Læserbrev

Sophie Løhde: Jeg har stor respekt for offentligt ansatte

I en forhandlingssituation er det altid sådan, at begge parter skal kunne se sig selv i en aftale, hvis det skal lykkes at opnå et resultat. Sådan må det være, når man forhandler vigtige spørgsmål, som har stor betydning
I en forhandlingssituation er det altid sådan, at begge parter skal kunne se sig selv i en aftale, hvis det skal lykkes at opnå et resultat. Sådan må det være, når man forhandler vigtige spørgsmål, som har stor betydning

Bax Lindhardt

19. marts 2018

Vi har i Danmark et af verdens bedste velfærdssamfund med en på mange måder velfungerende offentlig sektor. Et velfærdssamfund, der blandt andet sikrer, at vores børn i dagtilbud og skoler kan tilegne sig sociale og faglige færdigheder, der ruster dem til voksenlivet. At vi kan blive behandlet, hvis vi bliver ramt af sygdom og får brug for lægehjælp. Og at vores ældre kan få en værdig pleje og hjælp, hvis de har svært ved at klare sig selv.

Hjulene i vores velfærdssamfund drejer ikke rundt af sig selv. De holdes i gang af tusindvis af medarbejdere, der hver dag går på arbejde for at gøre en positiv forskel. Det er jeg fuldt ud bevidst om. Derfor har jeg også den allerstørste respekt for offentligt ansatte, og jeg ærgrer mig over, at Andreas Frankner Pedersen har fået den modsatte opfattelse.

Lad mig slå fast, at jeg på ingen måde mener, at eksempelvis portører, sygeplejersker og andre offentligt ansatte har haft en »lønfest« eller er »grådige«.

Medarbejderne i den offentlige sektor skal selvfølgelig tilbydes ordentlige løn- og ansættelsesvilkår, og derfor har jeg også som chefforhandler ved overenskomstforhandlingerne på det statslige område sagt meget klart, at de ansatte skal stige i løn. Hvor stor lønstigningen skal være, er et forhandlingsspørgsmål, som vi drøfter med de faglige organisationer, der arbejder for at tilgodese deres medlemmers interesser. Det er ingen overraskelse. Omvendt er det heller ikke overraskende, at vi på arbejdsgiversiden har en række krav, vi forsøger at få igennem.

I en forhandlingssituation er det altid sådan, at begge parter skal kunne se sig selv i en aftale, hvis det skal lykkes at opnå et resultat. Sådan må det være, når man forhandler vigtige spørgsmål, som har stor betydning. Det er blot det, jeg har forsøgt at gøre opmærksom på ved at sige, at forhandlinger handler om at give og om at tage. Min bemærkning var på ingen måde rettet mod de enkelte medarbejdere, som jeg ved, knokler hver dag. Den var derimod adresseret til de faglige organisationers chefforhandlere, som jeg har siddet over for ved forhandlingsbordet.

Så lad os håbe, at vi ikke bare i staten, men også i kommuner og regioner kan aftale nye overenskomster, som både lønmodtagerorganisationer og de offentlige arbejdsgivere kan se sig selv i. Det vil jeg gøre mit yderste for.

Sophie Løhde, innovationsminister (V)

Serie

Overenskomstforhandlinger 2018

Lærernes arbejdstid, løn, betalt frokostpause og musketered er nogle af de ting, der er på spil, når der forhandles nye overenskomster for de cirka 750.000 offentligt ansatte i stat, kommuner og regioner.

Ifølge køreplanen skulle aftalerne være på plads ved udgangen af februar og i løbet af marts sendt ud til urafstemning blandt medlemmerne i de enkelte fagforbund. Det skete ikke, og parterne er nu i Forligsinstitutionen. Senest har staten, regionerne og KL varslet lockout som modsvar til fagbevægelsens konfliktvarsel.

Seneste artikler

• Aftalen er en skuffelse for lærerne. Men den er bedre end en ny konflikt

5. juni 2018
    Selv om det helt centrale krav om en ny arbejdstidsaftale ikke er blevet indfriet, har et stort flertal af lærerne stemt ja til en ny overenskomst. Alternativet var en ny konklikt, og det havde alligevel ikke nyttet noget, forklarer lærer Jonna Andersen fra Tune Skole, der fodslæbende har stemt ja
  • Lærerne har valgt en ny vej

5. juni 2018
    Lærernes ja til overenskomstforliget er et presset og lunkent ja. Men det er godt for den offentlige sektor, hvis kompromiser kan afløse drama ved forhandlingsbordene
  • Lærer: Derfor stemmer jeg nej til OK18-aftalen

31. maj 2018
    Anders Bondo Christensen har kæmpet en sej kamp for os medlemmer, men jeg er ikke enig i hans beslutning om at indgå en aftale om en kommission uden beslutningskompetence
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dorte Sørensen

Det er da dejligt hvis S.Løhde er kommet på andre tanker om de offentlig ansatte og deres forhandlere.
Håber at det kan åbne op så "vi" undgår konflikten og de menneskelige og økonomiske omkostninger den vil medfører. Vil de offentlige arbejdsgivere så åbne op så lærerne kan få normale forhold og få en arbejdstidsaftale og ikke forringe de offentlige ansattes aftaler yderligere - som tidligere hvor der blev snuppet et par fridage osv....... Ligeledes husk at de offentlige ansatte kan tilkaldes i deres pauser og derfor har fået betalte pauser.

kjeld jensen, Rolf Andersen, Helle Walther, Bjarne Andersen, Anne Mette Jørgensen, Anne Eriksen, Katrine Damm, Povl Jensen, Tue Romanow, Elisabeth Andersen, Wilhelm May, Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen, Per Klüver, Tommy Clausen og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar

Nu er det jo sådan, at de faglige organisationers chefforhandlere repræsenterer den enkelte medarbejder, der - som du ved - knokler hver dag.
Så hvad er lige det nye budskab?

Bjarne Andersen, Anne Mette Jørgensen, Anne Eriksen, Elisabeth Andersen, Eva Schwanenflügel, Hans Houmøller, karsten arnbjerg-nielsen og Anette Ahrens Jensen anbefalede denne kommentar

Kunsten at lyde troværdig.

Malene Kort, Bjarne Andersen, Anne Eriksen, Flemming Berger, Elisabeth Andersen, Eva Schwanenflügel og Per Klüver anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Sophie Løhde, innovationsminister

"Så lad os håbe, at vi ikke bare i staten, men også i kommuner og regioner kan aftale nye overenskomster, som både lønmodtagerorganisationer og de offentlige arbejdsgivere kan se sig selv i. Det vil jeg gøre mit yderste for."

Og dit yderste består i at medvirke til en lock-out af 440.000 offentligt ansatte !!

Hvilket med sikkerhed vil få samfundet til at gå helt i stå - og give dig undskyldningen for at misbruge din magt til ved Lov at fastlægge de offentligt ansattes løn- & arbejdsvilkår.

Hykleriet driver ned ad væggen.

Bruno Andersen, kjeld jensen, Holger Madsen, Michael Waterstradt, Charlotte Svensgaard, Ivan Breinholt Leth, Rolf Andersen, morten rosendahl larsen, Helle Walther, Vibeke Hansen, Anker Nielsen, jørgen djørup, Bjarne Andersen, Anne Mette Jørgensen, Allan Filtenborg, Jesper Sano Højdal, Troels Brøgger, Anne Eriksen, Steen K Petersen, Colin Bradley, Jens Jensen, Katrine Damm, Flemming Berger, Povl Jensen, Tue Romanow, Lise Sangill, Karsten Aaen, Mogens Holme, Torben K L Jensen, Elisabeth Andersen, Ulla Søgaard, Wilhelm May, Eva Schwanenflügel, Janus Agerbo, Kim Houmøller, Karsten Lundsby, Niels Duus Nielsen, Jeppe Bundgaard, Lise Lotte Rahbek, Hans Houmøller, Jan Damskier, Per Klüver, Bjarne Bisgaard Jensen, Christel Larsen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

Ord betyder intet i denne situation. Det er handling der tæller.

Om en måneds tid kan vi se om Løhde mener noget af det hun siger her.

At lockoute 440000 offentlige ansatte virker ikke rigtigt som et skridt i den retning.
Tvært imod ligner det typisk Løkke taktik at foretage en drastisk kamikaze i et forhandlingsforløb.
DK's sammenblanding af magtens tredeling kommer virkelig til fuld skue i disse dage.

kjeld jensen, Michael Waterstradt, Rolf Andersen, Bjarne Andersen, Anne Eriksen, Katrine Damm, Flemming Berger, Povl Jensen, Tue Romanow, Karsten Aaen, Mogens Holme, Elisabeth Andersen, Wilhelm May, Eva Schwanenflügel, Karsten Lundsby, Niels Duus Nielsen, Lise Lotte Rahbek og Hans Houmøller anbefalede denne kommentar
karsten arnbjerg-nielsen

Efter at have skabt et dårligt forhold til alle sine ansatte præciseres det nu, at det kun er deres repræsentanter, der er grådige. Kan man anbefale et kursus i forhandlingsteknik, de udbydes også (og måske især) af private ? I hvert fald ikke en tilgang jeg kender fra mine år i det private erhvervsliv.

Karsten Lundsby, Bjarne Andersen, Anne Eriksen, Karsten Aaen, Elisabeth Andersen, Eva Schwanenflügel, Janus Agerbo, Niels Duus Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen og Hans Houmøller anbefalede denne kommentar
Jeppe Bundgaard

"Hjulene i vores velfærdssamfund drejer ikke rundt af sig selv. De holdes i gang af tusindvis af medarbejdere, der hver dag går på arbejde for at gøre en positiv forskel", siger Sophie Løhde.

Så du erkender, at der er andet, der driver offentligt ansatte end "det økonomiske encitament" jeres DREAM model, bygger på...?

Du siger; "....Og at vores ældre kan få en værdig pleje og hjælp, hvis de har svært ved at klare sig selv".
-Som nyuddannet Social- og sundhedshjælper i Aarhus kommune, kan jeg fortælle dig, at den værdighed du omtaler, ikke kommer fra jeres rammelovgivning, men pga de tusinder offentligt ansatte på de danske plejecentre/hjemmeplejen, der knokler bagdelen ud af bukserne på trods af jeres lovgivning.
Jeg kan personligt godt undvære mere i lønningsposen, hvis i kunne sørge for flere hænder i plejen, så vi havde tiden til at tage os bedre af vores allesammens forældre og bedsteforældre.

Hvordan passer det ind i jeres DREAM-tankegang?

kjeld jensen, Michael Waterstradt, Rolf Andersen, Bjarne Bisgaard Jensen, morten rosendahl larsen, Anker Nielsen, Bjarne Andersen, Anne Mette Jørgensen, Jesper Sano Højdal, Lise Lotte Rahbek, ingemaje lange, Anne Eriksen, Steen K Petersen, Katrine Damm, Flemming Berger, Povl Jensen, Tue Romanow, Karsten Aaen, Mogens Holme, Helene Kristensen, Elisabeth Andersen, Ulla Søgaard, Eva Schwanenflügel, Janus Agerbo, Dorte Haun Nielsen, Karsten Lundsby og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Niels Lynnerup

Håber da at Løhdes ord bliver fulgt af handling. Det er lidt svært at forstå, at måden ministeren vil gøre "mit yderste for" at AFTALE nye overenskomster er at lockoute 440.000 offentlige ansatte...Så lugter det jo langt væk af at man i stedet vil have et hurtigt lovindgreb....., som i store træk vil tilgodese arbejdsgivernes ønsker...
Og mht. til, at spørgsmålet om at give og tage var rettet mod forhandlerne.......tsk tsk, medlemmerne står fuldt og fast bag deres forhandlere. Det er faktisk der forhandlerne har hentet deres mandat. I kan ikke splitte os.....

kjeld jensen, Michael Waterstradt, Bjarne Andersen, Anne Eriksen, Povl Jensen, Mogens Holme, Elisabeth Andersen, Eva Schwanenflügel og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

"...begge parter skal kunne se sig selv i en aftale, hvis det skal lykkes at opnå et resultat..."

Ikke nødvendigvis, det kommer helt an på magtforholdene. Hvis den ene part har uendelige ressourcer kan den diktere aftalen på trods af den anden parts protester. Skulle det ende med en lockout, vil staten spare penge, mens de offentligt ansattes konfliktkasser tømmes. Så den kamp vil de offentligt ansatte tabe - med mindre de privatansatte er solidariske og erklærer generalstrejke i protest mod regeringens metoder.

Det er på tide at den samlede fagbevægelse træder i karakter. Op i røven med Arbejdsretten, den kan altid erklære strejken ulovlig after the fact, men det ændrer ikke på, at regeringen bliver nødt til at forholde sig til situationen, hvis ikke kun det offentlige, men hele Danmark lukker ned.

Er I til noget, pampere, eller er I alle købt og betalt af magteliten?

Bruno Andersen, kjeld jensen, Michael Waterstradt, jørgen djørup, Bjarne Andersen, Anne Mette Jørgensen, Lise Lotte Rahbek, Anne Eriksen, Katrine Damm, Flemming Berger, Povl Jensen, Karsten Aaen, Hans Larsen, Eva Schwanenflügel, Jens Thaarup Nyberg og Karsten Lundsby anbefalede denne kommentar

Så vis det! Flødesophie er ved at stikke piben ind. Havde glemt, at der er et år til næste valg, så Lars Løkke har mindet hende om, at Venstre ikke står s godt, og at det kan gå gruelig galt, hvis ikke hun sørger for at undgå, at der kommer til konflikt. Det må også være lidt underligt for Løkke, at han mere eller mindre har deponeret sin fremtid hos sin protege.

Bruno Andersen, kjeld jensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Helle Walther, Anne Mette Jørgensen, Karsten Lundsby, Eva Schwanenflügel og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Sophie Løhde, det virker noget vagt og tøset at tilbagevise dine tidligere bemærkninger om »lønfest« og »grådige«offentlige ansatte med, at man skal give og tage i forhandlinger. Og så i øvrigt prøve at henvise dine bemærkninger til og kun til de offentlige ansattes forhandlere.

Og hvorfor er du overhoved som innovationsminister interessant i denne sag som vedrører overenskomster. Du virker mere som en invasiv minister.

Arne Lund, Bjarne Andersen, Anne Mette Jørgensen, Karsten Lundsby, Lise Lotte Rahbek, Anne Eriksen, Eva Schwanenflügel, Karsten Aaen og Mogens Holme anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

Kære Sophie Løhde.

Tak for din kommentar om dit syn på den offentlige sektor og de mange medarbejdere, som hver dag får hjulene til at dreje rundt i vores Velfærdssamfund.

Det er jo overskrifter, som jeg ikke kan være uenig med Dig om. Det kan hænde, at der er visse grupper kontanthjælpsmodtagere, førtidspensionister, syge dagpengemodtagere, almennyttige beboere i udsatte byområder, som ikke altid lige opfatter sig som omfattet af den velfærd, som du omtaler.

Men der skal være plads til forskellige syn her på i politik.

Jeg tænker forvaltningens kunst -vil jeg et forlig eller vil jeg en konfrontation ?

De små sten, der havner i skoen kan være et konstant og vedvarende irritationsmoment.

1. Lærerne der blev kørt over med en lovgivning i år 2013. kan vi ikke komme deres ønske om at få arbejdstidsreglerne forhandlet på plads i en overenskomst ? Der var måske en embedsstand, som har følt, at de blev degraderet og anset for ingenting, fremfor den vigtige rolle, som alle lærer har at udvikle vores unge mennesker.

2. Fridage som lige blev inddraget administrativt i Staten, og nu spørgsmålet om den betalte frokostpause. Det er jo et signal, om du vælger at sige OK til at disse personalegoder bare stryges med et diktat. For frokost pausens vedkommende er der mange af dine lokale arbejdsgivere, som vælger at indkalde medarbejderne til møder i frokostpausen, for ellers er kalenderen ikke ledig. Kunne vi ikke finde en lidt mere pragmatisk løsning ?

3. Løn. Der er der med statsgaranti to holdninger til. En fra arbejdsgiveren og en fra fagforeningerne. Men begge parter må jo i det lange løb have en fælles interesse. Uden kompetente og engagerede medarbejdere er det ikke muligt at tale om høj offentlig service. Din Regering fortæller os alle om, at det går godt i Danmark. Senest har vi fået at vide, at antallet af borgere på offentlig forsørgelse er faldet med -9.000 personer, og vi har tæt på fuld beskæftigelse.

Ingen offentlig ansat beder om lønstigninger, som vil føre til enten omfattende afskedigelser eller til store skattestigninger.

Men det ville være et fremragende signal at sende at den velstand, som vi kan se, at der er råd til ude i samfundet, at en del af den velstand, den skal de offentligt ansatte også have deres rimelige del i.

Som arbejdsgiverparten på det statslige område, har du muligheden for bevise troværdigheden i dine udtalelser her ved at bane vejen for en forhandlingsløsning, hvor begge parter kan se sig selv i spejlet og sige, vi opnåede et fornuftigt resultat.

God arbejdslyst med forhandlingerne i Forligsinstitutionen

Bruno Andersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Dorte Sørensen, Bjarne Andersen, Karsten Lundsby, Karsten Aaen, Anne Eriksen, Steen K Petersen, Katrine Damm og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Colin Bradley

Har lige fået indblik i Regionernes krav til nærmest samtlige sundhedspersonalet i deres regi, og det er grimme læsning, der lader ingenting tilbage ift til behandlingen lærerne fik i 2013. De ønsker:
- at personalet får som arbejdsplads ikke den enkelte institution men hele regionen således at man efter forgodtbefindende kan blive flyttet rundt med, næsten uden varsel.
- at arbejdskvotaperioden udvides fra 16 uger til hele året, således at man aldrig ville få udbetalt overarbejde men i stedet kunne blive tvunget til at afspadsere en masse f. eks. hen imod finansårets afslutning.
- at man som basis personale ville kunne ringes op i sin fritid for at give besked om at arbejdstid er ændret f. eks. til at dække for sygdom uden at man får mulighed for afvise eller lave indsigelse.
- at man ikke fremover får ret til seniordage fra 60 års alder i takt med at pensionsalderen stiger.
Disse ting kalder de 'modernisering' og sikring af lederens ret til at lede arbejdet. Det er 'New Public Managements' kæpheste.
Men i virkeligheden er de det stik modsatte. Det private erhvervsliv har for årtier tilbage lært, at det ikke er den optimale måde at drive en virksomhed på, og at dygtige ledere ikke har brug for at blive opfattet som autoritet. Langt fra at 'modernisere' er de faktisk i gang med at bombe de offentlige arbejdspladser tilbage til 50'erne. Og 'New' Public management er efterhånden noget gamle bras, som ingen tror på længere anden end Ove Kaj Pedersen.
Hvis blot det handlede om de 2 - 3 % af lønstigning man ikke er enig om ville jeg tro konflikten hurtigt kunne afsluttes. Men hvis de vil tage min frokostpause skal de første give mig en de kan tage ellers forsøger de at plukke en skaldede høne. Den "betalt frokostpause" er faktisk betaling for at de allerede har taget den en gang, eller lad os være ærligt her, det var en frivilligt indgået aftale om at jeg ville stå til rådighed i min frokostpause mod betaling (i form af afspadsering). Så tager de den så står jeg ikke længere til rådighed og hvad har de så tænkt sig at gøre? Ja så kunne jeg give medicinskabsnøglen til patienterne og så kunne de passe sig selv?

Helle Brøcker, Nis Jørgensen, Lise Sangill, Ulla Søgaard, Bjarne Bisgaard Jensen, morten rosendahl larsen, Anne Eriksen, Henriette Bøhne, Vibeke Hansen, Torben Lindegaard, jørgen djørup, Dorte Sørensen, Karsten Aaen, Karsten Lundsby, Kim Folke Knudsen, Niels Duus Nielsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

Kære Colin Bradley kl. 22:03

Glimrende kommentar fra Dig. Den ene dag fine overskrifter. Den anden dag saves velfærdsgrenen over, som vi sidder på. Apropos overarbejde. DJØF´erne får som bekendt endnu et rådighedstillæg. Det gives mod, at du i princippet står til rådighed 35 timer i kvartalet altså i alt 140 timer om året.

Tilforladeligt ja. Men hvordan administreres dette tillæg. I tidligere tider, så fik DJØFERNE dette tillæg, selvom de arbejdede reelt kun 37 timer om ugen.

Men nu i de nye NPM tider, så er iderigdommen til, hvordan flexen kan annnulleres uendelig. F.eks kan arbejdsgiveren indrette et flexsystem med automatisk nulstilling af flexen hvert kvartal. VUPTI så forsvandt de timer. Hvis en medarbejder giver udtryk for utilfredshed, så vil svaret fra din Chef være. Du må oppe dig og blive mere effektiv. Det er dit eget personlige ansvar at tilrettelægge dine opgaver, så du ikke har flex til overs. Dernæst så kan opgavelavinen slippes løs på medarbejderne, der så kan selvforvalte deres eget opgavebjerg. Tro mig der bliver ikke plads til udskudte deadlines. Alle tidsfrister skal overholdes. Kvaliteten af opgaveløsningen ?: Den slækkes der ikke på, for lederne kan ikke holde til den dag en brist eller en fejl afsløres. Så drejer flasken rundt og peger over på den medarbejder, som har siddet med opgaven overbebyrdet eller ej, det er sagen ligegyldig.

Når knap så hårdhudet medarbejdere på et tidspunkt går ned med stress, så tilbydes de en personlig coach eller en psykologtime, således at de kan træne sig selv i at blive tilstrækkelig robuste til det danske arbejdsmarked.

Med forholdene i A-kassen eller endnu værre forholdene for kontanthjælpsmodtagerne, så skal motivationen til at komme tilbage for enhver pris nok være tilstede.

Ja ved ikke rigtig, hvad begrebet " Det rummelige arbejdsmarked " dækker over ? er der bud på dette ?

Helle Brøcker, Colin Bradley, Michael Waterstradt, Ulla Søgaard, Bjarne Bisgaard Jensen, Anne Eriksen, Dorte Sørensen, Niels Duus Nielsen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Helle Walther

I min optik er Løhde for uerfaren til at være forhandler i den kaliber hun er sat til, det burde have været Kr. Jensen eller Hjort. Hun har sit væsen og retorik i mod sig, på samme vis som Bondo.

Og frokostpausen, klart den skal være betalt, man sidder jo yderst sjældent en halv time i fred erindrer jeg. Nogen gange fik man slet ingen. Hvis ikke, så skal alt andet være stoppet, mens personalet holder pause. Lærere, politi, sosu`er, sundhedspersonalet læger osv.osv. osv. Det hænger jo ikke sammen. Find penge til jeres skattelettelser på anden vis. Ikke på velfærden.

Bruno Andersen, Helle Brøcker og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Henriette Bøhne

Colin Bradley,

Din kommentar er spot on, men vil blot tilføje at for os ansatte i region hovedstaden er første punkt allerede en realitet - vi fik for et par pr siden ændret tjenestested til at omfatte hele regionen og vi Lan flyttes rundt efter forgodtbefindende med ret kort varsel.
Der spekuleres allerede i, i så stort omfang som muligt at tvinge os til at afspadsere timer optjent på søn- og helligdage, hvilket er katastrofalt for mange af os, som arbejder fast aften og nat. Disse stillinger er deltidsstillinger, man kan ikke holde til fuldtids vagtarbejde og det eneste, som giver en løn, der er til at leve af, er netop indbetalingen af timer optjent i weekend og på helligdage.
Så hvis disse tiltag går igennem kan rigtig mange af os se frem til en betydelig lønnedgang i et fag, som i forvejen ikke er højt lønnet.
Jeg er sosu-assistent med 23 års erfaring. Jeg har en ca 3 årig erhvervsuddannelse og er autoriseret af den danske Sundhedsstyrelse og kan selvstændigt indklages for Patientklagenævnet, såfremt jeg laver fejl i mit arbejde. Min timeløn er lidt under 172 kr, får dertil naturligvis tillæg for nat- og weekendtjeneste.
Til sammenligning for medicinstuderende, såkaldte FADL vagter, som ikke har præsteret andet end en god studentereksamen og et gå dage langt kursus i elemtær sygepleje og observation ca 270 kr i timen ved natarbejde.
Hvem sagde grådighed?

Karsten Lundsby, Anne Eriksen, Karsten Aaen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Martin Thomsen

Når man bliver nødt til at italesætte sin respekt for andre, er det ofte fordi man ikke formår at vise den. Hvis man synes man viser den, men det ikke bliver opfattet sådan, så viser man den ikke! Afsenderen af et budskab har ansvaret for at det når frem. Og indtil videre virker Løhdes ord mere som ord, end som respekt.

Karsten Lundsby, Anne Eriksen, Colin Bradley, Karsten Aaen, Michael Waterstradt, Malene Kort, Niels Duus Nielsen og Rolf Andersen anbefalede denne kommentar

Ej Sophie Løhde - sådan spiller klaveret ikke herude i virkeligheden. Du må venligst undlade at tro, at vi er både uintelligente og senile. Vi kan både læse og forstå det bagvedliggende spin -og vi husker også godt.
Det er handling og ikke ord, der tæller her.
Skønt citat fra debatindlæg i Politiken:

De arbejdsgivere, der ikke forstår, hvorfor de offentligt ansatte siger fra, er dårlige ledere.

Lidt justeret kan man også sige, at de arbejdsgivere, der ikke forstår deres ansatte virkelighed, er dårlige ledere.

Bruno Andersen, Karsten Lundsby, Anne Eriksen, Dorte Sørensen, Karsten Aaen og Lise Sangill anbefalede denne kommentar
Colin Bradley

Henriette Bøhne - tak for din anbefaling Henriette og ja det er rædselsfulde. Man ville måske kunne trøste sig med at hvis VKO regering bare fuldstændigt koldt tromler det her igennem taber de 100% sikkert næste Folketingsvalg, samt ville ende med en sundhedstjeneste der dratter 10 pladser ned i verdensranglisten. Men desværre - hvad ville det hjælpe når S mere eller mindre er lavet af sammen metal?
Jeg ville lige sige til FADLs forsvar at nok er kr. 270 i timen hvad de koster, men det er ikke det de får i løn. mindste 100 af disse kroner går til admin.
Og teknisk set er den med hele Region som arbejdsplads også i Midt allerede aktuelt, men er i praksis ikke administrerebart da medarbejderen skal have passende varsling og mulighed for at sige fra i nogle omstændigheder. De er jo ikke alle der ejer en bil og kan køre 70 km på arbejde.

Henriette Bøhne

Colin Bradley,
Det passer altså ikke - den enkelte studerende får rent faktisk ca 270 kr i timen om natten, men så vidt jeg ved, koster de ikke hospitalet helt så meget, fordi der er tilskud til deres løn, fordi de er studerende.
Det skal heller ikke tages som et udtryk for, at jeg ikke under de unge mennesker en ordentlig løn for deres studiejob, for det er en lang og dyr uddannelse - dog forstår jeg ikke, at sosu-assistenters og sygeplejerskers arbejdsindsats skal prissættes lavere.

Hans Houmøller

Forsøg på en feberredning i overtiden fra Sophie Løhde i et debatindlæg.
Min konklusion af indholdet er, at Sophie Løhde i den grad
forsøger at slå en kile ind mellem de faglige organisationers, deres
chefforhandlere OG de menige medlemmer af samme organisationer.

Det samme beskidte trick forsøgte politikerne, herunder ikke mindst i KL med
den daværende formand i front, under forløbet, der førte til lockout af
lærerne i 2013.

Jeg tror, Sophie Løhde i den grad undervurderer medlemmerne i de faglige
organisationer, hvis hun tror, at de falder for hendes retorik. Jeg tror
også, at hun og resten af politikerne, der bakker hende op, har forregnet
sig.

Hun skriver, at hun har “stor respekt for offentligt ansatte”. Jeg synes,
det forløb, hun har været med til at orkestrere, er udtryk for en underlig
måde at vise respekt på.

Det er alt alt for sent at trække i land, Sophie Løhde og Co. 

Bruno Andersen, Karsten Lundsby og Malene Kort anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Hans Houmøller

I 2013 førte KL direkte en annoncekampagne mod deres egne medarbejdere.
Det er fuldstændig uhørt.

De ser medarbejderne alene som en omkostning og overenskomstfornyelsen som en anledning til at få medarbejderne til at yde mere for færre penge.

Den eneste løsning er at holde sig langt væk fra disse arbejdsgivere.

En privat arbejdsgiver vil ud over lønomkostningen også tage hensyn til medarbejderens indtjening til firmaet.

Et konkret eksempel:
En maskinarbejder er en omkostning for maskinfabrikken - men han er også medvirkende til maskinfabrikkens indtjening.

Et meget direkte eksempel er en revisor, hvis gage er en omkostning for revisionsfirmaet; men hvis timesats direkte uddebiteres til klienten - og altså direkte giver indtjening til kontoret.

Torben Lindegaard

Sophie Løhde skriver kronik i Politiken i dag - eller hendes spindoktor gør.

Der står intet som helst nyt i dagen kronik -
og der er stadigvæk ikke grund til at stole længere på hende, end man kan smide hende.

På trods af alle spindoktor-skriverierne om respekt for de offentligt ansatte, der "selvfølgelig fortjener en ordentlig løn", så afslører hendes handlinger - lockoutvarslet til 440.000 mennesker - kun alt for klart hendes sammenrotning med Michael Ziegler og Anders Kühnau om at opnå et totalt sammenbrud af samfundet med hurtigt efterfølgende lovindgreb til fastlæggelse af de offentligt ansattes løn- og arbejdsvilkår.

Så meget for "den danske model", der ikke er det papir værd, som den er skrevet ned på.

Bruno Andersen

Er vi enige om, at Folketingets medlemmer selv er offentligt ansatte?

Jeg vil dermed foreslå en lovændring, således at de skal følge de selv samme overenskomster, som de trækker ned over hovedet på (andre) offentligt ansatte. Så får piben nok en lidt anden lyd (!)

Bruno Andersen

Jeg er lokomotivfører på mit 28. år (og således tjenestemand).... her er nogle konkrete tal; så kan man selv vurdere, om vi er steget for meget eller for lidt i løn.

Fra 1. april 2007 til 1. april 2016 er min løn steget med 5,6% - altså i løbet af ni år. I samme periode er vi blevet udsat for voldsomme effektiviseringer. Det er mig en gåde, at man - i en tid, hvor der er råd til at sænke formueskatten, selskabsskatten, registreringsafgiften på især dyre biler, aktieafkastbeskatningen og topskatten - skal føre en sådan linje overfor statens medarbejdere.

Nu har staten jo så i øvrigt lige proklameret, at den har haft et overskud på 31 milliarder... men dens medarbejdere - der åbenbart bliver betragtet som andenrangsmennesker - er der ikke råd til.

Jeg er skuffet, og jeg er vred... meget vred. Men jeg trøster mig med, at jeg nok snart ikke kører tog mere... jeg krydser fingre for, at I finder tilstrækkeligt med personale til dette i fremtiden...

Bruno Andersen

Henriette Bøhne,
270 kr. i timen som studerende??! Jeg får som lokomotivfører 212,- i timen om natten.... c".)

Henriette Bøhne

Bruno Andersen,
Ja, og det er efter min mening noget svineri.
Min veninde, som er læge, får tilbudt vagter hos lægevagtsordningen i region hovedstaden til 1500 kr i timen, siger hun.
Jeg er så træt af at høre på læger, som klynker og klynker over snart det ene, så detandet. Til den løn kan samfundet godt tillade sig at forvente en ekstraordinær indsats, skulle man mene.