Kronik

Jeg får dårlig samvittighed over, at jeg slap ud af Syrien i tide, mens andre lever og dør under helikopternes summen

Jeg var 10 år, da krigen i Syrien brød ud. I dag er jeg 17 og ved at skabe en fremtid i Danmark. Men fornemmelsen af, at jeg bare var heldig at slippe ud i tide dukker op, hver gang min bedstemor ringer fra Syrien og græder, eller når mine venner i Damaskus presses ud af skolen for at skaffe mad og medicin til deres familier
Da jeg sidste år var på lejrskole i Tyskland, savnede jeg Danmark, skriver 17-årige Ali Bako. Og da vi krydsede grænsen, følte jeg, at jeg var kommet hjem. Danmark vokser på mig, fortsætter han.

Da jeg sidste år var på lejrskole i Tyskland, savnede jeg Danmark, skriver 17-årige Ali Bako. Og da vi krydsede grænsen, følte jeg, at jeg var kommet hjem. Danmark vokser på mig, fortsætter han.

Debat
15. marts 2018

Jeg legede med mine venner i Aleppo og drømte om at blive professionel fodboldspiller, da de første billeder af krigen i Syrien kom til syne på tv-skærmen i dagligstuen i 2011.

Billederne mindede om dem fra Palæstina, som havde været i fjernsynet hele mit liv. Mennesker, der råbte. Soldater, der skød. Bomber, der sprang. Den slog mig ikke, at det havde noget med mig at gøre, så jeg legede videre.

Men en dag bankede krigen på midt i morgenmaden. En politistation tæt på vores hus blev bombet, jorden rystede, og frygten i de voksnes ansigter spredte sig til mit.

En uge efter kom helikopterne. Deres summen blev kun afbrudt, når bomberne, de havde med, ramte deres mål … og de civile, der stod det forkerte sted på det forkerte tidspunkt.

Syrien blev langsomt svær at kende. Folk opførte sig på måder, der før var helt utænkelige. En dag gik rygtet om, at der var benzin i byen, så min onkel sendte mig hen for at fylde en toliters dunk. Køen var flere hundrede meter lang, men folk ventede tålmodigt.

Pludselig kom en bil med nogle unge mænd, som insisterede på at komme forrest. Da folk blev vrede og begyndte at skælde ud, skød de dem. Det var som en amerikansk film. Hver gang nogen åbnede munden eller forsøgte at gribe ind, blev de skudt. Manden ved siden af mig blev ramt i skulderen. Så løb jeg.

Da jeg kom hjem med den tomme dunk, blev min onkel vred.

»Du har sikkert bare leget dagen væk, i stedet for at passe dine pligter,« sagde han.

Min forklaring om revolvermændene lød ikke sandsynlig, syntes han. Da scenen rullede over tv’et et par timer efter, mumlede han et forvirret undskyld.

Min familie besluttede sig for at forlade Aleppo og flytte på landet. Jeg blev hevet ud af skolen, de voksne måtte sige deres job op, opsparingen rakte til tre måneder, så var der ikke flere penge. Til gengæld fandt helikopterne vej, og kampene fortsatte om ørene på os. Nogle af vores bekendte blev ramt i deres bil på en indkøbstur. Jeg stirrede vantro på kisterne med familiens fem børn og deres mor, da de blev begravet i landsbyen.

Af og til flyttede fronten sig til landsbyen. Om morgenen lå der døde soldater i gaderne. Nogle af de andre fra landsbyen stjal deres våben, så de kunne forsvare sig, når soldaterne kom næste gang. Syrien var blevet et farligt sted.

Hans Pilgaard som sproglærer

Flere af de voksne begyndte at ane, at kampene ville trække ud, men de fleste håbede fortsat på, at krigen ville blive kort. De var ikke klar til at flygte. Men min far havde tidligere arbejdet i Europa, så for ham var springet ikke så stort. Han talte med sine forbindelser og tog af sted til Tyrkiet, over Grækenland og op gennem Europa for at finde et nyt sted til sin familie. En dag ringede han fra Danmark, syv måneder senere ankom jeg sammen med min mor og søskende – til et land, jeg aldrig havde vidst eksisterede.

Det var fuldstændigt syret at komme fra en krigszone til en julepyntet, dansk provinsby. Jeg gik rundt i gaderne og stirrede på alt det nye, indtil jeg gennemkold vendte hjem til vores nye bolig, hvor min far blev ved at gentage: »Nu begynder vi forfra. Fremtiden begynder nu.«

Min far havde ret. For mig var Danmark mulighedernes land. Jeg begyndte i skole igen og blev hurtigt flyttet fra en skole med en masse arabisktalende til en, hvor næsten alle elever var etnisk danske.

Nu var jeg tvunget til at tale dansk. Jeg kunne ikke længere gemme mig blandt de mørkhårede. Til gengæld kom danskerne til mig, for de syntes, det var synd, at jeg skulle sidde helt alene. Og så begyndte jeg at få danske venner.

Om eftermiddagen så jeg Hvem Vil være Millionær i timevis. Jeg kendte showet fra Syrien og følte mig på hjemmebane, selv om ordene var nye.

»Vil du bruge en livline?« gentog jeg.

»Vil du ringe til en ven eller spørge publikum?«

Hans Pilgaard smilede, og jeg blev bedre til dansk.

Da jeg sidste år var på lejrskole i Tyskland, savnede jeg Danmark, og da vi krydsede grænsen, følte jeg, at jeg var kommet hjem. Danmark vokser på mig. I Danmark kan man opnå alt, hvis bare man knokler hårdt nok.

Daglige kampe

Jeg har fået en fremtid, men krigen kan ikke parkeres i fortiden.

Den dukker op, hver eneste gang jeg går på nettet. For tiden på billeder fra Ghouta, hvor de bærer nyfødte ud af ruinerne til lyden af helikopternes summen. Jeg hader den lyd. Og jeg ved, at de steder i Syrien, hvor folk ikke får bomber i hovederne, er fattigdommen ubeskrivelig. De kæmper, uden at nogen ser på.

Krigen kommer ud gennem telefonen, når min farmor ringer fra Aleppo og græder, fordi hun savner os og ikke ved, om vi nogensinde ses igen.

Krigen er i min fætters blik, når han tænker på sin mor. Han er i Danmark, men hans mor ligger syg i Syrien. Vi aner ikke, hvad den byld på hendes hals betyder, for det er dyrt at komme til en læge. Min morbror er rejst til Libyen for at finde arbejde, så han kan sende penge til hendes behandling.

Krigen stikker sit hoved frem på Messenger, hvor jeg har lange diskussioner med min veninde i Damaskus, som overvejer at droppe ud af gymnasiet, så hun kan tjene nogle penge til sin dødsyge fars medicin. Hun er så dygtig i skolen, og det er ubærligt, hvis hun ender uden uddannelse.

Hver gang krigen viser sig, sniger skammen sig ind på mig. Jeg var bare heldig at nå ud i tide, mens alle i min nære familie stadig var levende, og inden ruten over Grækenland lukkede.

Jeg får dårlig samvittighed og lover at sende penge til min veninde, næste gang jeg får løn fra pizzeriaet, hvor jeg har fritidsjob. Det gør hende glad og holder hende i skolen lidt endnu. Men jeg ved godt, at det ikke rækker.

For nylig lavede jeg en indsamling til UNICEF, som hjælper børn i Syrien. Det gav mig en følelse af at kunne handle. At jeg også kan hjælpe, selv om jeg er langt væk fra Syrien. På få dage samlede jeg mere end 5.000 kroner ind.

Det er typisk danskerne, at de gerne bakker op, når de forstår nødens omfang. Det kan godt være, at der findes politikere, der siger, at det ikke er Danmarks problem, at verden slås, og at de andre må sejle deres egen sø, men danskerne er ikke ligeglade med verden. Jeg brugte indsamlingen som en del af et skoleprojekt. Jeg fik 10, og jeg var så stolt.

Velkommen til!

Mange i Danmark lægger velmenende hovedet på skrå og spørger, om ikke racisme og fremmedhad rammer mig hårdt i Danmark. Svaret er nej. Selvfølgelig møder jeg fordommene. Som for eksempel nytårsaften, hvor en dame i S-toget kaldte mig og mine venner for tyvepak og nasserøve. Men når jeg står i den slags situationer, tænker jeg tit, at jeg sikkert selv ville have haft den slags fordomme, hvis situationen havde været omvendt og der pludselig var kommet en masse flygtninge til Syrien. Uvidenhed er hovedingrediensen.

Damen i toget blev da også overrasket, da jeg på dansk fortalte hende om, hvordan vi var endt i Danmark, om hvordan jeg som lille dreng havde oplevet krigen i Syrien, og om at jeg drømmer om at blive flymekaniker og skabe en fremtid her.

»Det er mennesker som jer, vi har brug for. Velkommen til!« sagde hun, da hun stod af toget.

»Tak,« sagde jeg, og igen blandede lettelsen over at være her sig med skyldfølelsen over for alle dem, der stadig lytter til helikopternes summen.

Ali Bako er 17 år og går i 9. klasse.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lis Kyllikki Turunen Pedersen

... bare et STORT TAK fordi deler din livshistorie... .. DU ER sej og formulere dig meget livsklogt og usædvanligt kærligt.

Anne Eriksen, Elisabeth Christiani, Mogens Holme, Randi Christiansen, Dorte Sørensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Britta Hansen

Uvidenhed er hovedingrediensen.

Jeg tror, Ali, at du derved har beskrevet en universel sandhed, der gælder for så mange områder i livet og samlivet.

Tusind tak, fordi du delte dine erfaringer her. Jeg vil tro, der er mange, der genkender den skam over, at have det bedre end andre, måske at have overlevet i det hele taget.

Det er fantastisk, hvor meget du allerede engagerer dig og finder vej ud af følelsen af at være handlingslammet. Det tegner godt, og også senere, når du er færdig med skolen og en uddannelse eller studie, vil du sikkert finde vej til at bistå andre mennesker. Uanset, om de er her eller der eller andet steds i verden.

Anne Eriksen, Christel Gruner-Olesen, Elisabeth Christiani, Mogens Holme, Leif Høybye, Jørgen Larsen, Carsten Munk og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Kære Ali,
Hvor er du livsklog allerede.
Din historie rører mig meget, især fordi det er klart, at krig, vold og ufred kan slå ned på os alle som et lyn fra en klar himmel.
Det føles uvirkeligt, akkurat som i en film, hvilket du beskriver så glimrende.
Med det nøgne nærvær du fortæller, kan jeg identificere mig med dine oplevelser, og tænke at dette kunne ske for os alle, for tryghed er ikke givet i et samfund.
Mennesker som dig er der brug for i verden, og jeg er meget glad for at du fandt vej til Danmark.
Jeg er ikke i tvivl om, at du nok skal komme i mål med alt du giver dig i kast med.
Held og lykke, Ali :-)

Anne Eriksen, Britta Hansen, Mogens Holme og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar

Ali, du hjælper allerede en masse mennesker; både her i Danmark med dit gode skriveri og tilbage i Syrien. Bliv ved med det, for så gør du alt, hvad èt menneske alene kan gøre. Udnyt din situation til at hjælpe, for var du blevet tilbage, kunne du intet have gjort - slet ikke hvis. du havde mistet livet.

Anne Eriksen, Britta Hansen, Eva Schwanenflügel og Mogens Holme anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Kære ali, det er ikke dig, der skal have dårlig samvittighed men de, som er ansvarlige for krigen. Fortsæt det gode arbejde, du gør det godt. Tak for din indsats.

Anne Eriksen, Christel Gruner-Olesen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Tak for en meget rørende og velskrevet historie. Ali, du er super sej!

Selvom en syttenårig dreng, selvfølgelig ikke kan ansvarliggøres, for hele en borgerkrig,
vil, det at stikke af,
altid, "straffes" med dårlig samvittighed.
(en tendens,mere udbredt hos drenge end piger. Og helt sikkert også en forklaring på, drenge slås mere end piger.)
Der mange beretninger, om folk i asyl, lever med dårlig samvittighed, grundet, selv lever de trygt i asyl, imens folk "der hjemme" sulter og dør.

Kære Ali.
Du har fået en stor chance. Gør dig umage, vær flittig.

Du kan få en god uddannelse her,- f.eks VVS'er, maler, elektriker osv, så du er godt rustet, når du vender tilbage til dit folk og land, for at hjælpe til med at gøre Syrien til et godt land.

Lad ikke Danmark, som du siger,  "vokse for meget på dig"! Danmark er ikke dit land. Bliv ved med at holde af, og savne dit eget land.
Glæd dig til at blive forenet med dit folk, og forbered dig godt.

Randi Christiansen og Rikke Nielsen.
Hvem er ansvarlig for en borgerkrig?

Lidt pragmatisk, kunne man mene,
hvis de alle stak af, var der ingen som mistede livet.
I hvertfald ikke som konsekvens
af den oprindelige årsag til borgerkrigen.
Men masser af nye årsager til død, vil i stedet opstå (det bare åbne aviserne for se), og mon ikke en kun syttenårig dreng, helt instinktivt vil opleve, at føle det sådan?
Hver eneste historie, personligt fortalt, af en hvilken-som-helst syrer, ville lade skinne igennem, de alle er mennesker. Med helt de samme behov og forventninger til livet, som vi.
Et godt sted at starte forsoning, er ved de stridende parter.
Men dybest set, er det halen uden ende. Den menneskelige symbiose.
Og det hele starter med os selv.

Britta Hansen

Tove Hansen

Du råder til, at en ung dreng ikke skal give sig selv lov til at falde til, føle sig sikker, velkommen og hjemme (hvilket i forvejen tager tid)?

Du råder ham til at finde et håndværk til at genopbygge det land, han ifølge med sine forældre forlod (altså helt uden egen indflydelse på beslutningen)?

Jeg har også et råd til dig, Tove Hansen: Du må åbne dit sind. Gå ud, mød en dreng som Ali. Mød forældrene, søskende. Snak med dem.

Og så åbn dit hjerte!

Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

nils valla
Hvad er din pointe?

Ali er i hvert fald ikke ansvarlig for nogen som helst borgerkrig noget som helst sted.
Og det er min pointe!

Tove Hansen
Måske en smule manipulerende...

Eva Schwanenflügel, Anne Eriksen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Rikke.
Jeg er klar over, mine skriverier, af og til, kan fremstå lidt følelsesløse.
Men lægger man mange følelser i et enkelt aspekt, må der nødvendigvis, være færre i et andet, hvilket derfra ville opfattes partisk.
Og som jeg tilkendegav før, mener jeg selvfølgelig ikke, man kan lægge ansvaret for krigen på den syttenåriges skuldre.
Men hvis vi i stedet, prøver se den syttenårige, som symbolet på det syriske folk,
var løsningen på deres borgerkrig, måske ikke at stikke af, men snarer tage hjem, få en ende på krigen og forsone sig, alle syrere.

nils valla
Øh, så hvad mener du konkret, Ali kan gøre andet end blive slået ihjel tilbage i Syrien?

Eva Schwanenflügel og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar

Tjah, det jo svære mene noget helt konkredt, i fh til den kun syttenårige dreng/mand.
Om han finder plads og glæde i det danske samfund, håber jeg han kan blive.
Men; hvordan ender man en borgerkrig?
Som jeg ser det, er der kun en holdbar vej; Syrene må forsone sig.
Og her er det så, det kan blive lidt "råt og ublidt" at beskrive, for nogen skal jo være de første, til tage skridtet.
Og hvis ikke en syttenårig mand, så-vel heller ikke en 90-årig mand. Og nok heller ikke en svag kone, en baby, en invalid osv.osv.
Et eller andet sted, skal begyndelsen på enden, af krigen, tages.
Det bliver nok ikke ublodigt, men endnu mere blodigt, vil det blive at fortsætte.