Læserbrev

S-politik er ikke baseret på tv-indslag

Jeg sidder ikke hjemme i sofaen og formulerer integrationspolitik efter tilfældige nyhedsindslag
2. marts 2018

Klummeskribent Lasse Jensen sammenligner mig onsdag i Information med Donald Trump, der formulerer politik efter at have set Fox News.

Skuffende.

Jensen hævder, at jeg på samme måde formulerer politik på baggrund af et tvivlsomt TV 2-indslag.

»Den socialdemokratiske ordfører foreslog øjeblikkeligt at trække i kontanthjælpen hos arbejdsløse indvandrere, der ikke kan dansk«, hævdede klummen.

Men det er forkert og kan i øvrigt googles på to sekunder.

Jeg sidder ikke hjemme i sofaen og formulerer integrationspolitik efter tilfældige nyhedsindslag. Tværtimod. Vi studerer rapporter, besøger udsatte boligområder og diskuterer forskellige forslag med borgmestre, forskere og andre partier.

Vi er særligt bekymrede over, at så mange kvinder fra ikkevestlige lande, er på støtten. Af vores nye udlændingeudspil fremgår det derfor, at vi ønsker en forandring af de sociale ydelser. I dag kan kommunen sanktionere folk, hvis ikke de møder til aktivering. Men hammeren falder først sent og bruges sjældent. Vi har derfor ladet os inspirere af ideer fra Mjølnerparken og erfaringer fra produktionsskoler.

Hvorfor ikke blot præsentere folk for et integrationstilbud med danskundervisning og nyttejob 37 timer om ugen? Her vil man blive aflønnet for hver time, man møder. Hvis tilbuddet starter kl. 8, men man først kommer klokken 10, så er der ingen løftet pegefinger eller sanktionsregime. Blot to timer mindre udbetalt. Det er lavpraktisk pædagogik, der letforståeligt præsenterer kulturen på det danske arbejdsmarked.

Vi har brugt lang tid på at overveje denne model. Vi vil derfor gerne fremlægge den for befolkningen. Men det har været temmelig svært at komme gennem mediemuren med sådan et substantielt budskab. Selv dette indlæg, forlangte Information, skulle halveres, før det kunne bringes.

Da TV 2 bad om vores kommentar til et indslag om en gruppe arbejdsløse somaliske kvinder fra Vollsmose, benyttede jeg derfor anledningen til at præsentere vores forslag.

Socialdemokratiets politik fastlægges altså ikke på baggrund af »tilfældige tv-indslag«, som Informations klumme hævder. En vittig sjæl kunne måske endda muntre sig over, hvem der egentlig spreder fake news.

Mattias Tesfaye er medlem af Folketinget for Socialdemokratiet

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lise Lotte Rahbek

Er det så ikke på tide, at du blev klar over hvordan arbejdsmarkedet fungerer i praksis, Mattias Tesfaye?
Uanset hvor meget du og de andre politikere vedtager at straffe og fattiggøre mennesker, så kan de mennesker ikke ansætte sig selv i et job. De har ikke muligheder for at re-agere på jeres straffe og sanktioner/reformer.

Det er arbejdskøberne som SUVERÆNT ansætter, leder og fordeler arbejdskraften på arbejdsmarkedet i Danmark. Sådan er det. Hvis arbejdskøberen synes du er for ung, for gammel, for fremmedartet, for dum, for klog eller hvad fanden der nu kan være i vejen, så ansætter arbejdskøbere ikke dig.

Det, du og de andre politikere gør, er at straffe mennesker for, at arbejdskøberne ikke vil ansætte dem. Arbejdskøberne er til gengæld friholdt fra sanktioner i den anledning.
I politikere har fat i den ene ende af en tråd, og I interesserer jer ikke for den anden ende af tråden.
Jeg vælger at tro det er på grund af uvidenhed. For alternativet, nemlig at I agerer så uretfærdigt af andre årsager, kan jeg ikke bære at tænke på.

Eva Schwanenflügel, Kim Folke Knudsen, Karsten Lundsby, Ebbe Overbye, Tue Romanow, Hans Larsen, Torben Skov og Herdis Weins anbefalede denne kommentar

Nyttejob er statslig sanktioneret løndumping. Hvis tilbuddet indebærer ordinær løn for ordinært arbejde, så kan vi snakke om det.

Eva Schwanenflügel, Kim Folke Knudsen og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar

Mattias Tesfaye forsøger at drible uden om Lasse Jensens pointe - 'mann merkt die Absicht und wird verstimmt'. Er der stadig nogle, som ikke forstår baggrunden for politikerlede.

Eva Schwanenflügel og Kim Folke Knudsen anbefalede denne kommentar

I denne måned er jeg blevet sanktioneret med 2000 kr. af min kontanthjælp.
Det blev jeg også i sidste måned, fordi jeg ikke har søgt job nok.
Men når man som jeg har en "skæv" akademisk uddannelse, bor i en by med landets 3. største ledighed og bliver pensionist om 2 år - så er der ikke mange job, det er realitisk at søge. Hverken hvor jeg bor eller i 70 km. afstand.
Det er mit indtryk, at jeg får at please kommunen i virkeligheden bare skal knalde 8 ansøgninger afsted pr. måned - realistisk eller ej.
Det kan jeg bare ikke få mig selv til at lægge navn til. Og jeg synes , det er uforskammet over fro dem, der i forvejen skal trækkes med masser af rigtige ansøgninger.
Jeg har ellers tænkt på, om jeg skulle prøve at søge et opvaskerjob på deltid i f.eks. Ålborg for at se,
om de tror på den.
P.S: Jeg bliver også trukket lidt over 1000 kr. hver måned, fordi jeg ikke har haft 225 timer lønarbejde inden for et år. Hvor jeg skulle kunne finde de 225 timer henne, er mig en gåde, da alverdens småjobs her i byen er taget af studerende.

Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek, Ebbe Overbye og Kim Folke Knudsen anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

Mattias Tesfaye Læs kommentarene her nedenunder. Er der ikke rigeligt med sanktioner til dem, der ikke har opnået det privilegium, at have et lønarbejde ? Du er tilsyneladende en Socialdemokrat må vi formode. Hvordan kan du som Socialdemokrat tillade et sanktionsregimente, som rammer tusindvis af danskere, der ikke kan få et arbejde af vidt forskellige grunde, som ikke har noget med dem selv at gøre. Tænk hvis vi bare en gang kunne overveje, hvordan kan staten hjælpe borger A fra punkt A til punkt B, uden hele tiden at tale mistillid og sanktioner i en uendelighed. Du må have et meget amputeret og mistillidsfuldt forhold til dine egne vælgere med den indstilling. Synes du selv Mattias Tesfaye at dette er vejen frem ? Det gør jeg ikke.