrykkelse af piger og kvinder. Med mindre man ikke tror på, at der også findes muslimer, som går ind for begrænsning af religionen og de gamle traditioner.

De fremmedfjendske kræfters kamp handler ikke om kritik af religionen islam. De har i modsætning til deres påstand ikke bidraget med religionskritikken i vores tid. Tværtimod har de været med til at få enhver kritik af religionen islam til at fremstå som endnu en tilsvining af muslimer.

I dag har religionskritikere en vigtig og svær opgave. De skal samtidig med at kritisere religionerne, herunder islam og tale om deres rolle i undertrykkelse af menneskers frihed, rette deres skarpe kritik mod de kræfter, som forsøger at fremstille deres hadefulde holdninger til mennesker med en muslimsk baggrund som religionskritik.

Nahid Riazi, København

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Niels Nielsen
  • Per Klüver
  • Toke Andersen
  • Hans Larsen
Eva Schwanenflügel, Niels Nielsen, Per Klüver, Toke Andersen og Hans Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det gælder som altid om at skelne mellem en tros artikler og de mennesker som er opvokset med den tro. Det er aldrig en 'en til en' relation Mennesker er så meget mere og andet end deres religion. Der findes mange måder at være muslim på, lige som der er mange måder at være kristen på.
Kritiser holdninger og troartikler, men hold op med at dømme mennesker ud fra deres tro

Bjarne Bisgaard Jensen, Bashy Quraishy, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, Per Klüver, Børge Neiiendam og Michael Hullevad anbefalede denne kommentar
Mogens Nielsen

Som altid skal man bare udskifte muslimer med jøder og se om det holder op til den standard der burde være

Jehovas vidner udøver social kontrol? Hov, hov Nahid Riazi, det siger du vist bare fordi du hader Jehovas vidner. De fleste Jehovas vidner er flinke og rare mennesker der bare vil leve i fred og fordragelighed. Det er kun et absolut fåtal af deres børn der vokser op og bliver terrorister... vent... faktisk er det 0%... så selvom Jehovas vidner er totalt fanatiske, radikale og sekteriske så springer de aldrig noget i luften... lige meget hvor meget de tager afstand fra julemarkeder, så kører de aldrig lastbiler ind i dem...

Mystisk...

Else Marie Arevad

Religionskritikere skal kritisere religioner, det er jo deres eksistensberettigelse, men hvorfor er det lige dem, som også skal kritisere "de kræfter, som forsøger at fremstille deres hadefulde holdninger til mennesker med en muslimsk baggrund som religionskritik"? De kræfter, der her er tale om, skal alle ordentlige mennesker vel afsløre og kritisere, ikke?

Steffen Gliese

Ah, Else Marie Arevad, de skal vel også afsløre dem på uredeligt, videnskabeligt grundlag - ligesom det er nødvendigt at afsløre de moderne eugenikere.

kjeld hougaard

Social kontrol er ikke specielt for religiøse samfund, men på godt og ondt en funktion i alle velfungerende samfund: Først har vi love, siden normer for hvordan man bør opføre sig. De første kontrolleres af politi, de senere af kreti og pleti: ”Direktørfruen i Vedbæk”: Hun sætter sig ikke skidefuld på vejen, råber højt og pisser i naboens hæk, selv om det er det hun har allermest lyst til. den sociale komtrol begraenser hendes frihed.

Bjarne Bisgaard Jensen, Niels Nielsen og Erik Karlsen anbefalede denne kommentar
Bashy Quraishy

Mange tak til Nahid for at påpege et meget vigtigt spørgsmål i Danmark og den vestlige verden.
Når det kommer til islam, har mange mennesker i vesten meget lidt viden eller information om troen.
De vælger vers uden kontekst og ønsker at have retten til ikke elene dæmonisere religionen, men også dens tilhængere. De undlader at forstå eller ikke ønsker at forstå, at religion uden sine tilhængere er nul og niks. Så adskillelse af religionen fra dets tilhængere er ikke kun uretfærdigt, men også en forsætlig anti-islam dagsorden.