Kommentar

’Så dumt et afslag kan kun komme fra en person med meget store bryster’

Efter syv år på posten som Informations debatredaktør, må jeg tilstå, at jeg har afvist en del indlæg, som burde have været trykt
Informations tidligere debatredaktør udlægger nogle af de debatindlæg, hun har afvist gennem tiden.

Informations tidligere debatredaktør udlægger nogle af de debatindlæg, hun har afvist gennem tiden.

Ritzau Scanpix

10. februar 2018

Jeg har fået nyt job og har derfor netop forladt posten som debatredaktør ved Information. Det vil glæde en del læsere – ikke mindst manden, der i arrigskab over min afvisning af et konspiratorisk indlæg om Månelandingen skrev: »Så dumt et afslag kan kun komme fra en person med meget store bryster.«

En anden, der kan glæde sig, er ham, der anførte: »Susan Knorrenborg skriver altid kun om sig selv … er det interessant? … jeg synes det ikke.«

Jeg giver ham ret.

Så lad mig i stedet skrive lidt om ham og alle jer andre, jeg har lagt øjne til de seneste syv år – ’Syv år, Niels!’.

Det slående er, at de mest geniale indlæg; dem, der for alvor vender op og ned på ens verdensbillede, ofte er dem, der hurtigst bliver banale. Det ligger i selve konceptet. De er som et par briller, man ikke kan lade være med at tage på. Man forundres. Hvorefter man vænner sig til sit nye udsyn. Det, der for et øjeblik siden var en afgørende ny tanke, bliver nu ens udgangspunkt. Noget, man tager for givet.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Henrik Brøndum
  • Helle-Majken Andersen-Harild
  • lars søgaard-jensen
  • Anne Eriksen
  • David Zennaro
  • Kristen Carsten Munk
  • Eva Schwanenflügel
  • Katrine Damm
  • Morten Balling
  • Viggo Okholm
  • Espen Bøgh
  • Niels Nielsen
  • Peter Knap
Henrik Brøndum, Helle-Majken Andersen-Harild, lars søgaard-jensen, Anne Eriksen, David Zennaro, Kristen Carsten Munk, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Morten Balling, Viggo Okholm, Espen Bøgh, Niels Nielsen og Peter Knap anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kurt Loftkjær

Håb om en bedre debatside?

Jeg må blot meddele, at jeg har set frem til denne dag. Jeg kan kun håbe på en bedre debatside. Og mere plads. Ca. 3 læserbreve om dagen er alt for lidt. Det sidste er formentlig ikke Susan Knorrenborgs ansvar.

Ilja Wechselmann

du var ikke så ringe, som du giver indtryk af. Din efterfølger kunne lære et og andet af din praksis.

Steffen Gliese, Henrik L Nielsen, Torben Bruhn Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Problemet for debatredaktionen, debatklimaet og Informations bidrag til den offentlige debat er ikke de indlæg der udelades af trykken, men de indlæg og kommentarer der slettes vilkårligt; fordi en eller anden på redaktionen er uenig i ordlyd eller fokus; fordi nogen regnet ud at de kan styre indholdet i debatten ved at lade sig 'støde' - da 'stødende kommentarer' slettes prompte, eller fordi man ønsker at straffe individuelle kommentatorer der har forbrudt sig mod redaktionens ufejlbarlige overhøjhed.

Arne Albatros Olsen, Henrik L Nielsen, lars søgaard-jensen, Mogens Nielsen, Hans Larsen, Torben K L Jensen, Jan August, Eva Schwanenflügel, Morten Balling, Katrine Damm, Viggo Okholm, Maj-Britt Kent Hansen og Kurt Loftkjær anbefalede denne kommentar

Du kan roligt se dig tilbage over skulderen Susan, - "det var ikke så ringe endda"!

Held og lykke fremover.

Steffen Gliese, Claus Nielsen, Torben K L Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Nu vi er ved kritikken og nogens manglende begrundelser for at slette indlæg i en tråd. Jeg kan kun opfordre til i videst mulig omfang lige at sende en kort mail med en kort begrundelse. Det vil vi kunne lære af. Men det er mange og lange indlæg at forholde sig til. Hvis vi ser strømmen på andre tråde eksempelvis DR nyheder på Facebook, så vil de tvære umuligt

Grethe Preisler

@Mai-Britt Kent Hansen
Slå op på næstsidste side i første sektion af dagens papiravis (kolofonen) eller scroll ned i bunden af den digitale og tryk på 'Redaktion'.
m.v.h.
GP

Eva Schwanenflügel og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar

Kommentarer. Tag livet som det kommer. Informations kommentarmulighed hører til i verdensklasse, og det er i lykkedes at holde trolls ud og have et sobert debatniveau. Helt gratis for os brugere, men garenteret med omkostninger for avisen.
Slettet kommentare, hvilken ulykke, hvilket uigenkaldeligt tab for menneskeheden.
Skriv dem igen og hvis det ikke var en fejl, bliver de slettet igen, og så er der nok en grund til det.

Henrik Brøndum, Steffen Gliese, Lasse Schmidt, Maiken Guttorm, Flemming Berger, Hanne Ribens, Bjarne Bisgaard Jensen, Kristen Carsten Munk, randi christiansen og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Åh, ja - Grethe Preisler - tak for det. Ved siden af tv-programmet. Synes nu ikke, at det plejer at stå der.

Morten Balling

Jeg vil give Mikkel lidt ret. Der er ikke nogen klare retningslinjer for debatten, og et "stødende" udsagn kan stadig godt være et sandt udsagn. Man kunne sågar pointere. at selvom det er svært at afgøre om udsagnet er sandt, kan det alligevel godt have værdi i en debat.

Generelt er Informations debat det eneste sted på nettet, hvor jeg gider spilde min tid på at debattere. Jeg er ofte uenig med andre debattører, og ind imellem rykkes mine horisonter. Debattørerne er generelt velinformerede, og saglige.

Censuren, for det er vel dybest set det moderatorerne udfører, er heldigvis begrænset, men jeg vil opfordre til at man lader nogle af de mindre stuerene indlæg stå, så længe de ikke bryder loven. Ellers risikerer vi at debatten bliver unuanceret, eller i hvert fald ensidig.

Jeg er med på at perfide personangreb og den slags er overflødige, men jeg har også set relevante indlæg blive slettet. Ofte nogen jeg var uenige med, men som jeg stadig mener hører hjemme i en debat, hvor man diskuterer nogle af de mere ømme emner. Og lige når det kommer til ømme emner holder Informeren sig jo lykkeligvis sjældent tilbage.

Søren F. Nissen, Trond Meiring, Steffen Gliese, Claus Nielsen, lars søgaard-jensen, Viggo Okholm, Karsten Aaen, Jan August, Katrine Damm, randi christiansen, Eva Schwanenflügel og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar

Det er lykkedes Information at holde kommentarsporene stort set fri for trolleri og kampagnevirksomhed, og tak for det. Hvis prisen er, at der af og til ryger et sobert indlæg i svinget, so be it.

En anden ting, Informations debatredaktion skal roses for, er, at de indtil nu har forstået forskellen på at skabe debat og at skabe splid/konflikt/nyttesløse skænderier. Derved skiller Information sig ud fra alle andre danske aviser pt. Den er dejligt fri for opmærksomhedskrævende og 'kontroversielle' bloggere, der reelt intet har på hjerte ud over at vække følelser, ligegyldigt hvilke, og skabe røre, ligegyldigt om hvad.

Jeg håber og beder til, at Susan Knorrenborgs efterfølger vil vide at holde niveauet.

Steffen Gliese, Claus Nielsen, Lillian Larsen, Jesper Sano Højdal, lars søgaard-jensen, Lasse Schmidt, Maiken Guttorm, Peter Knap, Ole Henriksen, Hanne Ribens, ingemaje lange, Bjarne Bisgaard Jensen, David Zennaro, Viggo Okholm, Karsten Aaen, Kristen Carsten Munk, Niels Nielsen, Bent Gregersen, randi christiansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Natalie Yahya Rosendahl

Det er en god debat om kommentarer på information.dk, I har gang i, så fortsæt endelig med den. Jeg vil dog blot gøre jer opmærksom på, at debatredaktionen har ansvar for kronik, kommentaren ved siden af kronikken på print, klummen på side to og læserbreve. Kommentarerne her på information.dk og moderering af disse hører ikke under debatredaktøren og har ikke været en del af Susans arbejde. Mvh den midlertidige debatredaktør

Steffen Gliese, Peter Knap, Nis Jørgensen, Henrik Brøndum, Maiken Guttorm, Anne Eriksen, ingemaje lange, Bjørn Pedersen, Maria Jensen, Torben K L Jensen, Karsten Aaen, Niels Nielsen, Katrine Damm, randi christiansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Mogens Nielsen

Viggo og Mikkel. I rammer sømmet lige på hovedet. Der sidder nogen og debatdømmer ud fra deres egne holdninger. Ikke ud fra hvad der er lovligt, sagligt osv.

Det kommer desværre nok ikke til at ændre sig efter Knorrenborgs afgang.

Eller måske Information bare følger en global (vestlig) trend om at påtage sig forargelse ved enhver given lejlighed, specielt over ting der ikke direkte vedrører en selv. Det ville jo være synd at miste en mulighed for at sætte sig ned med armene over kors, nedadvendt trutmund og vente på at nogen kommer og pusler om én og bekræfter én i hvor krænket man lige blev da nogen vågede at morer sig over bananfluens korte eksistents eller metoo's elitære tilstand. Oh the humanity!

Eva Schwanenflügel

Tak for indsatsen, Susan Knorrenborg, den var ikk' så ringe endda :-)
Med hensyn til sletning af kommentarer, mener jeg også praksis er noget lemfældig.
Kommentarer burde kun slettes, hvis de strider mod loven, eller indeholder perfide personangreb.
Vi debattører er ikke så forsagte, at vi undlader at svare for os selv, og det udstiller jo dårlige argumenter, at de bliver modsagt på en saglig måde.
Ellers er jeg helt enig i, at Informations debatsider er suveræne. Man lærer altid noget nyt, og kan dermed forbedre sin egen skrivekunst og reflektion.

Henrik L Nielsen, lars søgaard-jensen, Viggo Okholm, Karsten Aaen og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
Mogens Nielsen

Dog en ros til Information der ikke ligesom the Guardian har "Guardian Pick" comments som basalt betyder at dette kan vi lide. Det er som regel kommentarer med få likes i forhold til de kommentarer de fleste af debatørerne giver tommel op. Guardian Pick bliver så sat helt øverst i debatsporet og virker sjovt nok som en selvros til artiklens forfatter, der er nemlig aldrig uenighed mellem de kommentarer som the Guardian vælger og artiklens indhold.

Trond Meiring, Eva Schwanenflügel, Karsten Aaen og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
randi christiansen

Jeg synes også, at information på trods af forholdsvis få sletninger skal have ros for at tilbyde et site, hvor ret skarpe meninger får lov at udfolde sig. Det er egentlig mere ubehageligt at tænke på, i hvor ringe omfang dette ellers gør sig gældende. Andre mediers kommentarspor og feed back mekanismer har uinteressante layout's med f.eks. kun få linjer til at formulere sig og med mindre interessante emner - f.eks. er fb helt åndssvag og dermed dr. Information er derfor ret exceptionel - godt lay out, let overskuelig, interessante, meget relevante emner, lødigt niveau. Uforståelige sletninger kan man udbede sig en forklaring på, og jeg har altid fået svar. Hvis jeg var politiker, meningsdanner eller i en anden position, hvor den offentlige mening er interessant for mig, ville jeg orientere mig på information og de tilhørende kommentarspor.

Claus Nielsen, Anne Eriksen, David Zennaro, Torben K L Jensen, Eva Schwanenflügel, Karsten Aaen og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar

Natalie Yahya Rosendahl, vi ved godt, at det ikke er dig, der fører kniven, men vi griber enhver mulighed for at give vores mening om moderationen til kende. Moderator læser jo også med!

:-)

Trond Meiring, Steffen Gliese, Flemming Berger, Torben K L Jensen, Hans Larsen, Eva Schwanenflügel, Natalie Yahya Rosendahl, randi christiansen og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
Mogens Nielsen

Og ja ligesom vi sidder og debaterer det nu er Mikkels indlæg så forsvundet. Det som netop kritiserede at der bliver slettet for meget :/

Maria hvorfor mener du at der fint hvis sobre indlæg bliver slettet? Jeg mener personligt ikke at den form for holdningskontrol hører et seriøst medie til. Man skuber bare folk andre steder hen og forstærker ekkokammet effekten som bestemt også eksistere her på information. Vi skal da ikke alle være enige?

Trond Meiring, Peter Andersen, lars søgaard-jensen, Katrine Damm og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Det var kraftedme en sjov afskedsartikel, det er lang tid siden jeg har grint så meget. “Jeg kom kørende på hvidovrevej...” tak

Henrik Brøndum, Steffen Gliese, Helle Abel, Maiken Guttorm, Eva Schwanenflügel og Katrine Damm anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Ja, Mikkels indlæg var bestemt indenfor rammen.
Disse sletninger bidrager altså ikke til den gode, brede debat. Og Niels Nielsen og andre havde også indlæg der er fjernet.
Hvad er der galt med lidt kritik af moderationen? Der var flere konstruktive forslag imellem.

Trond Meiring, lars søgaard-jensen og Katrine Damm anbefalede denne kommentar

Jeg kan altså ikke se at der findes indlæg som skal slettes, hvis der er nogen der skriver noget ubetaleligt dumt, så lad det da stå, det må jo mest være et problem for skribenten (af indlægget). Og vi andre får noget at grine af. At man ikke kan finde plads til samtlige indkomne breve i den analoge avis er jo forståeligt nok - men man KAN da sagtens finde plads til dem alle i den digitale udgave. Ikke?

Eva Schwanenflügel og randi christiansen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det er lidt barokt når Natalie Yahya Rosendahl skriver:
"Det er en god debat om kommentarer på Information.dk, I har gang i, så fortsæt endelig med den".
Hvorpå man oplever, at de fleste kommentarer om sletning af kommentarer bliver slettet fortløbende, suk..
Men det er selvfølgelig heller ikke den midlertidige debatredaktør der bestemmer moderationen, som hun selv fremhæver..

Trond Meiring, Katrine Damm, lars søgaard-jensen, Mogens Nielsen, randi christiansen, Morten Balling, Niels Nielsen og Mikkel Hansen anbefalede denne kommentar

Verden er et absurd sted, Eva, hvorfor skulle Information ikke også være det?

Peter Andersen, Eva Schwanenflügel, randi christiansen og Morten Balling anbefalede denne kommentar
randi christiansen

Og når det er sagt (ref min sidste kommentar) synes jeg ærlig talt også, at for mig uforståelige sletninger er taget til. Og derfor kan man jo undre sig over, at vi ikke i lige netop denne tråd, kan få en samtale igang med information desangående? For det er virkelig ret frustrerende at få slettet et indlæg uden at forstå hvorfor. Lingus interruptus ....

Søren F. Nissen, Trond Meiring, Katrine Damm, Eva Schwanenflügel og Mogens Nielsen anbefalede denne kommentar
Mogens Nielsen

Eva det er nemlig påfaldende at Natalie Rosendahl siger det hvorpå en ganske sober samtale mellem voksne mennesker bliver redigeret ned til ingenting. Og her har vi så problemet for ingen ved hvilket indlæg Information er blever fornærmet over da alle svarene dertil også er væk. Måske man burde lave screenshot på sin telefon så man har en chance for at kunne huske hvad der blev sagt og hvilken holdning en person ikke måtte have.

Måske der ligger noget videre i Natalie Rosendahls kommentar. Det lyder jo lidt formynderisk når man læser det igen. Som en gårdvagt der roser børnene for at lege uden at nogen kommer til at græde.

Nu henvender jeg mig direkte til Information og kunne i ytringsfrihedens hellige navn faktisk godt tænke mig et svar fra en ansat: Er det sådan i ser læserne/brugerne af jeres medie? Som børn der ikke kan finde ud af at lege sammen? Det forkommer mig og tilsyneladende også en del andre herpå at i udøver en eller anden form for holdninskontrol eller nærmest censur.

I dette tilfælde er den vigtig da den gælder en debat om netop Information, som i dette tilfælde har al magten til at tysse kritik ned.

Der er ingen der har truet, talt ned til nogen, kommet med injurierende udtalelser eller givet sin støtte til totalitære holdninger eller ideologier.

Måtte jeg høre fra dem.

Trond Meiring, Flemming Berger, Katrine Damm, randi christiansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Det er jo forsøgt mange gange før at få en samtale i stand, ikke mindst når det drejede sig om utilfredshed med/kritik af Information. Det tåles ikke. I sidste instans fjernes ikke kun kommentarer, men den pågældende artikel lukkes for sådanne.

Omend Informations kommentarunivers er det mest ringe, så daler ens interesse for at kommentere, når man får slettet sine nedfældede tanker.

Trond Meiring, Katrine Damm, Hanne Olsen, Eva Schwanenflügel og Mogens Nielsen anbefalede denne kommentar

Vedrørende debat af information.dk's debatredaktion

Der har i debatten vist sig stor interesse i at kommentere information.dks redaktion af debatten - et emne der ikke i øvrigt er relateret direkte til Susan Knorrenborgs artikel og erfaringer. Vi har derfor, som vi gør i alle kommentarswpor, fjernet en del af disse kommentarer.

Eftersom interessen har vist sig vedholdende, og flere har udtrykt ønske om at fortsætte diskussionen, har vi fra redaktionens side valgt at genskabe kommentarer vedrørende dette og midlertidigt tillade debattens fortsættelse.

Jeg må i samme åndedrag indskærpe, at vi forventer, at debattørerne derudover fortsat overholder debatreglerne, og at vi fortsat i kommentarspor til andre artikler end denne henviser kommentarer om moderation og redakation af aritkeldebat til henvendelser til redkationen.

God kommentarlyst.

Debatvært
Espen Fyhrie

Henrik Brøndum, Trond Meiring, Peter Knap, Katrine Damm, Eva Schwanenflügel, Frede Jørgensen, Maiken Guttorm og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Espen Fyhrie:
"at vi fortsat i kommentarspor til andre artikler end denne henviser kommentarer om moderation og redakation af aritkeldebat til henvendelser til redkationen".

Først mange tak for genindsættelse af kommentarerne til debatten om moderation. Det er dejligt at opleve at der bliver lyttet og udvist forståelse fra de 'højere magter' ;-)
Men med hensyn til henvendelse til redaktionen om sletninger, så er det jo netop sagen i en nøddeskal - som Mogens Nielsen er inde på her:

"Måske man burde lave screenshot på sin telefon så man har en chance for at kunne huske hvad der blev sagt og hvilken holdning en person ikke måtte have".

Problemet er, at det er svært, hvis ikke umuligt, at erindre hvad der blev sagt af hvem i en lang debattråd..
Derfor kunne løsningen være en forklaring på hvorfor der bliver slettet, hvornår og hvem, fra moderators side. Men det er måske for besværligt og/eller tidskrævende?
Men tak for svar :-)

Katrine Damm, randi christiansen og Hanne Olsen anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Åh, ja - Niels Nielsen. Jeg var tæt på at skrive "... og således forstummede debatten". Men så kom Hanne Olsen og du selv og...

Så hvorfor har jeg alligevel en fornemmelse af, at den nu uddør?

Trond Meiring, Eva Schwanenflügel og Hanne Olsen anbefalede denne kommentar

Mogens Nielsen: Jeg mener da bestemt ikke at det er fint, at sobre indslag bliver slettet, og det har jeg heller ikke givet udtryk for, hvis du læser mit indlæg igen. Men det er langt at foretrække frem for et kommentarspor, hvor trolls, der bevidst obstruerer den lødige debat, får lov til at løbe amok. Netop fordi alle meninger skal have lov til at komme frem.

Niels Nielsen, randi christiansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det er ikke underligt at denne debat af og til virker som om den uddør, som Maj-Britt Kent Hansen siger. For et par timer siden spurgte jeg, hvor Niels Nielsens og Hanne Olsens kommentarer var blevet af - og sammenlignede denne tråd med Bermuda-trekanten, hvor alting som bekendt forsvinder uden varsel. Nu er den bemærkning også pist borte med blæsten...

Hvad blev der af Espen Fyhries hilsen:
"Eftersom interessen har vist sig vedholdende, og flere har udtrykt ønske om at fortsætte diskussionen, har vi fra redaktionens side valgt at genskabe kommentarer vedrørende dette og midlertidigt tillade debattens fortsættelse". Og: "God kommentarlyst"...?

Det virker altså alligevel til at denne debat hele tiden detailreguleres på trods af løftet om det modsatte. Det er ærlig talt skuffende.

Jeg synes til gengæld, at det er godt, at debatten modereres ret meget, for jeg gider ikke læse den ret mange andre steder, hvor trolls ret hurtigt erobrer den. Så tak for det!

Maria Jensen, Niels Nielsen, randi christiansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ David Zennaro,
Der er ingen tvivl om, at et troll-frit debatspor er langt at foretrække, fremfor et hvor de mest højtråbende og perfide spreder gift og galde.
Men i denne tråd diskuteres såmænd blot hvorfor også ganske sobre indlæg arbitrært fjernes, til debattørers undren og forfjamskelse :-)

Jeg kan godt lide "hold jer til sagen princippet".
Vi diskuterer vel det artiklen handler om og ikke "noget helt andet, som jeg lige kom til at tænke på".
Jeg har kun fået slettet kommentarer, som jeg godt selv vidste var irellevante i forbindelse med aritiklen.
Det er så beklageligt, at nogle af disse slettede skriftsteder har været af ypperlig kvalitet, og nu for evigt gået tabt.
Hold kommentarsporet fortsat i fin stand. Godt arbejde moderatorer.

Steffen Gliese, randi christiansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Henrik L Nielsen

Jeg har forsåvidt ikke noget imod at indlæg der er off topic slettes.
Men det kan godt nok forvirre når man så læser resten af debatten og man føler noget mangler.
Måske moderator kunne gøre som the Guardian og lade en besked stå om at et indlæg var fjernet?
Så giver ellers “mærkelige” kommentarer mere mening.

Søren F. Nissen, Trond Meiring, Maria Jensen, Niels Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Peter Knap,
Det virker så ikke altid udelukkende som om det kun er 'off topic'- kommentarer der slettes.
Somme tider kan en tråd være fuldstændig uden sammenhæng med det overordnede emne, men alligevel få lov til at fortsætte, mens andre kommentarer der forholder sig indenfor emnet, men udtrykker kritiske eller kontroversielle synspunkter, bliver fjernet.
Her er flere indlæg forsvundet efter debatredaktøren gav os lov til at diskutere moderation, selvom de var 'point on'.
Og ja, det er forvirrende, som Henrik L. Nielsen siger.

Henrik L Nielsen, Niels Nielsen og randi christiansen anbefalede denne kommentar

Præcisering vedrørende fjernede kommentarer:

Redaktionen vil fortsat fjerne profiler under falsk navn og kommentarer fra disse uden forudgående varsel, hvilket vi har erfaring for, et stort flertal af brugere sætter pris på.

Debatvært
Espen Fyhrie

Steffen Gliese, Lise Lotte Rahbek og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Em god redaktør skærer de tomme kalorier fra og dropper de helt ligegyldige artikler. Det samme må gælde for en debatredaktør, bortset fra, at en debatredaktør ikke går ind og retter i teksterne (så ville fanden først være løs i dette selvbevidste forum af overvejende litterært dannede mennesker), men blot sletter dem, der er underlødige. Jeg har selv fået fjernet mange underlødige indlæg gennem tiderne, hvad jeg da er glad for; tak for det, Espen Fyhrie.

Diskussionen opstår, hver gang debatredaktøren fjerner indlæg, som af skribenten opfattes som lødige og relevante. Det har jeg også prøvet, og det er pisseirriterende, hver gang.

Men når det er sagt, og jeg har fået drukket mig en kop kaffe mere, ser jeg på det samlede resultat af moderationen: Hovedparten af mine indlæg får lov at blive stående, på trods af at de af og til kan ses som af en ret tvivlsom relevans, fordi jeg ynder at angribe en problemstilling fra endda meget skæve vinkler - og hvis en sletning i ny og næ er prisen for at have et nogenlunde giftfrit forum for debat, er det absolut til at leve med. Også selv om det kan støde min af og til opblæste selvtillid.

Henrik Brøndum, randi christiansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Espen Fyhrie,
Det er virkelig værdsat fra min side - og sikkert også alle andre debattørers - at falske profiler fjernes med det vuns.

Jeg vil tilslutte mig Niels Nielsen når han siger:
"hvis en sletning i ny og næ er prisen for at have et nogenlunde giftfrit forum for debat, er det absolut til at leve med. Også selv om det kan støde min af og til opblæste selvtillid".

Meget rammende formuleret, hem, hem...

Søren F. Nissen, Trond Meiring, Lise Lotte Rahbek og randi christiansen anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

Nu ved jeg ikke, hvordan det føles at have fået fjernet et debatindlæg. Jeg har ikke oplevet det ske - sikkert fordi selv mine bedste indlæg ikke er værdige til at dø.

Måske tænker jeg lidt, at hvis man KONSTANT oplever at blive slettet, til en grad, hvor hæmoriden af indestængt bogstav-vrede vokser sig sprængfarlig, så bør man måske tage det som en velment langefinger i røven og skrive lidt mindre, lidt mere præcist og undlade at bekymre sig over eventuel kløen.

Torben Ethelfeld

Det var måske en mulighed at overveje en "åben skraldespand", hvor det var mulig at læse de indlæg der var blevet kasseret.
På den måde er det helt åbent, hvad det er der er blevet fjernet fra debatten. Lidt ligesom på ens egen computer, hvor du kan se det der er blevet slettet.

randi christiansen, Maj-Britt Kent Hansen, Niels Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
randi christiansen

Niels : " fordi jeg ynder at angribe en problemstilling fra endda meget skæve vinkler - "

Det lige det moderator skal være rigtig opmærksom på. De skæve vinkler er uundværlige, så vi ikke gror fast i gamle tankemønstre. Ryst posen og glem ikke at kvantesuppen tager form efter dig og på måder, som endnu ikke er alment forstået, men det skal nok komme ... uuuh, det både lidt uhyggeligt -
niels bohr flippede i hvertfald efter sigende og forståeligt nok ret kraftigt over den matrice - men også løfterigt ifht vores muligheder for at skabe en bedre verden. Vi er nemlig medskabere. Så lad os vågne til dåd og påtage os opgaven - det eneste, der giver mening.

Og derfor vil jeg dele med jer, hvad jeg netop har læst i gregg bradens bog om 'Den guddommelige matrix - sammenhængen mellem tid, rum, bevidsthed og tro' - og som er nyt for mig.

Side 198 : "Det budskab, som er resultatet, når man oversætter alt livs dna til bogstaverne i det gamle hebraiske og arabiske alfabet, synes at finde støtte i den oodagelse af Gudskoden, som fandt sted i 2004. Når vi følger de spor, som findes i den mystiske bog fra det 1. århundrede Sefer Yetzirah, opdager vi, at hvert eneste af de elementer, som udgør vores dna, svarer til et bogstav fra disse alfabeter. Når vi foretager udskiftningerne, opdager vi, at det første lag dna i vores krop rent faktisk synes at støtte den gamle formaning om, at stor intelligens bor overalt, også inden i os. Menneskets dna lyder helt bogstaveligt "Gud / evig i kroppen"

Søren F. Nissen, Trond Meiring, Eva Schwanenflügel og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar

Lol, det er faktisk spændende, Randi, jeg har studeret jødisk kabbala i mange år, og har fundet den psykologiske indsigt banebrydende. Faktisk er jeg overbevist om, at Freuds topologiske model af bevidstheden er tyvstjålet fra den kabbalistiske model af sjælen.

Jeg bruger stadig klassificeringen fra Sepher Yetzirah til at katalogisere komplekse problemstillinger til eget brug, netop fordi der er tale om en meningsfuld konstruktion, et landkort, der kan vise vej og en mnemoteknik, der kan hjælpe med at bringe orden i kaos.

Dog var jeg ikke klar over, at der kan etableres en sammenhæng mellem sephiroth og DNA, så bogen er røget på min liste over bøger, som skal læses.

Søren F. Nissen, Trond Meiring, Steffen Gliese, randi christiansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Randi, du skrev, at Sepher Yetzirah var fra det 1. århundrede, jeg mente den var fra det 4. eller 5., fordi de centrale tanker synes at være påvirkede af Plotin - men wikipedia påstår at den er fra 2. århundrede, så vi tager begge fejl.

Hvilket så får mig til at tænke, at ligesom det måske er Plotin, der er påvirket af kabbalah, og ikke den anden vej rundt, kan det jo være, at det er DNA-forskerne, der er påvirkede af den kabbalistiske systematisering teknik.

Ligesom Freud sikkert ville benægte, at han havde planket ideen fra rabbinerne, fordi han ikke har været sig påvirkningen bevidst - hvilket jo ikke betyder, at den ikke kan have sneget sig ind ad bagvejen via hans jødiske barndom.

Hvilket altsammen viser, at ideer spredes på de mest uventede måder. Måske er der en iværksætter, der læser Susan Knorrenborgs afskedsbrev, og siden glemmer alt om det, hvorpå vedkommende tilsyneladende får ideen om at sætte stelnummer på briller og tjener en formue? Tanker er toldfri, og ideer skal ikke kunne patenteres, for det forhindrer kun innovation og fornyelse.

Søren F. Nissen, Trond Meiring, Steffen Gliese, randi christiansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Eva Schwanfügel. De gode moderatorer begår helt sikkert fejl. Jeg finder blot kommentarspalten så velfungerende , at jeg hellere vil rose for helheden end kritisere detaljer.

Henrik Brøndum, Niels Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
randi christiansen

Hej igen niels - jeg citerer kun gregg braden, og da du er mere skriftklog end jeg, afventer jeg spændt, hvad du måtte finde ud af angående påstanden i citatet - "opdager vi, at hvert eneste af de elementer, som udgør vores dna, svarer til et bogstav fra disse alfabeter" - der er svær at tolke som en tilfældighed men tværtimod passer perfekt ind i det øvrige billede, der tegner sig, når vi studerer nye og gamle apokryfe (i betydningen 'skjulte') skrifter. Det er for syret, som vi sagde i 70'erne.

Søren F. Nissen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Randi, umiddelbart tror jeg, at det hænger sammen med, at enhver altomfattende kategorisering må have et endeligt antal elementer. Kabbalisterne blev eksperter i både numerologi og kryptografi på grund af de metoder, som de benyttede til at uddrage esoterisk visdom af eksoteriske tekster (såsom Talmud), ved hjælp af tre klassiske teknikker: notarikon, temurah og gematria.

"Temurah is one of the three ancient methods used by Kabbalists to rearrange words and sentences in the Bible, in the belief that by this method they can derive the esoteric substratum and deeper spiritual meaning of the words." (Wikipedia).

Genetik kan siges at handle om de måder, naturen omarrangerer aminosyrer på indenfor en given arts DNA. Så umiddelbart ser jeg sammenhængen mellem kabbalah og genetik som en bevidsthedsmæssig ækvivalens - der er kun så mange måder at arrangere 4 nukleotider på, selv om helix omfatter 3,2 mia. basepar.

Nu vil jeg læse bogen, og så får vi måske en dag en lejlighed til at diskutere emnet mere i dybden.

:-)

randi christiansen og Søren F. Nissen anbefalede denne kommentar

Sider