Det er nu et år siden, at integrationsminister Inger Støjberg (V) med en kage og et kæmpe smil fejrede 50 stramninger på udlændingeområdet. Den dag var jeg utroligt nervøs, ligesom jeg har været det andre dage, når stramningerne løbende er rullet ind.
Jeg vidste nemlig, at stramningerne – som før – ville ramme alle, der ikke har permanent opholdstilladelse i Danmark. Lige fra traumatiserede flygtninge til udlændinge som mig, der er kommet hertil på grund af kærlighed og er gift med en dansker. Og sandelig om ikke de har ramt mig.
Efter ti år har jeg stadig kun et midlertidigt ophold i Danmark. Dette betyder, at jeg løbende skal forny mit ophold, men frem for alt betyder det, at jeg ikke har samme rettigheder som folk med permanent ophold eller dansk statsborgerskab.
Mine venner og bekendte i og uden for landet bliver overraskede, når jeg fortæller dem, at jeg kun har midlertidigt ophold i Danmark. De konstaterer typisk, at det må jeg have, siden jeg har dansk mand og børn, siden jeg taler dansk, og siden jeg arbejder i Danmark og har taget en uddannelse her.
De spørger, for hvem det da overhovedet er muligt at få permanent ophold i Danmark? Deres forundring får mig til at tænke over, om alle i Danmark er klar over, hvilke usikre vilkår personer med midlertidigt ophold lever under. De igangværende stramninger medfører nemlig, at jeg fortsat har en usikker tilstedeværelse i Danmark, selv om jeg føler, at Danmark er mit hjem.
Strammere og strammere
Da jeg flyttede til Danmark i slutningen af 2007, blev jeg tildelt midlertidigt ophold i to år, og det har siden skulle fornyes kontinuerligt. Der er en lang liste med krav, som jeg skal opfylde for at kunne ansøge om permanent opholdstilladelse. Når jeg opnår permanent opholdstilladelse, skal jeg derefter opfylde andre krav for at opnå retten til at ansøge om statsborgerskab.
Nogle dage efter min ankomst til Danmark modtog jeg et indkaldelsesbrev fra Københavns Kommune. Jeg skulle deltage i et introduktionsprogram, hvor jeg blandt andet skulle underskrive en integrationskontrakt og erklæring om aktivt medborgerskab. Det gjorde jeg selvfølgelig. Kontrakten og erklæringen indebærer, at jeg skal lære dansk, arbejde og være selvforsørgende og være aktiv i samfundet – ting, som jeg i forvejen altid har stræbt efter i mit liv.
Siden dengang, hvor jeg lige var ankommet, har jeg gang på gang under folketingsvalg været vidne til partier, der gør asylansøgere og flygtninge til det centrale tema i valgkampen – og nye stramninger er et slagnummer. Siden Venstre kom til magten i 2015, har regeringen således strammet udlændingeloven ad flere omgange. De stramninger har haft stor indflydelse på mine rettigheder i Danmark, og at stramningerne løbende ruller ind, gør det umuligt for mig og andre på nogen måde at forudsige vores juridiske ståsted i fremtiden.
Studie gjaldt ikke længere
I 2015 afsluttede jeg mit studium. Herefter var planen at ansøge om permanent opholdstilladelse. Dengang var kravet, at en udlænding skulle have været under uddannelse, have haft job eller en kombination af de to i sammenlagt tre år i løbet af de sidste fem år i Danmark – så kunne man få permanent opholdstilladelse.
Men med stramningerne af udlændingeloven var en uddannelse ikke længere meritgivende, og dermed mistede jeg retten til at ansøge om permanent opholdstilladelse. Stramningen reducerede den påbudte arbejdsperiode fra tre til to et halvt år, men til gengæld skulle den være foregået inden for de senest tre år i stedet for fem år. Stramningen afskaffede også deltidsarbejde på 15 timer som meritgivende – altså skulle man have fuldtidsjob.
Jeg gav ikke op. Jeg ledte intensivt efter et fuldtidsjob, eftersom det var det eneste, der talte. Heldigvis lykkedes det at få et fuldtidsarbejde, og jeg tænkte, at jeg nu skulle klare kravet om de to års fuldtidsarbejde. Men Inger Støjberg introducerede yderligere stramninger. Og denne gang fejrede hun dem så med en kage.
Stramningerne betyder, at perioden forlænges fra to et halvt til tre et halvt år. Det vil sige længere ventetid og en mere usikker tilstedeværelse. For det er ikke sikkert, at mit fuldtidsarbejde varer ved, og for lang en pause mellem job betyder tab af retsgrundlaget for permanent opholdstilladelse.
Dette resulterer i, at jeg føler, at min ret til et stabilt liv konstant er truet af politiske stramninger. Hvorfor må jeg ikke nyde et liv i sikkerhed, selv om jeg bidrager aktivt til det danske samfund?
Svært at få børn
Jeg har ellers virkelig brug for et stykke kage, Inger Støjberg, ikke mindst som kvinde.
Ligestilling er et mantra i Danmark. Men som kvinde, der er underlagt udlændingeloven, rammes jeg hårdere end mænd. Jeg har to børn og tør ikke tænke på at få flere. Graviditet skal nemlig passe med de krav, der stilles af udlændingeloven.
Som gravid studerende gik det op for mig, at barsel under uddannelse ikke indgår i opholdskrav. Det er kun lønnet arbejde på fuldtid, som tæller. I alt påvirker det altså ikke kun mine valg i forhold til arbejdsmarkedet, men også i forhold til at planlægge en større familie.
Men der er også andre planer, der forplumres af stramningerne. Min mand og jeg har haft en drøm om at tage et sabbatår og bo i udlandet, men denne drøm er forhindret på grund af mit midlertidige ophold. Vi må kun være uden for Danmark i seks måneder, ellers vil jeg miste min opholdstilladelse. Det er heldigt, at jeg er klar over denne regel. Jeg kender andre, der har mistet deres midlertidige ophold i Danmark, for de ikke blev oplyst om det.
Juridisk tomrum
Jeg er klar over, at alle udlændinge bliver underlagt stramninger uden særbehandling. Hvad enten man har amerikansk eller som mig syriskpalæstinensisk baggrund, er man underlagt de samme regler og stramninger. Men netop på grund af min nationalitet er jeg langt mere udsat end for eksempel en amerikaner.
Som én, der bærer et syrisk-palæstinensisk rejsedokument, ønsker jeg aldrig, at EU går i opløsning. Det gør jeg ikke, fordi jeg, som systemet fungerer nu, ikke har brug for at ansøge om visum. Nu rejser jeg primært i Schengen, som de fleste EU-lande er en del af. Men hvis jeg vil til Jordan og besøge min familie, som er flygtet dertil fra Syrien, skal jeg ansøge om visum. I praksis er det tit ikke muligt, fordi Udlændingestyrelsen i lange perioder behandler min forlængelse af opholdstilladelse, hvilket kan tage op til seks-syv måneder. I Jordan accepterer de ikke indrejse uden et seks måneders opholdsbevis.
At få permanent opholdstilladelse er derfor afgørende for mig. Det vil være det sidste skridt, før jeg kan begynde at tænke på kravene i forhold til statsborgerskab.
I mine børns skole og børnehave lærer de, hvordan man holder fødselsdag og fejringer her i landet: Man bager kage og spiser den i fællesskab. For man fejrer fællesskabet. Og når mange er med, kan vi også gøre kagen større. Lad os, der i årevis har bidraget til det danske samfund, være med til at dele og fejre det, Inger. Så behøver du ikke længere spise kage alene.
Buthaina Shaheen er cand. soc. i Globale studier og Kultur- og sprogmødestudier fra Roskilde Universitet.
Buthaina Shaheen, der er indvandrer, mener at Danmark burde ændre politik, så der tages mere hensyn til indvandreres interesser og mindre til danskeres interesser. Jo, hvorfor skulle hun i den situation ikke ønske det...
Jeg er flov over de forhold vi byder et menneske som Buthaina Shaheen.
Søren Ferling, Hvis du eksempelvis gerne vil have et kørekort og opfylder de krav der er, men så lige før du skal til afsluttende prøve får at vide, at nu er der nye krav, og dette gentager sig den ene gang efter den anden, gætter jeg på, at du vil blive meget fortørnet, vred, irriteret og meget utilfreds med systemet.
Det er jo det, der beskrives her i er meget sobert indlæg.
Søren: De stadige stramninger går ud over mange danskere, der har været så uheldige at forelske sig i en person udenfor EU. Den danske udlændingelovgivning har udviklet sig til et Kafkask mareridt for dem det går ud over, hvor man aldrig ved om det der gjalidt i går også gælder i dag
Man kunne også retorisk spørge, Søren Ferling, hvorfor den siddende regering skulle bruge den indvendige side af hovedet i stedet for at føre symbolpolitik og lytte til den indre svinehund.
søren ferlings indlæg anskueliggør hvordan debatten omkring de fremmede lever sit eget liv helt uafhængigt af fakta, for ikke et eneste sted giver buthaina udtryk for at politikken skal ændres, hun anskueliggør hvordan de løbende stramninger har gjort det svært for hende at få permanent ophold, og jeg ser absolut intet i hendes situation, som reelt taler imod at hun får bevilget et permanent ophold,
ud over visse ønsker om at chikanere fremmede, alene fordi de er fremmede, som trives på grund af DF og deres dæmoniserende løgne,
og netop det at debatten er baseret på hvad de indvandringsfjendtlige kan opfinde af gode grunde til at spænde ben for indvandrere, i stedet for at være baseret på faktiske forhold, medfører desværre at en del mennesker faktisk tror, at fremmedfjendske tiltag er til gavn for etniske danskere, det er de ikke nødvendigvis mange af stramningerne er direkte stupide, og gør det mindre attraktivt at være en almindelig dansker, om ikke andet så fordi man som robert efterhånden synes det er flovt som danmark behandler andre mennesker.
Med den nuværende regering, disintegratiions- og racismeminister Inger Støjberg samt DF (Dæmonisering Foretrækkes) har vi apartheidlignende tilstande i Danmark. Det er dybt beskæmmende, og masser af svage individer hopper med på denne racismebølge, som fluer der bliver tiltrukket af fluepapir. Det er mildest talt rædselsfuldt at være vidne til, fordi historien har jo allerede vist, hvad den slags syndebuksretorik kan føre til. Bliv dog medmenneskelig. Nu!
Det fungerer lidt ligesom hvis man gerne vil bo på Christiania. Man kan gøre det hele rigtigt, men alligevel er man ikke sikker på at komme ind i varmen. Det er noget, fællesmødet bestemmer. Man har ikke krav på noget, man må bare spørge pænt, og så respektere det svar, man får.
Det er minsandten for galt, at en dansk statsborger ikke kan gifte sig med hvem vedkommende vil og som en selvfølge forvente, at partneren dermed modtager samme rettigheder som een selv. Det er en grov krænkelse af menneskerettighederne.
Randi, bare til din information: sådan har det faktisk været i al den tid, jeg har kendt Danmark.
Den eneste forskel er, at der nu laves xxx stramninger/år, som oven i købet fejres med kage.
Men sådan uden videre velkommen har udlændinge aldrig været efter dansk lov. Og fx politiet, der kom for at sikre, at ægteparret nu også var 'ægte', handlede jo også blot efter loven i sin tid!
Korrektion: ....jeg har kendt Danmark indefra.
Kære Buthaina Shaheen,
Tusind tak for en virkelig god kronik, der i detaljen beskriver diverse urimeligheder ved Støjbergs strammer-regime. Du burde efter min mening forlængst have opnået ikke bare permanent opholdstilladelse, men statsborgerskab.
Det er absurd hvordan Danmark behandler udlændinge, der gør alt hvad der står i deres magt for netop at passe ind og integrere sig, ved hele tiden at forhøje barren for succes.
Jeg synes det er både pinligt og uværdigt, at der konstant tilføjes flere chikaner på vejen mod at blive dansker.
Forhåbentlig får du en snarlig dag opfyldt din drøm :-)
De blå partier - og det gælder i stigende grad Socialakrobaterne - siger at der skal føres en stram og fir asylpolitik. Det stramme er til at få øje på, og er som det ovenfor beskrives, et dagligt mareridt. Men hvori det fair' er består, det kan jeg ikke med min bedste vilje få øje på. For fair betyder retfærdigt, og kan nogen fortælle hvordan det kan være retfærdigt, at behandle Buthaina Shaheen og hendes ligesindede så hensynsløst som her beskrevet.
Vi har at gøre med politikere og medier, der voldtager sproget og får brutalitet til at ligne retfærdighed.
Det er beskrivelser som denne, der gør at Martin Støjberg og Inger Henriksen synes, at livet er værd at leve. De fleste os alm. dødelige, flover os over, at leve i et land, hvor afstumpetheden er sat så grundigt i system, og har så mange tilhængere.
"Der var et øndigt land
nu stinker det af gylle
profit og fremmedhad...."
Udlændingeloven er mig bekendt den mest foranderlige i dk. Desuden håndteres loven efter utallige tolkninger, som gør livet usikkert for indvandrere. Formålet med loven de seneste knap 20 år har ikke været at sikre, at folk er velintegrerede - næh - det handler kun om eksklusion.
Fremragende kronik der illustrerer det absurde i den førte politik. Er der virkelig nogen, der i ramme alvor mener, at Buthaina Shaheen skal smides ud efter 10 år i Danmark, så hun ikke kan bruge den uddannelse, samfundet har betalt for, at hun får? Hvis svaret er "nej", så erkendt dog dette og gør opholdstilladelsen permanent i stedet for al dette cirkus med evige forlængelser, regelændringer osv.
Det mest syge ved systemet her er at det er lykkedes et eneste parti med en helt sygeligt menneskesyn at trække de andre partier rundt ved næsen bare for magtens skyld. Det er simpelthen ren menneske foragt syltet ind i sære begrundelser og værst af alt gælder foragten jo "kun" muslimer og mennesker fra tidligere kolonier og fra krigs-og hungersnøds områder, hvor uddannelsesniveauet af klare årsager ikke er på højde med vores. Altså egoisme på højeste plan.
Folketinget kan stifte love om ægteskabs vilkår, eksempelvis krav om kaution eller forsikring m.v., men må ikke lægge urimelige hindringer i vejen for danskernes ret til, at gifte sig med en udlænding og som en naturlig konsekvens heraf – få ægtefællen til Danmark.
Når en dansker har giftet sig med en udlænding skal denne person ikke på nogen måde tvangsindlægges til alle mulige duelighedsprøver med mindre vedkommende ønsker dansk indfødsret. Det er det synspunkt vi i årtier har anvendt på nordiske borgere.
Det er en grov krænkelse af danske statsborgere, der har giftet sig med en udlænding, at skulle leve i uvished om deres ægtefællers fremtid her i landet. Det behøver de heller ikke, for de kan kræve deres ret efter Menneskerettighedskonventionens art. 12 og 14, som er dansk lov, selvom det virker som om regeringen og folketinget blæser højt og flot på det. Men så træk dem for domstolene.
Kristian Meyerheim,
Nu har der jo, i vel nok 15 år været en kaution, som skal deponeres hvis man som dansk statsborger vil bo i Danmark med sin udenlandske ægtefælle. I mit tilfælde var det ca. kr. 60.000, som står på en spærret bankkonto siden 2010, og som først bliver frigivet når ægtefællen får permanent opholdstilladelse.
Ligesom artiklens forfattter, er vi også gang på gang, og med tilbagevirkende kraft, blevet ramt af den evige stråle urin som udgår fra landets mest beskidte talerstol.
Og mht forsikringsordninger, så har man netop ikke mange muligheder herfor: For det første har man jo netop fornyligt lagt op til at alle som inden for de sidste 8 år har været bare 12 måneder i udlandet, de kan ikke længere forsikre sig mod arbejdsløshed i en a-kasse.
Samtidig har alle livs og pensionsordningerne inden for de sidste par år ændret vilkår, så det er blevet et krav for at få dækning for tabt erhvervsevne, at man samtidigt skal indrulleres i det offentliges ressource og job afklaringer forløb. Dette kunne måske lyde uskyldigt nok, men nej! Dette betyder nemlig at man så har fået "hjælp" efter Aktiv loven, og dermed for det fleste pars vedkommende (det gælder nemlig begge ægtefæller) har forbrudt sig mod vilkårene for at søge om fornyelse af den midlertidige opholdstilladelse.
Så nej, man kan ikke forsikre sig. Ihvertfald fald ikke mere.
Endeligt vil jeg også gøre opmærksom på at den kommende strejke eller lockout i worst case situationen kan komme til at koste ansøgere om permanent ophold yderligere 3,5 års ventetid før de igen kan søge.
Hver gang jeg ser Dansk Folkeparti i frit løb, så kommer jeg altid til at tænke på en scene i Viscontis film De lange knives nat, hvor v. Essenbach siger, "At for os er en aftale ikke det papir værd, den er skrevet på. Kun ét tæller: Magten."
Niels G Madsen.
Du og andre med en ægtefælle fra et land udenfor Norden diskrimineres. Gå sammen i en retssag - efter Menneskerettighedskonventionens art. 12 og 14
@ Lone Hansen - Jo, det er da en stærkt ubehagelig situation, hun er i og jeg har nemt ved at sætte mig ind i hendes frustration.
Den anden side af sagen er bare ikke nævnt og den er at de lande, som er særlig søgt som indvandringslande, på mange måder er nødt til at søge at regulere den tilvandring ned til et acceptabelt niveau - og at det uundgåeligt resulterer i alle mulige ubehageligheder for folk, der søger at indvandre.
Det er altså den totale énsidighed og ignoreringen af det modtagende lands og dets befolknings interesser, jeg reagerer på.
@ Ole Falstof - Ja, det er ret kaotisk og ikke retfærdigt. Jeg mener det er udtryk for at asylsystemet er brudt sammen og at det må reformeres - sådan som der jo også er stadigt flere stemmer, der peger på.
Vi er nødt til at bevare overblikket, der tilsiger os at 9/10 af menneskeheden gerne vil hen og bo der, hvor den sidste 1/10 har opbygget attraktive samfund. Al fornuft tilsiger at de selv må opbygge den slags samfund, de ønsker og at de ikke bare kan flytte ind hos dem, der allerede har gjort det.
Dette forhold er faktisk ret banalt trods det at det er blevet ignoreret og benægtet i årtier for ikke at tale om dæmoniseret, hvilket er temmelig latterligt henset til at det er selvindlysende.
@ Ole Frank - Den indre svinehund er vel kommunismens pendant til kristendommens Arvesynd. Det bør glæde at man også dér indser at mennesket ikke er udelukkende godt. Så mangler vi bare at man også indser at dette gælder alle mennesker og ikke kun dem, man er i modsætning til.
@ Jan Weber Fritsbøger
Jeg mener også at de nuværende regler er noget forfærdeligt rod. Det mener jeg kommer af at mange interessenter slås om de regler og at de derfor bliver noget plukfisk. Vi har jo aldrig demokratisk vedtaget en indvandringspolitik, så området er wild west. Det betyder også at der administreres vildt uretfærdigt, fordi elementer i forvaltning og domstole er meget uenige i politikken og udøver aktivisme i jobbet.
@ Maria Jensen
Jamen sådan skulle det da også gerne være. Christiania ville da være fejet af banen i løbet af kort tid, hvis alle bare kunne flytte ind - således også med Danmark.
Ellers vil jeg bare sige at tråden lyser af fravær af orientering om situationen. Der mangler overblik og konkret materiel viden - og så er det nemt og gratis at have stærke meninger - eller zoome ind på detaljer. Det er på høje tid at forlade skyttegravene.
Søren ferling - begrebet 'arvesynd' perspektiveres relevant i epigenetisk regi, som reelt og meget konkret er en påvisning af, at 'fædrenes synder nedarves på børnene'.
Hvilket burde være indlysende - den genetiske arv kan man ikke løbe fra. At miljøet er afgørende for hvilken genetik, som aktiveres, er den indsigt, som epigenetiken giver.
'Arvesynd' er en lidt bedaget måde at formulere det ansvar, man ikke kan løbe fra, hvor stærkt man end render.
@Søren Ferling,
Hvorfor i alverden tillader du dig at bringe asyl og flygtninge lovgivningen ind her hvor det netop intet har med sagen at gøre? Vi taler om reglerne i forhold til ægtefællers opholdstilladelser, og det er simpelthen så uforskammet at modstandere af indvandring altid forsøger at forplumre enhver debat ved blande alting sammen i en stor pærevælling.
"Fremmedfrygten raser i egen fattigdom" som CV Jørgensen så rigtigt synger. At se den ene efter den anden komme frem med fascistiske tendenser, der kæfter op om, at vi skal ligne hinanden mest muligt for at kunne være "danskere" sammen vidner desværre alt for meget om den åndelige fattigdom funderet i racisme, der begynder at herske. Hvis I er så bange for andre mennesker, der ikke ligner jer så flyt dog ud på nogen øde øer, hvor I kan sidde og bekræfte hinanden i, hvilket pålæg I synes alle på øerne skal spise, og hvad I åbenbart ellers går op i, og lad andre mennesker være andre mennesker. Eller hold op og bliv medskabere af et dybt interessant, dynamisk, pluralistisk samfund, hvor vi lærer af hinanden, interesserer os for hinanden, respekterer hinanden, evt. lader hinanden være i fred og i det hele taget ønsker hinanden frihed og fred, fordi frihed er fred til at være sig selv, udvikle sig selv, danne sin egen personlighed gennem livet, nære sin sjæl på egensindig vis, og det hele er en menneskeret. Hvis du ikke ønsker din nabo noget specielt godt, så ønsker du heller ikke dig selv noget specielt godt.
@ Randi Christiansen
Jo, den analogi, og måske materielle sammenhæng, har jeg også hæftet mig ved. Det er tankevækkende når den nyeste forskning trækker tråde til ældgamle talemåder.
Joe, i kristendommen forstår man vel Arvesynd mere som noget medfødt end som noget moralsk normativt - iøvrigt også noget, der har en biologisk analogi i egennytten i kampen for overlevelse.
Jeg er lidt bange for begrebet 'den indre svinehund', fordi jeg synes jeg ser en tendens til at man mener at det er noget 'de andre' har - og så kan man finde på at 'sætte skik på dem' f.eks. i dertil indrettede lejre.
Jeg mener modsat at Arvesynd er noget alle mennesker har - og at det ikke er en 'løsning' at prøve uddrive det onde fra dem/os.
Jeg mener også at dette er den principielle forskel på højre- og venstrefløjen. De første mener at det er udsigtløst og farligt at søge andet end at leve med det uperfekte menneske, mens de sidste vil udrense og perfektgøre mennesket.
@ Niels G Madsen
Fordi det faktisk er en stor pærevælling, der kommer af, hvad jeg nævnte - at mange flere vil ind, end vi kan tage imod. Det er faktisk ret simpel at forstå, omend det giver mange problemer.
Søren Ferling
Det er jo dig selv der beklageligvis laver en værre pærevælling af både æbler, pærer, bananer, mangoer og andre frugter.
Her diskuterer vi hvordan det kan være at ægtefæller til danskere underlægges samme lovgivning som flygtninge og migranter.
Du taler om øget indvandring.
Det har faktisk intet med hinanden at gøre.
PS. Lovgivningen omkring flygtninge og indvandrere er blevet alt for symbolpolitisk.
@Søren Ferling
Hvem er "vi" i den sammenhæng? Hvis du ikke kan overskue at "tage imod", så vil jeg foreslå anvendelsen af ordet jeg i stedet for.
Jeg kunne da ikke være mere ligeglad, om min nabo kommer fra Nigeria, Australien, Belgien, Otterup eller whatever. Og dog, helt ligeglad er jeg ikke, for hvis det pludselig myldrede med kloner af f. eks. Martin Henriksen, så ville jeg finde det voldsomt spooky.
Søren Ferling:
Jeg er absolut uenig med dig i den her omgang, og undlader som sådan yderligere polemik,
men jeg vil gerne lige gøre opmærksom på din definition på højre-og venstrefløj, hvor du faktisk skriver at venstrefløjen ønsker at udrense mennesker. måske som du ser det, de der ikke vil følge trop? Det mener du vel ikke at venstrefløjen generelt ønsker i dag?
Søren Ferling,
Det klinger lidt hult, i og med at denne artikel omhandler ægtefæller til herboende, som faktisk allerede er her lovligt. Det kan jeg så godt fornemme ikke er noget som du mener er værd at skelne imellem, og at retsprincipper ikke skal have den store vægt når det kommer til borgere med kulør, og de landsforæddere som de måtte have giftet sig med.
Du viste sig ikke at være besværet værd at tale med.
"Ole Frank - Den indre svinehund er vel kommunismens pendant til kristendommens Arvesynd. Det bør glæde at man også dér indser at mennesket ikke er udelukkende godt. Så mangler vi bare at man også indser at dette gælder alle mennesker og ikke kun dem, man er i modsætning til"
Tjae det var vel hvad man kunne forvente fra dén kant. En omgang billig ordskvalder om højre- og venstrefløjen som vanligt. I øvrigt findes begrebet "Arvesynden" ikke i Biblen. Så hvorvidt det tilhører kristendommen kan diskuteres. Men giv du dig til at læse Det Nye Testamente f. eks. Matthæus 5:17 - 5:18 inden du svarer igen. Det kan du jo ligeså godt, når nu du, som nogen skriver, blander æbler og pærer. Kristendom, flygtninge, indvandrere. (Hvad sagde Gud til Adam og Eva, da de havde spist æblet? På jysk: "A hår sæjn, at I æj må pære ve' mi æwler". Sjov historie, men faktisk står der "frugt" og ikke "æble" om netop den forbudne frugt.
Sådan kan det gå galt, men prøv alligevel at læse ligningen om den barmhjertige samaritan, når du nu så gerne vil blande flygtninge ind i debatten.
Indlægget var til Søren Ferling
I øvrigt er det meget morsomt, at Søren Ferling mener, at "arvesynden" er en kvalificeret størrelse. Grundlæggeren af "arvesyndslæren" var Augustin, der rejste rundt i forskellige dele af det romerske rige bla. Nordafrika og Rom altså en rigtig kosmopolit.
@ Christian Engel
Hvad hendes mand laver er vel temmelig ligegyldigt.
@ Viggo Okholm
Det er svært at vide hvilke såkaldt "danske jobs" hun har søgt, for det fremgår ikke af hendes indlæg. Man kan kun se, hvad hun selv har lagt på linkedin om sin karriere. Hendes fagprofil og de stillinger hun har bestredet handler meget om rødder, religion og kulturformidling i relation til Mellemøsten Hun havde formodentlig haft nemmere ved at få og fastholde et fuldtidsjob, hvis hun havde uddannet sig som læge, sygeplejerske, jurist, ingeniør eller andet, som der er noget større efterspørgsel på.
Det er, som om et undertrykkelsens sprog er begyndt at gennemsyre flere og flere menneskers tankegang og udtryksmåde, og paradoksalt nok virker det, som om de for alvor tror, at det er frigørende for dem selv. At dette undertrykkelsens sprog hele tiden udklækkes på ulækre spinagtige måder fra politisk side er så foruroligende, som noget kan være. Der prikkes til frygten, til den nemme syndebuksretorik, det forsøges at få den enkelte til at opgive et personligt ansvar i forhold til, hvordan der ageres i samfundet, og i stedet forsøges den konstant reagerende, ubevidst, ureflekterede men altid fjendebilledskabende identitet, at blive fremtvunget. Nogen synes at føle sig sikre, fordi de har fået udleveret dette undertrykkelsens sprog, men det er en eroderende sikkerhed, der taler til det indebrændte, det hadske, det altid uforløste, fordi det er lukket, uinteresseret og dermed antivisionært. Mange politikere er på den måde identiske med forretningsfolk, men de sælger sprog om verden, kontrakter du skal skrive under på, hvor du siger ja til dette undertrykkelsens sprog, et sprog der ikke mindst også undertrykker dig selv. Lad være med at skrive under på det sprog i den kontrakt. Der er krig og koncentrationslejre for enden af det sprog.
Nu er det vist på tide med en nøgtern magtanalyse.
Økologisk bæredygtighed er vi som mennesker nødt til at forholde os til. Verdens tilstand er helt ubalanceret, kort sagt fucked. Af hvem? Ja gæt selv : af magten. Og hvem har magten? Følg pengene > den en procent ogderes lakajer. Det er deres ansvar, at menneskers biotoper/habitater bliver ubeboelige, og at vi derfor har flygtningeproblemer.
Hvilket betyder, at hvis indvandringen ikke begrænses, bliver de (forholdsvis) velfungerende biotoper, som de fordrevne naturligt nok flygter til, også ubeboelige. En gummibåd kan kun rumme så mange uden at gå til bunds.
Dette er en situation, som magten misbruger til at skabe splittelse imellem folket. Eet af redskaberne til at fastholde magten, den klassiske recept : del og hersk.
Vi bør derfor nægte at deltage i en diskussion om, hvor mange der er plads til her i vores enhed, som er nationalstaten danmark. Vi bør i stedet diskutere og udpege de ansvarlige for de underliggende mekanismer, som ligger til grund for denne umenneskelige og modbydelige situation.
For vi kan være helt sikre på at prisen, som skal betales for øget indvandring, ikke bliver betalt af de, som har bedst råd men af de, om har mindst råd. Og sådan kapres deres stemmer, ved at omtåge deres evne til at se hvem, der er de egentlig skyldige.
Hvad gør vi? Vi må begynde med den korrekte magtanalyse. Så har vi måske en chance for at rette op på de forhold, som gør, at mennesker flygter og fordrives fra deres hjem. Det er det langsigtede perspektiv. Indtil da kan vi ikke gøre andet, hvis vi vil bevare vores selvrespekt, end at tage imod så mange som overhovedet muligt. Og hvis vi tænker kreativt og rummeligt, kan det kun være en fordel med alle, der vil være med til at opbygge den nye økologisk bæredygtige verden. Vi har f.eks. masser af udkant, som trænger til revitalisering. Fortsat at lade sig narre af materialisternes modbydelige verdensorden er det samme som voldtægt. Vi bliver voldtaget, snydt og bedraget. Vågn op!
Der er masser af udkant i hele verden, som ved en fælles indsats kan gøres til beboelige oaser for mennesker. Men ufattelig dumhed står i vejen for dette indlysende projekt.
@ Eva Schwanenflügel
Jo, ægteskaber bruges også i vidt omfang til at opnå indvandring med. Det er som jeg siger sådan at de mennesker, som om de kunne, ville bosætte sig i Danmark o.l. lande tælles i milliarder - og der er bestemt ikke noget humant ved at lukke øjnene og bare lade det hele flyde - konsekvenserne kommer alligevel.
@ Rune Rasmussen
At Danmark o.l. lande ikke kan tage imod bare en brøkdel af dem, der gerne vil ind, er ikke et åbent spørgsmål. Det afgøres af helt objektive og indiskutable parametre. Lader man det bare flyde, bliver man medansvarlig for store menneskelige ulykker.
Og det er helt uafhængigt af om du er ligeglad med din nabos etnicitet.
@ Viggo Okholm
Udrensning går dels på at folk presses ud af boligområder, dels at fortsat indvandringstempo som nu vil gøre os til et mindretal og dels at venstrefløjens politik langt hen består af afkultivering, sådan at det er kulturen der uddrives af folket, der gøres identitetsløst.
@ Niels G Madsen
Det forhold at mennesker har en anden kulør gør ikke at de så har fri adgang til landet. Du er fanget i den gamle propaganda-tankefigur om at 'man må ikke være racist'. Det medfører at du stiller sagen på hovedet - som det er meningen med den propaganda.
Mennesker forefindes jo i forskellige kulører rundt om i verden, så alle lande, der ikke har uhindret migration kan derfor beskyldes for at 'være racistisk'. Det er meget smart - og ret usmart ikke at genneskue en så simpel manipulation.
@ Ole Frank
Synden er i hvert fald noget kristent - man kan diskutere det med Arvesynden, men den er vældig kompatibel med biologi.
Bjergprædikenen er kristendommens uopfyldelige bud til de troende - de kan aldrig opfyldes og er et pejlemærke - og de kan i sagens natur aldrig være statsræson.
I islam og kommunisme kan man blive retfærdiggjort ved at følge et overskueligt sæt regler - det spiller godt sammen med og forstærker menneskets naturlige supremacisme - kristendommens bud er langt mere radikale og i den kan man derfor ikke ved egen hjælp blive retfærdiggjort.
Den barmhjertige Samaritan handler om at hjælpe en mand - ikke om at tage ham med hjem at bo. Faktisk ville flygtningelejre i Afrika være i den lignelses billede.
@ Ole Frank
Jeg beskyldes for at blande alt sammen. Det gør jeg ikke. De her emner er tæt forbundne.
Du får til gengæld lavet en flot sammenblanding, når du mener at mine meninger er morsomme (og forkerte), fordi Augustin rejste rundt i Romerriget. Det får du koblet til min migrationskritik. Den slags kaldes primærprocestænkning.
Søren Ferling - ja bestemt. Og diskussionen af etymologien vedr. "den indre svinehund" er ligeså relevant især når den afslører afsenderens paranoide forestillinger.
@Søren Ferling
Det, du skriver, har intet med det, jeg skriver at gøre, så jeg ved ikke, hvad du "svarer" på.
Jeg ved godt hvad du mener. Jeg er selv indvandrer - flyttede til Danmark i slutning 2015. Siden 2016 har jeg et fast job - heldigvis! I 2019 kan jeg få min fast opholdstilladelse (har de fleste krave for den 4 års ansøgning) og være fri fra Udlændingestyrelsen.
Siden den dag jeg fik lov til at blive her, har jeg læst ALLE de regler US har ændret, så jeg kunne forberede mig selv til de nye krav.
Måske lyder det lidt hårdt, men min anbefaling for dem som er lige kommet til landet er: lade være at have børn! Pas på din fremtid, så du ikke bliver sendt ud af landet og skal forlade din kone/mand og børn her. Få et job, lære dansk og når du er stabil med din fast opholdstilladelse, planlægge din familiens fremtid.
https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-00604
Tankevækkende at skribenten er væsentligt bedre uddannet end den minister, der pyntede på sit cv.