Læserbrev

Mediegiganter skal bidrage til dansk indhold

Dansk medieindhold udfordres af mediegiganter som Facebook, Google og Netflix. Derfor skal vi ikke bruge færre penge på public service, og sige nej til et salg af TV 2
Debat
9. marts 2018

Skal vi bare se passivt til, mens internationale mediegiganter tjener milliarder i Danmark uden at bidrage til finansieringen af dansk medieindhold? Det er et af de vigtigste spørgsmål for det medieforlig, vi om kort tid skal forhandle om.

Kulturministeren har stillet sig tøvende over for spørgsmålet. Det er ærgerligt. For det er afgørende, at vi sikrer, at der kan laves godt og bredt dansk medieindhold også fremover. Det udfordres af, at de internationale mediegiganter som Facebook, Google og Netflix hiver stadig flere penge ud af Danmark. Uden at bidrage til finansieringen af dansk medieindhold. Facebook og Google alene tjente i 2016 3,7 milliarder kroner på annoncer målrettet danske brugere.

For Socialdemokratiet er det en helt central udfordring. I vores medieudspil, som vi har præsenteret i denne uge, fremlægger vi derfor vores bud på, hvordan vi sikrer, at de internationale mediegiganter bidrager til finansieringen af dansk indhold.

Stærke medier med kvalitetsindhold er et sundhedstegn for ethvert samfund. Medier, der giver os nyheder, dokumentarer og debat at blive klogere på. Og underholdning og oplevelser at væres fælles om.

Vi må ikke tage for givet, at investeringerne i dansk medieindhold kommer af sig selv. Derfor skal vi ikke bruge færre penge på public service, og vi skal sikre, at internationale mediegiganter, der tjener penge i Danmark, også bidrager til finansieringen.

Samtidig foreslår vi en mere retfærdig finansiering med en omlægning fra licens til skattefinansiering. En reform af DR med mindre administration og ledelse og mere fokus på klassisk public service-indhold. Og et styrket fokus på indhold til børn og unge samt krav om ordnede løn- og arbejdsvilkår hos offentligt støttede medier.

Endelig er det afgørende, at vi holder fast i vores danske styrkepositioner. Siger nej til et salg af TV 2. Og sikrer, at DR fortsat er en stærk, national public service-muskel.

De udenlandske mediegiganters indtog på det danske marked betyder, at der mere end nogensinde har været brug for at sikre, at der laves godt og bredt dansk medieindhold. Det skal de internationale mediegiganter, der tjener penge i Danmark, bidrage til.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her