Læserbrev

Kvind dig op, kvinde

Hver dag bekræftes jeg i, at jeg lever i en mandeverden
8. marts 2018

Mand dig op. Nos dig sammen. Jeg sidder til en jobsamtale, til en lønforhandling, med tankerne cirkulerende om, hvad en mand ville gøre i samme situation som mig. Hele mit liv har jeg fået at vide, at jeg skal tænke som en mand – eller i det mindste sætte mig ind i, hvordan en mand tænker, hvis jeg vil frem i verden. Men jeg er kvinde og vil tænke som en kvinde. Derfor bør vi bruge kvindernes internationale kampdag på at slå et slag for kvindelig integritet og handlekraft.

Da jeg var lille, skulle jeg ikke lade drengene tryne mig. Jeg måtte slå igen og træde ind på deres banehalvdel, hvis jeg ville sætte mig i respekt. Da jeg var teenager, skulle jeg spille kostbar og ikke gå i seng med hvem som helst.

Kun sådan kunne jeg undgå at blive kaldt »billig«. Som ung voksen skal jeg tænke som en mand, hvis jeg vil gøre karriere. Når jeg taler for en forsamling, må min stemme ikke være for skinger, og min fremtoning ikke for useriøs eller feminin.

Fortolkninger af hvad #MeToo skulle bruges til, og hvordan, stødte sammen, viljer og strategier underminerede hinanden, og langtfra alle blev komfortable ved at udtrykke sig under samme fane og i samme offentlighed. Nogle ville kalde det året, hvor kvinder fik at vide, at de skulle melde sig ind i et klagekor af selvudnævnte ofre frem for blot at lære at slå fra sig. Andre ville sige, at styrken af vidnesbyrdene også er en knytnæve.
Læs også

Nogle påstår, at ligestillingskampen er vundet. Men hver dag bekræftes jeg i, at jeg lever i en mandeverden. Tænk bare på, hvilket køn det refereres til, når jeg skriver ’mand dig op’. Når jeg indsender debatindlæg, kaldes jeg »kvindelig« debattør.

Det samme gør sig gældende for kvindelige direktører, kvindelige anmeldere og kvindelige ministre. Vi lyder stadig som gæster i patriarkalske magthierarkier. Kvindelige beslutningstagere har sikkert haft nyhedsværdi indtil slutningen af 1900-tallet. Men i dag burde det være en gammel nyhed.

Jeg savner, at flere af os løfter banneret for den kvindelige integritet. Det slag er endnu ikke vundet, og vi bør bruge kampdagen på at understrege det. Og til at huske på, at vi aldrig får et lige samfund, når det forsat er et mandligt ideal, vi stræber efter. Vi bør bruge kampdagen på at tænke som kvinder.

Meike Sørensen er fra København

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Nike Forsander Lorentsen
  • Katrine Damm
  • Lillian Larsen
  • Hanne Ribens
  • Eva Schwanenflügel
  • Randi Christiansen
  • David Zennaro
  • Mau Tarbensen
  • Lise Lotte Rahbek
Nike Forsander Lorentsen, Katrine Damm, Lillian Larsen, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Randi Christiansen, David Zennaro, Mau Tarbensen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lars Steffensen

Der er ikke noget behov for at kvinder "mander sig op", slet ikke hvis man ikke ønsker at blive mere præget af de egenskaber som mænd i gennemsnit er bedre repræsentanter for.

Men der er en række uomgængelige forhold ved verden, som gør at man klarer sig ekstra godt eller mindre godt i erhvervslivet eller på arbejdsmarkedet. F.eks. er det et handicap at være mere sårbar overfor negative følelser. Hvilket kvinder i gennemsnit er, når man sammenligner med gennemsnittet for mænd.

At være sårbar overfor negative følelser er en fordel i omsorgsroller, hvor empati, forsigtighed og andre negative tilstand er vigtige. Men de er en ulempe ved teknologisk innovation, markedsføring og promovering.

Man behøver ikke at blive mere mandig på andre måder, men der er for mange et potentiale for at nedbringe sin sårbarhed en smule.

Der er også andre veje til succes, f.eks. høj intelligens, stor flid (conscientiousness) og en stærk sans for orden.

Alternativt kan man forsøge at ommøblere verden sådan at det ikke betyder så meget om man er lidt sart. Men det kræver, at man kan påvirke forbrugerne, der i sidste ende bestemmer over vores indkøb, økonomi og erhvervslivet grundbetingelser. Og disse er i høj grad domineret af kvinder, der udgør hovedparten af beslutningstagere for køb.

Så det er en kende selvmodsigende at mene at man kan få succes på arbejdsmarkedet ved at gøre kvindelige dyder mere værdsatte, hvis ikke man faktisk kan få kvinder og andre købere til at prissætte kvindelige dyders resultater lidt højere.

Lise Lotte Rahbek

Lars Steffensen
Du hopper lige i med en ordentlig maveplasker, va?

Hvad får dig til at mene at det er en GOD ting ikke at have følelser, være sart og hvad du nu ellers mener er lige rigeligt og uhensigtsmæssigt kvindeligt? Synes du virkelig, at det erhvervsliv og det arbejdsmarked, der udslider mennesker, stjæler deres levetid og genererer udbrændthed og stress er en god ting og bare skal fortsætte som det plejer????

Britta Felsager, Anne Mette Jørgensen, Lillian Larsen, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Randi Christiansen og David Zennaro anbefalede denne kommentar

Lars Steffensen: Sikke en masse ævl.

- Hvordan kan du vide, at kvinder er "mere sårbar[e] overfor negative følelser" end mænd? Og hvad forstår du ved negative følelser? At mænd er overrepræsenterede i statistikker for voldskriminalitet og berigelseskriminalitet kunne antyde, at det forholder sig modsat, hvis vi godtager, at disse former for kriminalitet ofte er udtryk for manglende evne til at styre de negative følelser vrede hhv. grådighed.

- Hvorfor skulle det være en fordel at være "sårbar overfor negative følelser" i en omsorgsrolle? Er man mere omsorgsfuld, hvis man let bliver overmandet af jalousi, angst, skuffelse etc? Det er jo gedignt sludder. Eller du har måske en anden opfattelse af, hvilke følelser, der er negative?

- Der er ingen modsætning mellem at være empatisk og forsigtig og at være innovativ og i stand til at promovere sig selv og sit produkt. Hvorfor skulle der dog være det?

- At være sårbar er ikke det modsatte af at være mandig.

- Høj intelligens, flid og ordenssans er ikke vejen til succes. Har du nogensinde hørt om moderne ledelse? Kammerateri, træskhed og afstumpethed er vejen til succes, det andet var i gamle dage.

- Udgør kvinder hovedparten af beslutningstagere for køb? Hvad baserer du den påstand på? Blå luft?

Dit indlæg og (mangel på) argumentation bære præg af en fejl, man ofte ser i kønsdebatten: Det er baseret på nogle præmisser om at visse menneskelige egenskaber er specielt karakteristiske for det ene køn. Præmisser, der udelukkende er funderet i personlige fordomme og kulturelt betinget vanetænkning.

Før du udtaler dig yderligere, bør du overveje, hvori de "kvindelige dyder" består, og hvilke egenskaber "som mænd i gennemsnit er bedre repræsentanter for" end kvinder. Og ikke mindst: Hvor du har hentet disse opfattelser fra, og om der er tale om naturgivne sandheder, eller blot dine egne fordomme.

Vi kan ikke diskutere om "kvindelige dyder" skal præge samfundet i højere grad, før end vi har præciseret hvad præcis "kvindelige dyder" er, eller endnu bedre: Om det i det hele taget giver mening at operere med et sådant begreb.

Anne Mette Jørgensen, Lillian Larsen, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, David Zennaro, Bjarne Bisgaard Jensen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Jørgen Wind-Willassen

Kønnene ser jo til tider lidt forskelligt på virkeligheden.
Magthierarkiet -tja kan da godt se nogle mande privilegier.
Som lidt ældre mand kan jeg til tider føle mig lidt kørt over af en feminiseret hverdag, som fylder MEGET i mediebilledet.
Ikke fordi jeg savner prut, bøvs og lumre vittigheder.
Næh det er såmænd blot traditionelle mandlige færdigheder jeg savner lidt respekt for- måske kan det kaldes værdier:
Evnen til at benytte værktøj.
Rense tagrenderne.
Sørge for bilen fungerer.
Toilettet ikke løber.
Gulvafløbet på toilettet der er renset for hår.
Osv osv.
Kvinderne skal sandelig være hjerteligt velkomne til at deltage.
Men det sker desværre lidt for sjældent.
Måske er det en generations udfordring.
Er til tider ikke helt sikre på at de unge mænd har styr på mandigheden.
Dette sagt UDEN at fornægte værdien af at kunne vise følelser, passe børn og lave mad, som mænd selvfølgelig også deltager i.

Lars Steffensen

@ Lise

"Hvad får dig til at mene at det er en GOD ting ikke at have følelser, være sart og hvad du nu ellers mener er lige rigeligt og uhensigtsmæssigt kvindeligt? "

Det er ikke noget jeg mener. Det er heller ikke noget jeg har skrevet at jeg mener.
Det jeg skrev var at sårbarhed var en fordel:

"At være sårbar overfor negative følelser er en fordel i omsorgsroller, hvor empati, forsigtighed og andre negative tilstand er vigtige."

Og at det også var en ulempe:
"Men de er en ulempe ved teknologisk innovation, markedsføring og promovering."

"Synes du virkelig, at det erhvervsliv og det arbejdsmarked, der udslider mennesker, stjæler deres levetid og genererer udbrændthed og stress er en god ting og bare skal fortsætte som det plejer????"

Nej. Og det er heller ikke noget jeg mindes nogensinde at have skrevet.

Lars Steffensen

@ Maria
"Sikke en masse ævl.
- Hvordan kan du vide, at kvinder er "mere sårbar[e] overfor negative følelser" end mænd?"

Det har man målt:

Sårbarhed over for negative følelser måles som "neuroticism":

"Women score higher on the Five Factor Model (FFM) traits of Neuroticism"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2031866/

Men det gælder selvfølgelig kun når man sammenligner gennemsnittet for mænd med gennesnittet for kvinder. Der er stort overlap og derfor mange individuelle undtagelser.

"Men jeg er kvinde og vil tænke som en kvinde."
Hvem forhindrer dig i det? Hvordan kan du andet?

"Da jeg var lille, skulle jeg ikke lade drengene tryne mig."
Det skulle jeg heller ikke.

"Når jeg taler for en forsamling, må min stemme ikke være for skinger, og min fremtoning ikke for useriøs eller feminin."
Det er der ingen forbud mod, men hvis et budskab skal nå ud, skal budbringeren tilpasse sig målgruppen. Det er du ikke ene om.

"Jeg savner, at flere af os løfter banneret for den kvindelige integritet."
Jeg ved ikke hvem "os" er, men jeg vil gerne løfte banneret for alle menneskers integritet - især savner jeg det hos vore politikere.

"Vi bør bruge kampdagen på at tænke som kvinder."
Hvorfor begrænse sig til én dag?

Britta Felsager, John Poulsen og Tino Rozzo anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Hvad om vi husker, at vi er mennesker, før vi er vores køn. At vi mødes som mennesker først, og så kommer alt det kønnede i næste række - når vi f.eks. begynder at tænke på at formere os og den slags sjov. Hvis vi øver os i først at se mennesket i hinanden, kunne vi måske blive fri for sexchikane.

Men testoseronen er sikkert svær at styre? Og dog har kvinderne nogen indflydelse på drengenes opdragelse, på at lære dem respekt for mennesket og for kvinder - som vel stadig for de fleste drenges vedkommende vil være deres fremtidige livspartner.

Britta Felsager, Anne Mette Jørgensen, Niels Duus Nielsen, Eva Schwanenflügel og Ole Steensen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Lars Steffensen
Så må jeg konstatere, at jeg simpelthen ikke kan forstå, hvad dit synspunkt er, ud fra hvad du skriver.
Din sætning om "Alternativt kan man forsøge at ommøblere verden sådan at det ikke betyder så meget om man er lidt sart."
Hvad skal det betyde? Hvem er det i din verdensforståelse, der er 'lidt sart'? Hvad er det for en verden, der skal forandres - og hvem skal gøre det?
Dine formuleringer er overordentligt flyvske og virker provokerende på en 8. marts, og så kan du bagefter skrive fornærmede indlæg om alt det, du IKKE mener.
Men det er måske det, der er din hensigt.

Lars Steffensen

@ Lise

"Alternativt kan man forsøge at ommøblere verden sådan at det ikke betyder så meget om man er lidt sart."

Det som belønnes og fører til success på arbebejdsmarkedet er typisk innovation, teknologiske løsninger, problemløsning og lignende. Omsorgsopgaver fører ikke i samme grad til success, magt, rigdom eller berømmelse.

Hvis folk betalte mindre for nye spændende dingenoter (iPhones) og betalte mere for omsorg, så ville kvinders vej til success være langt lettere.

Lillian Larsen

Penge, karriere, magt, konkurrence, spekulation. Er det mandligt? Eller bare patriarkalske værdier? Eller noget vi kvinder skal lære at stræbe efter, og så udsætte forplantningen til det er ved at være for sent?
Hvordan skaber vi et samfund, hvor man kan uddanne sig langsommere, deltage i arbejdslivet og samtidig få børn og være sammen med dem? Ligestilling handler også om at have tid og råd til at få børn.
Det handler også om mod til at få dem. Hvem har lyst til at sætte børn i en verden af kontrol, fattigdom, klimatrusler og krig?

Britta Felsager og Anne Mette Jørgensen anbefalede denne kommentar

Maria Jensen.

"Kammerateri, træskhed og afstumpethed er vejen til succes, det andet var i gamle dage."

Kan du redegøre for det på en saglig måde? Og mener du det gælder for både mænd og kvinder?

Torben Knudsen

Er der en forskel fra fødslen, som vi uden succes maser på med at udligne?
En væsentlig forskel er bl.a., at det er pigerne, der føder børnene. Forsøger de at lave om på det?
Bevægelsen har gjort mange mænd til slappe påhæng til kvinderne, der tyrer dem ned under gulvet og efter et stykke tid udbryder 'hvor er den mand jeg traf?.
Er det store problem ikke, at ligestilling handler for kvinderne om at fjerne de områder hvor mændene stadig er lidt foran kvinderne. F.eks at bygge et hønsehus?

Børge Rahbech Jensen

"Det samme gør sig gældende for kvindelige direktører, kvindelige anmeldere og kvindelige ministre. Vi lyder stadig som gæster i patriarkalske magthierarkier."

I udlandet gælder det mest, når det er relevant. Selv ser jeg mange kvinder i min nyhedsstrøm på Twitter, og der var også mange kvinder på tv-kanalen Bloomberg i går. Kun undtagelsesvis benævnes de kvindelige. I går var de fleste undtagelser i min nyhedsstrøm på Twitter nogle oversigter med kvinder i bestemte roller såsom ledere eller teknikere. På Bloomberg blev flere kvinder interviewet som direktører eller eksperter på lige fod med mænd.

I hvert fald i udenlandske medier kaldes fx. Theresa May, Angela Merkel el. Ivanka Trump sjældent eller aldrig kvindelige. Til gengæld omtales de sjældent mere end nødvendigt i danske medier.

Modsat har jeg ikke engang læst konstateringer af, at danske medier sjældent fortæller om kvinder.

Lillian Larsen

"patriarkalske værdier", noget i retning af det, "mand" (m/k) tragter efter i en verden, hvor traditionelt kvindelige funktioner er sekundære.