Læserbrev

Vis, at du tager klimaet alvorligt, Kristian Jensen

Jeg mener, at vi som befolkning fortjener at vide, hvorvidt politiske aftaler som Nordsøaftalen overhovedet giver mening (public service: det gør den ikke), når vi ved, at vi står over for et reelt klimasammenbrud
Debat
23. februar 2018

Finansminister Kristian Jensen (V) og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) svarer her i avisen den 26. januar på min kritik af, at politiske aftaler som Nordsø-aftalen er baseret på udregninger, der antager, at Parisaftalen bliver en fiasko. I indlægget indrømmer de, at Finansministeriet tager udgangspunkt i et olieprisscenario, der vil resultere i temperaturstigninger langt over 1,5 til to grader – altså et reelt klimasammenbrud.

Alligevel mener de, at det er det mest anvendelige scenarie, da det er baseret på de nuværende klimamål for landene bag Paris-aftalen. Problemet er bare, at de nuværende klimamål snart er forældede, for som det fremgår af Paris-aftalen, skal alle landene øge ambitionsniveauet hvert femte år. Derfor vil beregninger ud fra det, landene konkret har meldt ud nu, være misvisende.

Heldigvis er der måske grønt håb forude. Forleden kunne man nemlig høre finansministeren tilkendegive i Folketingssalen, at regeringen sådan set ikke har noget imod at foretage alternative beregninger, der antager, at vi når Parisaftalens klimamål, sideløbende med det nuværende olieprisscenarie. Det er en meget glædelig nyhed. Både fordi det vil give et mere retvisende billede, nu hvor vi ved, at alle landene bag Parisaftalen snart skal opjustere deres klimaambitioner.

Og fordi jeg mener, at vi som befolkning fortjener at vide, hvorvidt politiske aftaler som Nordsøaftalen overhovedet giver mening (public service: det gør den ikke), når vi ved, at vi står over for et reelt klimasammenbrud. Jeg håber derfor, at regeringen vil følge op på forslaget om at lave disse supplerende beregninger ud fra et Paris-kompatibelt scenarie, når der for fremtiden skal vurderes nye, politiske tiltag.

Rasmus Nordqvist er Alternativets klimaordfører.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Kære Rasmus Nordqvist.
Selv om der tales meget om det grønne mål med sol og vind, ja så er det let at se hvorledes vi i Europa – ja i hele verden, har lokket os selv ud på et vildspor.

Man behøver ikke megen research for at se at sol og vind sammen med den meget begrænsede vandkraft ikke kan tilfredsstille mere end en brøkdel af det Europæiske behov.
Husk, der er behov for meget store energimængder for ikke at tale om opvarmning og transport.
Selv om det er svært at få pålidelige oplysninger og selv om meget få gør sig den ulejlighed at vurdere tilgængelige data.
Ja så er der ingen undskyldning for at stikke hovedet ned i sandet og nøjes med at lave hensigtserklæringer.

Jeg tror at det jeg har fundet og bearbejdet er tilstrækkeligt til at se skriften på vægen.
Se på https://wp.me/s1RKWc-4u og ret faktuelle fejl – hvis der er sådanne.

Lad os nu være realistiske:
De ambitiøse mål kan kun nås hvis vi, dvs. Europa, sadler om og konstaterer at A-kraft er mere grøn end både sol og vind.
I Europa blev vi lokket ud på et dyrt sidespor.
Kina, Korea og Rusland kan gå fremad.