Læserbrev

Arbejdsmiljøloven udnyttes til at holde kvinder væk fra byggepladsen

Man vil hellere afvise dygtige, kvindelige håndværkere end at sikre ordentlige omklædningsforhold
Debat
5. marts 2018

Jeg havde ikke været ansat mange dage på min første arbejdsplads som nyudlært murer, før jeg fandt ud af, at mine kolleger allerede talte om mig. For hvad fanden skulle en kvinde som mig på en byggeplads? Jeg fik hurtigt at vide, at hvis jeg forventede særbehandling, eksempelvis i form af privat bad og omklædningsrum, så kunne jeg godt tro om igen. Næ, nej. Her ville man sørme ikke betale for den slags forskelsbehandling.

Men I arbejdsmiljøloven står der faktisk, at mænd og kvinder på byggepladsen skal have adgang til særskilt omklædning og baderum eller uforstyrret kunne benytte de samme rum hver for sig.

At kunne klæde om og bade i fred og ro er altså ikke et spørgsmål om særbehandling. Det er en lovsikret rettighed. Alligevel havde mine kolleger, allerede inden de mødte mig, stemplet mig som grådig og krævende og gjort min blotte tilstedeværelse til et problem for arbejdspladsen. Jeg hører ofte andre kvinder fortælle, at de hverken får praktikplads, læreplads eller job netop fordi, at lovgivningen kræver, at badeforholdene i skurvognene tilpasses de ansatte.

Det er paradoksalt, at den lov – arbejdsmiljøloven – der skal sikre os alle et godt arbejdsmiljø, bliver brugt til at diskriminere. For det er det, der sker i praksis. Man vil hellere afvise dygtige, kvindelige håndværkere end at sikre ordentlige omklædningsforhold.

For det første er det fuldstændig tåbeligt og spild af talent på forhånd at afskrive den ene halvdel af arbejdsstyrken, fordi man ikke orker at erstatte forhænget i skurvognen med en dør, der kan lukkes. Det sender et klart signal til kvindelige håndværkere om, at de ikke er velkomne på byggepladsen.

For det andet har jeg svært ved at forestille mig, at det kun er kvinder, der foretrækker et privat rum, når de skal smide tøjet. Uanset hvilken krop man har, tyk eller tynd, høj eller lav, med eller uden hår, er det sgu da rart at kunne lukke døren bag sig. For hvem fanden gider bade for åben dør?

Mette Schak Dahlmann, Aarhus

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

David Zennaro

Det skete også da jeg var ung og ikke fik en kommunal læreplads som smed. Fordi de ikke kunne finde ud af det der med skurvognen.