Læserbrev

Hvor er ’grådigheden’ blandt de offentligt ansatte, Løhde? Jeg ser kun slid, slæb og offervilje

Jeg har ikke valgt mit arbejde for at tjene godt. Det tvivler jeg på, at nogen sygeplejerske, social- og sundhedsassistent, portør eller anden offentligt ansat har
5. marts 2018

Det har været en hård nattevagt, og turen hjem til København føles uendelig lang. Mest af alt føles den som at være på vej hjem fra en bytur. Der har ikke været meget tid til pause, hukommelsen er svækket, og benene sejler. Jeg holder af at arbejde om natten, men vagterne er hårde, og de tærer på mig.

Jeg skal hjem til min kæreste, som også har været på nattevagt. Hun er sygeplejerske. Jeg kommer hjem, før hun gør. Jeg åbner døren til lejligheden og kigger på uret. Klokken er over otte. Hun har overarbejde igen.

Når vi tænder for fjernsynet, skal vi høre Sophie Løhde (V) og andre liberale politikere udtale, at de offentligt ansatte er grådige, og at deres løn stiger for meget.

Jeg tjener omkring 20.951 kroner om måneden. Med tillæg for nattevagt, aftenvagt, weekend med videre får jeg mellem 15.500 og 18.000 kroner udbetalt.

Min kæreste, som er nyuddannet sygeplejerske, tjener ikke meget mere, selvom hun har en tre et halvt år lang uddannelse, og at hun hver dag står med andre menneskers liv i hænderne.

Jeg har ikke valgt mit arbejde for at tjene godt. Det tvivler jeg på, at nogen sygeplejerske, social- og sundhedsassistent, portør eller anden offentligt ansat har. Vi har valgt arbejdet for at gøre en forskel og for at skabe tryghed – en tryghed, som alle vi, som arbejder i det offentlige, er stolte over at give.

Søndag aften inviterede Sophie Løhde de statslige ansattes chefforhandler, Flemming Vinther, tilbage til det forhandlingsbord i Finansministeriet, hvor forhandlingerne om 180.000 statsansattes løn og arbejdsvilkår fredag strandede.
Læs også

Vi bliver kaldt til akut kejsersnit, når jordemødrene måler, at din endnu ufødte baby har dårlig hjerterytme. Vi bliver tilkaldt, når din kæreste er kørt galt og skal på traumestuen. Vi bliver tilkaldt, når bedstefar eller bedstemor stopper med at trække vejret og har hjertestop. Vi bliver tilkaldt, når en borger er faldet i eget hjem og har trykket på nødknappen. Vi er her for jer 24 timer i døgnet, 365 dage om året.

Derfor undrer det mig, når politikere taler om »lønning alt efter præstation«. For findes der nogen større præstation end at være med til at sikre et trygt Danmark? Findes der nogen større præstation end at redde liv? Findes der nogen større præstation end at være med til at bringe et nyt liv til verden?

Jeg elsker mit arbejde, og jeg elsker at være der for dem, som har brug for mig. Men det kan være svært at finde motivationen, når jeg bliver kaldt for grådig.

Offentligt ansatte er alle med til at passe på Danmark, og vi gør det utrætteligt og uden at klage. Alligevel udtaler Sophie Løhde, at »det handler om at give, ikke kun at tage« til os, de offentligt ansatte, som hver dag giver alt for andre mennesker.

Jeg finder mig ikke i dine udtalelser Sophie Løhde, og jeg håber inderligt, at alle kampagnerne, demonstrationerne og debatindlæggene er med til at ændre din holdning om de offentligt ansatte. Det skylder du os. For vi har ingen lønfest.

Andreas Frankner Pedersen, portør, København

Serie

Overenskomstforhandlinger 2018

Lærernes arbejdstid, løn, betalt frokostpause og musketered er nogle af de ting, der er på spil, når der forhandles nye overenskomster for de cirka 750.000 offentligt ansatte i stat, kommuner og regioner.

Ifølge køreplanen skulle aftalerne være på plads ved udgangen af februar og i løbet af marts sendt ud til urafstemning blandt medlemmerne i de enkelte fagforbund. Det skete ikke, og parterne er nu i Forligsinstitutionen. Senest har staten, regionerne og KL varslet lockout som modsvar til fagbevægelsens konfliktvarsel.

Seneste artikler

• Aftalen er en skuffelse for lærerne. Men den er bedre end en ny konflikt

5. juni 2018
    Selv om det helt centrale krav om en ny arbejdstidsaftale ikke er blevet indfriet, har et stort flertal af lærerne stemt ja til en ny overenskomst. Alternativet var en ny konklikt, og det havde alligevel ikke nyttet noget, forklarer lærer Jonna Andersen fra Tune Skole, der fodslæbende har stemt ja
  • Lærerne har valgt en ny vej

5. juni 2018
    Lærernes ja til overenskomstforliget er et presset og lunkent ja. Men det er godt for den offentlige sektor, hvis kompromiser kan afløse drama ved forhandlingsbordene
  • Lærer: Derfor stemmer jeg nej til OK18-aftalen

31. maj 2018
    Anders Bondo Christensen har kæmpet en sej kamp for os medlemmer, men jeg er ikke enig i hans beslutning om at indgå en aftale om en kommission uden beslutningskompetence
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Marianne Rasmussen
  • Steffen Gliese
  • Flemming Berger
  • Troels Ken Pedersen
  • June Beltoft
  • Jakob Trägårdh
  • Randi Christiansen
  • Kristian Jensen
  • Lillian Larsen
  • Eva Schwanenflügel
  • Christian Mondrup
  • Per Klüver
  • Hanne Pedersen
  • Hans Larsen
  • Dorte Sørensen
  • Tommy Clausen
  • Katrine Damm
  • Frede Jørgensen
  • Tue Romanow
Marianne Rasmussen, Steffen Gliese, Flemming Berger, Troels Ken Pedersen, June Beltoft, Jakob Trägårdh, Randi Christiansen, Kristian Jensen, Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel, Christian Mondrup, Per Klüver, Hanne Pedersen, Hans Larsen, Dorte Sørensen, Tommy Clausen, Katrine Damm, Frede Jørgensen og Tue Romanow anbefalede denne artikel

Kommentarer

Tommy Clausen

Tak, der fik du sat det på plads...

Lise Sangill, Steffen Gliese, Karsten Lundsby, Nette Skov, Jakob Trägårdh, Randi Christiansen, Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel, Laila Lund og Torben Vous anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

De offentligt ansatte på borgen er med få undtagelser verdensfjerne, uempatiske ideologer, som har fået deres opgave helt galt i halsen. De er ansat til at betjene ikke til at tale nedladende og uvidende om befolkningens indsats og forhold. Inkompetence og hvad der stadig mere ligner korruption og nepotisme breder sig i magtens mørkelagte kredse - også her i danmark. 'Something is rotten .... ' og nu må der snart luftes ud i de klamme korridorer.

Flemming Berger, Nette Skov og June Beltoft anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

PS: i P1's radioavis mente S Løhde, at strejkevarslerne fra de statslige ansatte vil lukke slagterier osv....... Men nu vil hun og regeringen finde udad hvordan de kan svarer igen. Undskyld men hvis de "få" strejker kan lukke slagterier osv. vil en lockout så ikke få lukket endnu flere slagterier osv ....???
Det er håbløst Løhde forsøger at lægge skylden på konflikten alene på lønmodtagerne - håber ikke denne historie mod lønmodtagerne lykkes Løhde og regeringen som det lykkedes den tidligere regering og Folketing, at give lærerne skylden og male et billede af dovne og udulige lærer.

Bjørn Pedersen

Jeg tror ikke Løhde specifik, eller regeringen generelt, nødvendigvis tror på deres vrøvl om at lønmodtagere bare er dovne. Da hun i medierne sagde noget i retning af at "danskerne ikke støtter op om de offentligt ansatte", så savnede (og savner stadigvæk) at man faktisk tjekkede om det var en sand påstand, eller om det - som jeg regner med - bare er rent spin. Ved at gentage en løgn igen, og igen, og igen, kan det give indtrykket af at løgnen er sand...især når man skaber illusionenen om, at "alle" da støtter regeringens ønske om at det - ligesom i store dele af USA - skal være forbudt at strejke for offentligt ansatte.

Information, kunne i ikke investere i (eller henvise til) en meningsmåling om hvor mange danskere faktisk støtter de offentligt ansatte eller ej?

Lise Sangill, Ib Christensen, Steffen Gliese, Flemming Berger og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
Ib Christensen

Undersøgelser har vist at ordsproget "tyv tror hver mand stjæler" ikke bare er tomme ord.
I husker nok hvem det var der rendte rundt til valget og ledte efter dovne danskere f.eks. Men fandt kun ukvalificeret ledelse i stedet.

Ib Christensen

Ang. den betalte pause. Det drejer sig udelukkende om, om man fra ledelsens side vil evne at planlægge medarbejdernes arbejdsdag, så de kan undværes i hele pauser. Er der ikke ledelseskvalifikationer og medarbejdere til det kan gøres, så må man betale. Eller ansætte folk til at tage over i andres pauser.

@Bjørn Pedersen
Kan kun tale for mig selv, men iblandt mine tanker i dag var der tanker om der er mulighed for at sympati strejke med.dem. Jeg kunne selv for brug for et offentligt hospital eller andet en dag. Og så er det ikke folk med 80 min. arbejde hver time jeg har brug for.