Kommentar

Økologi er en naturlig del af Landbrug & Fødevarer

Det er misvisende, når Landbrug & Fødevarer fremstilles som en organisation, der ikke værner om og ønsker økologiske landbrug. For vi er både den konventionelle og økologiske landmands organisation
9. februar 2018

Erik Boel og Holger Øster-Mortensen havde 6. februar et debatindlæg i Information om økologisk fødevareproduktion. Her fremførte de den påstand, at det snarere er et ønske om økonomi end om økologi, når konventionelle landmænd omlægger deres landbrug til at være økologiske.

Desværre blev der tegnet et billede, som jeg som økologiformand hos Landbrug & Fødevarer ikke umiddelbart kan genkende fra min egen virkelighed.

For eksempel anfører de to skribenter, at det økologiske omlægningstilskud er et tilbageskridt for den økologiske tanke og fører til stagnation i arealet.

I Landbrug & Fødevarer er det ikke vores indtryk, at der direkte spekuleres i at shoppe ind og ud af den femårlige tilskudsordning. Tværtimod forventer vi, at det fuldt omlagte areal vil være steget næsten 100.000 hektar, når væksten fra 2015-2017 slår igennem i statistikken. De fleste får nemlig lært det faglige håndværk undervejs – herunder også at håndtere tidsler!

Arbejder hårdt for økologien

Jeg kan heller ikke genkende det billede, der tegnes af Landbrug & Fødevarer som en organisation, der ikke viser interesse for økologisk markdrift i Danmark. For selv om vi er en organisation, der dækker hele erhvervet – og dermed også de konventionelle landmænd – er vi en del, der arbejder døgnet rundt på at udvikle økologien både politisk, markedsmæssigt og fagligt på vegne af mere end 1.500 økologiske landmænd og økologiske virksomheder.

Et arbejde, vi har opbygget gennem rigtig mange år via en målrettet indsats såvel på Axelborg, SEGES og ude i de mange lokale økologirådgivninger under DLBR – Dansk Landbrugsrådgivning.

Midt i 1980’erne startede Landbrug & Fødevarer den første økologirådgivning op i Husmandsforeningerne, og midt i 1990’erne etablerede Dansk Landbrug det landsdækkende udvalg for økologiske landmænd, som senere blev til den stærke økologisektion, Landbrug & Fødevarer har i dag.

De seneste 20 år har vi desuden haft centrale økologipolitiske poster i Bruxelles, hvor vi gang på gang har leveret resultater, der har haft afgørende betydning for økologiudviklingen både herhjemme og på EU-niveau.

Og jeg kan love både de to skribenter og resten af Informations læsere, at der er rigtig mange entusiastiske landmænd, fagfolk og andre i Landbrug & Fødevarer og Dansk Landbrugsrådgivning, som virkelig brænder for at udvikle økologien.

Jeg er selv en af dem. Jeg har været økolog i over ti år, og det er bestemt ikke kun økonomi, der driver mig. Tværtimod har jeg taget både økonomiske op- og nedture med økologien gennem de seneste ti år, og sådan vil det sikkert også være i fremtiden.

Jeg er rigtig stolt af at være økologisk producent i et landbrugsland som Danmark, hvor vi bare er rigtig gode til at gå nye veje og udnytte de muligheder, der opstår. Derfor synes jeg også, det er utrolig positivt, at der nu er endnu flere landmænd, der har fået mod på at lægge om til økologi. Jeg er helt sikker på, at langt de fleste af dem vil blive mindst lige så engagerede i økologien, som jeg selv er, når først de kommer i gang.

Det stærke, røde Ø-mærke

Når det så er sagt, er det helt rigtigt, at vi skal værne om troværdigheden i økologien. Vi skal ikke gå på kompromis med det høje niveau, vi har i økologien i dag, udelukkende for at blive flere, men derimod værne om det stærke, røde Ø og dét, mærket står for.

Økologiens tilskudsordninger skal ikke gøres til genstand for spekulation, men bruges til at tilvejebringe de økologiske goder, samfundet og forbrugerne efterspørger. For selvfølgelig skal vi hele tiden arbejde på at løfte det faglige niveau i økologien og styrke bæredygtigheden, så man også i fremtiden kan gøre sig fortjent til forbrugernes tillid og interesse.

Det stemmer helt overens med mine tanker som økologiformand i Landbrug & Fødevarer, hvor jeg netop har en ambition om, at vi skal være verdensmestre i det økologiske håndværk.

Hans Erik Jørgensen er økologiformand hos Landbrug & Fødevarer

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• I. Pinnerup
  • Arne Thomsen
I. Pinnerup og Arne Thomsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeg glæder mig over at læse økologiformand Hans Erik Jørgensen her.
Lad os støtte ham, næste gang vi er i supermarkedet - og næste - og næste - osv. : - )

Torben Arendal, I. Pinnerup , Flemming Berger og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar