Læserbrev

Det vi ikke ser

Om 100 år vil vi måske se tilbage på nutiden, som vi nu ser tilbage på kolonitiden og trekantshandel.
Debat
7. februar 2018

Lige inden udstillingen »Blinde vinkler« på Det Kongelige Bibliotek lukker, når jeg at se den. Der er et maleri af en gammel kone med nogle bittesmå, sorte briller på næsen, og i udstillingskataloget står der, at billedet er taget med for at minde os om lige præcis de blinde vinkler – det, vi ikke ser, som individer, borgere og nation.

Udstillingen handler om de danske kolonier i Caribien. Trekantshandlens ene punkt, der hvor slaverne arbejdede i sukkerplantagerne. Trekantshandel, der er et ord, som ganske let udvisker al brutalitet og forbrydelse – f.eks. at handel med og undertrykkelse af mennesker er fundamentet i mange af Københavns fine bygninger.

Efter at have set udstillingen skal jeg hjem til Malmø, og ved paskontrollen i Hyllie ser jeg ti grænsevagter, der følger fire voksne mennesker og en baby i barnevogn ud af toget. De har sikkert ikke haft de rigtige dokumenter, tænker jeg, og så tænker jeg, at om 100 år vil der måske være den samme gærende opvågning i forhold til at erkende dansk/europæisk forårsaget ulykke, som der nu synes at være omkring kolonitiden.

Jeg ved ikke, hvem de mennesker, der blev ført af toget er, men jeg ser, at de er ofre for nogenlunde den samme legitimerede, ureflekterede herredømmeretorik – og følelse, der udgik fra Danmark dengang slaveforterne blev bygget i Ghana, og jeg håber inderligt, at vores øjne åbnes, inden der er gået hundrede år.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her