Klumme

Skån miljøet. Du kan jo sagtens få fikset din gamle jakke og din iPhone

Såkaldt varige forbrugsgoder har kortere og kortere levetid og er næsten umulige eller unødigt dyre at reparere. Men der findes råd for at omgå ’køb og kassér’-kulturen: Reparer mere
Arne er pensioneret tandlæge og bruger en del af sin tid som frivillig på reparationsværkstedet på Miljø- og Energicentret ved Høje-Taastrup Station.

Arne er pensioneret tandlæge og bruger en del af sin tid som frivillig på reparationsværkstedet på Miljø- og Energicentret ved Høje-Taastrup Station.

Sille Veilmark

14. februar 2018

Jeg gik glad fra den lille butik med min nye taske, der faktisk var min gamle taske, blot syet og fikset for 100 kr. Så kan den lidt igen, sagde skrædderen. Han har tidligere frelst min jakke, da den fik en flænge, og han har skiftet hele foret på en af mine frakker. At få repareret er langt at foretrække frem for at kassere og købe nyt. Det synes ikke bare jeg, men 77 procent af borgerne i EU, viser tal fra Eurobarometer.

Reparationer fyldte mere i gamle dage. Man ser ikke mange unge kunder hos skomageren. Ikke desto mindre er reparationsideen hot igen. Den breder sig på græsrodsniveau og finder støtte i parlamenter og regeringer. Forbrugere er trætte af, at såkaldt varige forbrugsgoder har kortere og kortere levetid og er næsten umulige eller unødigt dyre at reparere. Modsætningsforholdet mellem den lineære model – ’køb og kassér’ – og den bæredygtige, cirkulære økonomi, bliver mere og mere iøjnefaldende.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Viggo Okholm
  • Trond Meiring
  • Trond Meiring
  • Torben K L Jensen
  • David Zennaro
  • Anker Nielsen
  • niels astrup
  • Eva Schwanenflügel
  • Niels Duus Nielsen
  • lars søgaard-jensen
  • Lise Lotte Rahbek
Viggo Okholm, Trond Meiring, Trond Meiring, Torben K L Jensen, David Zennaro, Anker Nielsen, niels astrup, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen, lars søgaard-jensen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Kommentarer

Sjovt at man vælger at nævne iPhonen i overskriften. Den er netop kendt for at være særdeles svær at reparere og være rimelig proprietær om sine egne standarder. Apple har været bannerfører for at lime og lodde hele lortet sammen,- droppe gamle teknologier (SD-kort, udskiftelig batteri, jackstik m.m.), måske også selvom de ikke var modne til det - også deres egne teknikstandarder, så man pludselig står med en masses teknikskrammel lige til lodsepladsen (ligesom DAB-radioerne) fordi det ikke mere kan snakke sammen med den nye dims.
Desuden er det mit indtryk, at informations læsere er meget oplyste og såkaldte aktive forbrugere - så der er (host host) sikkert ikke mange iPhonebrugere derude, hvorfor overskriften i den sammenhæng også er helt malplaceret

Henrik Rasmussen, Mogens Holme, John S. Hansen, Torben K L Jensen, Kim Houmøller, Verner Nielsen, Anker Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel og lars søgaard-jensen anbefalede denne kommentar

For fem år siden købte jeg en bærbar. Den fungerer stadig perfekt og jeg har - maks - brugt to timer på at lave fejlfinding.

Måske er det fordi jeg bruger Linux-systemet Mint. Jeg kan kun anbefale folk, der ellers skal skille sig af med deres computere og laptops, at de skifter til et linux-system. Der er ingen fornuftig frund til at skille sig af med en fungerende maskine, fordi Windows er blevet endnu mere opblæst.

Flemming Berger, Christian Mondrup, John S. Hansen, Verner Nielsen, Ole Frank og I. Pinnerup anbefalede denne kommentar
Henrik holm hansen

Der kunne være lokale arbejdspladser at hente men det kræver fremsynede og modige lovgivere som er en mangelvare og rigtigt som før nævnt momsen vil man ikke røre de penge der måske kommer i manko kunne evt hentes hos de producenter der ikke producerer rep venlige varer

Trond Meiring, Egon Stich, Trond Meiring og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
Christian Mondrup

@niels astrup: jeg har kunnet forlænge levetiden for et par halvbedagede på samme måde. Men også isenkram kan gå i udu. Og så skal der mere til end en linux-installation. Ikke alle laptops er nemme at åbne, hvis man vil udskifte komponenter.

Jeg har en fem år gammel Windows PC, der kører fint med f Windows 10. Så det kan lade sig gøre. Men jeg har da fået tasker repareret, sko og støvler omforsålede eller fået en løs sål limet fast igen. Cyklen har fået ny krank, og dæk med mere skiftet jeg med mellemrum. Så det er vel ikke så ualmindeligt, at ting bliver reparerede. I hvert fald ikke hos mig

Trond Meiring, Trond Meiring og morten rosendahl larsen anbefalede denne kommentar

For de som gerne vil reparere tingene selv, vil jeg anbefale Lenovo. Der er instruktionsfilm der viser hvordan man adskiller og samler computerne. Der er et komplet .iso aftryk for hver model.

https://www.lenovoservicetraining.com/index.php?option=com_hwdmediashare...

Nye eller brugte reservedele af enhver art findes på Ebay eller i Lenovoshop. Man kan dog typisk ikke udskifte sin wifiadapter med en identisk, men ikke Lenovomærket, uden at hacke en whitelist gemt i pc'ens BIOS. Det er farligt hvis man ikke ved hvad man laver. Men nye og forprogrammerede bioschips kan købes på Ebay for et par dollars stykket. Så er det bare at styre en fin loddepen...

Jeg mener også at reparation af Iphones er til at gå til og der er tusindvis af howtos på youtube. Enhver kan skifte en revnet skærm, batteri o.a.

Jeg kan anbefale denne shop.
https://www.mytrendyphone.dk/shop/iphone-6-lcd-display-grade-a-201738p.html