Læserbrev

Nye karakterkrav på Københavns Universitet løfter ikke fagligheden

Kom ikke og bild mig ind, at et bestemt karaktergennemsnit i gymnasiet er altafgørende for succes på universitetet
22. februar 2018

Københavns Universitet har fastslået, at ansøgere fremover skal have et karaktergennemsnit på 6 fra gymnasiet for at opnå optagelse på både kvote 1 og 2. Dermed er kvote 2-systemet sat ud af spil. Det er en skam! 6-talskravet hviler nemlig på en urigtig forestilling om, at bestemte karaktersnit er en garanti for optag af de bedste studerende. Dermed savner kravet blik for, at også andre faktorer end karakterer har betydning for, hvor velegnet en studerende er.

Et stærkt fokus på karakterer i gymnasiet betyder, at eleverne prøver at indrette sig efter kravene om at vælge det sikre. Det medfører risiko for, at både motivation, selvstændighed og nysgerrighed reduceres. Det er uheldigt, da de uddannelsespolitiske mål faktisk taler om at selvstændighed, innovation, nysgerrighed, social lighed og mønsterbrud skal styrkes. Paradoksalt nok svækker karakterkravet grundlaget for netop dette i et misforstået forsøg på at opbygge konkurrencekraft.

Der er i folkeskolen og gymnasiet snævre rammer for, hvor selvstændigt du må arbejde. Tager du chancer, og bryder du rammerne, så møder du et væld af dårlige karakterer. Spørgsmålet er her, hvad det er, karaktersystemet belønner?

Studerer man 7-trins karakterskalaen vil man kunne læse, at 12-tallet tildeles for den »fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler«.

Formuleringen viser, at den elev der får høje karakterer, er den elev, der reproducerer kendt viden uden at begå fejl. Vi afstraffer den proaktive og reflekterende elev, der selv stiller spørgsmål uden at kende svarene og hylder den reaktive elev, der udelukkende reagerer, fordi udefrakommende omstændigheder påbyder det.

Til slut en personlig tilståelse: Jeg selv var næppe blevet lukket ind på universitetet, hvis det nye karakterkrav havde været indført, da jeg søgte om optagelse. Og jeg er næppe den eneste.

Jeg gik fra at få en masse 4-taller i gymnasiet til udelukkende at få 10- og 12-taller på universitetet. For på universitetet ses det i højere grad som en del af fagets mål at stille spørgsmål og tage chancer. Så kom ikke og bild mig ind, at et bestemt karaktergennemsnit i gymnasiet er altafgørende for succes på universitetet!

Aksel Færk, Valby

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Per Klüver
  • Henning Kjær
Per Klüver og Henning Kjær anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu