Læserbrev

Kan dygtige fagfolk kun bo eller arbejde i hovedstaden?

Det er aldrig godt, at alle magtbesiddere samles på et lille område. Lad dem endelig blive spredt ud, eller lad andre få deres poster
Debat
21. februar 2018

I lederen i lørdagens avis bliver som vigtigste argument imod udflytning af statslige institutioner fremført, at det er svært at tiltrække dygtige jurister og andre fagfolk, når de placeres uden for hovedstaden. Det argument er hørt før, men jeg havde ikke ventet at støde på det her i ’den mindst ringe’.

I må jo i fuld alvor tro, at provinsboere er dumme. Det, til trods for at der uddannes både jurister og andre fagfolk, da der faktisk findes universiteter og andre højere læreanstalter rundt omkring i det ganske land.

Jeg havde i sidste uge den forstemmende oplevelse at måtte tage til hovedstaden for at overvære en domshandling i Flygtningenævnet, og jeg fik desværre ikke indtryk af, at juristerne her er hverken kloge eller ansvarlige, men nærmere uengagerede, smådovne og uoplyste.

Jeg tænkte, at den institution bør da flyttes væk fra hovedstaden, sådan at man undgår den indspisthed, der i dette tilfælde ser ud til at være mellem Udlændingestyrelsen, Integrationsministeriet og Flygtningenævnet. Hvis de blev flyttet, ville de opnå en større autonomi, som sikkert ville være gavnlig for tankevirksomheden.

Det er aldrig godt, at alle magtbesiddere samles på et lille område. Lad dem endelig blive spredt ud, eller lad andre få deres poster!

Lene Hornbek Eriksen, Nørresundby

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lene:
"I må jo i fuld alvor tro, at provinsboere er dumme. "

Må. Det er der sgu en del på djævleøen, der mener. For et års tid siden begyndte jeg faktisk at de mest uhyrlige påstande om jyder ned. Jeg er stadig ikke kommet mig over Sofie Carsten Nielsen, som i ramme alvor hævdede, at fætter-kusineægteskaber er almindelige i Vestjylland.

Jens Thaarup Nyberg

Det er federe at bo København.
Og magten er ligeglad, hvor i landet institutionerne placeres.

PS.:niels astrup; - 14:01
Djævleøen eksistere ikke længere; det var en lille holm i Københavns Sydhavn, som nu er udvidet og landfast ved Ørstedsværket; nu bebygget med boliger til bl.a. statsinstitutionernes medarbejdere. Komplekset kendes under navnet Sivholmen ;-)
http://engholmene.dk/sivholm/?gclid=Cj0KCQiAzrTUBRCnARIsAL0mqcxlXMPsh-PY...