Det var med nogen bestyrtelse, at jeg i Information den 20. marts læste Benny Engelbrechts (S) indlæg »Har alle glemt vores unikke arbejdsmarkedsmodel?«. Ifølge Engelbrecht er Socialdemokratiets støtte til den danske model årsagen til, at de ikke melder ud, om de vil tilslutte sig en lov, der fjerner den betalte frokostpause.
Det var jo, selv om Engelbrecht måske har glemt det, Socialdemokratiet, der underminerede den danske model ved at trumfe deres politik igennem ved lov i 2013.
Engelbrecht glemmer ikke alene sin egen historie, han blander også to ting sammen. For man kan godt som parti melde ud, hvordan man står i forhold til eventuelle lovforslag uden at blande sig i lønforhandlingerne. Det ville således være helt på sin plads for et ’arbejderparti’ at give klart til kende, at man ikke vil stemme for et lovforslag, der fjerner den frokostpause, som har været en fasttømret rettighed siden 1921.
Faktisk er det uforståeligt, at Socialdemokratiet som det eneste parti uden for regeringen ikke kan komme med sådan en udmelding. Det afspejler ikke blot en næsten grotesk mangel på kontakt til den almindelige arbejder, men også en foragt for arbejderbevægelsen, som bør føre til eksklusion af alle ledende socialdemokrater fra talerstolene den første maj.
Jeg har opfordret min fagforening til at arbejde for dette, og jeg opfordrer alle andre til at gøre det samme.
Klaus Høyer, København V
@Klaus Høyer
Fik du læst Rune Lunds & Pelle Dragsteds debatindlæg i JyllandsPosten d. 20.3 ?
Det er bare spot on - og trækker totalt bukserne af Benny Engelbrecht og hans vrøvl.
D'herrer fremhæver, at "handler det nu om at bruge overenskomstforhandlingerne til aktivt at frigøre midler, som politikerne kan bruge til at finansiere deres politiske initiativer."
Linket er her; men der er muligvis betalingsmur.
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE10432461/drop-hykleriet-om-den...