Læserbrev

Totalstat i linje 150S?

I buslinje 150S mod Hørsholm blev en udenlandsk mand mødt af to kontrollører. En mindre scene, som vækkede ubehag i os passagerer, udfoldede sig
16. februar 2018

En lørdag i februar kommer to buskontrollører på linje 150S mod Hørsholm. En udenlandsk mand, der ikke taler meget dansk, har ikke billet, ikke identitetspapirer og opgiver et personnummer, som ikke eksisterer. Kontrollørerne kontakter politiet og beder chaufføren stoppe bussen ved næste stoppested. Kontrollørerne tilbageholder udlændingen i bussen, mens bussen holder stille, og kontrollørerne venter på, at politiet kommer. Alle passagerer bliver bedt om at forlade bussen og vente på næste bus.

Min kone og jeg følte ubehag over hændelsen. En anden passager udtrykte ligeledes harme over hændelsen.

Hvorfor dette ubehag? Transportfirmaer skal jo sikre, at passagerer betaler, udlændinge med illegalt ophold er et problem, og ventetiden på næste bus var kun knap 10 minutter.

Ubehaget skyldes, at indsatsen mod udlændinge med illegalt ophold i dette tilfælde er ude af proportion og varetaget af andre end politiet. Og ubehaget skyldes, at jeg som passager følte mig som medaktør i denne indsats mod udlændinge med illegalt ophold.

Skal jeg bare vænne mig til den slags? Bør jeg så også ringe til politiet, hvis jeg ser en person, som jeg synes, ligner en udlænding med illegalt ophold?

Til slut to detaljer: I almindelighed vil jeg være glad for at kunne hjælpe politiet, og jeg havde gerne spadseret til Hørsholm og hjem, hvis der var tale om en farlig person eller en storsvindler. Jeg har kontaktet transportfirmaet, og det forklarer, at der er tale om deres sædvanlige procedure, og at det er på deres initiativ og ikke politiets ordre, at forløbet er som beskrevet.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu